Gå til innhold
Hundesonen.no

Enig???


Tyra

Jeg lurer på hvor mange som er enig med meg.  

21 stemmer

  1. 1.

    • Ja, jeg er enig med deg
      7
    • Nei, jeg er ikke enig med deg
      14


Recommended Posts

Vi skal oppdra dem og miljøtrene dem. De skal sosialiseres.

Alloe hunder er trygge så lenge vi gjør denne jobben ORDENTLIG.

Og som mange av dere andre sier, det er VI som har satt hunden i den situasjonen at den faktisk står alene utenfor butikken og er alene. Og biter en unge som kommer skrikende bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Det er som regel alltid menneskene sin feil. Enten oppdretter pga lite miljøtrening/sosialisering da de var valper eller uforsiktig avl, eller eier som ikke har fulgt opp. Du skal aldri binde en hund utenfor f.eks butikker (bortsett fra om du bor sånn som Ina da) hvor barn/fremmede kan komme bort til den uten oppsyn, du skal aldri la hund og fremmede barn være alene sammen, det er UANSETT ditt hva hunden din gjør, selv om det er andres feil at ting skjer..

Jeg lar ikke en gang tantebarne mitt være allene med hunden jeg. Celine kan bli litt vel inpåslitende på Wilma så sette de to allene hadde jeg aldri gjort, Celine har en tendens til og bli for inpåsliten med og rive i pelsen og ørene. Her jeg bor får du ikke være i fred med hunden den for barn i det helle tatt, lell om du står der med hunden i bånd og sier nei. Somme foreldre bryr seg ikke en gang om man sier nei til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ens ansvar at holde opsyn med hunden. Men man KAN IKKE si at det er min feil hvis Rocky pludselig biter, etter jeg har opdraget han med mennesker..

Jeg har det sådan at en stor hund skal ha en fast hånd. Mange er bange for store raser som schæfer og da er det min pligt og opdrage hunden min.

Men kan ikke gjøre noe for det selv hvis han en dag skulle bite.. Noe annet er og la hunden stå utenfor butikker eller gå nær barn hvos hunden ikke liker dem..

Men er det egentlig mit problem hvis min hund biter hvis den står utenfor en butikk?? Det må vel være eget ansvar for personen som går bort til en fremmed hund??

=D> =D>

Jeg bruker og gå ned til butikken og sitte der ilag med Wilma, bare for og trene på og kunne se folk og at folk snaker til meg. Hun liker ikke så godt at folk snaker til meg, så det må nå trenest av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder skal ikke bite, og det er eierens ansvar at hunden ikke føler seg truet i en presset situasjon...

Jeg er ikke enig. Og det er ikke min feil vis noen går over plenen min. Og har vi sakt nei til noen som spør så har vi sakt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis plenen din ikke er inngjerdet så er det faktisk din feil.

Tar jeg feil om jeg sier at det faktisk står i hundeloven at dersom hunden skal være løs, skal den også være forsvarlig sikret med f.eks et gjerde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har helt rett, iallefall i båndtvangstida... Og Tyra- det er kanskje ikke alltid din FEIL, men alltid ditt ANSVAR. Og fordi du har en stor hund, som mange er reddere for enn f.eks en labbis, så er det et ekstra ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier så skal man jo ha kontroll over bikkja si uansett hvor den er, og det gjelder også om du setter den igjen utenfor butikken mens du går inn. Det er fremdeles din hund selv om du går fra den, og om hunden biter så er det ikke til å se bort i fra det at hvis du hadde fulgt med hunden din - hvis du ikke hadde satt den igjen utenfor butikken - så ville den ikke bitt.

Men alt kommer an på øyet som ser. Noen velger å se på medfødte sykdommer på hunder som mennesker sin feil, andre velger å si at det er noe man ikke kan gjøre noe med. Det blir altså sånn som man tolker det selv. Dog er det du som får skylda i retten om hunden din biter noen mens den står utenfor en butikk, nettopp fordi du satte den der.

Så om en mann kommer og slår hundene våre og hunden bitter, så har ikke vi noe vi skule sakt.

