Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilder av hund i fart

Kjerstii

Recommended Posts

Ja, hvilke innstillinger er best når man skal ta bilder av hund i fart?

De bildene jeg tar nå blir bare helt uklare.

Har forresten speilreflekskameraet Nikon D50.

Takker for svar ;)

Når du skal fotografere hunder i fart, er lukkertiden det viktigste - jo kortere lukkertid du kan bruke, jo bedre er det. Det er litt vanskelig nå på vinteren siden det gjerne er dårlig lys, og dermed vil kameraet ha litt lengre lukkertid enn det som er optimalt for å fange bevegelser uten at bildet blir uskarpt.

Jeg bruker gjerne 1/250 eller helst enda kortere lukkertid (1/350 og oppover) når jeg fotograferer hunder i fart. Nå på vinteren må du da i tillegg ha stor blenderåpning for å slippe inn nok lys. Her vil gjerne linsa også begrense mulighetene - billige linser har gjerne ikke mulighet for større blenderåpning enn rundt 4 - 4,5 og det kan bli lite dersom det er dårlig lys. Med stor blenderåpning vil du igjen stå i fare for å få uskarpe bilder fordi stor blenderåpning gir liten dybdeskarphet og du skal "sikte" godt for å få bildet skarpt (det er gjerne kun akkurat det som er i fokus som blir skarpt). Ikke så lett dette her... hehehehehhe...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig bra er de ikke, så ille at jeg ikke har hatt nye å legg til galleriet på 2mnd.. ;) ;)

Benytter anledningen til å spørre igjen... Trenger man virkelig speilrefleks.? Er det ikke mere en moteting.....?

Helt personlig mener jeg nei, vi trenger det ikke og ja det har blitt en motegreie. For de lykkelige amatørfotografer er det jo riktig artig å holde på med. Jeg er en slik en og jeg synes det er greit å bruke ett slikt kamera. MEN det krever jo en hel del og manuell kan man faktisk bruke på ett vanlig digitalt kamra og bildene blir vel så gode. Jeg opplevde det for ett års tid siden da jeg satt å bladde igjennom bildene mine. Her var det bedre bilder med det gamle enn med det nye. Nå begynner det å lysne litt... Når jeg fikk speilrefleksen så var jeg helt grønn og det var en motegreie og fordi familien skrøt av at jeg tok gode bilder (hihi), må innrømme at jeg stappet det vanlige kameraet i lomma litt for ofte selv etter det flott fine kameraet kom i hus. Nå har jeg gått noen runder med det, lært meg å bruke det og valgt å ta kurs, fordi jeg ønsker å bli en bedre fotograf. Det hele startet likevel med en motegreie og fordi jeg trodde bildene lagde seg selv så fort jeg fikk speilrefleks. Du og du så feil jeg tok... Nå har jeg fancy fotosekk, masse linser, digert minnekort, samt masse annet fotodingser og skal på flere kurs utover våren, så hvem vet det kan jo ta av litt å, når man først skjønner hvordan ting henger på greip.

Igjen, helt personlig, så tenker jeg som så, for den vanlige mannen i gata som bare vil dokumentere ferie og andre gøyale happenings uten å tenke så mye på selve motivet og "kunsten", så holder det i lange baner med ett vanlig digitalt kamra. Det er først når man har lyst til å avansere litt at speilrefleksen kanskje kan komme til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man nok lys så skal det være full mulig å ta "action" bilder av hunder.

Lukkertiden er da viktig men for å oppnå det må man ha bra med utelys, høyeste mulig iso (ikke så høyt at det blir mye støy) og lavest mulig blender.

Det er lettere med speilrefleks men absolutt ingen problem med vanlig digitalkamera.

Santoz_winter03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å tenke på lyset når man skal ta løpebilder. Er det ikke nok lys, så kan man egentlig bare glemme å få gode nok bilder.

De siste bildene jeg tok som ligger i albumet mitt, blant annet dette:

070123%20085.jpg

har jeg tatt med ISO på 400 (tror jeg, husker ikke i farta) og veldig kort lukkertid. Og lavest mulig blender, som på mitt objektiv er 4.0. Det er antakelig mange som ikke syns det er skarpt nok, men jeg syns det er et bra bilde.

Så: Lav blender (for mest mulig lys), kort lukkertid. Og ISO så det ikke blir for mye støy, men allikevel nok lys.

Angående speilrefleks så er det nok ikke noe man trenger veldig for å ta bilder av bikkja eller familiehappeninger. Det er vel heller noe man skaffer seg om man er litt over gjennomsnittet interessert, eller bare lar seg fascinere av og vil lære å bruke kameraet. Det finnes jo absolutt gode kompaktkameraer, og Scorpioen84 tar jo minst like bra bilder som meg med sitt (kanskje til og med bedre). så nei.. det er ingen nødvendighet. Men det er en utrolig morsom duppedings som jeg har blitt veldig glad i å lære meg å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg får det bare ikke til. Håper det går bedre med deg Kjersti :) Mye har nok med lyset å gjøre ser jeg, men også mine forferdelige kunnskaper. Også synes jeg det er råååvanskelig å ta bilde av en svart hund, av og til får hun ikke ansikt og andre ganger ser man ikke hodet fordi går i ett med kroppen. Hehe, fatter ikke hvordan dere klarer det. Øvelse gjør mester, så jeg får bare øve meg. Får det derimot bedre til med mitt kompaktkamera enn pappa speilrefleks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SD: Har du Photoshop så er det en funksjon der som ligger under "Image - adjustments - Shadow/Highlight" som er veldig kjekk å bruke. Hvis du drar ned den øverste til ønsket prosent (du forstår hva jeg snakker om når du titter på det i PS om du har det), så vil den ta vekk mye av skyggene, og detaljer på en svart hund kommer bedre frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SD: Har du Photoshop så er det en funksjon der som ligger under "Image - adjustments - Shadow/Highlight" som er veldig kjekk å bruke. Hvis du drar ned den øverste til ønsket prosent (du forstår hva jeg snakker om når du titter på det i PS om du har det), så vil den ta vekk mye av skyggene, og detaljer på en svart hund kommer bedre frem.

Takk, det for jeg prøve ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...