Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund


Artemis

Recommended Posts

Jeg vet at det sikkert har vært et par hundre topicer om hundeseler her, men jeg synes at det er så vanskelig! Det er jo en hel masse typer, og alle har forskjellige meninger! :hmm:

Altså, jeg lurte på om noen har en gode forslag til sele å komme med! Hittil har vi brukt en "elghundsele"/brystsele som valpesele, og så overtok han den forrige hundens X-backsele. Men så har det seg jo slik at han har vokst ut av den selen, og vi vil gjerne ha en ny som passer til både hunden og vårt bruk!

Nå vil selen foreløpig bli brukt på tur med strikk og magebelte, men etter hvert så skal birkenpulk kjøpes inn og han skal altså få trekke pulk. Har forresten fått inntrykk av at denne X-backselen som han bruker nå egentlig er til bruk i hundespann?

Poenget er at vi trenger en sele med feste bak, til tur med strikk, men som samtidig har fester på sidene til draget til pulken? Finnes det en slik supersele, eller må vi kjøpe to?

Er det forresten best å kjøpe sele i dyrebutikk hvor vi kan prøve den på, eller er går det greit å kjøpe på nett også?

Blir takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan feks kjøpe en kombisele/dragsele. En nome med feste til pulk på sidene. (se her på drag og kombisele) .

Nomeselene (x-back) er hundekjørerseler ja, men veldig mange bruker de på bikkja ved snørekjøring også. Jeg har brukt de i mange år, både på setteren, huskyen og aussien. Nå har vi mistet nomeselen og jeg bruker bare halvnomen (er som nome i halsen, men slutter rett bak skulderbladene, på en litt annen måte). Skal kjøpe drag/kombisele etter hvert, når jeg får råd til å kjøpe pulk. Hadde en sånn en til huskyen, og jeg var veldig fornøyd med den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det et par år siden jeg bestillte dragsele til huskyen, samt at jeg bestillte fra hundekjørerverkstedet, men jeg tror jeg betalte en 3-400kr for selen som var spesialsydd etter mål til frøkna mi. Fikk med hanefot (det gir seleverkstedet også) slik at jeg kunne bruke den til snørekjøring også. Var veldig fornøyd med den selen.

Sender du en mail (eller tar en telefon) til seleverkstedet får du ganske kjapt svar:) Synes ofte at de selene i dyrebutikken er ganske dyre, i hvertfall når du ikke får de tilpasset etter mål til din hund;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler egner seg godt til pulk og trekkhundarbeid da de er som en slags "ryggsekk". Hunden må jobbe med hele seg. Har lenge tenkt at den var den beste som fantes, he he, men tror egentlig halvnome seler er bedre til snørekjøring da trekkpunkten blir riktigere siden trekktauet går oppover og ikke bakover (skjønte man det?).

Den gode gamle komteselen er en slager til pulk, mer stabil enn nomeselene. Men den er i lær som krever stell og som kan tøye seg, igjen holder den antakelig lenger ved godt stell. En vennine av meg bruker sin til snørekjøring også og det går veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kombiselen er fin. Den er som en nomesele med ringer på sidene og reim som kan festes under "magen" på hunden når den skal gå i drag forran pulk. Og den brukes som en vanelig nomesele når du skal snørekjøre. Du trenger ikke betale mer enn 400-500 kroner for en sele. Har sett dem til over 800! Men pass på at den er riktig størrelse til din hund, og siden du har fuglehund (?) så bør du kanskje ha en med dobbel brystreim (altså dobbel i front så den ikke gnager på brystbeinet).

Nomeseler egner seg godt til pulk og trekkhundarbeid da de er som en slags "ryggsekk". Hunden må jobbe med hele seg. Har lenge tenkt at den var den beste som fantes, he he, men tror egentlig halvnome seler er bedre til snørekjøring da trekkpunkten blir riktigere siden trekktauet går oppover og ikke bakover (skjønte man det?).

Den gode gamle komteselen er en slager til pulk, mer stabil enn nomeselene. Men den er i lær som krever stell og som kan tøye seg, igjen holder den antakelig lenger ved godt stell. En vennine av meg bruker sin til snørekjøring også og det går veldig fint.

Men komteselene blir vanvittig tunge når de blir våte. Sikkert mange som trives med dem, men det er vel en grunn til at de aller fleste har gått vekk fra å bruke komtesele og isteden bruker nome. Prismessig er også en god komtesele dyr (der du fortsatt får tak i det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok medvirkende årsak ja:)

men til pulk er det flere som begynner å gå tilbake til Komteselen da den er mer stabil....

Valg av utstyr er ikke greit, man må finne ut hva man skal bruke det emst til å så velge det som passer best til det formålet tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...