Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars Pitoen min


Jeampi

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke at de kan la det gå dyr i et velkjent turområde hvor stien faktisk går gjennom beitet uten noe som helst til å skille av, skilting om dyr på beite, alternativ sti rundt osv. I hvert fall ikke om dyra er litt lei gjennomtrekken av folk og begynner å oppføre seg ufint, langt fra alle er hestevant og klarer tenke riktig. Hadde vært interessant å vite hvem som eide grunnen/rettighetene der, om det er turgåere eller hester som er der på goodwill. Hester gjør ikke særlig mye for å beholde kulturlandskapet som det så fint heter heller, til det spiser de 'feile' ting og tråkker opp grunnen for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg VELDIG enig i Loke her...

Du hadde virkelig ingen anelse om at det var hester i nærheten?

Du møtte jo på dem en gang, hvorfor tok du ikke hunden i bånd da?

Hesten har virkelig INTET angreps instinkt, men tvert i mot flukt instinkt. Så det eneste man trenger å gjøre for å unngå skader fra en hest er å holde seg på avstand, spesielt med hund! Man kan jo aldri vite hvor redd eller uredd hesten er for hunder.

Men, jeg syns synd på Pito, jeg gjør det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok veldig enig med Loke. Og som bcrex spør, spør jeg om det samme.. Er virkelig hestene helt løse uten noen form av gjærde rundt noen steder? Kan hestene gå ned til veien om de vil? Kjempe bra at det gikk bra med pito! Håper ikke hun får noe langvarig påvirkning av denne hendelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre om noe før jeg sier noe mer: Er det INGEN inngjerding der? Det virker da hvertfall veldig rart. så noe MÅ det jo være?!?

Hester går da vel ikke bare helt løs?

Det er gjerder slik at hestene ikke kommer ned i hoved veien. Men det er ikke gjerder helt øverst slik at de kan tråkke slik som de vil rundt i skogen. Og sånn sett kan hestene komme seg ned på hovedveien via sikkert 4-5 andre stier som går ned fra andre siden av fjellet. Hadde de funnet ut at de skulle utforske den stien så hadde de tilslutt komt ned i hovedveien på andre siden av fjellet.

Må si meg VELDIG enig i Loke her...

Du hadde virkelig ingen anelse om at det var hester i nærheten?

Du møtte jo på dem en gang, hvorfor tok du ikke hunden i bånd da?

Jeg visste at det var hester der jo, men jeg har ALDRI sett dem så langt oppe før, og vi var ganske langt fra traktorveien da Pito satte avsted. Jeg setter alltid bånd på henne når vi nærmer oss traktorveien for da er det ikke langt ned igjen til hestene. Men jeg var ikke kommet så langt før hun stakk.

for å unngå skader fra en hest er å holde seg på avstand, spesielt med hund!

Ok så si meg: Du kommer gående på denne traktorveien som er 4-5 meter brei, hestene kommer mot deg og skal hilse på deg og hunden din (du har hunden i bånd) hva gjør du? Tar beina på nakken og springer nedover igjen? (som hesten kan finne veldig morsomt og dermed løpe etter)eller håper alt går bra og fortsetter rolig oppover, (som han mannen gjorde men som fremdeles fikk problemer med dem).

Jeg har gått denne turen mange ganger før med hund, og da har det gått veldig fint. Men jeg har aldri likt med i nærheten av dem for de er veldig pågående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerder slik at hestene ikke kommer ned i hoved veien. Men det er ikke gjerder helt øverst slik at de kan tråkke slik som de vil rundt i skogen. Og sånn sett kan hestene komme seg ned på hovedveien via sikkert 4-5 andre stier som går ned fra andre siden av fjellet. Hadde de funnet ut at de skulle utforske den stien så hadde de tilslutt komt ned i hovedveien på andre siden av fjellet.

Jeg visste at det var hester der jo, men jeg har ALDRI sett dem så langt oppe før, og vi var ganske langt fra traktorveien da Pito satte avsted. Jeg setter alltid bånd på henne når vi nærmer oss traktorveien for da er det ikke langt ned igjen til hestene. Men jeg var ikke kommet så langt før hun stakk.

Ok så si meg: Du kommer gående på denne traktorveien som er 4-5 meter brei, hestene kommer mot deg og skal hilse på deg og hunden din (du har hunden i bånd) hva gjør du? Tar beina på nakken og springer nedover igjen? (som hesten kan finne veldig morsomt og dermed løpe etter)eller håper alt går bra og fortsetter rolig oppover, (som han mannen gjorde men som fremdeles fikk problemer med dem).

