Gå til innhold
Hundesonen.no

Travle dager med "tvillinger"


Inustaff

Recommended Posts

Ja nå er det full rulle her!

Igår var vi på tur på vaulen så de små fikk løpe å kose seg,vi traff et par hunder som var snille og kunne hilses på.De koste seg og løp fritt rundt der...

Senere var vi i området rundt dørene,og tok turen til skolegården da den er meget stor og har områder av grus,gress,asfalt og litt "skog"...Dette var populært da det var 2 barn der som valpene fikk hilse på og leke masse med,og Obelix fikk leke med Kjetil og barna helt til han puffet den slitne ballen han fant i forrige uke..(må kjøpe ny)

Igor er en smule beskjeden ennå,men han kommer seg allerede idag.

Han fikk hilset på foreldrene til barna som har noe mykere bevegelser og de var hundevandte alle sammen.

De ble faktisk seriøst interessert i rasen,og fikk se Obelix i lek og trening sammen med oss.

Genie er selvsagt tøffere enn toget og hopper som en gal for å få oppmerksomhet,mens hun snerrer til storebror,som fortsatt bare snur seg vekk.HAN skal ikke la seg vippe av pinnen for tidlig,men gir beskjed når nok er nok.

Ellers er valpene løse i stuen om natten.Jeg ser ikke vitsen med bur.Jeg har hatt hele kull inne på denne måten,og vet at jeg våkner til tissegulv,med tisselabber,og kanskje til og med bæskjeklin.

De fine er at de har så utrolig mye leker som flyter på gulvet,sammen med griseører,haler og små knutebein.

De har interesse for dette og jeg har innskrenket muligheten for å tygge på annet.(de kan få tak i pc ledningene,men jeg håper de konser om leker og bein)

Når vi våkner og kommer inn i stuen bærer den preg av fest.Av en eller annen grunn finner de/får tak i doruller og river i biter.Kanskje ramler de ned fra bordet med et dytt?

Hadde vært fint om de ville tørke sitt eget piss,men neida...

Så her er det rett opp og tørke først med papir og sprayflaske.For å ta det groveste.litt småvask.

Deretter blir det vask over heeeele gulvet...for å ta det som er igjen av det groveste.

Og så må vannet byttes,og mopper skylles godt.Så er det igang med vask nr 2.

Her kommer klebrighetene bort,vannet byttes for 3-eller 4 gang..alt etter farge og mengde piss.

Og så 4-eller 5 gang over gulvet mener jeg at det er rent...

Det tar tid,det er litt trim,og det er valper som kommer for å sabotere,prøve å drikke bøttevann,ta moppen,stikke av med dorullen,tygge på sprayflasken og gå meg i bena...

Men gud så gøy!hehe..jeg sier kom dere vekk små pøbler..neeei ikke der,hva er det du gjør?!

De ser på meg har rumpa i været og bjeffer frekt mens halen går rundt og rundt.Synes jo dette er kjempegøy!

Men så skjønner de hva jeg mener.Og da sitter de og kikker i en klynge,mens kroppen rister og de egentlig ikke vil sitte i ro.Obelix sitter bak dem,så de får vel gjøre som ham.

Etter at jeg har vasket og legger alle leker som er rene,og teppe under salongbordet.Så får de mat...deretter må jeg ta to feite komler på armen og få dem til å tisse ute..Jeg vil IKKE ha tiss på gulvet første minuttene etter storvasken.Vi kommer oss ned trappene,ut døren og vips der var det gjort.Så er det rett inn.

Der sovner de begge to i en ren stue,gode og mette etter morgenfest og kanskje litt nattesurr.

Så får jeg stelt meg og spist mat,og være klar for å ta dem ut på lengre runde når de våkner igjen..

Jeg synes det er utrolig gøy og utfordrende,men jeg føler at det går kjempebra,og i og med at jeg har hatt hele kull som "private " hunder inne i huset vet jeg hva det er.Så det er bare å komme tilbake til rutinene.

Selvsagt er det ikke alltid like gøy og våkne til tissegulv,men når jeg ser de 3 krapylene,hvorav 2 små og skyldige hopper rundt kjempeglade for at mor kom ut fra soverommet.Da smelter en helt.

Det skal være vanskelig og ha tvillinger.Både mennesker og dyr krever sitt.Og de hverken må tisse eller bæsje på likt,så hendene er alltid fulle.

Etter at de våkner må de selvsagt skylles for de har hoppet rundt med tisselabber.

