Gå til innhold
Hundesonen.no

Fòrallergi/fôrintoleranse


Argon

Recommended Posts

Føler jeg er på vei til å ta Doktorgrad i dette emnet snart:)

Lurte på en liten ting angående gass-kolikk som en del allergihunder da får. Jeg er kanskje litt slem når jeg sier dette men for meg føles det noen ganger nesten like smertefullt på meg som på bikkja. For Argon får det 98% av tilfellene på natten og har det da 4-5timer.

Veterinær og flere som har hunder med dette anbefalte meg å gi biola. Noe som han ikke tåler og blir da enda verre av. Så natt til i dag ga jeg han kulltablett. Hjelper , men først etter en god stund.

Så har noen av dere noen andre erfaringer på hva man kan gi? Har hørt om zoolac. Får man kjøpt dette kun hos veterinær? Eventuelt hva er deres erfaring med zoolac. og eventuelt er det andre ting jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er på vei til å ta Doktorgrad i dette emnet snart:)

Lurte på en liten ting angående gass-kolikk som en del allergihunder da får. Jeg er kanskje litt slem når jeg sier dette men for meg føles det noen ganger nesten like smertefullt på meg som på bikkja. For Argon får det 98% av tilfellene på natten og har det da 4-5timer.

Veterinær og flere som har hunder med dette anbefalte meg å gi biola. Noe som han ikke tåler og blir da enda verre av. Så natt til i dag ga jeg han kulltablett. Hjelper , men først etter en god stund.

Så har noen av dere noen andre erfaringer på hva man kan gi? Har hørt om zoolac. Får man kjøpt dette kun hos veterinær? Eventuelt hva er deres erfaring med zoolac. og eventuelt er det andre ting jeg kan prøve?

Jeg skjønner akkurat hva du mener. Det er _forferdelig_ å høre på magen som rumler høylytt, og du vet at hunden din har vondt.

Min hund har samme sykdomsmønster som din. Han får også gasskolikk nesten utelukkende på natterstid. Det vi gjør er å gi Zoolac eller probiotica kapsler. Jeg synes vel egentlig at Probiotica kapslene gir bedre effekt enn Zoolac, begge kjøpes hos veterinæren.

http://www.vetshop.no/p-h.34.htm

Vi gir ikke melk i det hele tatt, han tåler det ikke, og det er ikke nok gode bakterier i Biola eller Cultura for å roe magen hans.

Vi gir også Rimadyl, siden rumling alltid blir etterfulgt av magekramper, og vi vet at magen og tarmen er betent. Det er skrekkelig vondt å ha gasskolikk og så fremt hunden din tåler Rimadyl ville jeg gitt det. Min hund tåler best Rimadyl i vanlig form, ikke tyggetabelettene for hund. Etter å ha gitt Rimadyl masserer jeg magen hans, og når Rimadylen virker går vi tur (helst opp og ned bakker), på den måten passerer gassen lettere er min erfaring. Sophus fjerter seg opp bakkene.. (Godt at det ikke er så mange ute 04 om natta.. Vi er nok et merkelig skue, jeg i pysj og sovehår med en fjertende puddel på slep opp og ned bakken..)

Det viktigste vi gjør er egentlig å passe på at han ikke får i seg noe annet enn diettfôret, men det er lettere sagt enn gjort, når han tidevis fungerer som støvsuger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner akkurat hva du mener. Det er _forferdelig_ å høre på magen som rumler høylytt, og du vet at hunden din har vondt.

Min hund har samme sykdomsmønster som din. Han får også gasskolikk nesten utelukkende på natterstid. Det vi gjør er å gi Zoolac eller probiotica kapsler. Jeg synes vel egentlig at Probiotica kapslene gir bedre effekt enn Zoolac, begge kjøpes hos veterinæren.

http://www.vetshop.no/p-h.34.htm

Vi gir ikke melk i det hele tatt, han tåler det ikke, og det er ikke nok gode bakterier i Biola eller Cultura for å roe magen hans.

