Gå til innhold
Hundesonen.no

katt inne eller ute?


janne&kenny

Recommended Posts

Må du trene opp kattene til å gå i bånd? Er det vanskeligere enn å få hunder til å godta båndet?

Jeg er nysgjerrig fordi den ene katten vår som gikk i bånd var av typen som godtar alt med en gang. Så hun gikk fint med bånd fra første stund, hun var nærmere to år når det ble nødvendig, men godtok det fint.

Vi prøvde bånd på skogkatten når hun var yngre. (Hun er utekatt, men vi ville ha henne med i båten, og da måtte vi enten lukke henne i kabinen eller ta på bånd når vi gikk i land i byer. På øyer var hun selvsagt løs.) Men det gikk ikke, det er for mye katt i henne. Hun gikk helt agurk, slo salto og hylte som besatt. Vi måtte tilslutt slippe henne med båndet hengende etter for vi fikk henne ikke løs. Hun beit seg selv til og med, jeg sliter med samvittigheten ennå!

Så siden jeg har to helt motsatte opplevelser lurer jeg på hvordan vanlige katter reagerer. Våre er litt sære(re enn andre puser) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* ser for meg katten "gå agurk" :D hehe.

Jeg bare satte bånd på kattene da de var små og tok de med ut jeg.. Selvfølgelig var det ikke spes gøy i begynnelsen, og noen reagerer værre enn andre, men det er bare tilvenning som må til... Hvis de var ekstra ille, lot jeg dem gå med selen inne en stund for å faktisk vise dem at "Det GÅR ann å bevege seg, selv med den tingen å seg". hehe.Men, enda blir de veldig lave i ryggen når de får sele på seg, så... :D Men de er glade når de kommer ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde forrige katten min ville jeg nok påstå at det er dyreplageri å ha katten inne. Han var ute heele dagen, og det var tydelig at han ikke ville trives inne. Den nye katten min derimot er helt annerledes. Hu er nesten aldri ute, og hun velger det selv. Går til og med på do inne! I begynnelsen var vi litt redd for at hu skulle kjede seg, så vi kjøpte et klatrestativ, men det var ihvertfall ikke noe interesant. Hu er litt for sosial, og vil bare leke i selskap. Jeg er jo veldig takknemlig for dette, for vi bor ganske nærme veien. Når det kommer til å holde katten inne tror jeg det kommer helt ann på kattens personlighet.

Det blir nevnt ovenfor at katter og hunder vet at de må holde seg unna bilene, men hvorfor er det da så mange som dør i trafikken? Jeg har selv kjørt på en katt, og det var ikke gøy! Og mora til hunden min ble også påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nevnt ovenfor at katter og hunder vet at de må holde seg unna bilene, men hvorfor er det da så mange som dør i trafikken? Jeg har selv kjørt på en katt, og det var ikke gøy! Og mora til hunden min ble også påkjørt.

Som sagt det finnes unntak. Men har du tenkt på hvor mange mennesker som dør i trafikken hvert år? Det er dessverre uungåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg mener seriøst at hvis grunnen til at en katt ikke får gå ut er at eier er redd for veien, burde ikke denne eieren ha skaffet seg katt. Bedre å gi katten et (muligens) kortvarig, lykkelig liv enn et liv inne hvor den flyr på veggen.

Jeg har sett så mange eksempler på dette at jeg tror ikke det finnes katter som har det like bra inne som ute. Javisst, det kan hende innekattene alltid har vært inne og ikke vet bedre, men de har fremdeles ikke den livskvaliteten en utekatt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om lykkelige innekatter. En ble kastet ut fra vinduet oppe i etasjene i en blokk, den tør ikke gå ut. En har en sykdom som gjør at den ikke kan være ute - fordi det er smittsomt for katter som ikke er vaksinert (prøver å unngå spredning av smitte). Dette er katter som er veldig fornøyd med tilværelsen!

Mine katter har luke i døra og gjør som de vil. Det blir som regel innekatter (mer eller mindre) om vinteren og masse friluftsliv om sommeren.

En annen ting er at man bør ha 2 katter hvis de skal være innekatter. De blir ikke så ensomme når de er alene hjemme, og de aktiviserer hverandre. Katter er jo egentlig veldig sosiale dyr.

Men viktigst av alt, katter er forskjellige. Man kan derfor ikke forvente at en katt som har vært vant til å være ute vil slå seg til ro som innekatt, men en del trives som sagt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tre katter... En som får lov til å gå ut når han vil, og to som alltid er inne. Den som får lov til å gjøre som han vil, og som vare ute mesteparten av døgnet før jeg og mine katter flyttet inn, velger nå å være inne hele tiden. Hvorfor det om han ikke trives med det? Det er jo hans valg?

Eneste vi merker er at nå som våren kommer så vil han litt mer ut enn i vinter.. Altså, nå vil han ut to ganger i uken kanskje, i mot 1 g i mnd før... Og dette var en katt som vbar ute HELE sommern i fjor, kom hjem med ny dau fugl eller mus hver eneste dag osv... Nå vil han være inne sammen med mine katter... Har han det fælt da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...