Nå må jeg stelle meg mens de sover...:hmm:

adios!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese! Ja, du har virkelig tatt en full stillings jobb nå! Kjekt å lese at dere har det gøy mellom tisse vaskinga! Men hva heter Akitaen? Og hva heter de to små? Forstod ikke helt hvem som var hvem.. Du er heldig som har to "komler" hjemme og som faktisk har tid til dem! Lykke til! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Så utrolig koselig å lese! :) Kjenner meg igjen i masse av det du skriver. Du er heldig som har så mye tid med valpene dine! Virker som noen herlige små troll :icon_redface:

Jeg er også kjempesjarmert av rasen. Får hjertebank hver gang en CC eller Dogo Canario traver forbi :lol:

Janne: Tispa heter Genie, og hannvalpen heter Igor så vidt jeg har fått med meg. Obelix er den eldre Cane Corso'en hennes. Ble det riktig? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes veldig koselig ut, har planer om mange flere hunder framover jeg også :D

men eneste jeg støttet litt på var det "ikke helt vitsen med bur"

når jeg fikk valp, likte jeg ikke tanken på å bure ham inne. men vi skaffet oss et bur, pga oppdretter anbefalte dette.

jeg forstår veldig godt hvorfor! det er en sikkerhet for hunden, min valp (5 mnd) går inn i boksen sin rundt 10 tiden og tar kvelden =) han føler seg sikker der inne, noe han vil gjøre uansett hvor vi er, hvis noen barn leker mye med ham går han inn i boksen om han ikke føler for mere lek, og da må alle respektere det og la han ligge i boksen i fred.

så om hunden noen gang må bo hos noen andre eller om vi er på reise/besøk etc, tar vi med boksen, og lille Neo har alltid en liten sikker/Trygg plass å oppholde seg.

så slipper vi jo denne tissingen på gulvene om natta da :D for ingen hund tisser på sitt eget sovested.

men dette er jo helt opp til hvem som eiger hunden, rase etc. men for meg så er et bur blitt til en positiv ting. og hunden nyter og ha sin lille trygge, helt egne plass =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det går bra dette her! Er bare å legge ut bilder :D Men jøss, valpetiden er travel (og koselig) nok med én! Selv om jeg er biiittelitt misunnelig likevel :rolleyes:

så slipper vi jo denne tissingen på gulvene om natta da :D for ingen hund tisser på sitt eget sovested.

Så det er bedre at en liten valp presses til å holde seg i mange timer fordi den er sperret inne i et lite bur? :glare:

Selvsagt må en valp få lov til å gå og legge seg i fred om den er trett(noe som saccosekker/madrasser fungerer like bra som et bur med åpen dør), men jeg ser ikke nødvendigheten av å bure dem inne... Fint at hunden får sin egen fine plass, men den blir ikke så frivillig når hunden må stenges inne på "kose"plassen sin.

Damit. Ot again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et håndkle som ligger foran buret, slik at det blir mørkt og for seg selv.

om dagen, før vi legger oss.

hunden blir ikke tvunget til å holde seg om han får gå på do rett før han legger seg, og går ut med ham med engang man våkner.

for hunden våkner ikke før oss uansett. det er vi som vekker ham med lyder etc. det er hvertfall min erfaring...

ps. det var ingen form for kritikk, jeg bare sa min erfaring med det, og egen mening =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså: Du sier slik jeg forstår det, at valpen ikke går på do i buret fordi den ikke vil gå på do i sengen sin, men at den ville gått på på do hvis den var løs. Hvordan kan du da si at du vet at den ikke må på do? Går den på do hvis den er løs av kjedsomhet?

Beklager hvis dette ble uforståelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd bur med en hund,fikk tips om det men hadde aldri gjort det før.Visste ikke at det var vanlig og kunne faktisk aldri kommet på det selv.Hadde aldri hatt et hundebur faktisk...hadde kun skål,børste,bånd,teppe,og sånt småting som hunden trenger.Kurv var ikke heller i hus.Bare et teppe,ellers lå hunden der den ville.Og det var jo greit.Men..tilbake til buret..kjøpte det da jeg skulle på reise med hund...

Funket greit det,er ikke det jeg sier,fordi hunden holder seg ikke for å tisse,den bare sover der og så gir den deg beskjed når den vil utav buret og tisse.Denne ble fort husren.For å legge til det...

Fordelen med burbruk er at hunden vekker deg enten det er 3 om natten eller 5 om morgenen.

Den må på do og du får høre det,helt garantert.Den vil ikke holde seg til morgenen fordi den er "buret".

Du bare har den der fordi du ønsker denne beskjeden.Regner jeg med.

Det som skjer når hunden er ute av bur er at den gjør det den må når den føler for det fordi den ikke trenger og gi beskjed om det.Så da våkner man kanskje utsovet klokken 09.00 med 3 tisseflekker og et par skitthauger alt ettersom.

Folk får velge selv.Jeg gidder ikke bure to valper som kan få leke sammen og kose seg som de ønsker enten de vil rangle om nettene,eller stå tidlig opp.

Som sagt har jeg hatt kull "bare" inne fordi jeg var uten egen hage /uteplass.

