Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine to ørkenrotter

Benedicte

Recommended Posts

Jeg fikk Ska i dag, og disse to går ganske greit sammen. Akvariet ser derimot ut som et høl for øyeblikket. Nesten alt er begravd, og de har lagd seg hundrevis av ganger i sponen. Artig er det å studere de, for de finner på mye rart. Oi! (den første jeg hadde, selv om disse to er kullbrødre) jager den andre litt, men det varer nok ikke så veldig lenge. Snart er de bestevenner.

Har bare bilde av Oi! her. Ska er derimot svart og hvit. Skikkelig herlig gutt.

HPIM3098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! var da litt av en søting ;) Så ikke så veldig Oi! ut på bildet, men i og med at han er en ørkenrotte så lever han vel opp til navnet sitt allikevel? Genialt at Ska heter Ska da, svart og hvit; ekte Two Tone ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! var da litt av en søting ;) Så ikke så veldig Oi! ut på bildet, men i og med at han er en ørkenrotte så lever han vel opp til navnet sitt allikevel? Genialt at Ska heter Ska da, svart og hvit; ekte Two Tone ;)

Jepp, helt klart! Og Ska er en liten Rude-boy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei :twitch: Så søte de var<33 skal kjøpe ørkenrotter snart jeg åsså, gleder med sinnsykt :Laugh: har tenkt på to jenter jeg da.. menne har dine to blitt fort tamme eller? Hva har du i tilfelle gjort for å få de tamme? trenger litt informasjon jeg *hehe* Kule navn forresten! Hilsen Ingrid :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei :twitch: Så søte de var<33 skal kjøpe ørkenrotter snart jeg åsså, gleder med sinnsykt :Laugh: har tenkt på to jenter jeg da.. menne har dine to blitt fort tamme eller? Hva har du i tilfelle gjort for å få de tamme? trenger litt informasjon jeg *hehe* Kule navn forresten! Hilsen Ingrid :ahappy:

Mine var tamme fra jeg fikk de. Har de oppe flere ganger om dagen, lar de selv ta initativ til å komme til meg (har masse snacks til de).

Ørkenrotter er veldig "spesielle" dyr. De er IKKE rotter, og har et annet behov enn de. F.eks bør de aller helst ha 7-10 cm med spon i bunnen av buret (derfor lønner det seg å ha akvarie), som de kan grave og styre på i. De elsker å grave og ordne huset sitt. De kan hoppe opptil en halv meter, så ha for all del lokk over akvariet (et eget lokk du må lage, med netting). Også gnager de på absolutt alt som kommer inn til dem. Derfor er bur med plastikkbunner ikke så godt egnet, da de fort kan gnage seg ut på èn natt. Ikke ha andre plastikkleker oppi, og alt som er av tre må ikke inneholde stifter, spiker eller være beiset/malt. De skal heller ikke ha løperhjul. Løperhjul i plast forsvinner på 1-2-3, og halen kan sette seg fast i spriklene/festet, og da knekker den rett av (halen til ørkenrottene er ganske hard i forhold til andre rotter). De skal ikke ha rottefôr, men egen blanding for ørkenrotter/hamstre. De må også ha sandbad i buret, slik at de kan holde pelsen i fin stand. De har også en merkelig døgnrytme. De kan f.eks sove i 3 timer, være aktive i 3 timer og så sove i noen timer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tusen takk :P menne i dyrebutikken står ørkenrottene i plastbur :S og det ser ikke ut som de har gnagd i et hele tatt.. skal det sandbadet stå inne i buret hele tiden eller skal mn ta det en av og til? har tenkt å kalle mine ørken rotter for Iris og Nemi eller William og Casper.. er det noe forskjeller på å ha jenter eller gutter? -ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tusen takk :P menne i dyrebutikken står ørkenrottene i plastbur :S og det ser ikke ut som de har gnagd i et hele tatt.. skal det sandbadet stå inne i buret hele tiden eller skal mn ta det en av og til? har tenkt å kalle mine ørken rotter for Iris og Nemi eller William og Casper.. er det noe forskjeller på å ha jenter eller gutter? -ingrid

Det kan gå bra, men som sagt trenger de også 7-10 cm spon i bunnen for å grave. Mine ørkenrotter har snudd hele akvariet på hodet, og nå er alt nedgravd. Noen steder er sponen opp til 20 cm, andre steder bare 5 cm.

Ørkenrotten min begynte ikke å gange før rundt en uke siden, og da begynte han å gå løs på alt i buret!

Gutter er som oftest roligere og lettere å temme enn jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...