Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe på för


HHC

Recommended Posts

Ja, det har seg slik at jeg ser på å kjøpe en avlstispe og sette henne ut på for. Da jeg selv har 2 hanner er det uaktuelt å beholde henne her hjemme. Tanken er og sette henne ut, og ha 1 kull på henne senere, tanken er at Aris vil være faren til kullet. Da muligens beholde en hannvalp fra dette kullet

Så til saken: Jeg har da tenkt til at forvertene "får" hunden, lar meg låne henne til et kull og deretter beholder henne som sin egen. Er det da vanlig at de selv holder alle vet.utgifter ovs? Eller pleier man og dele dette?

Hvordan er det med betaling iforhold til HD rønking og øyelysing? Hva er viktig og få skriftlig på en slik avtale? Selvfølgelig vil jeg velge noen jeg kjenner litt, og som bor i nærheten for å kunne ha en viss kontakt med både eiere og tispen selv.

Vil gjerne ha egne erfaringer/synspunkter på dette, spør av nysjerrighet og for å få opplysninger rundt dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av spørsmålene kommer vel egentlig litt an på eier og fòrvert! hvis du ser på fòrtvert avtalen til NKK så ser du da hvordan det skal fylles ut!

Ang veterinærutgifter så hadde jeg en avtale med oppdretter at dersom regningen ble på over 1000 kr, så skulle han betale! Ellers betalte jeg! Når avtalen er "over" og fòrvert overtar hunden, skal alt ansvaret gå over på fòrverten!

Ikke så flink til å forklare, men se på fòrvertavtalen til NKK! Da er det lettere å skjønne hva man bør se på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her betalte oppdretter HD røntken og vaksinering, men "løpende" utgifter tar jeg meg av. Pga omstendighetene (som ikke er vanlige håper jeg) har hun også tilbudt seg å betale avlivning og obduksjon, når/hvis det blir aktuellt! Da vil jeg også få tilbud om ny valp!

I utgangspunktet skulle hun ha to kull på henne før hun ble min, men det er ikke lenger aktuellt og jeg får henne nå, om jeg vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen jeg har på de tispene jeg har ute på foravtale er NKK sine. Jeg skal ha to kull på tisene, står for HD og AA røntging, øyenlysning og de utstillinger jeg måtte ønske ha dem med på. Tegner livsforsikring på dem, anbefaler forverten å tegne veterinærforsikring da det er denne som dekker veterinærutgifter.

Dersom forverten vil stille hunden på utstilling, gjør h*n dette for egen regning.

Dersom det viser seg at hunden ikke egner seg til avl, så vil forverten få forespørsel om å overta hunden - vederlagsfritt.

Etter endt avtale overføres hunden til forverten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare et kull du har planlagt så er det jo en ganske grei deal for forvertene.

Ang. veterinærutgifter så er jeg ikke sikker, har aldri vært forvert, men for at jeg skulle blitt det, så hadde jeg ønsket at oppdretter skal hjelpe til med større utgifter.

Hvordan gjøres det med forsikringer med forverter forresten? Inngår den hunden i forsikringene til oppdretteren?

Om oppdretteren tar seg av forsikring, så kunne jeg muligens gått med på å ta egenandelene selv, så lenge den ikke er ekstrem :P

Da vil det jo kun bli "mindre" vet.ugifter på meg..

HD/øyelysing er jo til begges beste. Er hunden god nok til at oppdretteren vil ha et kull på henne, så er det jo veldig sannsynlig at jeg som forvert også ville hatt et kull senere..

Har aldri tenkt så mye over dette. Men har begynt å tenke mer og mer på at jeg kunne hatt en hund på for.

Men er nok ikke aktuelt før etter sommeren iallefall.

Hvor har du tenkt å få tak i hund fra? (tar gjerne PM om du ikke vil slenge ut sånt her)

Synd jeg bor for langt unna til å være forvert for deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tispe på for omtrent på vilkårene du beskriver, noe som jeg synes er en bra "deal". Ett kull valper før jeg overtar henne eller overtakelse vederlagsfritt hvis hun ikke skal ha valper (senest ved 5 års alder).

I mitt tilfelle betaler eier forsikring og jeg alt annet, også helsesjekker som HD og øyelysning. Det er noe jeg uansett hadde regnet med som utgifter på egen hund.

Jeg hadde ikke sagt ja til å være forvert hvis det hadde vært mer enn ett kull. Som Svein Tore sier, man får en unik mulighet til å sette på et kull til selv på tispa hvis det er aktuelt, og da har allerede tispa et kull som man kan sjekke ut helse og temprament på først.

