Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med hverdagslydighet


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg har trent veldig mye lydighet med Nemi, og hun er virkelig lydig. Men noen problemer har jeg... og jeg synes de er ganske store. Når jeg får besøk blir Nemi virkelig helt vill, spesielt hvis det er noen hun kjenner godt. Hun hopper, hopper og hopper, hyler og biter i klærne dems i vill glede. Hun blir veldig slitsom og voldsom, og selv folk som er vant til hunder har blitt redd henne. Jeg er helt fortvila og prøver så godt jeg kan å holde henne rolig, avlede henne og alt mulig. Hva skal jeg gjøre??? :P

I det siste har hun også begynt å stikke av. Det har hun ALDRI gjort før!! I går var jeg ute i hagen med henne og plutselig så stakk hun bare. Jeg sto rett ved siden av henne og ropte, men hun løp bare og ble borte :) urk...

Nemi er super-energisk hele tiden, type hyperaktiv. Hun må slappe av mer og bli roligere. Hvordan får jeg en roligere og mer kontrollert hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppeproblemet: tidkrevende, men funker bra: "lei" inn venner av deg til å komme på døra. Når hunden hopper snur de ryggen til. Å overse TOTALT fungerer UTMERKET her i huset, vi har en hund som blir rabiat når folk kommer. Hun vil helst åpne døra selv og slippe de inn, liksom. Men å snu ryggen til og stå med hendene litt ut til siden er et veldig tydelig signal, og har enda ikke møtt en hund som ikke har tatt poenget da.

Ellers: hørte om en dame som også "leide" inn folk til å komme på døra. HVer gang det ringte på løp hun inn på kjøkkene, åpnet kjøleskapet og ga hunden en godbit. Resultatet ble at hunden løp inn på kjøkkenet hver gang det kom noen;)

Tips nummer tre: lær hunden å sitte hver gang det kommer noen.. du trenger nok litt hjelp her og.. hun skal sitte til dere har hilst ferdig, da kan hun få hilse på. Da har de som oftest roet seg..

Har bare prøvd det øvertse men det var veldig effektivt her!! Men veldig viktig å være 100%konsekvent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase er hoppegal så kjenner til det, vi har lært dem kommandoen NED, og den funker. Ellers så finnes det metoder som å tråkke dem på tærne og ta dem i nakkeskinnet og slenge dem i bakken... ikke noe jeg velger å bruke...

Hundene mine blir også hypre når det kommer folk, vi ber han holde seg oppe og lar han hilse ferdig, han får ikke lov å følge etter gjestene rundt i huset og sitte og snuse på dem hele tiden, så han må slå seg til ro, gjør han ikke det må han ligge i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden din? Da vår hund var valp var ho vill og hoppet endel. Da tok de besøkende som var hundevant hunden og la den på rygg og holdt den iro, til den hadde stresset seg ned. Det som er dumt med dette er at man vier mye moppmerksomhet til hunden. Kom det noen som var skeptisk til hund, la vi ho i buret. Det er tross alt vi som får besøk og ikke hunden. Så trenet vi hele tiden på at det var galt å hoppe opp. Holdt hunden fast nede når vi hilset, og sa strengt nei hvis den hoppet opp. Høres ut som hunden er veldig stresset når det kommer besøk, så da må du prøve å få hunden til å roe seg ned. Enten legge den på plassen sin og holde den der eller legg hunden buret. den må se at det ikke lønner seg å stresse seg opp, men vil få kontakt hvis den roer seg ned.

Ang. stikke av. Så kommer det jo an hvilken alder den er i. Unghunder kan godt finne på å stikke av hvis den ser noe spennende eller noe sånnt.(og bryr seg katten om du roper) Da er det viktig at du passer på å holder den i bånd. Selv i hagen. Trener du innkalling utendørs, ha et langtau hengende etter. Tren mye på dette, og vær obs på at hunden kan stikke av. Så ta derfor forhåndsregler og hold den/bind den i bånd. Ihvertfall til innkallingen sitter bra og de værste hormonene har roet seg (hvis hunden er ungdom)

Du sier at hunden er hyper. Igjen kommer dett an på alder. Også hvor mye du gjør med den. Er du i mye aktivitet? Trener du på avslappnings-trening også innendørs? Hva bruker du den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare for Therese på at Nemi er en portugisisk vannhund på rundt 14 måneder. :)

Syns det høres ut som vanlige "tenåringsproblemer" egentlig. Har ikke du Ingvild, noen av de samme problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Kan prøve å sette henne i bur når hun blir for vill? da lærer hun at hvis ikke hun er rolig må hun sitte litt rolig i buret sitt :) Det der med å stikke av: svaret er langline ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den langlina mestrer jeg seriøst ikke! Hehe.. prøvde det på Eso en gang, funket dårlig. Uansett hvor tynn og lett den var, så greide den å henge seg opp over alt, å når man skal begynne å surre inn 20 meter med line i en fart, huff! *stressa på tanken* hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj her hadde jeg fått masse svar jo :) fint!!

