Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er det egentlig tryggest for hunden å være i bil?


Turnip

Recommended Posts

Og mange klarer å kjøre fint og snakke i telefonen uten å bli forstyrret.... Det er jo pga de som ikke klarer det, at reglene kommer.

Ser med jamne mellomrom hunder som er helt bajas i biler (løs selvfølgelig). De hiver seg i vinduene etter hunder som passerer, spretter opp på fanget til føreren, henger ut av vinduet, står med forlabbene på dashbordet og bjeffer vilt etc. Og det er jo disse personene som ikke har nok vett mellom øra til sikre bikkja skikkelig, som gjør at kanskje et skikkelig påbud om sikring av hund i bil hadde vært fornuftig.

Sele synes jeg er falsk trygghet. Går bilen rundt, så slenges bikkja ganske godt rundt inni bilen. Hundeseler holder ikke bikkjer fast i setet på samme måte som seler for mennesker gjør.

Og hvordan trur du bikkja di reagerer når den sitter stroppa fast i setet, dere begge er skada og reddningsmannskapet kommer? Med lys og sirener og det hele. Trur du at den tenker "Så bra, nå blir jeg endelig reddet?". Eller er sjanse for at den faktisk blir enda mer redd og starter å bite etter reddningsmannskapene? Et bur beskytter bikkja mye mer, både i kollisjonen, og det beskytter omgivelsene fra hunden om uhellet er ute.

jaja, helt klart at de ikke har noe mellom øra om de har sånne hunder løse.

Men var noe som ikke ble med på forrige innlegg. og da skrev jeg litt om det med redningsmannskapet. MEN skal det da bli en lov som sier: "alle med hund må ha bagasjerom med plass til bur".? Blir ikke det litt rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg synes ikke at det blir rart å kreve skikkelig sikring av hund i bur. For det er jo det det handler om. Og har man en stor hund, så burde det vel være naturlig og skaffe seg en bil som har plass til å sikre denne hunden skikkelig? Så får man enten vurdere å bytte bil om man ikke har plass til å sikre hunder skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg synes ikke at det blir rart å kreve skikkelig sikring av hund i bur. For det er jo det det handler om. Og har man en stor hund, så burde det vel være naturlig og skaffe seg en bil som har plass til å sikre denne hunden skikkelig? Så får man enten vurdere å bytte bil om man ikke har plass til å sikre hunder skikkelig.

Så klart man ikke stapper en hundre kg`s st. bernard (jada, overdrive litt) i et baksetet, det sier seg jo sjøl. Men om det skal bli ORDENTLIG sikring, så mener du bur i "bagasjeromet". Bil det si at de som har små hunder må kjøpe seg stasjonsvogn bare for å ha den ordentlig sikret i et bur? Syns du ikke det høres for drøyt ut?

Nei jeg vil si at en godt sikret hund er: Enten bur i "bagasjerommet" (godt sikret, satt fast, ingen mulighet for at det skal bevege seg) OG sikkerhetssele i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg tenker meg om så er vel egentlig ikke midt i baksetet så trygt heller.. Hva om beltet ikke hadde vært skikkelig festet og buret og hunden flyr igjennom frontruta! dette blir veldig mye men. Ingen plass er vel 100% sikker desverre. hverken for mennesker eller dyr :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil påstå at Ask har det trygt - vi har en 7 seter chrysler, med to seter midt i og tre bak. Tok ut det ene setet midt i, og plasserte buret der. Så han står midt i bilen, men på gulvet, og da kan ikke buret hives noested om vi kræsjer, så med mindre vi blir påkjørt av noe ekstremt stort, og ikke fra den siden buret er, vil jeg si Ask har best sjanse av alle i bilen til å klare seg ;)

men hvorfor ser enkelte ut til å mene at sele er bedre enn bur?? Bare lurer... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil påstå at Ask har det trygt - vi har en 7 seter chrysler, med to seter midt i og tre bak. Tok ut det ene setet bak, og plasserte buret der. Så han står midt i bilen, men på gulvet, og da kan ikke buret hives noested om vi kræsjer, så med mindre vi blir påkjørt av noe ekstremt stort, og ikke fra den siden buret er, vil jeg si Ask har best sjanse av alle i bilen til å klare seg ;)

men hvorfor ser enkelte ut til å mene at sele er bedre enn bur?? Bare lurer... :hmm:

Fordi en hund som sitter i et bur i bagasjerommet vil bli most til noe ugjenkjennelig i en skikkelig kolisjon hvor bilen blir truffet bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg tenker meg om så er vel egentlig ikke midt i baksetet så trygt heller.. Hva om beltet ikke hadde vært skikkelig festet og buret og hunden flyr igjennom frontruta! dette blir veldig mye men. Ingen plass er vel 100% sikker desverre. hverken for mennesker eller dyr :/

Men derfor jeg mener at et bur ikke skal stå i baksetet, men bak i "bagasjerommet".

jeg vil påstå at Ask har det trygt - vi har en 7 seter chrysler, med to seter midt i og tre bak. Tok ut det ene setet midt i, og plasserte buret der. Så han står midt i bilen, men på gulvet, og da kan ikke buret hives noested om vi kræsjer, så med mindre vi blir påkjørt av noe ekstremt stort, og ikke fra den siden buret er, vil jeg si Ask har best sjanse av alle i bilen til å klare seg ;)

men hvorfor ser enkelte ut til å mene at sele er bedre enn bur?? Bare lurer... ;)

Vet ikke om du hinter til meg, men syns både hund med sikkerhetssele i baksetet og bur i bagasjerommet (som er godt sikret), er to gode løsninger. Ikke alle har mulighet til bur (jeg vil hvertfall ikke plassere det i baksetet), og skal jeg da be familien min, og typen min skaffe seg stasjonsvogn sånn at hunden kan sitte i bur (da det er disse som kjører meg rundt). Og da syns jeg sikkerhetssele er et godt alternativ. (den gangen jeg får meg lappen og bil så skal det være mulighet til å ha hunder i "bagasjen". Men det er fordi at jeg ikke vil plassere flere hunder i baksetet ;)

Men du sier så at buret til ask står støtt, men har du sikret det på noen som helst måte utenom det som står rundt den? Om vi skal tenke "hvis, om, atte", så HVA om dere taker (snurer rundt på taket flere ganger), tror du da at hunden og (ikke minst) persjonene i bilen klarer seg?

(jadda, jeg drar det litt langt nå) ;)

Quotet fra alexandra og...

Fordi en hund som sitter i et bur i bagasjerommet vil bli most til noe ugjenkjennelig i en skikkelig kolisjon hvor bilen blir truffet bakfra.

Men jeg tror det er likt med bur baki, og sele midt i bilen. For en bil kan komme dundrenes bakfra som du sier, da vil jo selvfølgelig bikkja bli most. men en bil kan komme dundrenes inn fra siden, og da er det ikke så sikkert den som sitter i midten er så trygg. MEN det er jo oftere (vil jeg tro :hmm: ) at man blir kræsjet i bakfra, eller forfra.

Men syns de er to gode nok sikkerhetstiltak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart man ikke stapper en hundre kg`s st. bernard (jada, overdrive litt) i et baksetet, det sier seg jo sjøl. Men om det skal bli ORDENTLIG sikring, så mener du bur i "bagasjeromet". Bil det si at de som har små hunder må kjøpe seg stasjonsvogn bare for å ha den ordentlig sikret i et bur? Syns du ikke det høres for drøyt ut?

Nei jeg vil si at en godt sikret hund er: Enten bur i "bagasjerommet" (godt sikret, satt fast, ingen mulighet for at det skal bevege seg) OG sikkerhetssele i baksetet.

Får forklare en gang til da.... Er visst vanskelig å forstå dette...

Det stedet jeg tru er det sikreste stedet, er ja inntil veggen i en varebil. I et helsveiset bur som er stroppa fast og tåler at bilen går rundt. Legg merke uthevet ord... Dvs den plassen i bilen jeg trur at en hund vil klare seg best i en alvorlig kollisjon. Og det er det trådstater spør om. Det tryggeste stedet i bilen.