Her måtte jeg ha dem inne mesteparten av tiden(heldigvis skifergulv over det hele)

De fant seg egne steder og sove på og ble avslappede innendørs,og fikk leke ute flere perioder om dagen på bondelandet..(lånte andre sine hager med barn som hadde faste lekeavtaler)

Dette var selvsagt upraktisk og veldig krevende da jeg måtte smatte på alle hver gang de våknet for at de skulle få dem ut på do mest mulig utendørs...Man kunne blitt litt sprø med tanke på at det kunne vært herlig og ha en hage,med eventuelt terasse og liten luftegård de kunne være i av og til.

Bare deler av dagen liksom,for å få litt fred.Det er jo greit og kunne vaske gulv uten at alle skal angripe det du gjør liksom.hehehe..og de hadde jo ikke dødd av litt lufting og rase fra seg alene.

Men sånn var det.Det positive med dette var at valpene hadde en meget avslappet holdning inne i leiligheten,og da jeg tok dem med på besøk oppførte de seg "voksent"og avslappet og la seg ned.

Det og ha et kull inne er kjempeviktig.Selvsagt ikke nødvendig hele tiden,men de bør få inkluderes som en voksen.Man vet jo at de tisser,sånn er det bare..

Jeg har jo et mini kull hos meg nå...hehe..disse skal ikke ha noe bur..de har et teppe og to hvor de sover,under salongbordet,og ellers hvor de vil.De flyter med leker,og når jeg våkner om morgenen må jeg vaske,kaste leker og tepper,alt etter hva som er blitt gjort med dette.Bæsjeklin..og tisserenner.

Tisserenner er det fordi gulvet er skjevt som bare FA*N!Om de tisser en flekk renner denne i rekordfart og lager striper på ca 6-10 cm bredde og over 1 meters lengde.Der det stopper ligger dammen.Resten er bare kliss som er tørket.Selfølgelig finnes flere av disse rennene,da jeg har 2 stk krapyl,og de ikke nøyer seg med 1 tiss per morgen.Så da må man ta HELE gulvet.Jeg har egne "tissesko "så jeg slipper å trø i det med en gang jeg går ut av soverommet.

Det hender jeg ligger i sengen og hører kloring på døren min.Da syns de jeg har vert "der inne" for lenge"og mener jeg må komme ut.Ellers er de rolige,men nok er nok.Jeg ligger litt til og tenker"Lurer på om den ekstra natt turen hjalp litt på..?Lurer på om jeg skal sove mer.Orker jeg å gå ut dit nå.

Men det er bare å gjøre det.Det sitter to pøbler å venter,og det ligger en trøtt en og snorker..

Står jeg ikke opp nå blir det verre og vaske.Opp og hopp,det er fort rent.

Det tar meg ikke mer enn ca 1 time og vaske GRUNDIG,rydde,lufte ut etter dem..etter en hel natt.

Ellers er jeg jo våken til kvelds igjen og de er ute ofte nok til at jeg ikke trenger annet enn masser av papirruller og sprayflasker om det skulle være uhell.

Mine valper er trygge både midt på gulvet,oppi sofaen,ved mine bein,langt borte ved trappen,ja i hele stuen og midt på løse/åpne gulvet.Så jeg ser ikke "argumentet" med tryggheten.

At en vil få et hint om at valpen vil ut fordi den er i bur,jada.Det blir en annen sak.Men regner med at folk klarer velge selv.Jeg velger det jeg liker.Jeg har ikke problem med å vaske mye...det er over før jeg vet ordet av det..og jeg kommer ikke til å huske det senere...

Er ikke imot bur,men velger ikke å bruke det fordi det gir valpene mer gøy,meg bedre samvittighet og valpene får lære seg hva det vil si og bo i huset.løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg forstår hva de mener, jeg var jo tross alt helt imot bur før

men min lille valp er like sikker rundt om i huset han også, han ligger i sofaen, (han er jo røytefri så hvorfor ikke :D )

han sover på gulvet eller på et teppe, eller på poffen sin...

men han trives med buret sitt, og om vi er en annen plass og skal sove over der, har han sin faste sove plass

og han er blitt veldig fort husren, om det har med buret å gjøre eller ikke har jeg ingen formening om =)

og buret blir kun lukket når vi går og legger oss, og han har vært der inne en stund og sover godt.

og åpnes med en gang vi kommer ned, da er det tisse tid =)

men jeg forstår alle dine argumenter for "imot"

det er jo et individ, og enkelte vil nåkk mistrives med å bli stengt inne.

men gjør man ikke det med små barn også ? har dem i en seng med høye kanter? syntes det går ut på det samme, og hunden gir beskjed om han må på do, om det er midt på natten. da hører vi det, og går ned og ut så han får gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEttopp...folk får velge selv så lenge de vet selv at de ikke plager hunden og misbruker buret.Jeg holder på å flytte nå..og nå ligger faktisk valpene i bur og sover.Dette fordi jeg vil ha dem ute av veien,og kunne løfte dem i buret avsted når vi stikker.Alt står på hodet her.De er selvsagt slitne,så de er heelt borte.

