Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyeproblemer for gullet mitt

Toller

Recommended Posts

Skrevet

Phoebes øyne begynnte å renne i dag. Hun er rød og det kommer gul væske ut.

Nå er det jo søndag, PERFEKT dag å bli dårlig på <_< Dakar.

Men... Mamma mener vi kan bruke samme medisin på Phoebe som man bruker på menneske øyne. Jeg er litt usikker siden vi ikke vet hva det er.. Noen erfaringer el. lignende? :)

Skrevet

Det kan jo være noe så ufarlig som en katar :) Det kaldere været kan gi slike problemer, ask hadde det for et par vintre siden. Fikk kur på øyedråper fra apoteket, de var resepsert til hund, aner ikke om man kan bruke det samme som hos mennesker.

Tørk bort pusset med fuktig papir eller Q-tips, og hold henne "trekkfritt" så langt det er mulig. Men en tur til dyrlegen skader aldri.. :)

Skrevet
Det kan jo være noe så ufarlig som en katar :) Det kaldere været kan gi slike problemer, ask hadde det for et par vintre siden. Fikk kur på øyedråper fra apoteket, de var resepsert til hund, aner ikke om man kan bruke det samme som hos mennesker.

Tørk bort pusset med fuktig papir eller Q-tips, og hold henne "trekkfritt" så langt det er mulig. Men en tur til dyrlegen skader aldri.. :P

Åh! Takk :)

Det er jo veldig logisk om det er kulda som er problemet. For det har akkurat kommet veldig mye snø her nå, og vi var på en ganske lang tur i dag.

Men hva mener du med "og hold henne "trekkfritt" så langt det er mulig"? At hun skal være så lite som mulig ute..? eller? :P

Skrevet

ja, ikke utsett øynene hennes for mer trekk enn nødvendig. Bare korte turer ute osv til du vet hva dette er for`no. Men om kataren først er kommet blir den nok ikke værre av at hun er litt ute, men et dyrlege besøk og råd fra profesjonelle lønner seg jo alltid :)

Er en del hunder som får slike problemer når det plutselig blir kaldt. Heldigvis er det lett og behandle, og om det bare er kulde og trekk som er skyld i det, og det ikke får utvikle seg er det også helt ufarlig, om enn litt ubehagelig for hunden. :)

Skrevet
ja, ikke utsett øynene hennes for mer trekk enn nødvendig. Bare korte turer ute osv til du vet hva dette er for`no. Men om kataren først er kommet blir den nok ikke værre av at hun er litt ute, men et dyrlege besøk og råd fra profesjonelle lønner seg jo alltid :)

Er en del hunder som får slike problemer når det plutselig blir kaldt. Heldigvis er det lett og behandle, og om det bare er kulde og trekk som er skyld i det, og det ikke får utvikle seg er det også helt ufarlig, om enn litt ubehagelig for hunden. :P

Takk for tips! :P

Ringte en lege jeg kjenner, som også kan en del om hund og hundens helse. Han mente jeg måtte vaske øynene ofte, og se det ann. Hunden har visstnok meget godt imunforsvar og blir lett frisk... *håpe håpe*

Men ringer veterinæren i morgen for sikkerhets skyld :)

Skrevet

Ikke bruk menneskemedisin på dyr uten å konsultere med vet! Hun må gjerne være ute, men ikke la henne leke med andre. Øyekatarr smitter fra hund til hund! Hvis det ikke er bedre i morgen ville jeg ringt dyrlegen!

Guest Christine
Skrevet

Milo hadde øyenproblemer som valp(en av flere problemer) og vi fikk egen medisin, på resept fra vet.

Lykke til hos veterinæren i morgen da :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags medisiner moren din mener, men du kan prøve saltvann som man skyller menneskeøyne med, det er helt ufarlig hvertfall. Men spørs jo selvfølgelig hva det er, om hun har fått noe i øyet eller om det er øyekatarr el.l.

Skrevet

Øyeproblemene er blitt mye verre over natten! :)

Nå klarer hun nesten ikke åpne øynene! Så mamma er blitt overbevist om at vi trenger veterinær (HELDIGVIIIS!). Men den timen er ikke før om too timer! GAH! Syns det er så vondt å se henne sånn :)

Guest Christine
Skrevet

Off, Jeanette. Det var leit å høre :)

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig, og at det løser seg snarest...

Gi søta en trøste-klem fra meg og Milo da..

Skrevet
Off, Jeanette. Det var leit å høre :P

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig, og at det løser seg snarest...

Gi søta en trøste-klem fra meg og Milo da..

Takk Christine! :)

Håper virkelig ikke det er noe alvorlig, og at vi dro til veterinær for sent :)

Skrevet

Huff, jeg håper dere fikk en "god melding" av vet!

Krysser fremdeles fingrene for dere!

La oss høre hvordan det gikk.

Skrevet

Takk ;)

Det går veldig bra med henne nå. Veterinæren sa det var øyebetennelse.

Utnytter denne muligheten til å skryte litt ekstra av Fornebu Dyreklinikk. Syns de er superflinke! Phoebe ELSKER å være der (et gødt tegn syns jeg, selv om hun til tider er litt VEL glad ;))!

Fikk øyedråper, og hun er så god som ny! Litt rød enda, men øyedråpene hjelper veldig. Vet'en mente det var noe rasetypisk <_< Søren! Menmen... Visste jo at det var noe spesielt med Tollerens øyne så.

Alt i alt: Det går bra no! ;)

Skrevet

Ingenting er bedre enn at alt er flott ;)

Og kanskje det er like greit at hun er litt FOR glad i å være hos vet, da har hun mer å gå på den gangen hun mener at vet er "slem" mot henne, hehe...

Skrevet
Ingenting er bedre enn at alt er flott ;)

Og kanskje det er like greit at hun er litt FOR glad i å være hos vet, da har hun mer å gå på den gangen hun mener at vet er "slem" mot henne, hehe...

Nettop, det er det jeg mener ;) Det er derfor jeg syns de er så flinke. Hun blir jo SÅ glad når vi kommer inn der. hehe. *reklamere reklamere ;) *

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...