Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering av valp


Bambings

Recommended Posts

Hei! Jeg er førstegangseier av en Shetland Sheepdog valp (dvs, jeg har hatt Sheltie før, men fikk ham som 4-åring...)

Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem for å gjøre ham mest mulig trygg på omverdenen.

Han er nå 9 uker gammel, og helt trygg hjemme hos oss etter å ha vært her en uke. Ute er han ikke like trygg..han boffer litt når fremmede går forbi, men halen går..så det er nok litt lekenhet også. Likevel vil jeg jo ikke at han skal fortsette å bjeffe på fremmede når han blir eldre!

Har planer om å ta ham med på valpekurs når han har blitt litt eldre, men er det noe jeg kan gjøre før det`?

Mvh Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har vi med oss valpene overalt hvor vi kan.Det er noe jeg har gjort med mine kull også,da jeg er opptatt av at de er trygge og sosiale individer før kjøper overtar.Bånd,bil,gater,skog,og folk er ikke ukjent og skal ikke være det.Men om det er det så får man starte med en gang.

Mine små 9 uker gml valper har vert med på store og små turområder på dager uten folk og med folk.

Disse turområdene inneholder store og små tipier,søppeldunker,trehusker,benker og til tider barnehage flokker med et dyrevennlig vesen,selvsagt.Her får de inspisere alt de måtte ønske uten bånd.De rygget litt da vi kom til en steinvarde,men jeg latet som ingenting og gikk rundt den,nært på siden av og stoppet for en røyk.Ikke noe dullesnakk og "den er ikke fali ser du lille venn" bare helt enkelt vanlig oppførsel.Reaksjonen var minimal.

Vi bor ved en barnehage,og skole.Skolegården består av grusbaner,store trapper,fotballbane med store mål,gress,busker og trær,store lekestativ og husker.Her har de fått løpe og leke fritt etter skole tid,og i skoletid der barn har klappet og lekt.Samt.barn på søndagstur med mor på lekeplassen.

Så har vi hatt dem langs veien der vi vadrer på fortauet,spaserer over overgangsfeltet,går i undergrunnen og utforsker litt fremmede eiendommer,samt mixen på hjørnet,og det som måtte stå av skilt og båssdunker rundt der.

Vi hadde ikke noe koseuke på hjemmebane,hunden blir med poå livet med en gang.Det har den ikke vondt av.

Vi gikk nede ved sjøen i ulendt terreng,der det var steiner og utfordringer med sjøvann som lå igjen i putter,slik at de måtte prøve seg selv ved å hoppe over,velge vei osv..Vi gikk som ingenting og overlatet tenkingen til dem,uten og mase og si kom.Men da de kom fikk de ros og skikkelig kos!

Så gikk vi over småbekker (30 cm bredde) med og uten bru,der de kunne hoppe eller finne brua.

Så har vi vandret i boligfelt,og på fremmede skolegårder.

Vi oppsøker stadig nye tursteder,nye gater ,nye utfordringer.Etter litt over en uke er valpene kjempetrygge i de fleste omgivelser.

Vi er så "heldige" at vi har veiarbeid med meiselmaskin på utsiden som bråker fra før 7 til etter 4.

Denne passerer vi sammen med gravemaskien som står på siden.Og oransje gjerder og masse rare ting som ikke var der for noen dager siden.Dette går helt fint.Til og med i action med meisel.Selv om jeg personlig hater den lyden.

De har også fått besøke barnehagen med innhold der de igjen er blitt invitert...både de 2 små og den store.Med andre ord..de har oplevd mange miljøer på kort tid,og de skal oppleve dem ofte fremover.

Jeg vil anbefale deg og bruke fantasien og ta hunden med deg på ulike steder.

Vi har også trufet en del rolige voksne hunder de har kunnet hilse på,og leke med.

Utvid horisonten,begynn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så "heldige" at vi har veiarbeid med meiselmaskin på utsiden som bråker fra før 7 til etter 4.

Denne passerer vi sammen med gravemaskien som står på siden.Og oransje gjerder og masse rare ting som ikke var der for noen dager siden.Dette går helt fint.Til og med i action med meisel.Selv om jeg personlig hater den lyden.

Det må jo kun være hundeeiere (valpeeiere) som blir glad for slikt :D Selv har jeg vært kjempe glad for at de driver å sprenger rett her borte! jeg får god varsling før smellet også med den lange tuuuuutelyden... så da får jeg begynt å leke med valpen før det smeller... Så nå sover hun seg gjennom alle smell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene! Vi har ikke hatt noen koseuke hjemme, det er ikke sånn å forstå..han har til og med vært med og hilst på kollegene mine på jobben (liten bedrift, kjøreskole med til sammen 6 ansatte..) Mente bare at det er kun hjemme han har blitt helt trygg på på dette tidspunkt...

Jeg har lagd litt lyd her inne med vilje, dvs satt på tørketrommel, fått samboer til å støvsuge mens vi lekte osv.. så han reagerer ikke på lyder inne lenger :D

Biler er fortsatt litt skumle, men det går rette veien så lenge jeg later som ingenting. I begynnelsen rygget han bakover og satt seg, men nå kikker han bare litt på dem. Er egentlig det med forbipasserende som bekymrer meg litt, fordi han boffer.. det er jo ikke alle steder jeg kan slippe ham løs og la ham ta det i sitt eget tempo, så da later jeg bare som ingenting og går forbi dem jeg også..er dette riktig? Jeg vil i alle fall ikke tvinge ham til noe...

Det er jo greit med naboer som jeg kjenner og som har tid til å stå og prate med meg til valpen selv tar kontakt...for han er interessert, men nye mennesker er visst skumle..

Skulle gjerne tatt ham med for å møte rolige voksne hunder, men han har midd, og trenger en behandling til om en uke...så jeg vil ikke ta risikoen å smitte noen..

Jeg levde med en veldig nervøs sheltie i 8 år, så jeg vil gjerne gjøre dette riktig.. ;)

Silje: Jeg bor i Sandefjord..men navnet mitt er Solveig, og kallenavnet er Sola :D Synd, for et treff hadde vært veldig hyggelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...