Burbruk er et must til tider.Vi skal jo bære på tunge ting og esker..vi kan ikke snofle i valper som løper rundt.En venninne skal ha dem når vi kommer med første lass,da hun blir min nabo.Så de er bare disse timene de er i bur.De får jo komme ut om de vil på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt kom vi hjem med lille Peico.

Han sovnet i buret sitt på toget.

LANG reise.

Da vi kom hjem syntes jeg synd om han som har sovet så mye i bur.

Så han fikk en seng.

men han var IKKE fornøyd.

maste og pep.

Har luftet mange ganger, trappetrim her, hehe. Nå gjør han fra seg når han kommer ut.

Legger jeg han i buret så sovner han, men er rett ut når han våkner.

Men i sengen er han ikke trygg!

Han savner sine søsken og mamma.

Han blir lukket inn i buret, siden han trenger hjelp til å roe seg, men så fort han har sovnet setter jeg opp døra.

Nå sist sovnet han uten at jeg lukket døren, det er målet.

At han skal slappe av når han er i buret, men finne litt ut selv når han trenger det og når ikke!

Han er så skjønn, så liten, så god!

All jobb er verdt det.

Og han taklet lang reise så kjempe bra!

Alt er moro synes han!

Tatt det helt rolig i dag da, han må få bli kjent.

Nå sover han i sofaen, klarte å sovne uten buret, det er positivt!

Han er nok blitt litt vant med å være "alene" allerede!

Søte godgutten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe bur til valpen min, men han har en seng hvor han føler seg trygg og sover hele natten gjennom... enig med alle som sier at dette bør være opp til hver enkelt, om de vil ha bur eller ikke. Jeg har ikke behov for det, og jeg støvsuger når han sover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Hei,hei.

Har det visst litt på samme måten her i huset og,har to Collie jenter den ene ble 4 mnd den 5 Februar den andre blir 3 mnd den 24 Februar.

Jeg gruet meg litt til det å skulle ha to valper som var i forskjellig fase av det å skulle bli ren.Men har bare vært posetivt dette,den eldste Lady var "liten" valp helt til Mira kom i huset,da ble Lady litt sånn "MAMMA" for den lille,la av seg de fleste valpefakter på bare et par dager og ble stor jente.Lady fikk gå løs hele tiden og greit nok det å måtte ta opp etter henne,men da Mira kom hit ble det til at vi tok i bruk bur om natten til henne,ikke for å slippe unna det at hun gjorde fra seg,men heller for at hun skulle få litt fred og ro for den store,når hun trengte til å sove og være litt i fred.

Det posetive med dette er som nevnt her ovenfor,de lærer seg å si fra når de må,så er litt lettere å få fortere ren enn om de får gå som de vil,men selvsagt passer en ikke på dem,så gjør de fra seg når og hvor de selv har lyst.

Men bruk av bur er en smaks sak,Mira er første hund vi har brukt bur til om natta,har jo vært løs noen netter i det siste sammen med Lady,men det ser ut til at Mira liker selv å sove i buret,legger seg fortere til ro.

Men var nå ikke burbruk jeg skulle si noe om,det var litt om hvor utrolig mye moro det er med to valper,du slipper også mye unna dette peset hele tida,de konsentrerer seg om hverandre og lek,er sjelden lenger enn 5 cm unna hverandre.Leken kan til tider bli litt hard,siden Lady er nesten dobbelt så stor som Mira,men redder jo Mira hvis det blir for stritt for henne,men tøff liten krabat hun,så kan vel til tider være like hard hun i sin lek med Lady.

Tror faktisk dette er den letteste valpetiden jeg noengang har hatt,den lille lærer av den store og slipper en liten valp som kjeder seg og finner på ugang,det er alltid en til som er der og kan være med å leke.Vi mennesker klarer ikke å fylle alle behov en hund har.Den sosiale delen for hunden blir jo perfekt,med to valper.De får den trening og læring de skal ha på naturlig vis og lærer å tilpasse seg i flokken.Lady var en litt dominant valp før vi fikk Mira,lite interessert i kos og kjæling,heller bite enn å slikke,mente hun.Nå er hun en helt annen versjon av seg selv,rolig,kosete ,ingen biting og omgås andre hunder på en mer behersket måte.så er bare lovprising å høre her fra meg om flervalpe hold.Selv det å fore dem er lettere,nå er det ingen valp som ikke vil spise foret sitt,men heller vente til noe bedre dukker opp å spise.Nå er maten kjapt fortært og ingen vansker tørr foret lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...