Gå til innhold
Hundesonen.no

Sannheten om rodeo!


_aussie_

Recommended Posts

Sakset fra annet forum:

De fleste hestefolk kjenner nok til dette. Håper jeg. Men vil gjerne at allmennheten skal få se, for det er virkeligheten slik vi helst ikke ser den. (Det er en grunn til at fotoapparat og videokamera pleier å bli fratatt på rodeo'stevner' om det blir oppdaget.)

http://s147271628.onlinehome.us/Rode...-broadband.wmv

Videoen ovenfor viser bare litt om hvor forferdelig dette foregår.

Det sies at hestene som brukes er født til å bukke, at de er gale, ville dyr. Dette stemmer selvsagt ikke. Ingen tvil om at det ikke stemmer, og selv om så hadde vært tilfellet ville det være alldeles forferdelig og grov mishandling. At rodeo er lov, kan jeg ikke fatte og begripe.

Hyppig brukes elektriske, små "dingsebomser" til å gi hesten eller oksen kraftig støt med, og hestene har alltid en "buck strap" som er et slags belte som strammes hardt rundt flankeområdet til hesten for at den skal begynne å bukke. Har du sett filmen ser du at man plager dyrene til de grader på brutale måter.

Rodeofolkene har idiotiske argumenter. Disse "ville" hestene kommer for eksempel fra ville, slemme hopper.

HER er den engelske siden, mye mer informativ en mitt raske raske sammendrag, og med videoer som viser hvordan hesten blir helt rolig så snart "buck strap" fjernes, etc.

Det er også grufulle bilder fra calf roping, wild horse race, okseridning,etc. som er like ille om du blar nederst.

Hvordan har det seg at dette er lovlig?? Trykk på home nederst, og du vil finne mye annet oppsiktsvekkende om rodeo. Har selv visst om dette en stund, og kom nå til å tenke på at budskapet bør spres.

---

Åssen er det mulig å være så grusomme mot dyr, hva tenker egentlig folk med..=(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærli innrømme at jeg er litt fasinert av rodeo ridning, og forsovit allle andre "western aktige aktiviteret", men at det er dyre plaging er det ingen tvil om. Som du seier så er det snille gode dyr som blir misshandlet til de reager på å fks. sparke ut/bukke. Ingen dyr, ikke ein gang de "ville" og "galne" (de som faktisk er det) burde lide den skebne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærli innrømme at jeg er litt fasinert av rodeo ridning, og forsovit allle andre "western aktige aktiviteret", men at det er dyre plaging er det ingen tvil om. Som du seier så er det snille gode dyr som blir misshandlet til de reager på å fks. sparke ut/bukke. Ingen dyr, ikke ein gang de "ville" og "galne" (de som faktisk er det) burde lide den skebne..

Jeg tror ikke du er så fasinert lenger vis du ser den filmen, åssen de behandler de stakkars "ville" hestene. Hestene de bruker får jo en stram "buck strap" som det kalles, den strammes hardt rundt buken, dette gjør sefølgelig kjempe vondt og hestene begynne å bukke for å bli kvitt ubehagen. Cowboyer som liksom skal være så tøffe, jeg ble skikkelig sjokka når jeg så dette, det er ingen unnskyldning for å behandle dyr sånn. Å at folk faktisk går å ser på rodeo gjør ikke saken bedre, tenk at pining av dyr blir sett på som underholdning?!

Hestene får stygge sår etter "buck strappen"

EDIT: ops, var vist innlogga på søstra mi=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er så fasinert lenger vis du ser den filmen, åssen de behandler de stakkars "ville" hestene. Hestene de bruker får jo en stram "buck strap" som det kalles, den strammes hardt rundt buken, dette gjør sefølgelig kjempe vondt og hestene begynne å bukke for å bli kvitt ubehagen. Cowboyer som liksom skal være så tøffe, jeg ble skikkelig sjokka når jeg så dette, det er ingen unnskyldning for å behandle dyr sånn. Å at folk faktisk går å ser på rodeo gjør ikke saken bedre, tenk at pining av dyr blir sett på som underholdning?!

