Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant en liten bortkommen en på tur i dag..


Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Vi støtte borti en bortkommen hannhund på turen idag. Eierne var ikke å finne, så vi tok han med hjem..

Mer kan leses her

Har faktisk ikke vært så ofte borti bortkomne hunder, så jeg vet ikke om jeg gjorde det riktige? Skulle jeg heller gått rundt nabolaget og sett etter eier?

Hilsen "usikker" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Det var godt å høre! Tenkte automatisk at det ville være lurt å ringe politiet. Ble utrolig letta da de hadde fått tak i eier så fort ja, så slapp han å dra avgårde med Falken.

Det var en skikkelig fin og gammel hannhund, helt frisk (sett bortifra at han var halvt døv/blind). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt riktig å ta med bortkomne bikkjer hjem og så nøste derfra. Det kunne ikke ramle meg inn å overlate en hund til politiet, hvis jeg har mulighet til å ha den hjemme! Her i nabolaget er det rett som det er hunder på vift, men jeg vet jo stort sett hvor de hører hjemme! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått bortkommen hund nesten stormende inn bakdøra, og vi bandt hunden fast i hagen og ringte politiet, syns det blir det rette å ringe politiet da du kan sette deg selv i eierens situasjon.

Har hatt situasjoner der vår egen lille drittunge, oscar har stukket av, han har nr. på halsbåndet og er helt jævli å ikke vite hvor han er, heldigvis er det hundefolk som har funnet han begge gangene og vi er blitt ringt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Har selv fått bortkommen hund nesten stormende inn bakdøra, og vi bandt hunden fast i hagen og ringte politiet, syns det blir det rette å ringe politiet da du kan sette deg selv i eierens situasjon.

Har hatt situasjoner der vår egen lille drittunge, oscar har stukket av, han har nr. på halsbåndet og er helt jævli å ikke vite hvor han er, heldigvis er det hundefolk som har funnet han begge gangene og vi er blitt ringt.

Ah, vi gjorde akkurat det samme som deg. Bandt han foran ute og holdt han med selskap i tilfelle noen skulle komme og kjenne han igjen.

Archie rømte en gang rundt juletider, var borte i 1-2 timer. En utrolig snill dame hadde funnet og tatt seg av han, hun fortalte at han nesten hadde blitt påkjørt av en diger trailer! Uheldigvis hadde vi ikke tlf-nr på båndet akkurat da han forsvant.. Men hun var ute og gikk med han slik at noen kunne gjenkjenne han.

Hadde ikke hjerte til å forlate denne hunden etter å ha opplevd episoden med Archie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Jeg mener selvfølgelig også at man skal ringe politiet, hvis bikkja ikke har nummerbrikke på seg. Men man kan ha den i privat forvaring likevel!

Ja jeg skjønner hva du mener. :D

Men vi hadde ikke kapasitet til å ha han så lenge hos oss, Archie ble utrolig stressa og bjeffet i vilden sky. Fikk ikke roet han ned, så det paset best om eier/Viking kom så fort som mulig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner hva du mener. :D

Men vi hadde ikke kapasitet til å ha han så lenge hos oss, Archie ble utrolig stressa og bjeffet i vilden sky. Fikk ikke roet han ned, så det paset best om eier/Falken kom så fort som mulig. :D

Det gikk jo kjempebra, da! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, husker en gang noen fremmede tok og bandt gamlemor hos seg da hun var på vift. Moren min gikk tilfeldigvis forbi huset hvor hun stod bundet (500 m fra vårt hus). Hun skjelte de ut for å ha tatt hunden vår og tok Tara med seg hjem... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare rette på at det er VIKING som tar seg av hundene her i Oslo. Ikke FALKEN...

Det riktige å gjøre er å ringe politiet og beskrive hunden hvordan den ser ut eventuelt rase.. Er man usikker så beskriv hunden NØYE..

Politiet ringer videre til viking der de ser gjennom hunder som er meldt savnet.