En vennine av meg sto i kjøkenvindue og såg en mann kom og banket hunden og den beitt i selvforsvar, lell ble hunden avlivet, hun rak desvere ikke og stoppe mannen før den beit. Er det venninen min sin feil da??? NEI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om en mann kommer og slår hundene våre og hunden bitter, så har ikke vi noe vi skule sakt.  

En vennine av meg sto i kjøkenvindue og såg en mann kom og banket hunden og den beitt i selvforsvar, lell ble hunden avlivet, hun rak desvere ikke og stoppe mannen før den beit. Er det venninen min sin feil da??? NEI!!!

Eh. Det der er for ekstremt til at du kan bruke det som argument en gang.. Om noen kommer og slår hunden biter den selvfølgelig. Men det er noe annet enn om hunden plutselig glefser etter en unge i byen, uprovosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det der skjer en gang hvert femte århundre eller no, iallefall hvis mannen var i hagen til jenta..

Hadde hun bundet hunden sin utenfor butikken er det jo hennes feil hvis det er på et "befolket område" (igjen, om du ikke bor sånn som ina bor, eller jeg når jeg er på skolen), fordi det ikke er lov til å binde hunder utenfor din tomt uten oppsyn. That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis en hund biter er det eierens ansvar det sier jo seg selv. Men det er ikke grunn nok til at eieren ikke har opdraget hunden bra nok at den gjør det..

Men hvor dum er man ikke også hvis man setter sin hund utenfor en butikk hvis man vet at den ikke liker fremmede eller man vet at muligheten er der for at den kan bite..?

Sånne eiere er jeg imot. Men der er også dem som gennem hele hundens liv har opdraget hunden til og være en snill hund og så pludselig skjer der noe. Og der er det jo kun eieren som må ta ansvar for det hunden har gjort. Det er ikke det jeg er uenig i, Det jeg er uenig i er at det er eieren som har gitt hunden en feil opdragelse fordi den bet eller lign..

For igen alle hunder kan pludselig klikke og det er ikke altid eieren man kan skylde for det.

Det dere prater om er hvem som må ta ansvar for skaden som er sket, og det sier jo så klart seg selv at det er eieren. Det er det jo også med barn. Går mit barn hen og ødelægger noe, da må jeg stå til ansvar for det.

Så tror vi går feil av hverandre her  :P

Enig i noe og uenig i noe.

Vis jeg går bort til en fremed hund så er det mitt ansvar og min feil vis den bitter meg, det var jo jeg som gikk bort til hunden ikke den som kom til meg. Skjøner du poenget mitt nå???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund plutselig klikker totalt, så er det som oftest noe som lenge har ligget under overflaten og plutselig bobler opp. Enten dette kommer av feil tidligere i oppdragelsen eller noe medfødt, så er det jo som oftest allikevel menneskers feil.

Dere husker vel for noen år tilbake om gutten som ble drept av noen hunder??? Da var det eieren sin feil, for gutten gikk bare forbi hagen der hunden var. Tror det var rotwailrer husker ikke helt hvilken rase det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen i norge som har blitt drept av "flere rottweilere". Derimot har det hendt to ganger at små gutter har blitt drept av polare spisshundblandinger. Den ene gangen (på Dokka) gikk gutten bare forbi huset, på vei hjem fra skolen. Hundene sto mellom 15 og 20 i samme hundegård, fikk ingen mosjon. De utviklet et sinnsykt jakt og flokkinstinkt, i likhet med hvordan ulver jager (og polare spisshunder er jo ikke akkurat av rasene med minst innstinkt). De rev ihjel gutten på veien der. Det var jo helt og holdent eiers feil- hundene var ikke gale, men hadde aldri fått noe som helst sosialisering eller trening. Den andre gangen var i Trondheim, hvor gutten lekte med stefarens Pol. spisshund (grønnlandshund TROR jeg, men ikke sikker) på tunet, alene. "eksperter" sa etterpå at gutten kunne ha falt, eller gjort noe annet som gjorde at hunden oppfattet han som bytte. I tyskland ble en liten gutt for noen år siden drept av to rottiser, og en baby ble for noen mnd siden hardt skadd av en rottweiler... Alltid eiers ansvar, om ikke alltid eiers feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis plenen din ikke er inngjerdet så er det faktisk din feil.