Jeg har gått denne turen mange ganger før med hund, og da har det gått veldig fint. Men jeg har aldri likt med i nærheten av dem for de er veldig pågående.

Da skjønner jeg deg litt mer ja :hmm: Men du burde tatt hunden i bånd, men det vet du nå i ettertid. MEN kan du ikke prøve å snakke med eierne litt og spørre om de kan gjerde inn litt bedre, regner da med at skogen er for "alle"? Er enig at det ikke er normalt at hestene kan få gå HVOR DE VIL. Men litt skog er jo normalt nå om vinteren.

Syns du bør prøve å ta en prat med de, evt få med andre som kan det også. Og forklare at man ikke engang kan gå med hunder i bånd heller, uten at hestene skal gjøre noe.

Det er jo fint at det gikk bra med Pito da. Men bare håper du tenker mer på det til nestegang, for hadde det hvert et lite strømgjerde der så hadde vel pito løpt under det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det var selvfølgelig min feil at Pito sprang ut, som jeg skrev litt tilbake i tråden. Og jeg kan ikke gå rundt og være sint på hesteeier pga jeg ikke hadde bånd på min hund. Om det hadde vært gittergjerde der så hadde hun nok klart å komme seg igjennom der også så uansett om det var gjerde eller ikke gjerde der i dag så hadde Pito sprunget etter dem.

Men hadde det vært gjerde så hadde det begynt mye lengre ned i bakken og jeg hadde visst med en gang hvor hestene var og dermed satt bånd på Pito lenge før for å være 100% sikker på at hun ikke løp ned til dem. Men i dag så tenkte jeg ikke over at de kunne være så langt oppe ettersom at de aldri har vært det før når jeg har gått tur iallefall.

Og det jeg blir fustrert over er at jeg har hørt at de har sparket etter mennesker som går rolig oppover også...Uten noen tegn etter å skulle ta dem. Den ene hesten er veldig ung og dermed mye mer "vilter", så denne tar nok det meste som en lek. Ikke vet jeg...

og en annen ting jeg irriterer med grenseløst over er at folk på diskusjonsforum klarer å vri og vende på ALT og får det nesten til å høres ut som om jeg VILLE at hunden min skulle bli tråkket på, at jeg VILLE at hestene skulle være onde og "angripe" eller at jeg VILLE at all makt skal gå til turgåere og at dem som eier jorden ikke har noe å si...

Men det var mitt siste ord i denne saken...God natt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det var selvfølgelig min feil at Pito sprang ut, som jeg skrev litt tilbake i tråden. Og jeg kan ikke gå rundt og være sint på hesteeier pga jeg ikke hadde bånd på min hund. Om det hadde vært gittergjerde der så hadde hun nok klart å komme seg igjennom der også så uansett om det var gjerde eller ikke gjerde der i dag så hadde Pito sprunget etter dem.

Men hadde det vært gjerde så hadde det begynt mye lengre ned i bakken og jeg hadde visst med en gang hvor hestene var og dermed satt bånd på Pito lenge før for å være 100% sikker på at hun ikke løp ned til dem. Men i dag så tenkte jeg ikke over at de kunne være så langt oppe ettersom at de aldri har vært det før når jeg har gått tur iallefall.

Og det jeg blir fustrert over er at jeg har hørt at de har sparket etter mennesker som går rolig oppover også...Uten noen tegn etter å skulle ta dem. Den ene hesten er veldig ung og dermed mye mer "vilter", så denne tar nok det meste som en lek. Ikke vet jeg...

og en annen ting jeg irriterer med grenseløst over er at folk på diskusjonsforum klarer å vri og vende på ALT og får det nesten til å høres ut som om jeg VILLE at hunden min skulle bli tråkket på, at jeg VILLE at hestene skulle være onde og "angripe" eller at jeg VILLE at all makt skal gå til turgåere og at dem som eier jorden ikke har noe å si...

Men det var mitt siste ord i denne saken...God natt :hmm:

Men igjen, jeg vil anbefale deg å finne ut av det, for er ikke normalt at hester skal få gå på ubegrenset område. Så snakk med grunneier, eller eierene av hestene. SÅ kommer dere nok frem til noe ;) får vi håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så si meg: Du kommer gående på denne traktorveien som er 4-5 meter brei, hestene kommer mot deg og skal hilse på deg og hunden din (du har hunden i bånd) hva gjør du? Tar beina på nakken og springer nedover igjen? (som hesten kan finne veldig morsomt og dermed løpe etter)eller håper alt går bra og fortsetter rolig oppover, (som han mannen gjorde men som fremdeles fikk problemer med dem).