Derfor hvis du å Mister hunden så ring til VIKING og meld hunden savnet, MED EN GANG... bedre å ringe tilbake si at den er kommet til rette enn å vente en liten stund å så ringe.. for i noen tilfeller er det noen som finner de raskt.. og da slipper hundevakta på viking å hente hunden og du må betale penger for å få den ut...

Hvis hunden ikke er meldt savnet så sender de hundevakta fra VIKING som henter hunden..

Det er ganske viktig da den på viking blir scannet for chip... Har den ikke chip blir den stående i registere så hvis noen melder den savnet så står det at hunden er hos viking..

Hos viking står den i 2 døgn. Hvis ingen har meldt seg som eier går den videre til standal hunde og katte hotell der den står i 3 uker tror jeg.. Hunden blir reklamert funnet i noe avis og på FOD tror jeg.. Ingen som melder seg på de 3 ukene går den videre til FOD..

Det er Faktisk ganske viking å ringe politiet ganske fort.. ikke beholde den hjemme for er ikke alle hunde eiere som setter pris på dette..

Bra den kom tilbake til eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det området er jeg ikke lenger søt og snill. Nei, der er jeg blitt direkte ufin! Skikkelig kjærring faktisk, tok Harlem sin oppfordring på strak arm :D

Vi har ett par kjenninger i området her, som til stadighet kommer hjem hit for å lage kvalm. Og da ringer jeg politiet og viking. Disse er sjeldent savnet og havner hos viking, hvor eier må betale en viss sum for å få de ut.... men vet dere... den samme hunden er gjerne her etter ett par dager IGJEN! Så det har endt med politianmeldese av den ene eiere'n. H*n har blitt tilsnakket, godsnakket og kjeftet på, men han gir f... i at dyret hans oppsøker mine og det blir bråk hver gang. Naboene mine er lei han, og naboene der han bor er lei han i og med at han trasker gjennom hager, klenger, raserer søppelkasser, lager kvalm osv. (dette er ikke setter)

Det skal i samme slengen være sagt at jeg nakker tak i alt som heter Setter til etternavn, og ringer eier. Om eier sier h*n kommer nok hjem en gang, så ringer jeg politiet igjen... De har så mye peng at de driter i det, men jeg har i hvert fall fått rompa ut av kontorstolen og luftet en eller annen.

Kommer de å henter øyeblikkelig så er jeg bare søt for de er stort sett bare hyggelige, og har vært redde for "poden" sin. Har de ikke telefonnr så ringer jeg politiet eller viking, hunder nå til dags er gjerne chippet så de blir ikke så lenge i "arresten" vil jeg tro. Rare greier, jeg har aldri levert en setter hos andre enn viking, mens andre raser så er folk på pletten før jeg har fått ringt omtrent.

Poenget: gjenngangere avleveres hos Viking, ukjente blir ringt opp og eventuelt avlevert til eier eller Viking. Løsbikkjer er noe av det verste jeg vet (samt løsbikkjer med eier uten kontroll)! Men heldigvis har jeg såpass god kontroll over mine at jeg får lagt dem ned og enten fått tak i dyret eller kjeppjagd det. Hehe, har til og med tatt med meg en slik en som gikk med eier en halv mil bak, satt den i bånd og tok den med tilbake til parkeringsplassen hvor jeg bandt den og ringte viking. Han fulgte etter oss jo, dog hadde jeg med løpetispe, men den hørte hverken på meg eller mine hannhunder så da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund tok seg en tur på egen hånd for et par uker siden. Jeg meldte han savnet til Viking, og etter drøye to timer fikk jeg telefon fra Viking om hvor hunden min var. En eller annen hadde bundet han til en stolpe og ringt Viking og fortalt hvor hunden sto.