Jeg synes det viktigste er at man finner en forvert som deler mye av ditt syn på avl og hundehold, feks at forvert er opptatt av at tispa skal testes, stilles ut og trenes hvis det er det du selv ville gjort. Se opp for de som bare er ute etter billig/gratis hund! Selv vil jeg bli kjempestolt hvis min tispe får et bra kull selv om det ikke blir mitt oppdrett. Det er selvfølgelig alltid en fare for at eier velger en hann man selv ikke ville valgt evnt avler på tispa selv om du selv ikke ville gjort det.. Det er en risiko jeg sa ja til da jeg ble forvert. (i mitt tilfelle er det ikke særlig stor risiko heller :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen jeg har på de tispene jeg har ute på foravtale er NKK sine. Jeg skal ha to kull på tisene, står for HD og AA røntging, øyenlysning og de utstillinger jeg måtte ønske ha dem med på. Tegner livsforsikring på dem, anbefaler forverten å tegne veterinærforsikring da det er denne som dekker veterinærutgifter.

Dersom forverten vil stille hunden på utstilling, gjør h*n dette for egen regning.

Dersom det viser seg at hunden ikke egner seg til avl, så vil forverten få forespørsel om å overta hunden - vederlagsfritt.

Etter endt avtale overføres hunden til forverten.

Veterinærforsikring? Slik at alle vet utgifter dekkes av forsikring, noen konkrete slike "tilbud" (link?)

Er det bare et kull du har planlagt så er det jo en ganske grei deal for forvertene.

Ang. veterinærutgifter så er jeg ikke sikker, har aldri vært forvert, men for at jeg skulle blitt det, så hadde jeg ønsket at oppdretter skal hjelpe til med større utgifter.

Hvordan gjøres det med forsikringer med forverter forresten? Inngår den hunden i forsikringene til oppdretteren?

Om oppdretteren tar seg av forsikring, så kunne jeg muligens gått med på å ta egenandelene selv, så lenge den ikke er ekstrem :P

Da vil det jo kun bli "mindre" vet.ugifter på meg..

HD/øyelysing er jo til begges beste. Er hunden god nok til at oppdretteren vil ha et kull på henne, så er det jo veldig sannsynlig at jeg som forvert også ville hatt et kull senere..

Har aldri tenkt så mye over dette. Men har begynt å tenke mer og mer på at jeg kunne hatt en hund på for.

Men er nok ikke aktuelt før etter sommeren iallefall.

Hvor har du tenkt å få tak i hund fra? (tar gjerne PM om du ikke vil slenge ut sånt her)

Synd jeg bor for langt unna til å være forvert for deg :P

Har ikke noe eksakt i kikkerten enda, men noen i tankene :P

Om jeg flytter litt nærmere skal jeg kontakte deg, hehe :P

Men så om jeg f.eks skal ha et kull (en valp er som ingen, 2 er som 1, 3 er et kull) betaler forsikring. Vi deler utgifter for HD rønking (da jeg ser på dette som noe man gjør uansett om man er en ansvarsfull hundeeier). Evnt store veterinærutgifter deles. Dersom det viser seg at hunden har HD eller noe på øynene for forverten hunden - vederlagsfritt.

Er det så alt forgærent? Er det flere viktige momenter? Noen som kan være lurt og ha skriftlig til senere?

Tar i mot alle tips! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virker fornuftig jeg.

Men det er viktig å velge noen du stoler på og helst kjenner fra før.

Jeg som forvert ville ønsket å være med på alt av aktiviteter, som parringen og valping, og gjerne litt tilgang underveis under valpeoppveksten til valpene. Dette for at jeg skal kunne lære. Ser på en periode som forvert som min "inngang" til å kanskje bli oppdretter.

Men ha alt du kommer på skriftlig, så slipper du mye rot om det skulle bli krangel om noe etterhvert. (folk kan bli uvenner).

Få med at hunden kan stilles på utstillinger, men du vil ha "fortrinnsrett" til å stille den på de større utstillingene (du har jo mer erfaring, og du vil jo ha best mulig premiering). Men forvert kan stille den på mindre utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet jeg kan gi deg foruten de du ha fått er; Ha en klar skriftelig avtale som ikke kan misforstås, da slipper du og fôrvertene unødvendig hodebry og også evt krangling. Om hunden for eksempel skulle bli syk er det viktig å ha en klar avtale på hvem som betaler hva. Eier kan kanskje i en gitt situasjon mene at fôrvert er ansvarlig ved en tilfeldig skade (korsbånd som ryker, magekatarr osv) og dermed mene fôrvert bør dekke det, på den annen side står fôrvert og mener eier er den økonomisk ansvarlige. Husk forsikring på hunden, nesten viktigere det når hunden er satt bort på fôr! Agria er et selskap som vi bruker, litt dyrere men så lettvindt for oss når de praktiserer direkte oppgjør med vår veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :innocent:

