Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering av valp

Bambings

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Jeg er førstegangseier av en Shetland Sheepdog valp (dvs, jeg har hatt Sheltie før, men fikk ham som 4-åring...)

Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem for å gjøre ham mest mulig trygg på omverdenen.

Han er nå 9 uker gammel, og helt trygg hjemme hos oss etter å ha vært her en uke. Ute er han ikke like trygg..han boffer litt når fremmede går forbi, men halen går..så det er nok litt lekenhet også. Likevel vil jeg jo ikke at han skal fortsette å bjeffe på fremmede når han blir eldre!

Har planer om å ta ham med på valpekurs når han har blitt litt eldre, men er det noe jeg kan gjøre før det`?

Mvh Sol

Skrevet

Selv har vi med oss valpene overalt hvor vi kan.Det er noe jeg har gjort med mine kull også,da jeg er opptatt av at de er trygge og sosiale individer før kjøper overtar.Bånd,bil,gater,skog,og folk er ikke ukjent og skal ikke være det.Men om det er det så får man starte med en gang.

Mine små 9 uker gml valper har vert med på store og små turområder på dager uten folk og med folk.

Disse turområdene inneholder store og små tipier,søppeldunker,trehusker,benker og til tider barnehage flokker med et dyrevennlig vesen,selvsagt.Her får de inspisere alt de måtte ønske uten bånd.De rygget litt da vi kom til en steinvarde,men jeg latet som ingenting og gikk rundt den,nært på siden av og stoppet for en røyk.Ikke noe dullesnakk og "den er ikke fali ser du lille venn" bare helt enkelt vanlig oppførsel.Reaksjonen var minimal.

Vi bor ved en barnehage,og skole.Skolegården består av grusbaner,store trapper,fotballbane med store mål,gress,busker og trær,store lekestativ og husker.Her har de fått løpe og leke fritt etter skole tid,og i skoletid der barn har klappet og lekt.Samt.barn på søndagstur med mor på lekeplassen.

Så har vi hatt dem langs veien der vi vadrer på fortauet,spaserer over overgangsfeltet,går i undergrunnen og utforsker litt fremmede eiendommer,samt mixen på hjørnet,og det som måtte stå av skilt og båssdunker rundt der.

Vi hadde ikke noe koseuke på hjemmebane,hunden blir med poå livet med en gang.Det har den ikke vondt av.

Vi gikk nede ved sjøen i ulendt terreng,der det var steiner og utfordringer med sjøvann som lå igjen i putter,slik at de måtte prøve seg selv ved å hoppe over,velge vei osv..Vi gikk som ingenting og overlatet tenkingen til dem,uten og mase og si kom.Men da de kom fikk de ros og skikkelig kos!

Så gikk vi over småbekker (30 cm bredde) med og uten bru,der de kunne hoppe eller finne brua.

Så har vi vandret i boligfelt,og på fremmede skolegårder.

Vi oppsøker stadig nye tursteder,nye gater ,nye utfordringer.Etter litt over en uke er valpene kjempetrygge i de fleste omgivelser.

Vi er så "heldige" at vi har veiarbeid med meiselmaskin på utsiden som bråker fra før 7 til etter 4.

Denne passerer vi sammen med gravemaskien som står på siden.Og oransje gjerder og masse rare ting som ikke var der for noen dager siden.Dette går helt fint.Til og med i action med meisel.Selv om jeg personlig hater den lyden.

De har også fått besøke barnehagen med innhold der de igjen er blitt invitert...både de 2 små og den store.Med andre ord..de har oplevd mange miljøer på kort tid,og de skal oppleve dem ofte fremover.

Jeg vil anbefale deg og bruke fantasien og ta hunden med deg på ulike steder.

Vi har også trufet en del rolige voksne hunder de har kunnet hilse på,og leke med.

Utvid horisonten,begynn nå.

Skrevet
Vi er så "heldige" at vi har veiarbeid med meiselmaskin på utsiden som bråker fra før 7 til etter 4.

Denne passerer vi sammen med gravemaskien som står på siden.Og oransje gjerder og masse rare ting som ikke var der for noen dager siden.Dette går helt fint.Til og med i action med meisel.Selv om jeg personlig hater den lyden.

Det må jo kun være hundeeiere (valpeeiere) som blir glad for slikt :D Selv har jeg vært kjempe glad for at de driver å sprenger rett her borte! jeg får god varsling før smellet også med den lange tuuuuutelyden... så da får jeg begynt å leke med valpen før det smeller... Så nå sover hun seg gjennom alle smell :D

Skrevet

Tusen takk for svarene! Vi har ikke hatt noen koseuke hjemme, det er ikke sånn å forstå..han har til og med vært med og hilst på kollegene mine på jobben (liten bedrift, kjøreskole med til sammen 6 ansatte..) Mente bare at det er kun hjemme han har blitt helt trygg på på dette tidspunkt...

Jeg har lagd litt lyd her inne med vilje, dvs satt på tørketrommel, fått samboer til å støvsuge mens vi lekte osv.. så han reagerer ikke på lyder inne lenger :D

Biler er fortsatt litt skumle, men det går rette veien så lenge jeg later som ingenting. I begynnelsen rygget han bakover og satt seg, men nå kikker han bare litt på dem. Er egentlig det med forbipasserende som bekymrer meg litt, fordi han boffer.. det er jo ikke alle steder jeg kan slippe ham løs og la ham ta det i sitt eget tempo, så da later jeg bare som ingenting og går forbi dem jeg også..er dette riktig? Jeg vil i alle fall ikke tvinge ham til noe...

Det er jo greit med naboer som jeg kjenner og som har tid til å stå og prate med meg til valpen selv tar kontakt...for han er interessert, men nye mennesker er visst skumle..

Skulle gjerne tatt ham med for å møte rolige voksne hunder, men han har midd, og trenger en behandling til om en uke...så jeg vil ikke ta risikoen å smitte noen..

Jeg levde med en veldig nervøs sheltie i 8 år, så jeg vil gjerne gjøre dette riktig.. ;)

Silje: Jeg bor i Sandefjord..men navnet mitt er Solveig, og kallenavnet er Sola :D Synd, for et treff hadde vært veldig hyggelig...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...