Nemi er som maria sa en portugisisk vannhund på 14 mnd. Jeg tror veldig hun er inni en fase altså, fordi hun er mer rastløs og virker litt hormonstyrt om dagen (selv om det er en god stund til neste løpetid).

Å sette henne i buret når det kommer besøk er smart. lurer på om jeg skal begynne med det. Ellers skal jeg virkelig trene med vennene mine. la de komme på besøk og trene på at hun skal holde seg rolig og ikke hoppe.

Langline har jeg trent masse med, og i perioder funka det veldig bra. i andre perioder rakk jeg aldri å tråkke på lina før hun stakk avgårde, og jeg opplevde at med en gang hun var uten line så var det samme driten ;) hehe

Nemi er bare selskapshund, men hun får mye turer og om 3 uker skal vi begynne på agility-kurs!! Vi leker litt inne med f.eks. å gjemme en leke som hun skal finne eller å gjemme små godbiter som hun skal lukte seg frem til. men jeg jobber 8 timer om dagen og nemi er en veeeldig energisk hund, så jeg tror nok hun bobler over av energi innimellom altså. prøver å la henne få kjørt seg litt i helgene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok sikkert mye hormoner ute å går. Bare pass på at siden du jobber om dagene, så la hunden få rast ifra seg litt energi før eller etter jobb. Ja buret er en god ide, som du burde bruke mer. ang.langlina så har jeg i perioder da hunden har vært litt vanskelig (eller i løpetid) og holdt fast i langbåndet. Da har man fremdeles kontroll og hunden kan løpe fritt. Stikker hunden av kan du gi den et rykk og si fyfy. :) Det går nok bedre etterhvert dette. Bare ha tålmodighet. Og ikke vær redd for å søke hjelp og råd fra andre hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok sikkert mye hormoner ute å går. Bare pass på at siden du jobber om dagene, så la hunden få rast ifra seg litt energi før eller etter jobb. Ja buret er en god ide, som du burde bruke mer. ang.langlina så har jeg i perioder da hunden har vært litt vanskelig (eller i løpetid) og holdt fast i langbåndet. Da har man fremdeles kontroll og hunden kan løpe fritt. Stikker hunden av kan du gi den et rykk og si fyfy. :) Det går nok bedre etterhvert dette. Bare ha tålmodighet. Og ikke vær redd for å søke hjelp og råd fra andre hvis du lurer på noe.

;)

Jepp, kanskje jeg kan ta frem langlina allikevel... Jeg går alltid lang tur med henne etter jobb. prøver å gå med ei venninne som har hunder og la de få rase fra seg på et jorde. Jeg synes det er viktig at hun får løpe litt løs på tur. blir jo ikke ordentlig tur når hun er i bånd hele tiden føler jeg. men hun ødelegger jo en del for seg selv med å stikke av for å si det sånn. da kan jeg jo ikke ha henne løs. urk...

Fikk masse god hjelp her, tusen takk. Jeg har fått mye god hjelp og råd av oppdretter også, så nå er det vel bare å sette i gang. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

LANGELINE!!!!! svaret på alt hehe, når hu prøver å stikke avgårde tråkker du på lina eller gir ett nøkk.

fortell gjestene dine att hunden ikke skal ha oppmerksomhet ¨når hun ber om det. først når hun er helt rolig kan hun få ros (roooooooooolig ros)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg måtte bare ta frem igjen denne tråden for å fortelle hvor flink Nemi har blitt!! Det går sååå bra om dagen, jeg er kjempefornøyd med henne :) nå er hun ferdig med løpetid nr 2 hvert øyeblikk, og har blitt voksen så det har nok litt med det å gjøre. men vi har jobba hardt også da!! Jeg føler jeg har full kontroll over henne nå, hun er mye roligere, har ikke prøvd å stikke av på månedsvis. eneste er og omgås andre hunder da, det er fortsatt vanskelig. hun klarer ikke å omgås uten å herje, og gneldrer konstant på de andre hundene, så litt slitsomt med fellesturer...

Men sånn ellers så koser jeg meg med henne nå, snille hunden!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...