Gå til innhold
Hundesonen.no

Vanskelig å velge vidergående skole


Benedicte

Recommended Posts

Nå er det ikke lenge til jeg skal søke vidergående skole, og jeg har bestemt meg for enten Stend Jordbruksskole eller Skjetlein. Begge skolene har hundelinje, men Stend ligger rett utenfor Bergen, og Skjetlein i Trondheim.

Nå bor jeg i Bergen da, men bruker minst 1 time ut til Stend (med skolebuss), og rundt 2 timer hjem (pga kø). Det er også vanskelig med hybel i nærheten. I tillegg har jeg bedre inntrykk av Skjetlein, og har utrolig lyst til å flytte til Trondheim.

Var forresten på skolebesøk på Stend i dag, og likte det utrolig godt, men Skjetlein frister allikevel mest.

Men det er jo ikke bare bare å flytte så langt unna, spesielt ikke med 2 hunder. Er spesielt nervøs for det økonomiske. Er liksom ikke bare å flytte tilbake til Bergen (og slutte på Skjetlein) dersom økonomien ikke strekker til. Å dele leilighet/hybel med noen skal jeg få ordnet da, så da blir det jo en del billigere. Men hva gjør jeg om jeg ikke får leilighet innen skolestart? Hva gjør jeg om jeg ikke får jobb? Er det vanskeligere å skaffe leilighet hvis jeg ikke er sikker på at jeg skal ha den(siden jeg blir plassert bakerst i skoleplass-køen, og ikke er sikker på at jeg kommer inn)? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du ikke en plass å bo skal du alltids få hos meg til du finner noe eget, må bare få foreldrene mine til å si ja. Hehe :)

Men angående det økonomiske så får du jo vel en god del i stipend tenker jeg og hvis du attpåtil finner deg en jobb så går det jo. Vet ikke hvordan foreldrene dine er, men hvis du har litt lite penger en mnd så får du vel sikkert hjelp hjemmenifra eller? Og hvis du vil dele hybel/leilighet med meg så rop ut fordi jeg vil gjerne flytte ut, men har ikke råd til å bo alene. Hehe :)

Dette innlegget er vel sikkert ikke så mye til hjelp, men hvis du absolutt vil til Skjetlein så tror jeg ordner seg. Er jo dette med leiligheter da, jeg tror at kanskje er vanskeligere å skaffe seg plass å bo hvis du ikke er sikker på om du skal ha den eller ei. Forhåpentligvis møtes du vel på snille, forståelsesfulle mennesker som forstår problemet. Og du vil vel sikkert også bo nærmest skolen som mulig også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, helt ærlig, begynt på Stend. Jeg flyttet ut med hund da jeg var 16, og hadde aldri klart det dersom jeg måtte jobbe og bo borte fra skolen. Nå studerer jeg, jobber, og bor langt hjemmefra, og det ER tøft økonomisk. Jeg har ca 9000 i mnd, og med kronisk syk hund, leilighet, penger til mat og transport, bøker osv. blir det lite til overs. Jeg vet mange har mindre enn meg (stipendet er på 6000), men jeg hadde ikke klart meg med det når Felix ble syk. Jeg jobber ganske mye, noe som gjør at hunden må være alene hjemme både mens jeg er på skolen, og mens jeg jobber. Det blir mye! Du vil få mulighet til å flytte til Tr.Heim senere, det er jo et utrolig bra universitet der f.eks, men jeg ville som sagt ikke gjort det. Boligprisene i Tr.heim er ikke noe å spøke med heller, og det er vanskelig å få jobb fordi byen flommer med studenter som og trenger jobb. Ikke meningen å svartmale dette, jeg er helt sikker på at du klarer deg i Tr.heim hvis du vil, men jeg snakker av egen erfaring, og anbefaler deg Stend i første omgang... =) Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vel antageligvis få ca det samme som Kristina får (ca 18500 i halvåret)? Det er jo ikke særlig mye å greie seg på, jobb er nok en fordel om du skal få det til å gå rundt.

Ang. jobb kan du spørre Astrid (med Tingeling) om hun kan skaffe deg jobb på Hund som Hobby. Jeg veit hun har jobba der en stund, men bortsett fra det er det jo vanskelig å få seg jobb før du blir seksten i alle fall (men du blir jo det snart).

I tillegg fins det jo alltids noen kafeer/bakerier som trenger ekstrahjelp, noen er spesielt glade for å få inn seksten-syttenåringer.

Jeg har egentlig ikke så mye råd å komme med, ikke akkurat nå i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke av egenerfaring jeg snakker nå, men jeg vet om et par venner har klart seg bra i akkurat samme situasjon. Men de hadde ikke en kronisk syk hund da, der er det en vesentlig forskjell. Uansett, lykke til med det valget du gjør. Det er vanskelig dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke av egenerfaring jeg snakker nå, men jeg vet om et par venner har klart seg bra i akkurat samme situasjon. Men de hadde ikke en kronisk syk hund da, der er det en vesentlig forskjell. Uansett, lykke til med det valget du gjør. Det er vanskelig dette..