Hestene får stygge sår etter "buck strappen"

EDIT: ops, var vist innlogga på søstra mi=P

JO jeg er nok litt fasinert av det, og jeg har sett filmen. Men jeg har lenge vært klar over hva de gjør for å får hestene til å se "ville" ut. Jeg er fasinert av selve rittet og de enormt flinke rytterene, har lyst å prøve det selv, men da vil jeg heller prøve på en u innridd hest og det skal INGEN tvang til, vil den ikke bukke så vil den ikke. Da får det heller bare være. Men den filmen viser jo hvordan det egentlig er, og det er bar at slikt kommer ut til folkemengden, for det er jo dyremisshandling, og folk står og heier på dem uten å kanskje være klar over hva de egentlig heier på. Nemelig at dyr blir pinte og etterpå blir satt på den stall der d kunn vis d er heldige blir stelt etterpå om de skulle ha noe men etter "stevnet". Jeg unner ikke en gang min verste fiende å bli behandlet sånn, langt mindere et uskyldigt og skrekkslagent dyr! stakkars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rodeo er og blir en dårlig sak uansett tror jeg. Men pass oss for å bli skeptiske til western grenen og "cowboyer". Denne grenen innehar utrolig mye godt når det kommer til rideteknikk og trening av hest, og det er jo også "cowboyer" som har ført natural horsemanship ut i verden for alles opplysning. Men rodeoen er et svart kapittel som kanskje snart burde avsluttes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den ene linken funker vist ikke her lenger heller gitt men her har dere:

Link1- Rodeo

Link 3 - Rodeo

Link3 - Rodeo

NB: Sterke bilder og filmer!

Her er link til liste over hvor mange okser/hester som er blitt skadet eller dødd gjennom tidene, den er ikke rent liten.

Liste over skadede og døde dyr

Funker de nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på rodeo i dag, imorra og på lørdag. Gleder meg jeg! Tror det er forskjell på hvor hardt det går utover dyra. Rodeo har faktisk et opphav som noe veldig nyttig. OG det brukes utenom show - MYE. Så jeg får se hva jeg synes om det etter å ha sett det "live". Forstod ikke helt ut fra de videoene at hestene har det veldig fælt jeg men... ser at de ikke har det bra heller, men de blir jo ikke pinet til døde eller noe i den duren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på rodeo i dag, imorra og på lørdag. Gleder meg jeg! Tror det er forskjell på hvor hardt det går utover dyra. Rodeo har faktisk et opphav som noe veldig nyttig. OG det brukes utenom show - MYE. Så jeg får se hva jeg synes om det etter å ha sett det "live". Forstod ikke helt ut fra de videoene at hestene har det veldig fælt jeg men... ser at de ikke har det bra heller, men de blir jo ikke pinet til døde eller noe i den duren!

Jaja, lykke til sier jeg. Man ser åpenbart at dyrene lider, de har jo en stram buck strap rundt flanken å. Mange dyr som blir skadet under rodeo. Skjønner ikke at du støtter noe sånt, dyreplageri med andre ord. Kan jeg spørre hvor du skal på det hen?

De får stygge sår pga buck strappen som blir satt på som gjør at de bukker enda mer, og du sier at hestene ikke har det fælt?!

Stygge sår etter buck strappen

"The Rodeo Mafia claims that their bucking horses are rank and mean, and "born to buck." Its all a lie -- hype and propaganda for a billion dollar industry based on cruelty and cover-ups.

The foundation of the bucking events is the buck strap, also known as a flank strap. Once a horse is moved into a bucking chute, the buck strap is loosely fitted around the flank area like a belt. A contestant gets on the horse and prepares to ride.

At the contestant's nod, the chute gate is opened. At the same time a person behind the chute pulls on the buck strap, tightening it around the horse's very sensitive flank area. This is similar to grabbing a very sensitive nerve area of a human being. Just as a person would instinctively fight to escape the tormenting grip, so does the horse fight and buck in a futile attempt to escape the buck strap.

Some rodeo opponents claim the buck strap goes over a horses genitals. This is not true. Regardless, the buck strap is a hated torment for a horse.