Tar jeg feil om jeg sier at det faktisk står i hundeloven at dersom hunden skal være løs, skal den også være forsvarlig sikret med f.eks et gjerde?

Før bode vi una veien og det var ikke vits å gjere inn eiendomen fordi det var trer irundt helle eiendomen vår og Fransiska var altid bitet fast.

Og det er heller ikke min feil vis noen går på plenen min lelle om den ikke er gjeret inn. Strømhjere skiler mellom eiendomen vår og naboens beiter til kuene, og framom huset er det lakt opp en stenkant og etter stenkanten kommer en brat grøft. Og hunden min går ikke løs ute og det gjorde heller ikke Fransiska. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før bode vi una veien og det var ikke vits å gjere inn eiendomen fordi det var trer irundt helle eiendomen vår og Fransiska var altid bitet fast.

Og det er heller ikke min feil vis noen går på plenen min lelle om den ikke er gjeret inn. Strømhjere skiler mellom eiendomen vår og naboens beiter til kuene, og framom huset er det lakt opp en stenkant og etter stenkanten kommer en brat grøft. Og hunden min går ikke løs ute og det gjorde heller ikke Fransiska. :evil:

Jeg lar Mona gå løs, for vi bor på et jorde med korn rundt, pluss egen innkjørsel med grei lengde. Null poeng da å ha hunden bundet fast eller gjerde inn eiendommen.

'Nei, det er ikke din feil om noen går over plenen, men det er ditt ansvar at hunden er der og faktisk kan gå VEKK fra eiendommen eller løpe etter noen som går forbi.

Men hvis noen går inn på plenen din og huden din biter dem, så er det ditt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hehe, Frøya rusler også rundt, vi har ikke gjerde, men om noe hadde skjedd hadde det visstnok vært vår feil siden den ikke er forsvarlig gjerdet inn eller no..

ALT HUNDEN GJØR, POSITIVT ELLER NEGATIVT ER DITT ANSVAR SOM HUNDEEIER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Det der er for ekstremt til at du kan bruke det som argument en gang.. Om noen kommer og slår hunden biter den selvfølgelig. Men det er noe annet enn om hunden plutselig glefser etter en unge i byen, uprovosert.

Ja det er det jo. Men jeg mener ikke at det er våres feil, men seter jeg Wilma utenfor butiken er det min feil. Jeg tør ikke og sette Wilma utenfor butikken, men butiken vår liger i et lite center med, 1marvare butik, 7andre butiker, 2 banker, 1 kaffe og 1 bakeri. Vi har en bakdør på centere, jeg har gått inn på bakerie en gang mens Wilma var bittet utenfor, da satt jeg og såg ut på henne rett inenfor døren. Hun var faktisk ganske rolig, men da var det mitt ansvar når hun sto der, men ikke min feil vis noen hadde gått bort til henne. Det er ingen barn som går inn og ut den døren heller, så derfor tok jeg sjansen den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det der skjer en gang hvert femte århundre eller no, iallefall hvis mannen var i hagen til jenta..  

Hadde hun bundet hunden sin utenfor butikken er det jo hennes feil hvis det er på et "befolket område" (igjen, om du ikke bor sånn som ina bor, eller jeg når jeg er på skolen), fordi det ikke er lov til å binde hunder utenfor din tomt uten oppsyn. That's it.