Jeg har gått denne turen mange ganger før med hund, og da har det gått veldig fint. Men jeg har aldri likt med i nærheten av dem for de er veldig pågående.

Jeg syns det er litt spesielt å stole på en gjeng hester som går fritt... Hvis du først vet at det er en liten risk for at det er hester der bør du ta visse forhåndsregler.

Og nei, jeg ville ikke løpt. Du må gjerne prøve, men jeg tror det er en dårlig idè :hmm:

Hvis hestene kommer bort og hilser er det nærmest en selvfølge at du skal ta på hunden bånd! Spesielt når den er så liten (jeg liker veldig godt Pommer, det er ikke det!), fordi det er vanskelig for hesten å se det lille dyret. En hest går ALDRI til angrep på noen om denne "noen" ikke har gjort hesten noe virkelig vondt! Eller i ditt tilfelle, kanskje skremt...

Som sagt, bånd er tingen! Eller kanskje en annen sti?

Jeg kan se problemet fra ditt perspektiv, men som et heste menneske må jeg sette foten ned når man skylder på hesten ;) Gjør som Monica (bcRex) sier.. Snakk med eierne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som mener du gjorde dette med vilje? Og alle skjønner at uhell kan skje og at man noen ganger ikke tenker mer en det nesa rekker... Men det jeg reagerer på er at du er sint på hesteierene når dette tydligvis var deres beiteområde. Som fhv hesteeier så vet jeg akkurat hvor frustrerende det er mer folk som ikke skjønner at hester er dyr, ikke disneyfigurer, og som ikke respekterer hestene når de møtes. Er hestene på et ingjerdet beiteområde så går man faktisk inn på eget risiko. Hvis det er som du sier, at beiteområdet ikke er avgrenset overhodet så hadde jeg pratet med de som eide hestene..for det er IKKE normalt. Vi har hatt fryktelig store områder til hestene tidligigere når jeg var liten (de gikk i utmark med sauer og kuer om sommeren), men det var ALLTID avgrenset. Er området ikke avgrenset så er jeg fulllstendig enig i at du reagerer. Tror aldri jeg har hørt om folk som har de helt løse? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå er normalt sett ikke dette en tråd jeg ville engasjert meg i - men jeg synes kanskje det blir litt vel mye pes til forsvar for hestene her.

Har holdt på med hest siden jeg var 6 år og frem til for 6 år siden, og har vært svært aktiv for å si det sånn - og faktisk så var noe av det første jeg lærte at "hund og hest er pest" - dvs. - det er ikke særlig kompatibelt.

Jovisst, de kan trenes til å omgås - men man skal aldri stole på en hest når den har hund rundt beina.

Joda - hester er flukt dyr - men de kan faktisk også angripe og jage om de føler at det er en løsning. Jeg har sett hester gå for å "ta" hunder mer enn en gang - jeg har også vært vitne til at ei hoppe med føll knuste skallen på stallens jack russel - til tross for at hunden ikke var på hestejakt og hesten hadde stort beite å "flykte" på - hunden var inne på beitet og snuste - og hoppa mosa skallen på den.

Jeg har også vært vitne til at en blandingshund ble reglerett løpt ned av 5 hester (det gikk bra med hunden), og de var helt klart på jakt etter hunden - misjonen var hunden og intet annet. Hunden søkte tilflukt blant oss tobeinte og vi måtte komme oss ut fra beitet for de var helt klare på at de skulle ha hunden vekk og var klare for å renne over oss også i prosessen.

I denne saken tipper jeg at hestene ble gira av å høre/se Pito og satte etter - rett nok hundeeiers feil ja for ikke å ha kontroll på hunden utgangspunktet - men like fullt så var nok disse store firfotingene på misjon, og siden det også beskrives at de slo med frembena så er i alle fall ikke jeg i tvil om hva de hadde ønsker om........

Rart at de lar hestene gå sånn i populære turområder - men når man vet så tar man selvsagt hensyn til det.

Jovisst er hester etter min mening hærlige skapninger - men ikke søren om jeg ville stolt på at de var hundevennlige med mindre de var ekstremt vant til hunder og hunden vant til hest. Og jeg håper ikke folk slipper hundene sine i områder med hester - uansett hvor hestevant hunden er - for er ikke hestene hundevant så kan hundreogett være ute..