I et bur i baksetet sitter bikkja fortsatt sikkert. Men der kreves det enda mer lastesikring mener jeg. For å forhindre at buret sklir sideveis, og evt blir mosa inn i en passasjer ved siden av, eller komme framover. Eks feste det fast med en lastestropp (som er ment for å holde en del tonn ofte...), ikke sikkerhetssela (som er beregna på å sette fast mennesker og ikke last). Ergo ingen "hva om" ang festing om det står der.

En sikkerhetssele hindrer en hund i å være et flyvende objekt i et sammenstøt. Men i en alvorlig kollisjon så sitter ikke hunden like sikkert som inni et bur. Burveggene beskytter også hunden mot karrosseri som beveger seg og andre flyvende objekter rundt om i bilen. En hund i sele er utsatt for det. Går bilen rundt, blir hunden slengt en del rundt, og kan skade seg på den måten.

I tillegg til at buret beskytter folk som må inn i bilen. Aner ikke hva redningsmannskap hadde gjort med en faststroppa bikkje som ikke slipper de inn i bilen. Men hadde egentlig vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får forklare en gang til da.... Er visst vanskelig å forstå dette...

Det stedet jeg tru er det sikreste stedet, er ja inntil veggen i en varebil. I et helsveiset bur som er stroppa fast og tåler at bilen går rundt. Legg merke uthevet ord... Dvs den plassen i bilen jeg trur at en hund vil klare seg best i en alvorlig kollisjon. Og det er det trådstater spør om. Det tryggeste stedet i bilen.

I et bur i baksetet sitter bikkja fortsatt sikkert. Men der kreves det enda mer lastesikring mener jeg. For å forhindre at buret sklir sideveis, og evt blir mosa inn i en passasjer ved siden av, eller komme framover. Eks feste det fast med en lastestropp (som er ment for å holde en del tonn ofte...), ikke sikkerhetssela (som er beregna på å sette fast mennesker og ikke last). Ergo ingen "hva om" ang festing om det står der.

En sikkerhetssele hindrer en hund i å være et flyvende objekt i et sammenstøt. Men i en alvorlig kollisjon så sitter ikke hunden like sikkert som inni et bur. Burveggene beskytter også hunden mot karrosseri som beveger seg og andre flyvende objekter rundt om i bilen. En hund i sele er utsatt for det. Går bilen rundt, blir hunden slengt en del rundt, og kan skade seg på den måten.

I tillegg til at buret beskytter folk som må inn i bilen. Aner ikke hva redningsmannskap hadde gjort med en faststroppa bikkje som ikke slipper de inn i bilen. Men hadde egentlig vært interessant å vite.

Jeg er ikke dum, og skjønner hva du mener. Og du mener også at det skulle blitt strengere regler. Og da er det denne sikringen du mener er sikrest som skulle hvert "lovlig". Alt annet vil bli sett på som usikkert. Så mener du da at alle med en hund, om det er st.bernard eller jack russell, skal ha stasjonsvogn/varebil?

og jo jeg skjønner at en hund vil bli kastet rundt selvom den har på seg sikkerhetsbelte, om det skal være en veldig alvorlig ulykke, men om jeg skal tenke sånn, nei da tør jeg jammen meg ikke gå ut av huset. Sorry, men om hunden min sitter i sikkerhetsbelte, og den er såpass skadet, og går til angrep på redningsmannskapet som prøver å komme seg inn i bilen (noe han aldri ville gjort ellers), nei da må jeg være så brutal å si at det beste for han er nok å slippe mer da. Og det er nok det redningsmannskapet gjør også.

Og om et bur står sånn som buhund-jenta forklarer mener jeg det er sikkert. (var bare for å overdirve at jeg sa det istad). for om man skal tenke at man kommer til å snurre rundt, og være borti store ulykker, så for guds skyld ikke sett deg inn i bilen. Men en bråstopp(evt kjører i rompa på noen) er ganske lett å få, og da er det nok til at en hund kan fyke fremover uten god sikring. Eller at man blir kjørt i bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke dum, og skjønner hva du mener. Og du mener også at det skulle blitt strengere regler. Og da er det denne sikringen du mener er sikrest som skulle hvert "lovlig". Alt annet vil bli sett på som usikkert. Så mener du da at alle med en hund, om det er st.bernard eller jack russell, skal ha stasjonsvogn/varebil?

