Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har hatt besøk av en hundetolk ?


Jane

Recommended Posts

Er kjempe spent jeg også,

jeg har ikke noe konkret problem med hunden min slik som de andre jeg vet om har brukt henne hadde,

men jeg er så nysgjerrig og har fått troen på henne etter de tilfellene jeg har sett.

Hun vil ikke vite noe om hunden før hun kommer, hun har ikke møtt hunden min ennå og ville bare vite hva hun het. Hun fortalte at hun sa til eierene at de ikke skulle røpe noe om hundens problem eller hvordan hunden er før hun begynte å tolke.

Første gangen hun møtte hunden til trener`n min fortalte hun at noe hadde skjedd i valpekassen når hunden var 3 uker som hadde mye med aggresjonen til hunden å gjøre. Trener`n min ringte oppdretter og fikk dette bekreftet, når valpen var 25 dager gammel hadde det skjedd noe med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Skeptisk? Ja. Om det burde bli forbudt? Nei. Hadde nok ikke brukt penger på det selv, men om andre vil gjøre det er jo opp til dem selv. Vi velger selv hva vi vil bruke penger på.

Så lenge disse personene ikke kommer med anbefalinger som skader hunder. Både med hensyn på treningsmetoder, ernæringsråd og at dette blir brukt i stede for veterinærmedisin. Da tar jo hverken hunder eller eiere skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe dirkte problem med Mike jeg heller, men hvis jeg kan hjelpe han med å få det bedre på en eller annen måte, så selvfølgelig er det verdt et forsøk.. Og kanskje det med at han er så sint på andre hunder... og hvordan hans syns generelt han har det.. hva han liker og ikke liker!

Gleder meg veldig! Husk å send meg nr, for da kan jeg ringe å bestille en time i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk? Ja. Om det burde bli forbudt? Nei. Hadde nok ikke brukt penger på det selv, men om andre vil gjøre det er jo opp til dem selv. Vi velger selv hva vi vil bruke penger på.

Så lenge disse personene ikke kommer med anbefalinger som skader hunder. Både med hensyn på treningsmetoder, ernæringsråd og at dette blir brukt i stede for veterinærmedisin. Da tar jo hverken hunder eller eiere skade av det.

Sorry - jeg mener det burde vært forbudt å svindle folk, jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så heller jeg nok litt over til den negative siden.... Selv om jeg vet om flere som har evner som vitenskapen ikke kan forklare.... Men å kunne snakke med hunden, og få den til å snakke tilbake? njei... litt søkt for meg.... (litt sånn Gry Jannicke Jarlum, og hennes "samtaler" med romvesen...)

MEN nå skal vi jo ikke sååå mange hundre år tilbake i historien da man ble oppfattet som gal om man trodde jorden var rund.... Så man skal aldri si aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og mer enn skeptisk til dette...

At det finnes folk med evner de fleste ikke innehar (eller har klart å "trene" frem) kan jeg gå med på, men å kommunisere med dyr på denne måten, synes jeg er helt absurd. Og ennå verre er det, som flere har sagt før meg, at man liksom kan utdanne seg til dette...

Jeg husker at jeg for moro skyld var hos en spådame på et tivoli når jeg var en 15-16 år. I utgangspunktet trodde jeg ikke en skit på det, men skulle gjøre det for gøy. Overraskelsen ble derfor stor, når ting hun sa stemte... :shocked: I ettertid har jeg jo skjønt at dama var god til å komme med påstandene som gjorde at hun fikk veilledning av meg, og i tillegg var god til å lese mine reaksjoner på det hun sa... Tror vel kanskje disse dyretolkene i bestefall har de samme egenskapene, er gode menneske-kjennere og -lesere. Har evnen til å lese dine reaksjoner på sine påstander, som som regel kommer veldig forsiktig til å begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - jeg mener det burde vært forbudt å svindle folk, jeg da...

Men da kan vi starte å forby ganske mye her i verden egentlig. Det er jo veldig stor forskjell på hva vi trur på her i verden. Noen trur på disse dyretolkene, andre trur på diverse relgioner av forskjellige slag. Ser ikke helt forskjellen egentlig. Begge deler trur man på noe/noen som man ikke kan bevise fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og mer enn skeptisk til dette...