Vi gir også Rimadyl, siden rumling alltid blir etterfulgt av magekramper, og vi vet at magen og tarmen er betent. Det er skrekkelig vondt å ha gasskolikk og så fremt hunden din tåler Rimadyl ville jeg gitt det. Min hund tåler best Rimadyl i vanlig form, ikke tyggetabelettene for hund. Etter å ha gitt Rimadyl masserer jeg magen hans, og når Rimadylen virker går vi tur (helst opp og ned bakker), på den måten passerer gassen lettere er min erfaring. Sophus fjerter seg opp bakkene.. (Godt at det ikke er så mange ute 04 om natta.. Vi er nok et merkelig skue, jeg i pysj og sovehår med en fjertende puddel på slep opp og ned bakken..)

Det viktigste vi gjør er egentlig å passe på at han ikke får i seg noe annet enn diettfôret, men det er lettere sagt enn gjort, når han tidevis fungerer som støvsuger..

Jøss, noen som har det akkurat likt:) Synd vi ikke bor på samme sted så kunne vi møttes i pysj med varmedress utenpå klokken 3-4ca:)

Ja, Argon går nå kun på kylling vom, litt grønnsaker og omega3+vitaminer da det er det han har blitt nesten helt bra av. men det hjelper ikke alltid når som du sier, man har en støvsuger, og da retriever i tillegg. I går følgte jeg nemlig ikke 100% med og min lille nevø på 1 år fant ut at han glederlig ville dele resten av hvetebollen sin med Argon... som glederlig tok imot. Da vi da senere var i leiligheten vi totalt pusser opp og han begynte å spise sagmugg som lå på gulvet da skjønte jeg at den kommende natten kom til å bli søvnløs.

Vet han har det fryktelig vondt for han har temmelig høy smerteterskel i forhold til tidligere hunder jeg har hatt også så når han da bare står midt på gulvet og piper og ynker seg da er det ikke bra. Brekker seg gjør han også ofte. Men om det er for å prøve å få det opp eller om det skjer fordi han rett og slett har så vondt, det vet jeg ikke.

Hva er egentlig forskjell på Zoolac og probiotica ? Blir det som f.eks paracet og ibux? Stort sett samme innhold men for noen hjelper det ene best?

Hva med å prøve å gi han litt Kefir, har du prøvd det? :ahappy:

Prøvd alt fra hele litago familien til kefir:) Han tåler ingen melkeprodukter så det kommer bare opp igjen. Men takk for tipset:)

*Dobbelpost, endret av mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, noen som har det akkurat likt:) Synd vi ikke bor på samme sted så kunne vi møttes i pysj med varmedress utenpå klokken 3-4ca:)

Ja, Argon går nå kun på kylling vom, litt grønnsaker og omega3+vitaminer da det er det han har blitt nesten helt bra av. men det hjelper ikke alltid når som du sier, man har en støvsuger, og da retriever i tillegg. I går følgte jeg nemlig ikke 100% med og min lille nevø på 1 år fant ut at han glederlig ville dele resten av hvetebollen sin med Argon... som glederlig tok imot. Da vi da senere var i leiligheten vi totalt pusser opp og han begynte å spise sagmugg som lå på gulvet da skjønte jeg at den kommende natten kom til å bli søvnløs.

Vet han har det fryktelig vondt for han har temmelig høy smerteterskel i forhold til tidligere hunder jeg har hatt også så når han da bare står midt på gulvet og piper og ynker seg da er det ikke bra. Brekker seg gjør han også ofte. Men om det er for å prøve å få det opp eller om det skjer fordi han rett og slett har så vondt, det vet jeg ikke.

Hva er egentlig forskjell på Zoolac og probiotica ? Blir det som f.eks paracet og ibux? Stort sett samme innhold men for noen hjelper det ene best?

