Gå til innhold
Hundesonen.no

leveringsklare


Wanderlust

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Og ja, ofte kan man se at denne/disse valpene er mindre, men det er ikke helt sikkert at den yngste valpen er minst :D

Å nei....... - du må nok lese EN gang til tror jeg.........

Ovulere = eggløsning - så altså - ALLE eggene kommer samtidig - hvilket igjen betyr at ALLE valpene er LIKE GAMLE - dvs. når tispen er 3 uker drektig så er ALLE fostrene 3 uker - når valpene fødes - så er de akkurat like gamle........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal hente min valp hjem, ønsker jeg å få henne mellom 7,5-8 ukers alder. Man må selvfølgelig se an på valpen, men det er mitt ønske. Det er en del i den siste tiden som har sagt at de bør være rundt 10-12 uker. Personlig så synes jeg at man går glipp av en veldig viktig periode av valpens liv hvis man venter så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg skal jo ha valp snart, så håper noen vil svare meg på dette:

Jeg har mulighet til å være en hel ekstra uke hjemme med valpen hvis jeg kan hente den når den er vel 7,5 uke gammel fordi det da faller på påskeuka. På den tida har både naboen valp + at jeg har mulighet til å la han leke med andre jevngamle valper. I tillegg har vi to hunder fra før, det har også naboen - våre hunder er en del sammen også.

I akkurat denne spesifikke situasjonen, er det dumt å få valpen ved 7,5 uke? Ville dere ha ventet til den var eldre?

Oppdretteren sa det var greit at jeg kunne få hunden to-tre dager før den ble 8 uker pga det jeg nettopp skrev, men ikke noe tidligere.

Har ikke lyst til å få feil utgangspunkt allerede så tidlig, men tenker mye på dette med at valpen lærer seg språk og bitehemning ved å være sammen med søsken litt ekstra og håper vi kan kompensere med å la den være mye sammen med andre valper og gode, voksne hunder i stedet.

Stoler på oppdretter og min egen vurdering, men vil gjerne høre hva dere mener?

Da vi fikk tispa vår fikk vi beskjed om at hun ikke skulle borti andre hunder før hun hadde fått 3-måneders-vaksina si. Jeg vet at det går som regel greit hvis man har hunder fra før eller når man møter jevngamle hunder. Bruker ikkeå være et problem, men man bør være obs på det..

Jeg ville nok ikke levert fra meg valpene før de ble 8 uker gamle, men det er noe som skal diskuteres med oppdretter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Mulig det var tilfeldig,men jeg tviler på det da jeg kjenner 3 stykker som fikk valp i samme alder samme kull(søsken til min)og disse hundene er meget trofaste,knyttet,lydige,flinke og avbalanserte,sosiale osv.Dette ble de tidlig.

Man skulle tro det var farlig og gi dem over ved 7 uker.Jeg ville anbefale dette.Mulig noen mener jeg er sprø,men jeg har lest litt om dem som temmer ulv...og rev.Det er ikke så lett og hente seg en 8-9 uker gml ulv/revevalp.Du får den bedre til om den er 7 i disse tilfeller helst yngre.

Det har ikke slått deg at det var et godt kull/god avling, som gjorde at alle valpene ble så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet Sara & Klein når de var 6 uker og 5 dager gamle,

personlig syns jeg det var 2 uker for tidlig, det gikk greit, men takket være det tror jeg var pga de var 2 og ikke 1 redd liten valp i et stort fremmed hus.

Jeg sov sammen med Sara om natta på stua i ca 10 dager , søsteren min sov med Klein, føler at sterke bånd ble knyttet til hund og eier den første tiden siden de var så unge, men andre hunder jeg har hatt tidligere som har vært mellom 8-10 uker har jeg ikke måtte sove sammen med om natta i så lang tid før de følte seg trygge nok til å være alene om natta. Om dette har noe med personligheten til valpene å gjøre eller at de ble tatt vekk fra mora for tidlig vil jeg ikke spekulere i, men hadde jeg drevet med oppdrett selv ville ingen valp fra meg vært levert før de var fylte 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...