At det finnes folk med evner de fleste ikke innehar (eller har klart å "trene" frem) kan jeg gå med på, men å kommunisere med dyr på denne måten, synes jeg er helt absurd. Og ennå verre er det, som flere har sagt før meg, at man liksom kan utdanne seg til dette...

Jeg husker at jeg for moro skyld var hos en spådame på et tivoli når jeg var en 15-16 år. I utgangspunktet trodde jeg ikke en skit på det, men skulle gjøre det for gøy. Overraskelsen ble derfor stor, når ting hun sa stemte... :shocked: I ettertid har jeg jo skjønt at dama var god til å komme med påstandene som gjorde at hun fikk veilledning av meg, og i tillegg var god til å lese mine reaksjoner på det hun sa... Tror vel kanskje disse dyretolkene i bestefall har de samme egenskapene, er gode menneske-kjennere og -lesere. Har evnen til å lese dine reaksjoner på sine påstander, som som regel kommer veldig forsiktig til å begynne med...

Og så er det utrolig hva man kan finne ut om folk (og fe) på 3 uker da :D - særlig i disse tider hvor gud og hvermann har egen hjemmeside/blogg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen med det her og en spådame på tivoli er vel at tolken noterer og skriver hele tiden uten å snakke med eier, eier trenger ikke å være i samme rom engang og får ihvertfall ikke høre noen ting før seansen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden vil bedras - og som vanlig fører damene an... på en måte som gjør meg en smule flau. Blir svært lettet på vegne av kvinnekjønnet når kunnskapsrike og vettuge folk som Belgerpia, Lotta, 2ne med flere uttrykker sterk skepsis, de også.

Dette er 2007-utgaven av troen på hekser og troll, ispedd en solid dose med kunnskap om MENNESKELIG psykologi og eiere som lever seg helt inn i bikkja og føler, føler, føler... såvel som sikkert greie kunnskaper om HUND. Jeg kan også treffe en hund uten å vite filla om den, se an eier og se an hund, og treffe rimelig presist - og hadde jeg vært en fantasifull sjel med lilla gevanter og den rette måten å uttrykke meg på, kunne jeg da sikkert klart å lage noe hokus pokus ut av dette... istedenfor bare realitetene.

Og SPILLER det noen rolle hvordan bikkja hadde det i barndommen, når hele vitsen med hundehold er at hunder lever i nuet, lærer av erfaringer de pådrar seg underveis, ikke kan samtaleterapeutiseres som folk, men derimot at dyktige folk kan behandle det som er NÅ - og få hunden bedre? Og ærlig talt, trenger man noen til å FORTELLE en eier at hunden er ulykkelig, ikke har det bra etc, ja, så sier det mer om eieren enn det gjør om "hundetolken".

Særlig det at ALLE skal kunne lære dette, "ta frem evnene i seg selv". Blæ.

Jepp, jeg kan tro at noen mennesker har litt sterkere følsomhet enn andre for visse ting, eller har varmere hender, at positive tanker er bra for kreft, eller at ditten eller datten KAN være mulig, men IKKE på den måten det er snakk om her - hvor man også går utover arten hunds begrensninger, og snakker om hundene som om de var mennesker. Bare dét gjør disse til sjarlataner i mine øyne. Eller kanskje de er flinke til nettopp å please eierne?

Nei, bruk pengene - for betalt skal de pikadø ha, og det er IMOT andre synske/folk med spesielle evners praksis - til noe fornuftigere, som å gå til dyktige dyrleger, atferdsfolk, etc. Det kan nok mange hunder trenge. Og mange eiere kan trenge litt mer selvinnsikt, og se hva de gjør litt feil i forhold til å forsterke atferd hos hunden. Da kan det være nyttig med noen utenfra som "ser en", men ikke på det nivået vi snakker om med hundetolker gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen med det her og en spådame på tivoli er vel at tolken noterer og skriver hele tiden uten å snakke med eier, eier trenger ikke å være i samme rom engang og får ihvertfall ikke høre noen ting før seansen er over.

