Gå til innhold
Hundesonen.no

kastrering og stoffskifteproblemer


Christin

Recommended Posts

Min hund måtte dessverre kastreres. Han har lagt på seg endel selv om han går på slankefor fra vet og masse mosjon. Han har gått på slankefor 3-4 måneder nå. Dette hjelper ikke. Han går ikke ned i vekt. Hvis han har fått stoffskifteproblemer får han tabletter for dette av vet? Vil han da gå ned i vekt? Noen med erfaring om dette emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kastrert hannhund, og etter ett år merket jeg at han begynte å legge på seg, han fikk mindre mat, og ble tynn igjen. Etter en stund begynte han å legge på seg igjen, selv om jeg ikke hadde økt formengden noe. Virket som om han bare la på seg lettere og lettere. Til slutt har vi nå gått over på såkalt "slankefor", og gutten har nå begynt å gå ned igjen.

Jeg ville nok ha gitt mindre og mindre av slankeforet i første omgang, at han legger på seg betyr jo kort og godt at han får for mye næring i forhold til hva han blir brukt til sant? Og slankefor har også litt diffuse rettningslinjer for hvor mye man skal gi, det kommer jo an på hvor overvektig hunden er, så det gjelder å bruke litt sunn fornuft i tillegg. Går ikke hunden ned, så gir man mindre for.

I tillegg ville jeg kanskje tenkt på hva han får i tillegg til for? Matrester? Masse godbiter? De dagene en trener eller bare er på en vanlig tur, så vil det ofte gå med mer godbiter enn man tror, og om hunden legger på seg lett, så legger han iallefall på seg av pølser og ost eller hva du nå bruker som godbiter.

Du sier heller ikke noe om hvor mange ganger du forer om dagen. Mange og små måltider skal være bra for å få en hund (og mennesker for den saks skyld) ned i vekt.

Behandling av stoffskifteproblemer vet jeg ingenting om desverre, men ville nok forsøkt alt utenom først, før en skal proppe på med medikamenter i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får for 2 ganger om dagen. Morgen og kveld. På sekken står det at han skal ha 120 gram om dagen. Han får ca. 90 gram om dagen av meg. Deler da måltidet på to. Er ikke så mange kuler i skåle akkurat da stakars :-)

Når vi trener bruker jeg et llight for til godbiter og reduserer mengden på maten når han har fått det. Men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, nei da er det ikke mange kulene i skåla! Kjenner følelsen, gav ikke så mye normalfor på slutten jeg heller.

Jeg har desverre ikke så mye å bidra med her, annet enn at jeg lurer hvor mye trim han får? Altså, trim i den forstand at han får LØPE og løpe lenge... Men du skriver jo allerede at han får masse mosjon så :icon_redface:

Har du sett på næringsinnholdet på pakka? Det er ikke alle slankefor som inneholder det samme heller, kanskje ikke så dumt å bytte om en finner ett med lavere næringsverdi. Når jeg så meg rundt etter slankefor så fant jeg et for fra Happy Dog som hadde veldig lite av fremfor alt fett, men også lavt proteininnhold, ettersom jeg husker rett så ble det ikke markedsført som typisk slankefor heller. Jeg valgte RC obesity control, siden det hadde lavere næringsinnhold enn det jeg allerede hadde, og ville ikke kjøre helt drastisk med Happy Dog slik med en gang.

Om en går over på et for med lavere næringsinnhold så slipper en jo også være redd for at hunden ikke får i seg nok vitaminer og sporstoffer (det jeg var når jeg foret 5 kuler om dagen.. hehe).

Om dette også er prøvd ut, så er det vel kanskje på tide å få litt hjelp av veterinær, og fremfor alt da en som er litt god på ernæring kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...