Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørre tredeputer med sprekker...

Turnip

Recommended Posts

Skrevet

Potene til Mike (tredeputene) er sprukne og tørre, har 2 forskjellige kremer, husker ikke helt hva de heter, den ene er en tube med bilde av en pote på, hvit krem i den, og den andre er en "hundesalve" grønn boks og mørk "guffe" lukter litt rart, men ikke noe av det fungerer. Jeg har ikke smurt så ofte, men måtte begynne å smøre innimellom da potene ble så sprukne som de er nå.

Har noen noe tips om hva som kan hjelpe???? Og hvordan man kan forebygge dette?? Han er jo mye ute i forskjellig terreng... vet ikke om det er derfor han har fått sånne poter...

Silje & Mike

Skrevet

Prøv med streptolin spennefett. Ero var også plaget med sprukne og tørre poter, men når jeg begynte å smøre med streptolin med en gang jeg legger merke til antydninger på sprukne poster så forsvant problemet. Streptolin får du kjøpt iallefall på felleskjøpet

Skrevet
Helosan pleier normalt å ha en god effekt, men sprikker som alt er der tar litt tid å lege. Kjøpes på apoteket. Anbefaler å ta potesokker på når du har smurt slik at hunden ikke slikker det i seg. Smør heller ikke på rett før du går ut, da mange av salvene er vannbaserte og gjør vondt værre når frosten kommer på potene.
Skrevet

Jeg sliter med det samme på min rottweiler, han er mye ute og springer og herjer med andre hunder/dyr. Jeg har prøvd mye forskellig, men lite har funket. HJELP?!?!

Skrevet

Hunden min har også tørre poter. En periode ga jeg ham omega3-olje, og da ble han veldig bra. Dessverre er det så vanskelig å få ham til å spise det (krsen hund), så vi har kuttet det ut inntil videre.

Skrevet

hei!

jeg synes den potesalven man kjøper på dyrebutikker lukter så grusomt...(den grønne lille boksen)

kjøp heller en tube transalve på apoteket=) det var det en hundeekspert som anbefalte på en side jeg leste engang.

den hjelper mot sprukne puter(men det beste er jo å drive forebyggende arbeid, så smør heller litt oftere på, i stedet for å vente til de har sprukket!;) )

jeg e fornøyd med resultatet så langt i alle fall

leste også et sted med at man skal være forsiktig med å smøre på før man går ut om vinteren, siden noen av disse salvene er vannbaserte og kan gjøre vondt værre.

lykke til:)

Skrevet

Vi gir våre Salmopet olje og det har virkelig hjulpet. I tillegg smører jeg dann og wann med Spesefic`s potekrem. Den gir akkurat nok fuktighet og lukter inne dritt ;) Helosan kan nok hjelpe det også, men ville også gitt olje i tillegg. De som innehlder vann skal du ikke ha på før hunden skal ut. Kremen vi har inneholder vann. Nå har ikke hundene disse problemene lenger så har ikke smurt på lenge. Hva med hvit vaselin? Inneholder ikke vann og leger tørr hud...Billig er den også og så kan du bruke den på albuene om du har hund som sliter av pels der ;)

• 3 weeks later...
Skrevet

gikk på skole med hundekjøring ifjor, og da er potestell en viktig del av hverdagen. Vi utførte et lite "potepleie"- prosjekt for å se hva som hjalp.

For meg ble dette "super" oppskriften:

Forebyggende:

"grønn" boks, men i ettertid har jeg testet streptolin og funnet ut at det er like bra. Lukter bedre og er vel også litt antiseptisk?

- smør potene før aktivitet (f.eks tur)

Behandling

- tørre tredeputer med sprekker smøres med sinksalve etter aktivitet

-sår? sinksalve og potesokk før aktivitet

- ved sår er vitapan og potesokk (eller uten om hunden spiser opp potesokker, en jeg hadde med meg på tur brukte nøyaktig 15 sek på å fjerne 4 stk...) etter aktivitet (evt også natta over).

Vitapan inneholder bla a-vitamin som øker helingen:)

- "langdistansesprekker", uvanlig på vanlige hunder, men vanlig på trekkhunder. Dette er sprekker mellom tærene (ofte vanskelige å oppdage uten å undersøke potene ordentlig, men kan gi skikkelig halthet). Her brukte vi bluespray hver 2.-3 dag så lenge såret væsket (vanligvis ikke nødevendig med mer enn 1-2 behandlinger). Etterpå er sinksalve og vitapan bra.

Må bare si at jeg forelsket meg helt i vitapan på langturen. fikk en hund med skikkelige sprekker, en fri dag og god smøring var det bare så vidt man så det:)

Håper du skjønte forklaringen min og kan ta nytte av noe:)

Skrevet
Skjønnhet og helse kommer jo innenfra ;-) Tilfører du ekstra olje i fôret? Det kan hjelpe.

Signerer den. I tillegg vil jeg anbefale Propoliskremen de selger hos bl.a AlternatiVet når "skaden" allerede er skjedd. En krem jeg forøvrig bruker til alt... (meg selv inkludert).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...