Det beste rådet jeg kan gi deg foruten de du ha fått er; Ha en klar skriftelig avtale som ikke kan misforstås, da slipper du og fôrvertene unødvendig hodebry og også evt krangling. Om hunden for eksempel skulle bli syk er det viktig å ha en klar avtale på hvem som betaler hva. Eier kan kanskje i en gitt situasjon mene at fôrvert er ansvarlig ved en tilfeldig skade (korsbånd som ryker, magekatarr osv) og dermed mene fôrvert bør dekke det, på den annen side står fôrvert og mener eier er den økonomisk ansvarlige. Husk forsikring på hunden, nesten viktigere det når hunden er satt bort på fôr! Agria er et selskap som vi bruker, litt dyrere men så lettvindt for oss når de praktiserer direkte oppgjør med vår veterinær.

Jepp, derfor jeg er tidligst mulig ute for å få råd.. Vet jo alle problemene som kan komme med en dårlig avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns avtalen din høres veldig bra ut.

Selv hadde jeg tispe på for hvor jeg dekket alt av løpende utgifter, forsikring osv. Med untak av de utstillingene oppdretter ville ha hunden med på og utgifter direkte i forbindelse med avl. Ren NKKkontrakt tror jeg.

Skal jeg inn på forverthund igjen, noe som er langt fra utenkelig, kommer jeg til å være mye mer kritisk til avtalen enn jeg var da jeg fikk min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil nok ikke gi forvert alle veterinær utgifter. Og dersom forvert ikke selv har noen interesse av utstillinger betaler jeg de selvfølgelig selv.

Jeg tenkte under større dyrlege utgifter som f.eks øyebetennelse som flatter lett kan få med skraping og det hele. Eller er det vanlig og dele alle utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel tenkt at vanlige utgifter som vaksiner og sånt, som ikke er i direkte forbindelse med avl er forverts ansvar. HD røntgen osv. ville nok jeg forventa at oppdretter skulle betalt, mens vanlige vet utgifter (små, som f.eks ørebetennelse osv) skulle jeg stått for. Store, som dersom hunden skader seg skikkelig eller blir alvorlig syk hadde jeg ønsket at oppdretter skulle trådd inn og dekka endel. Kommer jo litt an på hvem som betaler forsikringa også. Og hvem som får livsforsikringen om hunden må avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripper opp denne da jeg også har spørsmål ang. fôravtale, sett at man kjøper en tispe for å sette ut på fôr, da har jeg hørt litt forskjellig ang. hva fôrvert pleier å betale, noen som kan hjelpe meg med hva som er "vanlig"?

Jeg har hørt litt forskjellig, blant annet at fôrvert betaler 1/2pris av valpepris, som regel 10.000kr. altså fôrvert betaler 5000kr. for tispa og får senere 1000kr. pr.valp i hvert kull(sett at man f.eks. har to kull). er det vanlig å gjøre det sånn? evt. andre forslag? har også hørt at noen gir bort hunden gratis mot to kull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripper opp denne da jeg også har spørsmål ang. fôravtale, sett at man kjøper en tispe for å sette ut på fôr, da har jeg hørt litt forskjellig ang. hva fôrvert pleier å betale, noen som kan hjelpe meg med hva som er "vanlig"?

Jeg har hørt litt forskjellig, blant annet at fôrvert betaler 1/2pris av valpepris, som regel 10.000kr. altså fôrvert betaler 5000kr. for tispa og får senere 1000kr. pr.valp i hvert kull(sett at man f.eks. har to kull). er det vanlig å gjøre det sånn? evt. andre forslag? har også hørt at noen gir bort hunden gratis mot to kull..

Det heter vel deleieravtale eller halvfor når man betaler litt mot å ha ett kull. Gratis hund og 2 kull er vel den vanligste forvertavtalen, tror jeg? :D

Frk. Dinersen er en halvfor-hund, der jeg eier henne med hun som avler på henne. Jeg har betalt 5000kr + et valpekull for dette. For neste kull - om det blir ett - får jeg valpepris, som for vår rase er 8000kr. Nå har jeg valgt å ta en valp fra første kullet istedet, så jeg håper hun skal ha et kull til, så jeg slipper å skylde oppdretteren 8000kr plutselig *fleiper* :D

Frk. Dinersen bor hos meg og er min hund, jeg betaler daglige utgifter på henne. Forsikringen står foreløpig på den andre eieren, fordi hun har avlsforsikring, noe jeg ikke egentlig har brukt for da jeg ikke har tenkt å avle på henne.. Jeg er veldig fornøyd med min avtale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...