Hadde satt pris på om han hadde sluppet å stå bundet alene langs en turvei med masse folk, men heller det enn at han skulle løpt løs i området, og kanskje forvillet seg ut på en trafikkert bilvei (E6 feks). I hvert fall overlykkelig over at noen tok litt ansvar. Ganske fortvilende å gå rundt å lete i flere timer uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det området er jeg ikke lenger søt og snill. Nei, der er jeg blitt direkte ufin! Skikkelig kjærring faktisk, tok Harlem sin oppfordring på strak arm :D

Vi har ett par kjenninger i området her, som til stadighet kommer hjem hit for å lage kvalm. Og da ringer jeg politiet og viking. Disse er sjeldent savnet og havner hos viking, hvor eier må betale en viss sum for å få de ut.... men vet dere... den samme hunden er gjerne her etter ett par dager IGJEN! Så det har endt med politianmeldese av den ene eiere'n. H*n har blitt tilsnakket, godsnakket og kjeftet på, men han gir f... i at dyret hans oppsøker mine og det blir bråk hver gang. Naboene mine er lei han, og naboene der han bor er lei han i og med at han trasker gjennom hager, klenger, raserer søppelkasser, lager kvalm osv. (dette er ikke setter)

Det skal i samme slengen være sagt at jeg nakker tak i alt som heter Setter til etternavn, og ringer eier. Om eier sier h*n kommer nok hjem en gang, så ringer jeg politiet igjen... De har så mye peng at de driter i det, men jeg har i hvert fall fått rompa ut av kontorstolen og luftet en eller annen.

Kommer de å henter øyeblikkelig så er jeg bare søt for de er stort sett bare hyggelige, og har vært redde for "poden" sin. Har de ikke telefonnr så ringer jeg politiet eller viking, hunder nå til dags er gjerne chippet så de blir ikke så lenge i "arresten" vil jeg tro. Rare greier, jeg har aldri levert en setter hos andre enn viking, mens andre raser så er folk på pletten før jeg har fått ringt omtrent.

Poenget: gjenngangere avleveres hos Viking, ukjente blir ringt opp og eventuelt avlevert til eier eller Viking. Løsbikkjer er noe av det verste jeg vet (samt løsbikkjer med eier uten kontroll)! Men heldigvis har jeg såpass god kontroll over mine at jeg får lagt dem ned og enten fått tak i dyret eller kjeppjagd det. Hehe, har til og med tatt med meg en slik en som gikk med eier en halv mil bak, satt den i bånd og tok den med tilbake til parkeringsplassen hvor jeg bandt den og ringte viking. Han fulgte etter oss jo, dog hadde jeg med løpetispe, men den hørte hverken på meg eller mine hannhunder så da så.

Er hunden innom Viking etter et viss antall ganger kontaktes dyrevernet...

Det koster fra 1000-2000 kr å hente hunden ut fra viking. Kommer ann på hvor lenge de står der. De fleste hundne blir hentet innen 1 døgn..

Er dette snakk om en setter?

Settere er en av de rasene viking henter MEST.... alltid settere...

Skal si det at jeg kun har vært borti 1 setter med chip..... kun 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Faktisk ganske viking å ringe politiet ganske fort.. ikke beholde den hjemme for er ikke alle hunde eiere som setter pris på dette..

Skjønner at dette er ditt domene. Veldig fint at du klarer opp litt for oss i gangen i dette her! Men altså, hvis hunden min av en eller annen grunn skulle forsvinne, ville jeg mye heller hente henne hjemme hos de som fant henne, enn hos Viking. Selvfølgelig skal man varsle de rette instanser, hvis hunden ikke er merket og levere den for chip-kontroll, hvis ingen eiere dukker opp innen rimelig tid, men hvorfor i all verden skulle ikke en hundeeier sette pris på at noen tar vare på deres bortkomne Fido til de blir sporet opp? Man gjør dem da en tjeneste! Det er et større problem at de i utgangspunktet ikke hadde kontroll på hvor hunden deres var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er ditt domene. Veldig fint at du klarer opp litt for oss i gangen i dette her! Men altså, hvis hunden min av en eller annen grunn skulle forsvinne, ville jeg mye heller hente henne hjemme hos de som fant henne, enn hos Viking. Selvfølgelig skal man varsle de rette instanser, hvis hunden ikke er merket og levere den for chip-kontroll, hvis ingen eiere dukker opp innen rimelig tid, men hvorfor i all verden skulle ikke en hundeeier sette pris på at noen tar vare på deres bortkomne Fido til de blir sporet opp? Man gjør dem da en tjeneste! Det er et større problem at de i utgangspunktet ikke hadde kontroll på hvor hunden deres var!