The bucking events cannot be held without the buck strap. Pittsburgh, Pennsylvania banned the use of the buck strap over a decade ago, and the town hasn't had a rodeo since. The buck strap is as vital to the Rodeo Mafia as it is cruel and tormenting to the horse."

Rodeo er dyreplageri samme åssen man vrir og vender på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ikke er sånn der jeg skal da...! For jeg vil jo selvsagt ikke støtte dyreplageri! Men her koster det ingen ting å se på eller noe da, så støtter det jo ikke med penger eller noe sånt liksom. Skal på rodeo i Bozeman - Montana - USA.

Det er nok det skjønner du, tror på ingen måter at en hest har det bra når den løper rundt og liksom er såå "vill" når sannheten er at den blir sånn pga det fæle "beltet" den får strammet rundt flanken. Med masse mennesker som skriker og hoier rundt å synes det er så underholdene å se på et dyr som lider. Nei, rodeo ser jeg på med lik linje som tyrefekting, like ille begge to, og aldri noe jeg hadde sett på frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på rodeo før, eller har du bare sett de filmene? Du burde vel roe ned littegrann hvis du aldri har vært på det...

Jeg skal i hvertfall på rodeo nå, så får jeg i det minste sett hvordan det foregår her da... Har aldri sagt at jeg synes dette er noen god ting, men jeg dømmer ingen før jeg har sett det i virkeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på rodeo før, eller har du bare sett de filmene? Du burde vel roe ned littegrann hvis du aldri har vært på det...

Jeg skal i hvertfall på rodeo nå, så får jeg i det minste sett hvordan det foregår her da... Har aldri sagt at jeg synes dette er noen god ting, men jeg dømmer ingen før jeg har sett det i virkeligheten!

Nei, og aldri skal jeg det heller. Jeg trenger ikke å dra et sted for å se på at et dyr lider. Man ser godt på de filmene og bildene at dyrene lider, mer bevis trenger jeg ikke!

Akkurat som man skulle sagt til noen vet du at hundekamp er dyreplageri, har du sett det i virkeligheten?? Eller vet du at tyrefekting er dyreplageri, har du sett det i virkeligheten, det er jo ganske åpenbart da, uten at man trenger å dra å se det med sine egne øyne!

Trenger man virkelig se det i virkeligheten? Når bilder og filmer sier alt. Da er man jo med på å støtte djevelskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke generalisere det du ser på de filmene til all rodeo. Jeg har sett noen filmer før der dyrene hadde ikke noe på seg som kunne gjøre vondt (de var "nakene"). Dessuten er rodeo mer enn underholdning (da mener jeg at det har et opphav, ikke at det vi ser på filmene er nyttig på noen som helst måte). Det blir faktisk benyttet i nødvendig arbeid for å fange dyr.

Og hvor mange ganger må jeg si det - JEG HAR ALDRI SAGT AT RODEO ER NOEN GOD TING!

Bare for å snu det litt: Jeg har sett film fra hundepensjonater/omplasseringshjem der hunder står i flere døgn uten mat eller vann i steikende varme. Jeg vil allikevel ikke påstå at det er slik det er slik overalt.

Haha... kjempe dårlig sammenlikning, men du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke generalisere det du ser på de filmene til all rodeo. Jeg har sett noen filmer før der dyrene hadde ikke noe på seg som kunne gjøre vondt (de var "nakene"). Dessuten er rodeo mer enn underholdning (da mener jeg at det har et opphav, ikke at det vi ser på filmene er nyttig på noen som helst måte). Det blir faktisk benyttet i nødvendig arbeid for å fange dyr.

Og hvor mange ganger må jeg si det - JEG HAR ALDRI SAGT AT RODEO ER NOEN GOD TING!

Bare for å snu det litt: Jeg har sett film fra hundepensjonater/omplasseringshjem der hunder står i flere døgn uten mat eller vann i steikende varme. Jeg vil allikevel ikke påstå at det er slik det er slik overalt.

Haha... kjempe dårlig sammenlikning, men du skjønner hva jeg mener?

Å nei, så du mener at så lenge de er "nakne" så er det riktig. Det er jo stressende for hesten da. All behandlig av dyr bør foregå på en rolig og beherkset måte, rodeo er så langt ifra det, med eller uten buckstrap så er dette en uansvarlig måte å behandle et dyr på.