Ja. Jeg mener at det skal være strengere regler ang sikring av hund i bil. Og jeg mener at regelen bør være at hunden skal inn i et helsveiset bur som er stroppet fast, slik at det tåler at bilen går rundt. Et løst hundebur kan gjøre ufattelig skade på folk i bilen, og da går jo litt av hensikten med å sikre bikkja også. Det er jo ikke kun hunden man sikrer, men også de andre passasjerene. Tåler sikringen et slikt ekstremtilfelle, så tåler det andre ting også.

Har man en liten hund, så trenger man jo ikke like mye plass i bilen for å sikre denne hunden på en forsvarlig måte. Har man ikke plass til å ha hunden inni et passende bur som står fast i bilen, så synes jeg at man bør bytte bil ja. Men alle har da ikke så store hunder at de trenger digre varebiler? Har ikke skrevet det et eneste sted etter hva jeg kan se selv... Så det er dine konklusjoner.

Har forresten sett noen biler som har gått rundt etter "uskyldige" utforkjøringer, der folk har bare kunne klatre pent ut av bilen igjen og vente på at noen skal komme og hente de. Tviler på disse hadde vært like oppegående om de hadde fått et hundebur i hue da.

Men. Meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri brukt sele på mine hunder. Jeg bruker bur som er godt sikret bak i bagasjerommet. Vi har riktig nok en Chevrolet Suburban som har rimelig stort bagasjerom og det skal mer enn f.eks. en golf til for å trykke det rommet "flatt".

Tenk hvis du har hunden i sele i baksete. Du må bråstoppe for noe, bilen bak deg smeller inn i bilen din bakfra og hunden din som sitter spent fast i baksetet vikler seg inn i de andre sikkerhetsbeltene baki eller andre lignende ting som måtte befinne seg der. Den får naboselen viklet rundt halsen og får ikke puste. Hvis du da i tillegg har blitt slått i svime er det sannsynligvis for sent å få reddet hunden fra å bli kvalt innen noen kommer til stedet.

Joda, i bur kan hunden bli most. Men den står tryggere i forhold til f.eks. snurring på is, utforkjøring, hvis bilen velter og andre sånne situasjoner fordi den har mulighet til å bevege seg litt så den kan holde balansen, men ikke nok til å kunne skade seg veldig mye.

Det virker som at det er et punk på bilulykkelista ingen her har tenkt på! Hva er tryggest i forhold til eventuelle hjelpemannskap som må komme og redde ut mennesker/dyr fra biler etter en ulykke? Hunder som da f.eks. sitter stroppet slik i baksete at den kan rekke frem til føreren kan vise seg å bli et problem hvis den prøver å beskytte eieren mot fremmede mennesker som prøver å ta eieren bort fra den. (hvis dere skjønner hva jeg mener)

Ideelt sett er det sikreste å ikke ha med hunden i bil i det hele tatt, men det er jo så og si umulig å få til... Personlig velger jeg bur fremfor noe annet. Og da er det snakk om helsveiset bur og ikke sånne av typen som kan klappes sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri brukt sele på mine hunder. Jeg bruker bur som er godt sikret bak i bagasjerommet. Vi har riktig nok en Chevrolet Suburban som har rimelig stort bagasjerom og det skal mer enn f.eks. en golf til for å trykke det rommet "flatt".

Tenk hvis du har hunden i sele i baksete. Du må bråstoppe for noe, bilen bak deg smeller inn i bilen din bakfra og hunden din som sitter spent fast i baksetet vikler seg inn i de andre sikkerhetsbeltene baki eller andre lignende ting som måtte befinne seg der. Den får naboselen viklet rundt halsen og får ikke puste. Hvis du da i tillegg har blitt slått i svime er det sannsynligvis for sent å få reddet hunden fra å bli kvalt innen noen kommer til stedet.

