Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå under marsj


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Æsj, hadde jo en stå under marsj i sommer, men så har vi ikke trent på en stund, og nå er den borte...

Nå bruker jeg tre-fire kommandoer, går i fra, ser at han kommer etter meg, går tilbake, ber han om å stå, går i fra, går tilbake, og når jeg kommer bak han igjen, så snur han seg.... ;)

Om noen gidder å gi meg en god instruks på hvordan jeg skal få lært det skikkelig inn, så blir jeg glad...Om det fins flere måter, så skriv gjerne de også...

Uff, føler meg helt idiot med de trådene jeg skriver om innlæring her jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
kanskje begynne med øvelsen fra begynnelsen av?

Så du får den godt inn igjen.

Hehe, Det er det jeg skal(kanskje dårlig formulert), men det jeg skulle frem til var ulike måter å lære det inn på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja ;) hehe.

Kan vel bruke den metoden om å først gå, si "stå" og stoppe med hånda rett etter. Mens du bare går et skritt til siden. Fortsette med dette en stund til du kan gå et skritt frem eller flere, kaste en leke eller godbit bak og over hodet hans. Eller du kan legge igjen en leke eller godbit, gå fra den og si "stå"- "værsegod" da vil du ikke få han fremover. Men for at han ikke skal følge deg når du skal gå rundt må du nok bare få inn kommandoen ordentlig. så går det til slutt.

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente jeg. men jeg fikk inn ståen på denne måten, og det funket veldig bra ;) fikk mye skryt på stå`en min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Det er det jeg skal(kanskje dårlig formulert), men det jeg skulle frem til var ulike måter å lære det inn på...

Et par amatørtips:

Slet med litt av det samme som deg her i høst, og jeg begynte litt på nytt - med klikkermåten. Først jobbet vi en del med å få fram en frivillig stå. Fronten mot hunden, gå saaakte bakover, og klikke tvert hunden stoppet opp et lite tidel. Vi har jo klikket en god del, så hun skjønte fort hva jeg ville ha. Øk tempoet etter hvert, hunden skal kunne tilby frivillig stå selv om du omtrent jogger baklengs. Etter hvert legger du på kommando og øker kriteriene for hvor "brå" du vil ha stoppen. Så bruker det å være ganske greit å gradvis forandre din posisjon i forhold til hunden - slik at dere til slutt går fri ved fot. Jeg satte på kommando FØR vi hadde konkurranseposisjon, andre ville sikkert gjort det annerledes.

Det kan også være lurt å belønne "bakover", dvs at du kaster belønningen over hodet på hunden. Mange får raskere stopper slik.

En vanlig måte å lære inn stå under innkalling, er jo å kaste en leke over og bak hunden når den er på vei inn til deg. Et tips jeg fikk en gang var å kaste leken noen ganger, deretter "lurekaste" og umiddelbart når hunden bråstoppet si "stå" og deretter kaste. Dette er jo en hjelper som må jobbes bort, og mange føler de får gode nok stopper også med den rene klikkermetoden.

Parallellt bør du jobbe med å holde posisjonen. Det er jo ofte en kritisk fase idet du skal prøve å gå rundt og bak hunden - her må man ofte være tålmodig og gå veldig gradvis fram.

En "snarvei" som fungerte for oss var at jeg gikk fra henne i stå, la ut godbitskål/leke FORAN henne, og deretter gikk rundt og bak. Vet ikke om det funker for alle, men det gjorde i alle fall underverker for oss, oppmerksomheten hennes ble var såpass "framoverrettet" at hun ikke datt ut av ståen. Det skulle heldigvis ikke mer enn et par-tre repetisjoner med slik belønning til før den satt uten noen form for hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parallellt bør du jobbe med å holde posisjonen. Det er jo ofte en kritisk fase idet du skal prøve å gå rundt og bak hunden - her må man ofte være tålmodig og gå veldig gradvis fram.

En "snarvei" som fungerte for oss var at jeg gikk fra henne i stå, la ut godbitskål/leke FORAN henne, og deretter gikk rundt og bak. Vet ikke om det funker for alle, men det gjorde i alle fall underverker for oss, oppmerksomheten hennes ble var såpass "framoverrettet" at hun ikke datt ut av ståen. Det skulle heldigvis ikke mer enn et par-tre repetisjoner med slik belønning til før den satt uten noen form for hjelper.

Der må jeg nok innrømme en ting jeg glemte. For jeg fikk til perfekte ståer, MEN jeg kunne ikke bevege meg bak, og jeg fikk ingen gode tips som fungerte, så jeg begynte å tenke selv.

Og kom frem til dette da:

Jeg går fri ved foten, gir kommandoen "stå", og fortsetter videre mens bikkja står igjen. I det jeg går tilbake og bak hunden, så lar jeg belønningen ligge igjen et stykke forran hunden. går bak hunden, går så tilbake til der jeg la belønningen. og belønner da bakover (for å ikke få de skrittene forrover)

Så i korthet, så brukte jeg samme metode der som deg Flash :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skal da ikke gå bak hunden før i klasse 2? Lær inn klasse 1 versjonen først, så tar du gå rundt og bak han som et delmoment senere. Jeg har forøvrig brukt ball i innlæringen (hevet bakover i det jeg sa stå), og det har funket bra for oss :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...