Jepp, vi kunne fått noen fine turer vi på natterstid.. :)

Jeg ser du skriver at han brekker seg, på vet. høgskolen var de spesielt interessert i om Sophus gjorde det samme. Han brekker seg ikke, men får krampetak og kryper langs gulvlistene. Slik jeg forstod det kan det at han brekker seg ha sammenheng med større sjangs for mageomvridning, men jeg er ikke sikker... Om jeg var deg ville jeg tatt turen inn til vet.høgskolen eller snakket med Ellen Schanke, hun er ledende på dette feltet i Norge og er fantastisk veterinær. Veterinæren din kan skrive en henvisning dit, eller du kan ringe henne selv.

Forskjellen på Zoolac og probiotica kapsler er at kapslene er mer konsentrert, du får mer bakterier i slengen. Min erfaring er at de virker raskere enn Zoolac. Jeg pleier å gi han en kapsel om dagen i tiden etter anfalll, og gir en ekstra om jeg vet han har fått i seg noe "ulovelig", noen ganger slipper han "rumle" magen pga det tror jeg. For å skåne magen hans mest mulig får han mat 3 ganger om dagen, og fiskeolje for å styrke immunforsvaret. Det er det eneste han får av tilskudd annet enn diettfôret Eukanuba Dermatosis, som forøvrig er det beste diettfôret han har gått på.

Så flott at hunden din tåler kylling og kan gå på det, Sophus er så matlei i perioder at han nekter å spise.. og det får han selvfølgelig vondt i magen av..

Var jeg deg ville jeg også snakket med veterinæren om å gi Rimadyl når han har vondt. Rimadyl er antiinflamatorisk og kan hjelpe på betennelsen i mage/tarm, og gi smertelindring slik at hunden din lettere kan la gassen passere. Etter vi begynte å gi Rimadyl er det mye greier for oss begge, anfallene går fortere over og han har ikke så vondt, og jeg får sove nettene gjennom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier jo at dere ikke gir de noe annet enn det fòret de går på, men er dere 100% ærlige da? Gir dere absolutt ingen godbiter når dere trener o .l?

Når hunder har fòrallergi/intoleranse, er det stort sett proteiner de reagerer på. Royal Canin kommer i disse dager med et fòr som er utviklet for nettopp hunder med fòrintolleranse. Dette fòret heter Exlusive Proteins.

Det de har funnet ut er at aminosyrene i animalske og vegetabilske proteiner er helt lik, så det de har gjort er å lage dette fòret på vegetabilske aminosyrer. De har da fjernet alle næringstoffene fra kornet bortsett fra proteinene og tilsatt fòret rein omega 3. I omega 3'en, har de fjernet alle proteiner. Dette har de da satt sammen til et fòr for hunder som reagerer på for mye proteiner i kosten. Dette her er helt kort fortalt da jeg er alt for trøtt til å lese gjennom hele heftet vi fikk om fòret da vi var på kurs, men jeg hvis dere vil vite mer om det, kan jeg lese mer nøye gjennom det i morgen eller noe :)

Begynner dere å fòre på dette fòret, må dere ikke gi noen ting annet ved siden av. Da er hensikten vekke ettersom dere da tilfører proteiner fra andre steder (griseører, godbiter osv ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier jo at dere ikke gir de noe annet enn det fòret de går på, men er dere 100% ærlige da? Gir dere absolutt ingen godbiter når dere trener o .l?

Som skrevet tidligere er det lettere sagt enn gjort å passe på at hunden bare spiser diettfôr, min hund spiser grass og papir om han har muligheten (som en form for selvmedisinering). Munnkurv er konstant til vurdering her i huset, men han liker ikke å gå med det, og så lenge vi passer nok på skal det heller ikke være behov for det. Det er "snille" tanter og onkler som er det største problemet, som gir han annen mat når de passer han, og ikke minst hva Sophus klarer å støvsuge opp på egenhånd. Det er også slik at vi skal utsette han for proteiner med jevne mellomrom, for å se på reaksjon, om han er blitt bedre eller verre.. Sist gang vi forsøkte kalkun kjøtt gikk det bedre enn forventet, men vi har ingen garanti for noe som helst. Men, han får faktisk ingenting annet enn diettfôr og fiskeolje, og jeg føler meg slem som ikke kan gi bikkja et tyggeben i det minst, som han kan kose seg med. <_<

Når hunder har fòrallergi/intoleranse, er det stort sett proteiner de reagerer på. Royal Canin kommer i disse dager med et fòr som er utviklet for nettopp hunder med fòrintolleranse. Dette fòret heter Exlusive Proteins.