Jepp, og jeg har klart det fint selv, men Tr.heim er en av de vanskeligere byene å få jobb i.. Dessuten, jeg brukte over et halvt år med intens leting for å finne en leilighet hvor det var lov til å ha hund. Det ER vanskelig, men selvsagt går det! Problemet er at på så lite i mnd klarer du deg akkurat, men du klarer ikke hvis det er noe som skjer uforutsett, noe som koster mye penger. Du vil vokse på det, du vil ha det spennende og utfordrende, men jeg vil nok anbefale deg Stend allikevel jeg... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier ikke at det er lett. Jeg sier at det kan gå begge veier :) Og takk, jeg vet det er vanskelig å få seg jobb i Tr.heim. Been there :P Og med stipende man får så rekker det akkurat som du sa og da har man ingenting til hvis det skulle skje noe uforutsett, derforjeg lurte på om hun ikke hadde en evt økonomisk backup hos foreldrene i tilfelle det skulle skje noe.

Og det å finne seg plass å bå med hund/dyr og da også to hunder er vanskelig, jeg skal selv begynne letingen snart og jeg ser jeg har en helsikes til leting/jobb foran meg. Men heldigvis har jeg ingen tidsfrist :P

Men du skal vite det Benedicte at hvis du ender opp i Tr.heim og trenger hjelp så skal jeg hjelpe deg, selv om jeg bare har møtt deg en gang før :)

Når er det søknadsfristen går ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er vanskelig :rolleyes:

til neste år skal eg søke på stend hvertfal. Hundelinja :rolleyes::Laugh:

Var på stend i helga, på stevne med den eine kanina, og selv om det var i ridehallen, så klarte vi og kjøre ned til selveste skulen og der, for vi var ikkje sikker på kor utstillinga skulle vere, så da fikk vi sett mye av skulen, og det var DIGERT. Var veldig moro og se litt der hvertfal. Fikk meg til å ville gå på skule der enda meir egentlig. :)

lykke til med valget uansett. Er jo viktig at du går på en skule du vil trivest på da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt om du ønsker å bo nær skolen eller nær byen. Skjetlein ligger landlig til (ca 25 min. fra Trondheim sentrum), og jeg vil tippe at det både er billigere og lettere å få et sted å bo (med hunder) der ute enn inne i byen.

Du skal ikke være altfor redd for et sprengt boligmarked der ute, tror jeg. Tipper det er lite konkurranse fra byens andre studenter når det gjelder boliger på Leinstranda.

Ellers er jo Kattem, Trondheims sørligste og billigste bydel, ikke langt unna. Ikke noen søndagsskole der oppe riktignok, men men...

Kanskje du kan kontakte paret på denne siden - de driver med hund, bor ved Skjetlein, og jeg tror Bente er lærer der også. Kanskje de har et hundehus til overs? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvordan bussforbindelsen er fra Melhus til Leinstrand (om jeg ikke husker helt feil, ligger Leinstrand på den siden av Trondheim?), men vi bodde på hybel på Melhus ihvertfall (over Alfa Elektro, rett etter den trange broa ut fra Melhus "sentrum", for de som kjørte E6 mens den fortsatt gikk gjennom Melhus). Der er det lov å ha hund (men ikke burdyr, pga dårlig erfaring med burdyr fra tidligere leieboere.. hehe), det er 4 soverom, nyoppussa kjøkken, trådløst internett og hyggelige huseiere. Kosta 10 000kr mnd (2500 kr pr pers), og strømmen var vel ikke så altfor dyr den heller, når du delte den på 4 :) Eneste ulempen var at det var bare ett bad, så det var litt kø om morgenen.. hehe

Nå hadde jeg bil, så jeg var ikke avhengig av bussforbindelse, så sjekk det om det høres interessant ut. De jeg bodde med, levde på stipend og lån, 2 av de kom også fra Bergen forresten :) Huseierene leier stort sett ut til skoleelever, selv om det pleier å være elever fra Øya VGS, kan det hende de leier ut til dere om dere spør pent? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha valgt Stend. Jeg flyttet ut i år, og det er faktisk mye vanskeligere enn det jeg trodde. På de lengste dagene må hundene være hjemme alene fra 07:30- 16:00. Jeg synes at det er for mange timer for mine to aktive hunder, så jeg har derfor "dag mamma" på begge to. Dette kan være vanskelig å finne. Ikke minst må du finne deg en jobb. Jeg er heldig som kan ha med meg hundene på jobb, hvis ikke hadde det vært vanskelig. Det går ikke an å først gå på skole mange timer , pluss å jobbe hele kveldene. Jeg får 3500,- i stipend, dette er ikke mye å leve på (du kan få mer, avhengig av økonomien til foreldrene dine).