Håper Pito føler seg bedre, jeg ville imidlertid sjekket skulderen om hun fortsatt gir uttrykk for smerte ved berøring i dag. Hun kan ha ødelagt/brukket skulderbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig synd det som skjedde med Pito, hun er jo ydlings lille hunden min her inne :hmm:

Men jeg er VELDIG heste vant og jeg går ALDRI på et område hvor jeg vet det går hester i flokk, spesiellt ikke hvis de er ukjente.

Hester som går på steder hvor det går mye folk er ofte vant med at de får mat av tur gåere (utrolig dumt å gjøre det!) og blir ofte klengete fordi de vil ha mat av alle som kommer.

Derfor blir det ofte krangel i flokken for ALLE vil ha mat, selvom du ikke har mat, for de er jo vant med å bli foret av mange som kommer inn på beitet.

I en krangel hører man ofte veldig høye lyder, det trampes og det blir sparket, dette oppleves av folk som ikke har så gerie på hester som at hesten er slem, men egentlig så er dette en naturlig måte å reagere på.

Hunder på beite området blir ofte også sett på som mas fra hesters syn, skal love at de opplever flere ganger om dagen å bli jaget eller truet av hunder.

Disse ville sikker bare komme seg unna Pito, ikke skade.

Ville de skadet Pito sa hadde ikke hun være mere, for da står de på to og bruker forbena og "knuser" den som er foran dem.

Vi hadde hastene nær en vei hvor det gikk mye turgåere og folk klarte ikke å ha hundene sine i bånd og ofte løp dem inn i paddocken og jaget hestene.

Eierene sa ofte at "men de er ikke vant med hester" og "vi prøver å få den vant med hester", for det første så slippen man vel ikke hunden sin som ikke er vant med så store dyr i nærheten av disse dyrene og for det andre så kan man spørre eier av hesten så kan man venne hunden til hesten under kontrollerte forhold så slipper både hest og hun og bli redde.

Vi hadde også elitehingsten vår (som tjente 1.5million) i en av luftegårdene og en mann klarte aldri å holde hunden sin i bånd og hunden måtte alltid jage denne hingsten.

Til slutt måtte eier av hesten si til eier av hund at hvis denne hesten blir skadet av hunden PÅ DEMS PRIVATE OMRÅDE så ville han måtte betale verdien av hesten selv. (eier viste også frem verdipapirer på hesten)

Skal love at den hunden alltid gikk i bånd forbi gården fra den dagen. ;)

Eier av hest og gård kunne advart og sagt at han kom til å skyte hunden, men dyrevenn som han er så gjorde han ikke det, han ville bare gjøre hundeeier obs på at han ville ha tilbake verdien hunden evt tok fra han.

Det at de ikke sperrer av området med skog og kratt er fordi hestene ofte trenger ly hvis det regner og da søker de til disse stedene, de trenger også litt ujevnt terreng å gå i, så det er en grunn til at sånne områder ikke blir sperret av.

Det er utrolig synd at sånne ting skjer blandt hest, men ofte så kommer det av at hundeeier ikke har nok kontroll på hunden sin og at hestene blir skremte, sier ikke at hester ikke kan være luefulle, men lar man dem være i fred så skjer det ikke noe heller.

Håper det går bra med Pito ;) og at dere kan fortsette å gå på tur i området, men kanskje i bånd neste gang på sånne områder er det som oftest båndtvang også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hestene skal da vel for all del ikke ha mulighet til å utenfor inngjerdet område!!

herregud, her kan jo mennesker og dyr bli skadet.

Se at det kommer en familie gående på sødagstur og har med seg en bollepose, selvfølgelig vil hestene smake og er veldig spennende med pose som kanskje knitrer litt.. de begynner å krangle og hisse hverandre opp, og de legger på ørene, sparker litt her og der.. de sparkene er nok til å drepe både mennekser og dyr!!

Vi eier en stall med 8 hesten i, og er det noe som er sikkert, så er det at inngjerdingen skal være sikker!!

Jeg holdte på å miste Mike da han var 5 måender pga han stakk av å skulle jage hestene.. han var så nær med å bli sparket flere ganger. Det er så mye kraft i de sparkene... Det finnes ganske strenger lover ang det at hestene er løse, så jeg syns du skal gjøre noe med dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Pito vært hos dyrlegen og det var "bare" en muskelskade. Hun fikk smertestillende og betennelses dempende, og jeg fikk resept på drypp som jeg skulle gi henne hvis hun hadde vondt i morgen.

Heldigvis at vi slapp fra det med skrekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...