Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyeproblemer for gullet mitt

Toller

Recommended Posts

Skrevet

Phoebes øyne begynnte å renne i dag. Hun er rød og det kommer gul væske ut.

Nå er det jo søndag, PERFEKT dag å bli dårlig på <_< Dakar.

Men... Mamma mener vi kan bruke samme medisin på Phoebe som man bruker på menneske øyne. Jeg er litt usikker siden vi ikke vet hva det er.. Noen erfaringer el. lignende? :)

Skrevet

Det kan jo være noe så ufarlig som en katar :) Det kaldere været kan gi slike problemer, ask hadde det for et par vintre siden. Fikk kur på øyedråper fra apoteket, de var resepsert til hund, aner ikke om man kan bruke det samme som hos mennesker.

Tørk bort pusset med fuktig papir eller Q-tips, og hold henne "trekkfritt" så langt det er mulig. Men en tur til dyrlegen skader aldri.. :)

Skrevet
Det kan jo være noe så ufarlig som en katar :) Det kaldere været kan gi slike problemer, ask hadde det for et par vintre siden. Fikk kur på øyedråper fra apoteket, de var resepsert til hund, aner ikke om man kan bruke det samme som hos mennesker.

Tørk bort pusset med fuktig papir eller Q-tips, og hold henne "trekkfritt" så langt det er mulig. Men en tur til dyrlegen skader aldri.. :P

Åh! Takk :)

Det er jo veldig logisk om det er kulda som er problemet. For det har akkurat kommet veldig mye snø her nå, og vi var på en ganske lang tur i dag.

Men hva mener du med "og hold henne "trekkfritt" så langt det er mulig"? At hun skal være så lite som mulig ute..? eller? :P

Skrevet

ja, ikke utsett øynene hennes for mer trekk enn nødvendig. Bare korte turer ute osv til du vet hva dette er for`no. Men om kataren først er kommet blir den nok ikke værre av at hun er litt ute, men et dyrlege besøk og råd fra profesjonelle lønner seg jo alltid :)

Er en del hunder som får slike problemer når det plutselig blir kaldt. Heldigvis er det lett og behandle, og om det bare er kulde og trekk som er skyld i det, og det ikke får utvikle seg er det også helt ufarlig, om enn litt ubehagelig for hunden. :)

Skrevet
ja, ikke utsett øynene hennes for mer trekk enn nødvendig. Bare korte turer ute osv til du vet hva dette er for`no. Men om kataren først er kommet blir den nok ikke værre av at hun er litt ute, men et dyrlege besøk og råd fra profesjonelle lønner seg jo alltid :)

Er en del hunder som får slike problemer når det plutselig blir kaldt. Heldigvis er det lett og behandle, og om det bare er kulde og trekk som er skyld i det, og det ikke får utvikle seg er det også helt ufarlig, om enn litt ubehagelig for hunden. :P

Takk for tips! :P

Ringte en lege jeg kjenner, som også kan en del om hund og hundens helse. Han mente jeg måtte vaske øynene ofte, og se det ann. Hunden har visstnok meget godt imunforsvar og blir lett frisk... *håpe håpe*

Men ringer veterinæren i morgen for sikkerhets skyld :)

Skrevet

Ikke bruk menneskemedisin på dyr uten å konsultere med vet! Hun må gjerne være ute, men ikke la henne leke med andre. Øyekatarr smitter fra hund til hund! Hvis det ikke er bedre i morgen ville jeg ringt dyrlegen!

Guest Christine
Skrevet

Milo hadde øyenproblemer som valp(en av flere problemer) og vi fikk egen medisin, på resept fra vet.

Lykke til hos veterinæren i morgen da :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags medisiner moren din mener, men du kan prøve saltvann som man skyller menneskeøyne med, det er helt ufarlig hvertfall. Men spørs jo selvfølgelig hva det er, om hun har fått noe i øyet eller om det er øyekatarr el.l.

Skrevet

Øyeproblemene er blitt mye verre over natten! :)

Nå klarer hun nesten ikke åpne øynene! Så mamma er blitt overbevist om at vi trenger veterinær (HELDIGVIIIS!). Men den timen er ikke før om too timer! GAH! Syns det er så vondt å se henne sånn :)

Guest Christine
Skrevet

Off, Jeanette. Det var leit å høre :)

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig, og at det løser seg snarest...

Gi søta en trøste-klem fra meg og Milo da..

Skrevet
Off, Jeanette. Det var leit å høre :P

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig, og at det løser seg snarest...

Gi søta en trøste-klem fra meg og Milo da..

Takk Christine! :)

Håper virkelig ikke det er noe alvorlig, og at vi dro til veterinær for sent :)

Skrevet

Huff, jeg håper dere fikk en "god melding" av vet!

Krysser fremdeles fingrene for dere!

La oss høre hvordan det gikk.

Skrevet

Takk ;)

Det går veldig bra med henne nå. Veterinæren sa det var øyebetennelse.

Utnytter denne muligheten til å skryte litt ekstra av Fornebu Dyreklinikk. Syns de er superflinke! Phoebe ELSKER å være der (et gødt tegn syns jeg, selv om hun til tider er litt VEL glad ;))!

Fikk øyedråper, og hun er så god som ny! Litt rød enda, men øyedråpene hjelper veldig. Vet'en mente det var noe rasetypisk <_< Søren! Menmen... Visste jo at det var noe spesielt med Tollerens øyne så.

Alt i alt: Det går bra no! ;)

Skrevet

Ingenting er bedre enn at alt er flott ;)

Og kanskje det er like greit at hun er litt FOR glad i å være hos vet, da har hun mer å gå på den gangen hun mener at vet er "slem" mot henne, hehe...

Skrevet
Ingenting er bedre enn at alt er flott ;)

Og kanskje det er like greit at hun er litt FOR glad i å være hos vet, da har hun mer å gå på den gangen hun mener at vet er "slem" mot henne, hehe...

Nettop, det er det jeg mener ;) Det er derfor jeg syns de er så flinke. Hun blir jo SÅ glad når vi kommer inn der. hehe. *reklamere reklamere ;) *

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...