Det er i såfall litt opp og ned... Denne tolken jeg har hørt om, gjorde det nettopp slik spådama på tivoli gjorde det... Masse "smalltalk". Noen gjør det jo t.o.m over tlf :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i såfall litt opp og ned... Denne tolken jeg har hørt om, gjorde det nettopp slik spådama på tivoli gjorde det... Masse "smalltalk". Noen gjør det jo t.o.m over tlf :D

- Jeg er overhodet ikke godtroende eller naiv, men fryktelig skeptisk og hadde ikke giddet å brukt opp tiden min til å være på foredrag med henne dersom hun fortalte hun kunne "spå" over telefon, men jeg har sett resultater av det hun har jobbet med og er overbevist på at noe har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god selger kan selge sand i Sahara... som det heter.

Og så tilpasser man virkeligheten. Sjekket for eksempel litt på Ailo Gaups sjamanside. Og gjett hva - selv om sjamaner tradisjonelt alltid har vært menn, har man vært markedsrettet nok til å si kjekt at "nå retter kvinnene opp ubalansen fra historisk tid", fordi det store flertallet av dagens interesserte som skal tromme seg i vei inn i sjamanismen nettopp er kvinner.

Så "brått" får en religiøs greie der menn har nær hatt enerett på å være sjamaner, bare lagt om hele løpet. Selv om sjamaner på mer urreligiøse steder i Afrika og blant indianere fortsatt skal være menn. Men blås i det, så lenge det er kvinner som betaler for å gå sjamankurs i Vesten idag.

Markedsrettet hekseri og trolldom - det er tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er blandt skeptikere i denne sammenhengen. Jeg har liten tro på at hunders hukommelse går tilbake til sped-stadiet, de driver vel ikke med regresjons hypnose/ terapi på hunder, eller?

Men at det er mye vi ikke vet; det er sikkert.

Her er en historie for de som tror på "følsomme hendelser":

En alaska husky klarte å komme seg ut av halsbåndet og rømte fra oppstallingsplassen, hun hadde vært søkk vekk i 4 dager, da eierene ringte en reikihealer de kjenner. Over telefonen fikk de beskjed om å sette seg ned etter at samtalen var ferdig og da skulle de visualisere for seg hunden og liggeplassen dens. De skulle konsentrere seg begge to og tenke på hunden i 20 min. Da skulle healeren telepatisere reiki til hunden. Som sagt så gjort. Dagen etter sto de opp, da lå hunden på teppet sitt. Etter 5 døgn på frifot, tilfeldigheter eller healing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går visstnok ikke tilbake i hundens hukomelse, men i energien dems og man får opp bilder.

Uansett.. om det gir meg noe eller ei finner jeg snart ut, skal hjem fra jobb og ta besøket imot snart,

jeg er ihvertfall åpen for muligheter at det er mye mellom himmel og jord og jeg har råd til å betale noen 400 kr så dette ser jeg frem imot med spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hauger og lass av folk her i klubben som har vært hos hundetolk med sine hunder, og en stund vurderte jeg det også med mine. Flere har opplevd å ha hunder som er syke, men som dyrlegen ikke finner ut hva som er galt med, kommet til dyretolken og hunden har fortalt om hvor smertene er og hvordan de føles. Dyrlegene fant først ut av to tilfeller i klubben etter at eieren hadde tatt dem til dyretolk.

Jeg endte vel med å ikke dra fordi jeg ikke var sikker på om jeg vil vite hva hundene tenker om meg, og fordi jeg syntes det virket som om disse dyretolkene var veldig opptatt av stress og smerter, og fant noe med alle (noe jeg fant bittelitt mistenkelig..)

Avgjørelsen tok jeg når jeg leste på hjemmesiden til vedkommende at det 1. ikke var nødvendig å komme hjem til henne - h*n kunne kommunisere med hunden på avstand :rolleyes: og 2. man måtte ikke avlyse timen, fordi hundene visste at de skulle få snakke og det ville være hjerteknusende for dem å ikke få lov til det...

Litt OT - Nå har man jo sagt mye rart om all ny vitenskap som har dukket opp de siste tiårene da, men det er vel få her som vil hevde per i dag at de ikke tror på akupunktur, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne prøvde dyretolk på hunden hennes. Og det var en litt annerledes opplevelse.

Først spurte hun en del om hunden, og vi fortalte at hunden var en omplasseringshund - noe som stemmer. Den kom først til min venninne da den var 4 mnd gammel.