Det de har funnet ut er at aminosyrene i animalske og vegetabilske proteiner er helt lik, så det de har gjort er å lage dette fòret på vegetabilske aminosyrer. De har da fjernet alle næringstoffene fra kornet bortsett fra proteinene og tilsatt fòret rein omega 3. I omega 3'en, har de fjernet alle proteiner. Dette har de da satt sammen til et fòr for hunder som reagerer på for mye proteiner i kosten. Dette her er helt kort fortalt da jeg er alt for trøtt til å lese gjennom hele heftet vi fikk om fòret da vi var på kurs, men jeg hvis dere vil vite mer om det, kan jeg lese mer nøye gjennom det i morgen eller noe :) ...

Jeg så også reklamen for dette fôret i Hundesport, men jeg har ikke funnet ut hvilke 3 vegetabilske proteiner som fôret er basert på, men umiddelbart slår det meg at dette egentlig er veggis-fôr? Med litt fiskeolje.. For tiden fungerer han veldig bra på Eukanuba Dermatosis, (poteter, malle og sild), så jeg tror jeg holder meg til det. Men jeg hører gjerne fra andres erfaringer med Exlusive Proteins. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier jo at dere ikke gir de noe annet enn det fòret de går på, men er dere 100% ærlige da? Gir dere absolutt ingen godbiter når dere trener o .l?

Når hunder har fòrallergi/intoleranse, er det stort sett proteiner de reagerer på. Royal Canin kommer i disse dager med et fòr som er utviklet for nettopp hunder med fòrintolleranse. Dette fòret heter Exlusive Proteins.

Det de har funnet ut er at aminosyrene i animalske og vegetabilske proteiner er helt lik, så det de har gjort er å lage dette fòret på vegetabilske aminosyrer. De har da fjernet alle næringstoffene fra kornet bortsett fra proteinene og tilsatt fòret rein omega 3. I omega 3'en, har de fjernet alle proteiner. Dette har de da satt sammen til et fòr for hunder som reagerer på for mye proteiner i kosten. Dette her er helt kort fortalt da jeg er alt for trøtt til å lese gjennom hele heftet vi fikk om fòret da vi var på kurs, men jeg hvis dere vil vite mer om det, kan jeg lese mer nøye gjennom det i morgen eller noe :)

Begynner dere å fòre på dette fòret, må dere ikke gi noen ting annet ved siden av. Da er hensikten vekke ettersom dere da tilfører proteiner fra andre steder (griseører, godbiter osv ...)

Joda, godbiter får han. Men kun når vi trener. og det er utrolig hvor bitte liten bit man kan gi for at hunden er fornøyd. Jeg bruker også en del meg selv som belønning og det at han kan få gjøre noe han synes er gøy.

Det er ingen regler for hva "godbit" er og det trenger ikke være frolic liksom:)

Jeg lager hjemmelagde leverbiter selv, ellers bruker jeg noe kyllingbiter, ananas, brokoli, tørket fersken, gulrot o.l Og som jackpot gir jeg somregel en omega 3 tablett:)

Man må bare finne ut hva hunden liker utifra det lille den kan spise. og man blir somregel overrasket at det finnes flere gode alternativer enn man trodde. Sånn som Argon går gjennom ild og vann for en omega 3 tablett, noe som han skal ha uansett:)

Griseøre er ikke det verste å gi 1 gang annen hver månde eller noe så lenge han ikke får noe annet. Men jeg holder han unna det meste. Sist han fikk det var på julaften.

Ellers, takk for tips om fòr, men han har gått på et av royal canin sine allergi/ speaialfòr før og nå fungerer han veldig bra på 100% vom og hundemat så jeg vil ikke bytte så lenge det går over alle forventinger. Øderlegger han mer hver gang jeg bytter fòr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...