Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av hund i fart


Kjerstii

Recommended Posts

Ja, hvilke innstillinger er best når man skal ta bilder av hund i fart?

De bildene jeg tar nå blir bare helt uklare.

Har forresten speilreflekskameraet Nikon D50.

Takker for svar ;)

Når du skal fotografere hunder i fart, er lukkertiden det viktigste - jo kortere lukkertid du kan bruke, jo bedre er det. Det er litt vanskelig nå på vinteren siden det gjerne er dårlig lys, og dermed vil kameraet ha litt lengre lukkertid enn det som er optimalt for å fange bevegelser uten at bildet blir uskarpt.

Jeg bruker gjerne 1/250 eller helst enda kortere lukkertid (1/350 og oppover) når jeg fotograferer hunder i fart. Nå på vinteren må du da i tillegg ha stor blenderåpning for å slippe inn nok lys. Her vil gjerne linsa også begrense mulighetene - billige linser har gjerne ikke mulighet for større blenderåpning enn rundt 4 - 4,5 og det kan bli lite dersom det er dårlig lys. Med stor blenderåpning vil du igjen stå i fare for å få uskarpe bilder fordi stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet og du skal "sikte" godt for å få bildet skarpt (det er gjerne kun akkurat det som er i fokus som blir skarpt). Ikke så lett dette her... hehehehehhe...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig bra er de ikke, så ille at jeg ikke har hatt nye å legg til galleriet på 2mnd.. ;) ;)

Benytter anledningen til å spørre igjen... Trenger man virkelig speilrefleks.? Er det ikke mere en moteting.....?

Helt personlig mener jeg nei, vi trenger det ikke og ja det har blitt en motegreie. For de lykkelige amatørfotografer er det jo riktig artig å holde på med. Jeg er en slik en og jeg synes det er greit å bruke ett slikt kamera. MEN det krever jo en hel del og manuell kan man faktisk bruke på ett vanlig digitalt kamra og bildene blir vel så gode. Jeg opplevde det for ett års tid siden da jeg satt å bladde igjennom bildene mine. Her var det bedre bilder med det gamle enn med det nye. Nå begynner det å lysne litt... Når jeg fikk speilrefleksen så var jeg helt grønn og det var en motegreie og fordi familien skrøt av at jeg tok gode bilder (hihi), må innrømme at jeg stappet det vanlige kameraet i lomma litt for ofte selv etter det flott fine kameraet kom i hus. Nå har jeg gått noen runder med det, lært meg å bruke det og valgt å ta kurs, fordi jeg ønsker å bli en bedre fotograf. Det hele startet likevel med en motegreie og fordi jeg trodde bildene lagde seg selv så fort jeg fikk speilrefleks. Du og du så feil jeg tok... Nå har jeg fancy fotosekk, masse linser, digert minnekort, samt masse annet fotodingser og skal på flere kurs utover våren, så hvem vet det kan jo ta av litt å, når man først skjønner hvordan ting henger på greip.

Igjen, helt personlig, så tenker jeg som så, for den vanlige mannen i gata som bare vil dokumentere ferie og andre gøyale happenings uten å tenke så mye på selve motivet og "kunsten", så holder det i lange baner med ett vanlig digitalt kamra. Det er først når man har lyst til å avansere litt at speilrefleksen kanskje kan komme til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man nok lys så skal det være full mulig å ta "action" bilder av hunder.

Lukkertiden er da viktig men for å oppnå det må man ha bra med utelys, høyeste mulig iso (ikke så høyt at det blir mye støy) og lavest mulig blender.

Det er lettere med speilrefleks men absolutt ingen problem med vanlig digitalkamera.

Santoz_winter03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å tenke på lyset når man skal ta løpebilder. Er det ikke nok lys, så kan man egentlig bare glemme å få gode nok bilder.

De siste bildene jeg tok som ligger i albumet mitt, blant annet dette:

070123%20085.jpg

har jeg tatt med ISO på 400 (tror jeg, husker ikke i farta) og veldig kort lukkertid. Og lavest mulig blender, som på mitt objektiv er 4.0. Det er antakelig mange som ikke syns det er skarpt nok, men jeg syns det er et bra bilde.

Så: Lav blender (for mest mulig lys), kort lukkertid. Og ISO så det ikke blir for mye støy, men allikevel nok lys.

Angående speilrefleks så er det nok ikke noe man trenger veldig for å ta bilder av bikkja eller familiehappeninger. Det er vel heller noe man skaffer seg om man er litt over gjennomsnittet interessert, eller bare lar seg fascinere av og vil lære å bruke kameraet. Det finnes jo absolutt gode kompaktkameraer, og Scorpioen84 tar jo minst like bra bilder som meg med sitt (kanskje til og med bedre). så nei.. det er ingen nødvendighet. Men det er en utrolig morsom duppedings som jeg har blitt veldig glad i å lære meg å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg får det bare ikke til. Håper det går bedre med deg Kjersti :) Mye har nok med lyset å gjøre ser jeg, men også mine forferdelige kunnskaper. Også synes jeg det er råååvanskelig å ta bilde av en svart hund, av og til får hun ikke ansikt og andre ganger ser man ikke hodet fordi går i ett med kroppen. Hehe, fatter ikke hvordan dere klarer det. Øvelse gjør mester, så jeg får bare øve meg. Får det derimot bedre til med mitt kompaktkamera enn pappa speilrefleks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SD: Har du Photoshop så er det en funksjon der som ligger under "Image - adjustments - Shadow/Highlight" som er veldig kjekk å bruke. Hvis du drar ned den øverste til ønsket prosent (du forstår hva jeg snakker om når du titter på det i PS om du har det), så vil den ta vekk mye av skyggene, og detaljer på en svart hund kommer bedre frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SD: Har du Photoshop så er det en funksjon der som ligger under "Image - adjustments - Shadow/Highlight" som er veldig kjekk å bruke. Hvis du drar ned den øverste til ønsket prosent (du forstår hva jeg snakker om når du titter på det i PS om du har det), så vil den ta vekk mye av skyggene, og detaljer på en svart hund kommer bedre frem.

Takk, det for jeg prøve ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...