*klippet*

Sorry at jeg må si noe på det der, men "tenk om ditt, tenk om datt".

Selene i baksetet trenger ikke ligge løst(våres gjør hvertfall aldri det). Så akkurat det er en liten sjanse.

Men nei jeg mener jo at har man bur i bilen så sikrer man det ordentlig. Men har man sele så syns jeg det er godkjent det også. For det finnes en regel om "sikring av last", og man holder da den nå.

Hvordan fester man buret ordentlig om man ikke har mulighet til å ha bur i "bagasjerommet"?

Jeg får bare be hele familien og venninner og typer bytte ut bilen, og kjøpe seg varebil, for nå må de ha plass til buret til rex...

neida, men jeg mener ikke at det er det sikreste, men det er i og for seg ikke sikkert å kjøre bil i det heltatt om man skal tenke på alt som kan skje...

Vis dere skal tenke at man kolliderer, og bikkja i selen snurer rundt, vikler seg inn (i ting jeg ikke skjønnr hva skal være, for ting skal være sikret). Så må man også tenke på at en dag dundrer en inn i deg bakfra, døtter hele bakparte inn, og også buret hunden sitter i... Eller må man kanskje kjøpe stor varebil, og kun ha toseter, så buret står MIDT I BILEN???

Nei så lenge man har "sikret last" så bør det være bra nok. Men det sier seg jo selv at man ikke lar seler og alt henge og slenge baki om man plasserer hunden der. Jeg har ingen løse gjennstander i en personbil. Bagasjen og alt vi har med ligger i bagasjerommet.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men de mest alvorlige ulykkene er faktisk nå biler blir påkjørt fra siden! Nå tenker jeg på ulykker i stor fart selvfølgelig! Og etter det så er det vel front som er mest alvorlig! Påkjørsler bakfra er sjelden særlig alvorlige! Er vel oftere snakk om bulker da, enn en totalvraket bil! Og hvis hunden da sitter i et ordentlig sånn helsveiset bur (stroppet fast), så vil jeg da tro at det er det tryggeste steden for en hund i bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men de mest alvorlige ulykkene er faktisk nå biler blir påkjørt fra siden! Nå tenker jeg på ulykker i stor fart selvfølgelig! Og etter det så er det vel front som er mest alvorlig! Påkjørsler bakfra er sjelden særlig alvorlige! Er vel oftere snakk om bulker da, enn en totalvraket bil! Og hvis hunden da sitter i et ordentlig sånn helsveiset bur (stroppet fast), så vil jeg da tro at det er det tryggeste steden for en hund i bil!

Jeg tror nok at det er det sikreste jeg også. MEN syns det skal være "godkjent" med sele i baksetet. Er jo en grunn til at det er laget.

Når JEG får bil så blir det et godkjent bur (eller hva jeg skal kalle det, et av de sikreste, som også skal tåle en støyt). Men om jeg skal sitte på med andre, så syns jeg f.eks at sele er godkjent.

Men bur blir det også mest pga av at jeg da har to hunder (regner jeg med). Og ha to hunder i baksetet med sele ser jeg ikke ikke på det som trygt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er det sikreste jeg også. MEN syns det skal være "godkjent" med sele i baksetet. Er jo en grunn til at det er laget.

Når JEG får bil så blir det et godkjent bur (eller hva jeg skal kalle det, et av de sikreste, som også skal tåle en støyt). Men om jeg skal sitte på med andre, så syns jeg f.eks at sele er godkjent.

Men bur blir det også mest pga av at jeg da har to hunder (regner jeg med). Og ha to hunder i baksetet med sele ser jeg ikke ikke på det som trygt lenger.

Er enig i at det bør være godkjent med sele ja (trodde egentlig at det var det?!), for da er jo hunden tross alt sikret! Men personlig så føler jeg at hunden ikke sitter trygt nok med sele i en evt ulykke! Den er trygg mtp de andre i bilen, men ikke i forhold til seg selv! Og heller ikke for redningsmannskap! Min mening da! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det bør være godkjent med sele ja (trodde egentlig at det var det?!), for da er jo hunden tross alt sikret! Men personlig så føler jeg at hunden ikke sitter trygt nok med sele i en evt ulykke! Den er trygg mtp de andre i bilen, men ikke i forhold til seg selv! Og heller ikke for redningsmannskap! Min mening da! :icon_redface:

Der er nok "godkjent", finnes ingen regel om det. Men noen mener det bær bli strengere, og dvs BUR..! (ifølge den personen), men jeg mener da et sele er "godt nok".

