Gå til innhold
Hundesonen.no

Frustrert over naboen

ellish

Recommended Posts

Skrevet

Vi har en nabo familie. Med en flott rotweiler hann. Kjempekjekke folk, men når det kommer til hunden er de rett å slett late og ufordragelige spør du meg! Han blir aldri luftet.. han bor ute i ett "skjul" er blitt svært feit stakkaren... og da nabo ungene skulle selge lodd så sprang han mot dem glefsende. er redd når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd dersom de ikke hadde kommet seg unna.. er det ingenting vi kan gjøre?

viste ikke helt hvor jeg skulle poste denne men, prøver her!

Skrevet

Naboen vår ha en Schweizerstøver og han lufter den ALDRI. Hunden er så sky og så redd alt og alle, og er ca. 5-6 år gammel. Jeg har foret den med godbiter i en lang tid nå, og neste skritt er å ringe på å faktisk forlange å gå tur med den. Jeg blir forbannet for den ligger ute i ett kaldt hundebur i 20 - grader, om ikke han gjør noe snart, så ringer jeg til dyrebeskyttelsen som naboen, han kan godt få vite hvem jeg er. Usikker på om han bruker den i jakt, for på høsten er den aldri ute i buret, trolig på jakt, men herregud, forferdelig.

Skrevet

Ja, det er helt forferdelig.. at noen kan skaffe og betale for en hund og så bruke den på den måten.. akkurat som å kjøpe en treningsmaskin og så kaste den ut i skuret spør du meg ;)

Skrevet

hvis man ser på mattilsynet sine sider står det regler der ang hundehold hvis det er snakk om utehunder.. Og hvis man har mistanke om dårlige forhold kan man tipse mattilsynet, dem er pliktige til og sjekke det opp da. Dyrebeskyttelsen er en privat org. og kan ikke gjøre så mye i slike tilfeller.. i forhold til mattilynet.. hvis jeg har forstått det riktig.

Skrevet

Da skal jeg heller prøve å få tak i matilsynet. MEN, hunden's område er praktisk talt, lite. Og det er ett stort tre der, men jeg skal nok ta en nærmere titt.

Skrevet

skjekk rettninglinjene her på fra mattilsynets hjemmside

leste gjennom den netopp og her står det tydelig at man kan ikke holde hund feks i band til alle døgnes tider utendørs.. Og at en hund skal ha en isolert hundehus hvis de er i gård, som også har en minimum str på 12kvm for en hund.

Skrevet

Da skal jeg ta å kontakte mattilsynet jeg. det kan ikke være noe særlig hygienisk heller.. for han har jo bånd på seg, så han har ikke mulighet til å komme seg bort for å "gå på do" så det er ikke særlig herlig å se på fra vinduet :S takk for råd!;)

Skrevet

Nå har jeg lest litt, og jeg skal nok på en eller måte bevise for dem at hunden ikke har det godt. Men jeg kan jo alltids ta feil jeg og, så dette kan bli veldig merkelig sitasjon

Skrevet

Jeg tror de bare trenger å se denne hunden for å forstå at den ikke har det godt :S feit er den og aggresiv som bare det!

Skrevet

Men jeg har hunden min i hundegård noen timer i løpet av dagen. Den ene er 2,4 meter x 2,4 meter. Den andre er 3,5 meter x 3,5 meter ca. I den største kan hunden gå gjennom en luke og komme inn til 2 oppvarmede isolerte rom (inne i beryggerhuset på gården). I den minste hundegården har hun kun er isolert hundehus.

Holder ikke jeg reglene jeg da eller? Hun er jo med på tur og trening mange timer daglig, så hun "bor" jo ikke i hundegården. I tillegg er hun jo like mye inne i huset som ute..

Forstår ikke reglene...

Skrevet

Disse rettningslinje gjelder vel utehunder som bor ute hele tiden vil jeg tro, som tilbringer hele dager der og ofte netter også. Men kravet på og søke skikkelig ly i isolert hundehus skal vel finnes i alle hundegårder uansett om det er snakk om par timer eller hele tiden..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...