Greit å vite som hunde eier hvordan prosessen er..

Det er i mange tilfeller da finner ikke har mulighet til å ha hunden.

En annen ting er faktsik at ikke alle eiere er like hygglige å takknemlige for insatsen du har gjort. Og kan å mene at du har stjålet hunden deres for den gikk rett utti gata for huset deres.. Det har faktisk skjedd i flere tilfeller. Men det er jo de som setter pris på det å. Mener ikke alle er slikt.

Det er også derfor også viking aldri utgir noe navn eller noe info som kan knytte finner til hunden.

Skjønner å at du hadde hatt lyst til å ta deg av hunden imens.. forstålig det..Men hundene har det ikke vondt nede på viking..

Hvis du så hadde funnet en hund da.. hvordan kunne du da tenke deg å finne ut om den har chip osv..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Må bare rette på at det er VIKING som tar seg av hundene her i Oslo. Ikke FALKEN...

Ja, jeg vet det. Skrev feil, beklager.

Det riktige å gjøre er å ringe politiet og beskrive hunden hvordan den ser ut eventuelt rase.. Er man usikker så beskriv hunden NØYE..

Det var nettopp det vi gjorde. Hunden var en blanding så rase kunne jeg ikke si noe om, men beskrev farge, pels, tilstand osv så nøye jeg kunne :D

Men dette var trolig en kjenning her i område trodde jeg (det stemte og, han kom bare fra noen gater oppi her), så jeg tok han med meg i tilfelle noen kunne kjenne han igjen på turen tilbake. Satte han også ute og gav han vann/mat + vi passet på han, i tilfelle noen skulle være å ute å lete etter han. IMENS jeg satt der ringte mamma poilitet, så vi gjorde egentlig begge deler :D

Men, irriterende nok var ikke eier verken bekymret eller særlig brydd over at hunden hadde stukket av. un sa dette var en vane, og unnskyldte seg med at det var hull i gjerdet.. Bikkja var ikke redd biler, og kunne blitt påkjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjordet det som var riktig du..

Det er de eierene som er takknemlige for at noen har tatt seg av hunden og de som er drit sure..

Mener hunden er stjålet osv osv.. Det er desværre flest av den sure..

Men mange lærer av dette også..

Også er det de som er smarte.. ringer hunden savnet med en gang... Da får ikke viking styrt hvem som har stukket av litt for mange ganger.

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De fleste hunder ville nok ha funnet veien hjem selv... Men eg har gjort akkuratt det samme sjølv.. Ga dei vann og mat, men stengte dei aldri inne... Sjekka om det var nummer osv... Ringte til poltitiet for å si at me hadde funne en hund...Ga besksrivelse osv... Hundene bodde hos oss i nokre dager før eg fant eiger;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg en morgen for noen mnd siden fant Lea på gaten (en flat tispe), så tok jeg henne først på en laaaang tur i bånd for å se om vi kunne treffe på noen letende hundeeiere. Når det ikke dukket opp noen, så tok jeg henne med hjem og ringte politiet. SÅ, introduserte jeg henne til Sofus, noe som gikk strålende. Gutten ble hyperglad over å få besøk.

Dernest tok jeg henne til dyreklinikken bergen vest for å få sjekket om hun hadde chip. Hvem som betalte den regningen vet jeg ikke, men jeg betalte ikke. Kanskje eier? Aner ikke.

Eier meldte seg til slutt, det "pinlige" var jo at Lea hørte til i et hus rett bortenfor her, men vi har aldri truffet hverandre på tur før :angry:

Alt løste seg godt og når Lea og Sofus nå møter hverandre, så er det fryd og bare gammen :angry: Men, jeg vet at urokråken har stukket av flere ganger jeg dah. Så Lea er en liten utbryter frøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...