Men ellers er jeg selvfølgelig enig i hva du sier. jeg bare mener at sele bør være godt nok. Og jeg sier ikke det fordi det er det jeg må, for jeg skal bruke bur senere(vil ikke kreve av foreldrene mine å kjøpe ny bil). Men jeg mener bare at det er godt nok sikret. (det vil også si at man ikke skal ha andre løse gjenstander også, og at de snurrer seg inn i seler skal nok litt til. for de er bare å "gjemme unna".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tryggeste stedet i en bil er i midten i baksetet.

Både sele og bur er gode løsninger dersom de brukes riktig. Akkurat som med mennesker...

Jeg er trafikklærer og jobber med dette hver dag..så uansett hva som passer best for deg - bur eller sele - så bruk det riktig!

Et bur har jo ingen hensikt dersom det ikke sitter fast. Og kommer det en bil skliende i deg bakfra (noe som er veldig aktuelt på det føret vi har på østlandet nå) så sitter hunden temmelig utsatt til i et usikret bur i bagasjerommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi sitter som regel i midten i baksetet, med godkjent bilsele. Ellers har jeg eller samboerne henne i fanget, men fortsatt sikret med bilsele. Bur kan vi ikke bruke for da blir hun bilsyk :icon_redface: Men om vi har med buret, så setter vi fast det, uansett om hunden skal være inni der eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg må si noe på det der, men "tenk om ditt, tenk om datt".

Det er jo "tenk om"-situasjoner hele tråden bygger på så hvorfor ikke dra inn noen eksempler om hva som teoretisk kan skje? Det er ikke sikkert at en noensinne opplever en bilulykke med hund i bil, men sånn jeg ser det kan det være greit å tenke litt igjennom forskjellige scenarier i tilfelle noe skulle skje en gang.

Selene i baksetet trenger ikke ligge løst(våres gjør hvertfall aldri det). Så akkurat det er en liten sjanse. Men nei jeg mener jo at har man bur i bilen så sikrer man det ordentlig. Men har man sele så syns jeg det er godkjent det også. For det finnes en regel om "sikring av last", og man holder da den nå.
Jeg foretrekker å ha en ryddig bil, ja, men det er alltids en viss mulighet for at det er ting en rett og slett ikke har tenkt over at kan utgjøre en fare ved en bilulykke e.l. (Skal la være å komme med eksempler nå :D )

neida, men jeg mener ikke at det er det sikreste, men det er i og for seg ikke sikkert å kjøre bil i det heltatt om man skal tenke på alt som kan skje...

Var vel det jeg også sa på en litt annen måte i slutten av innlegget mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å ha en ryddig bil, ja, men det er alltids en viss mulighet for at det er ting en rett og slett ikke har tenkt over at kan utgjøre en fare ved en bilulykke e.l. (Skal la være å komme med eksempler nå :D )

Var vel det jeg også sa på en litt annen måte i slutten av innlegget mitt..

Vel- jeg kan komme med eksempler. Mobiler og nøkkelringer knuser frontruter innenifra, vanlige skolesekker dreper, halvlitersflasker med cola eller en skolebok kan lage alvorlige skader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare å komme med eksempler på utstyr, så folk blir litt mer obs på sånt. Jeg må si at når vi kjører så er det sjeldent ting som ligger løst. Sekker og div. legges i bagasjerommet, mobiler, nøkler og alt sånt ligger i lommer.

Men skjønner at du skriver det, for dette er ting folk ikke er obs på. Og ja de kan skape store skader. Selvom det er snakk om en tom halvlitersflaske...

EDiT: men dette bør sikres om bikkja sitter i bur, eller er med i det heltatt. Man vil vel ikke at bikkja skal bli uten eier?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...