Hvordan er det Ina bor da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen i norge som har blitt drept av "flere rottweilere". Derimot har det hendt to ganger at små gutter har blitt drept av polare spisshundblandinger. Den ene gangen (på Dokka) gikk gutten bare forbi huset, på vei hjem fra skolen. Hundene sto mellom 15 og 20 i samme hundegård, fikk ingen mosjon. De utviklet et sinnsykt jakt og flokkinstinkt, i likhet med hvordan ulver jager (og polare spisshunder er jo ikke akkurat av rasene med minst innstinkt). De rev ihjel gutten på veien der. Det var jo helt og holdent eiers feil- hundene var ikke gale, men hadde aldri fått noe som helst sosialisering eller trening. Den andre gangen var i Trondheim, hvor gutten lekte med stefarens Pol. spisshund (grønnlandshund TROR jeg, men ikke sikker) på tunet, alene. "eksperter" sa etterpå at gutten kunne ha falt, eller gjort noe annet som gjorde at hunden oppfattet han som bytte. I tyskland ble en liten gutt for noen år siden drept av to rottiser, og en baby ble for noen mnd siden hardt skadd av en rottweiler... Alltid eiers ansvar, om ikke alltid eiers feil...

Ja slik som den babyn der var eierens feil ja. Man skal ikke ha mange hunder og en baby på en gang. Jeg vil ikke utale meg helt hvordan jeg tror rotwaileren er fordi jeg vet ikke helt hvordan de er. Men jeg skal vere siker på det at hunden jeg har skal være stabil i hode når jeg får barn. Jeg vet at st.bernhard er stabil i hode. Vertfal min nåverende hund tåler og ikke bli trent eller gåt tur med på 14dager. Det kaler jeg stabile hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar Mona gå løs, for vi bor på et jorde med korn rundt, pluss egen innkjørsel med grei lengde. Null poeng da å ha hunden bundet fast eller gjerde inn eiendommen.

'Nei, det er ikke din feil om noen går over plenen, men det er ditt ansvar at hunden er der og faktisk kan gå VEKK fra eiendommen eller løpe etter noen som går forbi.

Men hvis noen går inn på plenen din og huden din biter dem, så er det ditt ansvar.

Jeg skjøner ikke hvorfor det er mitt ansvar vist noen går på min plen, fordi det er min eiendom, og ingen har bett folk gå på min eiendom. En eiedom er jo privat. Og folk som kommer på besøk går jo på veien vår. Så hvorfor er det min feil vis en fremed går på min plen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett fordi det er din hund.. Hvis det er en som forviller seg ned i din oppkjørsel og du kjører på han, så er det også ditt ansvar.

Hundeloven:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

B) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

d) vesentlig skade på person: skader som anses som legemsbeskadigelse etter straffeloven § 229. --> hvis hunden din biter noen kan det bli straffet på samme måte som om du hadde skadet han.

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet. --> dette vil si at folk kan klage til næringsmiddeltilsynet, eller til politiet, om du har en hund som står i bånd på din tomt, og biter en som kommer inn..

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer. --> ikke at jeg er enig, men dette er altså loven. Og det gjelder ikke bare på offentlig sted!!

Dette var litt av hva loven sier.. Uansett hvor tåpelig VI synes den er, så er dette realiteten, og det er det vi må forholde oss til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slik som den babyn der var eierens feil ja. Man skal ikke ha mange hunder og en baby på en gang. Jeg vil ikke utale meg helt hvordan jeg tror rotwaileren er fordi jeg vet ikke helt hvordan de er. Men jeg skal vere siker på det at hunden jeg har skal være stabil i hode når jeg får barn. Jeg vet at st.bernhard er stabil i hode. Vertfal min nåverende hund tåler og ikke bli trent eller gåt tur med på 14dager. Det kaler jeg stabile hunder.

Kan du gå 14 dager uten å gå tur med Wilma????!

Hvorfor? En hund skal jo ha minst 1 tur til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål.. eller 2..

Men hvis foreks jeg hadde gått tur med en hund i BÅND, og

en foreks overfalls mann hadde prøvd seg og hunden jeg gikk tur med hadde angrepet mannen..

Hva hadde skjedd med hunden?

Ettersom en hund blir jo avlivet uanz etter det jeg har lest her inne nå..

Ingen kan forlange å avlive en hund hvis en person går inn på din eiendom, hunden er i bånd, og personen foreks går bort til hunden og hunden biter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vicky er veldig overbeskyttende på meg, så hun hadde nok tatt overfallspersonen så det ulte...

Ja, er lixom det. men hva hadde skjedd med Vicky?

Kunne de krevd avlivning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...