Dama kunne fortelle hvor forferdelig den hadde hatt det de to første mnd før den kom til henne. Det var derfor den var så utagerende mot andre hunder, fordi den hadde hatt det vondt hos de som eide den før min venninne fikk han. Han var visst slått og hadde blitt trakassert av andre hunder. Han var også etterlatt i mange mange timer alene, derfor gikk han i sofaen når han var alene hjemme, fordi han var redd.

At hunden bodde hos en kamerat av min venninne og meg, hvor den levde i sus og dus hos en eier som forgudet den, men som desverre omkom i en bilulykke, det er nå så. Man må vels nesten tro på denne hundetolken. :D

Det hele var latterlig artig. For dama dreit så på draget at halve kunne holdt. De vet å stille riktige spørsmål og legger opp tplkningen etter det. Når man da svarer noe som de kan plukke i og gjøre om til en mening, så hiver de seg over dette og forteller så mye rart om bikkja at halve kunne holdt. Det var tider det var vrient å holde latteren vekke.

Jeg har jobbet som spådame faktisk, så jeg vet hvordan man lurer folk. La tarot kort og kunne fortelle masse om folk. Det man tengte var å stille de rette spørsmålene, så kunne man snakke folk etter munnen. Litt kjærlighet, mystikk osv - og kunden ble fornøyd.

Er så enig så enig med de som sier at dette er bortkastede penger. Verden vil bedras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange useriøse der ute, men dra nå ikke alle over en og samme kam da..

Er jo sikkert for en grunn hun ikke vil at jeg skal si noe om hunden før hun har tolket henne ferdig,

hun vil jo ikke vite noe om hundens historie, om den har noe problem/atferdvansker eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst - jeg tror at enkelte har litt odde evner - men seriøst - jeg tror ikke ett skvatt på at folk faktisk kan utdanne seg til å få evner liksom..........

Man kan ikke ta kurs i å bli synsk liksom..

Ja, faktisk. Dyretolker har jeg ikke vært borti, men andre ting kan jeg litt og hvert om. Greia er at alle er født med en slik evne. Evnen er ikke mer hokus pokus enn intuisjon, magefølelse, you name it. Samme sak, men mange navn, Blir som med alle andre evner; hos noen er den godt utviklet fra barns ben av, mens andre må trene for å bli gode. Og noen vil aldri bli helt suverene uansett hvor mye man trener. Saken er at alle kan bli bedre. Og trene må faktisk klarsynte og healere også. Trene og trene for å bli flinkere, og for å holde det vedlike. Jo mer man trener, jo lettere kommer man i det stadiet som gjør klarsynthet mulig - koble hjernehalvdelene sammen og jobbe i en hjernefrekvens som tilsvarer det vi alle har når man sover en lett søvn - bortsett fra at man er våken.

Så du kan faktisk gå på kurs, og jeg vil anbefale deg å gjøre det hvis du er skeptisk. Det er mye du ikke vet om deg selv og dine evner, det skal jeg love deg. :D

Men selvsagt er ikke alle seriøse, og derfor er det viktig å orientere seg godt og sjekke referanser og SELV følge magefølelsen/intuisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne fått en sånn en hjem hit selv jeg, sånn at jeg kunne få begrunnet min skepsis litt bedre. Det er nok i hovedsak psykologi de driver med, men "two can play that game", jeg skulle nok klart å plante noen falske ideer og se om vedkommende bet på. En god test kan jo være å fortelle at det er en omplasseringshund, når det ikke er det, eller fortelle om problemer man overhodet ikke har, og så se løgnene komme rennende...

Det største problemet jeg har med disse er at noen av dem er veldig flinke til å uttale seg om helse. Eiere med gamle eller syke dyr har fått beskjed av "dyretolker" om de skal avlives eller ikke. <_<

Da har det gått for langt!

Det jeg har ledd best av må være dama som snakket med Keiko, og isbjørnen som var bekymret for den globale oppvarmingen. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er "intuisjon" for eksempel? Eller "den sjette sans", det som gjør at noen snur i tide, så og si? Rene overnaturlige følelsen, kan det virke som? Men kanskje det EGENTLIG er at det er underbevisstheten vår som fanger opp mer enn vi MERKER at vi gjør....?

Jeg leste en bok som het "Blink" - om en som skrev om det han kalte intuisjonens kraft. Hans påstand var at den delen av hjernen som tar slike snarveier - de som gjør at du "vet - kalles det adaptive ubevisste, og studiet av denne typen beslutninger er et av de viktigste nye feltene innen psykologien.