Uansett så blir det helt sikkert gøy på hundelinjen :) Vet at "Emilie" gikk der, så du kan jo spørre henne hva hun synes kanskje? :)

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvordan bussforbindelsen er fra Melhus til Leinstrand (om jeg ikke husker helt feil, ligger Leinstrand på den siden av Trondheim?), men vi bodde på hybel på Melhus ihvertfall (over Alfa Elektro, rett etter den trange broa ut fra Melhus "sentrum", for de som kjørte E6 mens den fortsatt gikk gjennom Melhus). Der er det lov å ha hund (men ikke burdyr, pga dårlig erfaring med burdyr fra tidligere leieboere.. hehe), det er 4 soverom, nyoppussa kjøkken, trådløst internett og hyggelige huseiere. Kosta 10 000kr mnd (2500 kr pr pers), og strømmen var vel ikke så altfor dyr den heller, når du delte den på 4 :) Eneste ulempen var at det var bare ett bad, så det var litt kø om morgenen.. hehe

Nå hadde jeg bil, så jeg var ikke avhengig av bussforbindelse, så sjekk det om det høres interessant ut. De jeg bodde med, levde på stipend og lån, 2 av de kom også fra Bergen forresten :) Huseierene leier stort sett ut til skoleelever, selv om det pleier å være elever fra Øya VGS, kan det hende de leier ut til dere om dere spør pent? :P

Det er vel ikke mer enn 10 minutter med buss mellom Melhus og Leinstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mer enn 10 minutter med buss mellom Melhus og Leinstrand.

Det går ikke buss mellom Melhus og Leinstrand, i alle fall ikke helt opp til skolen som buss nr 71 gjør.

Om du er litt usikker nå, så går det jo alltids an å gå førsteåret på Stend og komme oppover til andreåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Og at jeg evt kan overnatte dersom jeg ikke klarer å få leilighet med en gang ;)

Jeg skal nok bo med Mona, så jeg tenker at dersom vi finner en grei leilighet hvor de forstår problemet (før søknadsfristen går ut), så søker jeg. Hvis ikke kan jeg jo gjøre som Ingvild sier, og ta førsteåret på Stend. Førsteåret er jo uansett smådyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vel antageligvis få ca det samme som Kristina får (ca 18500 i halvåret)? Det er jo ikke særlig mye å

Ikke mer? Den gangen jeg fikk borteboerstipend og bodde i steinkjer fikk jeg 4000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke buss mellom Melhus og Leinstrand, i alle fall ikke helt opp til skolen som buss nr 71 gjør.

Litt gåing må en jo påregne... ;) Bussen går vel gjennom Klett, og da er det vel en liten kilometer til skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt over to kilometer fra klett. Ikke lange biten ;)

Kattem er et veldig godt alternativ det altså... ;)

EDIT: Nå er jeg langt fra sikker på hvordan dette fungerer, men vet enkelte av elevene faktisk jobber på skjetlein. Går an å høre om hvordan dette er lagt opp også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si; bo hjemme så lenge du kan (og orker)!

Når det gjelder penger så er det veldig ofte tøffere enn man tror. Når man setter opp et regnestykke over faste månedlige utgifter kan det se greit ut, men det er alltid mange uforutsette utgifter. Det er vanskelig å klare seg selv på det lille stipendet man får, og som flere her sier så er det jo veldig vanskelig å skulle jobbe vedsiden av skolen når man har hund. Du kan jo jobbe i helgene, men blir ikke mye penger utav å jobbe 4 vakter i måneden liksom.. Det er jo heller ikke noe bra å ta opp lån allerede på videregående, hvis man ikke absolutt må.. Jeg flyttet hjemmefra 1.5 år etter jeg var ferdig på videregående. Jeg hadde fast jobb det siste halve året jeg bodde hjemme og passet da på å ta lappen før jeg flyttet for meg selv og mistet muligheten til å ta den.. Så nå bor jeg for meg selv.. leier leilighet, har bil, hund og fast jobb.. Trives kjempe godt med det, men har fått en ganske aha opplevelse av hvor dyrt det faktisk er å klare seg selv. Jeg er heldig som har snille foreldre som hjelper meg når de kan, og det er jeg faktisk avhengig av slevom jeg har fast jobb...

Lykke til! Men jeg råder deg helt klart til å ta videregående nære hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for svar og gode råd.

Jeg har bestemt meg for å søke på Skjetlein. Dersom jeg kommer inn, uten å ha funnet hybel allerede, så håper jeg at det er noen som har plass til meg en liten stund - til jeg har funnet et sted å bo.

Og hvis noen vet om en billig hybel til leie i nærheten, så rop ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode råd.

Jeg har bestemt meg for å søke på Skjetlein. Dersom jeg kommer inn, uten å ha funnet hybel allerede, så håper jeg at det er noen som har plass til meg en liten stund - til jeg har funnet et sted å bo.

Og hvis noen vet om en billig hybel til leie i nærheten, så rop ut! :wub:

Er sikkert ikke noen umulighet å få bo her ei lita stund i alle fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...