Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv til Nikon D70


goJJo

Recommended Posts

Jeg har lyst på nytt objektiv til mitt Nikon D70 siden jeg bare har det som fulgte med.

Har sett på Nikon 55-200 F4-5,6G AF-S DX. Er dette et ok objektiv? Det er sånn at jeg kan zoome lengre inn? :P Ikke så flink på det her, så man kan jo lure om jeg egentlig trenger det. Men jeg har nå altså lyst på et som kan zoome endel :P

link til det jeg har sett på; http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54654#

Om det ikke er noe særlig, er det noen som kan anbefale noe i samme prisklasse som er bedre? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den samme zoomlinsen som jeg har, bare at jeg har Canonfatning. Et helt greit nybegynnerobjektiv, billigere enn det du så på, du kan zoome lenger og det har samme lysstyrke :P Anbefales!

Takk skal du ha :P

Er det billigere fordi det ikke heter Nikon? Siden det het Tamron. Det har kanskje ikkeno å si...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Tamron og Sigma er merker som produserer linser uten å ha egne systemkamera på markedet. Mange av deres linser er vel så gode som Canon & Nikons osv., og er absolutt å anbefale :P Merkenavnet er nok også noe av grunnen til at det er noe billigere ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke noen av de linsene spesiellt godt, siden lys-styrken er veldig dårlig. Jeg ville ha slengt i litt mer penger og skaffet meg et med bedre lys-styrke. Syns til 5,5 blir litt i mørkeste laget... Og får du tak i et fra 70-200 med bedre lys-styrke, er det MYE bedre enn et 70-300 med dårlig lys-styrke.

Kan anbefale deg å ta en titt på merket Sigma. De pleier å ha en del gode linser som ikke koster skorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke noen av de linsene spesiellt godt, siden lys-styrken er veldig dårlig. Jeg ville ha slengt i litt mer penger og skaffet meg et med bedre lys-styrke. Syns til 5,5 blir litt i mørkeste laget... Og får du tak i et fra 70-200 med bedre lys-styrke, er det MYE bedre enn et 70-300 med dårlig lys-styrke.

Kan anbefale deg å ta en titt på merket Sigma. De pleier å ha en del gode linser som ikke koster skorta.

Jeg er veldig uenig - 5,6 er ingen dårlig lysstyrke på et zoomobjektiv, og funker helt fint til normal bildebruk. Hun skrev også at hun gjerne ville zoome litt, og det får hun da så absolutt gjort bedre med en 70-300 linse enn 70-200. Jeg har hvertfall tatt nærmere 10 000 bilder med det objektivet der, og det er kun i mørkvær, inne i hall og i regnvær at jeg ikke får den lukkertiden jeg vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig - 5,6 er ingen dårlig lysstyrke på et zoomobjektiv, og funker helt fint til normal bildebruk. Hun skrev også at hun gjerne ville zoome litt, og det får hun da så absolutt gjort bedre med en 70-300 linse enn 70-200. Jeg har hvertfall tatt nærmere 10 000 bilder med det objektivet der, og det er kun i mørkvær, inne i hall og i regnvær at jeg ikke får den lukkertiden jeg vil ha..

Hvis man legger i mer penger får man bedre lys-styrke. Som er en verdi i seg selv.

Og får man bedre lys-styrke billigere på en 70-200 er det mye mer verdt enn en 70-300 med dårlig lys-styrke. 70-200 er knalltopp med topp lys-styrke. Skal man ha en 70-300 med god lys-styrke blir det gjerne veldig dyrt. Ute med normalt sol-lys går det ofte greit med 5,5 i lys-styrke, men skal man ha ok lys-styrke også i haller(og andre steder som er litt mørkere enn ute i solen) må man legge i litt ekstra. Det er jo sånn, man får det man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

link til det jeg har sett på; http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54654#

Om det ikke er noe særlig, er det noen som kan anbefale noe i samme prisklasse som er bedre? :D

Tips.

fotovideo har det samme til 1870kr, 400kr å spare altså...

55-200 er et bedre objektiv kvalitetsmessing, mens 300 gir mere zoom, du får prøve en 200 & en 300 så får du se om du absolutt trenger 300mm...

Nikon har ikke akkurat det store utvalget i den gata... billig eller dyrt, ingen mellomting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Tamron og Sigma er merker som produserer linser uten å ha egne systemkamera på markedet. Mange av deres linser er vel så gode som Canon & Nikons osv., og er absolutt å anbefale :D Merkenavnet er nok også noe av grunnen til at det er noe billigere ja :D

Jeg har ei Sigma linse 70-300mm. Er kjempe fornøyd med den (du kan se noen av bildene på hjemmesiden. Tuppetroll har også mange flotte bilder). Nå er jeg kun hobby fotograf, og har veldig lite peiling. Linsa fungerer helt fint til mitt bruk. Dette med å ta bilder inne i haller på utstillinger, har jeg aldri fått til. Kanskje det finnes noen triks for det? Ellers så er jeg kjempe fornøyd med linsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...