Sammenlign det med en slags diger datamaskin, som raskt og uten at du sjøl merker det behandler en stor del av de dataene du trenger for å fungere som menneske. Det er nærmest derfor vi har overlevd som art; at vi har utviklet en annen type beslutningsapparat som er i stand til å gjøre lynraske vurderinger basert på minimale mengder informasjon, skriver han.

Og joda, han er fullt inneforstått med at vi har en inngrodd skepsis mot denne typen intuitiv forståelse, og at vi lever i en verden der det tas for gitt at den beste beslutningen er den som drøftes lenge og vel. Hans tanke er at avgjørelser foretatt på noen sekunder ofte kan være bedre enn de vel overveide og vektede, selv om det er umulig å begrunne dem.

OG HER ER POENGET - det er ikke "flaks", heller ikke "føleri" eller "hekseri" eller whatever som gjør at intuisjonen vår kan si oss mye, mener han: Det er derimot resultatet av at hjernen i løpet av noen få sekunder har analysert komplekse situasjoner, og valgt ut og fokusert på de viktigste faktorene. Men selv vet vi ikke hvor førsteinntrykkene våre kommer fra og heller ikke nøyaktig hva de betyr, så vi forstår ikke hvor skjøre de er. Å ta vår evne til intuitiv forståelse på alvor vil si at vi må ta hensyn til de nesten umerkelige påvirkningene som kan endre eller forvrenge det underbevisstheten gir oss, skriver Gladwell i boken.

Han bruker et eksempel:

Brannmannen som beordret sine kolleger kjapt ut av et brennende hus, og berget livet deres bare sekunder før gulvet kollapset. Selv tror det skyldes at han har en sjette sans som varsler fare - han "bare visste" at noe var galt, og føler jo nærmest seg i kontakt med sine egne overnaturlige evner.... ikke sant.

Men forfatterens forklaring er slik:

Brannmennene trodde det brant på kjøkkenet, mens det i virkeligheten brant i kjelleren under dem. I brannmannens tilfelle hadde hjernen hans registrert en rekke ting uten at han var bevisst det: Brannen viste et unormalt mønster, den var varmere enn normalt, den var stille. Alt dette hadde hans innebygde "datamaskin" registrert. Han valgte å reagere på det han følte, uten å nøle og diskutere det med de andre - dermed berget han livene deres.

Ikke så morsomt, kanskje - men en bedre forklaring i mine øyne.

Verden vil bedras, vi ser det vi ønsker å se - og særlig gjennom kombinasjonen litt dårlig samvittighet og føleri overfor stumme hunder.

Har man råd til å gjøre dette OGSÅ, så sett igang - men bare ikke forvent at jeg skal slutte å le.... MEN: Å bruke dette som førstelinje-helsesjekk er direkte forkastelig. Man går til veterinær først, ikke til noen som avstandskonverserer hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi har hundetolker her i Norge også? Trodde det bare fantes på den andre siden av dammen...

Har vondt for ikke å le av det må jeg innrømme, har vært borti noen riktig festlige tilfeller på basenji-lista jeg er med på.. en som hadde en veldig vanskelig basenji og kontaktet hundetolk - og fikk beskjed om at basenjien var snurt fordi ingen brydde seg om å gi komplimenter til henne for hennes vakre ører! Problemhunden ville bli mønsterhund bare man passet på å skryte av ørene dens! :D

Eller basenjien som egentlig var schizofren - den var "2-in-one" - og eier måtte lære seg å se hvilken av de 2 som var "fremme" i øyeblikket.. den ene likte veldig godt katter og ønsket at eier skulle kjøpe katt til den..

Vel, folk får gjøre som de vil - hundetolker skal også leve - men litt skeptisk er jeg for jeg synes det virker som et slags "føleri-orgie" hvor eier kan ende opp som "dottesnillist" og dermed bidra til feks usikre hunder og/eller bortforklaringer av utageringer og agresjon ("Den hadde det så grusomt som valp skjønner du" eller "Nå er den egentlig ergerlig på meg for den synes jeg svikter den når jeg drar på jobb, så nå prøver den å spise din hund for at jeg skal gi han oppmersomhet - og det må jeg selvfølgelig overse")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...