På hvilken måte er dette nødvendig da?

Du sier "- JEG HAR ALDRI SAGT AT RODEO ER NOEN GOD TING!" hvorfor se på det da?

Her er ett bilde å fra rodeo i Montana USA, ser ut som meg som det foregår på ganske samme måte:

http://www.equinetourism.co.uk/images/worl...ontanarodeo.jpg

Uansett åssen man vrir og vender på det, synes nå jeg dette er en "sport" som man kunne vært uten. Åssen folk kan se på det som underholdning er bare helt tragisk. Dyr som lider, men hver sin smak.

Ta en titt her og se den linken med filmen:

FILM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier "- JEG HAR ALDRI SAGT AT RODEO ER NOEN GOD TING!" hvorfor se på det da?

Fordi jeg har lyst til å se det i virkelig heten før jeg bedømmer. Altså: jeg har ikke sagt det er noen god ting, men heller ingen grusom ting. Kanskje jeg sier det etter jeg har sett det.

Forstår ikke hva du hisser deg sånn opp over. Jeg er jo på ingen måte i mor det du sier, jeg bare er skeptisk til generalisering. Antagelig hater jeg rodeo fra imorgen av... men vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke generalisere det du ser på de filmene til all rodeo. Jeg har sett noen filmer før der dyrene hadde ikke noe på seg som kunne gjøre vondt (de var "nakene"). Dessuten er rodeo mer enn underholdning (da mener jeg at det har et opphav, ikke at det vi ser på filmene er nyttig på noen som helst måte). Det blir faktisk benyttet i nødvendig arbeid for å fange dyr.

Og hvor mange ganger må jeg si det - JEG HAR ALDRI SAGT AT RODEO ER NOEN GOD TING!

Bare for å snu det litt: Jeg har sett film fra hundepensjonater/omplasseringshjem der hunder står i flere døgn uten mat eller vann i steikende varme. Jeg vil allikevel ikke påstå at det er slik det er slik overalt.

Haha... kjempe dårlig sammenlikning, men du skjønner hva jeg mener?

Rodeofilm med "nakene" dyr vil jeg gerne have en link til.

Jeg kan ikke finde dem. I Pensylvania, har man efter at "flank strap" blev forbudt der, ikke haft et eneste rodeoshow.

Rodeo bliver ikke benyttet i "nødvendig arbeid", Rodeo har alene opophav i dyremishandling.

Norsk og svensk dyreværnslovgivning forbyder de fleste rodeodiscipliner. Den danske lovgivning er så unanceret,

at et show er planlagt i København d 29-30 Juni 2007.

Hjælp os med at stoppe det, ved at protestere til sponsorer, ambasader og ministre

Der er emailadresser og et udkast til et protestbrev på

http://www.anti-rodeo.org/danish.htm#Copenhagen.

DFDS har i Norge en annoncekampagne for det kommende show:

http://www.dfdsseaways.no/DSW/NO/Travel_ne...nhagenrodeo.htm

(emailadresse hertil findes også på protestsiden)

Protesterne hjælper! Folketinget vil revurdere situationen d 25. april.

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

www.anti-rodeo.org/danish.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har lyst til å se det i virkelig heten før jeg bedømmer. Altså: jeg har ikke sagt det er noen god ting, men heller ingen grusom ting. Kanskje jeg sier det etter jeg har sett det.

Forstår ikke hva du hisser deg sånn opp over. Jeg er jo på ingen måte i mor det du sier, jeg bare er skeptisk til generalisering. Antagelig hater jeg rodeo fra imorgen av... men vi får se...

Du svarer ikke på spørsmålet som ble stilit. Hva er positivt med dette? Hvilken nytte gir det?

Jeg kan seiøst ikke fatte å begripe at du i det heletatt vil se på det i virkeligheten. Liker du å se dyr lide? Det er jo det de gjør! De som du sier er nakne, hvorfor hopper de og bukker de så mye?

Jeg må si at jeg toler veldig lite av slikt så jeg er skikkelig kvalm å "shaky" i kroppen. Sannheten er ganske sterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...