Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine to ørkenrotter


Benedicte

Recommended Posts

Jeg fikk Ska i dag, og disse to går ganske greit sammen. Akvariet ser derimot ut som et høl for øyeblikket. Nesten alt er begravd, og de har lagd seg hundrevis av ganger i sponen. Artig er det å studere de, for de finner på mye rart. Oi! (den første jeg hadde, selv om disse to er kullbrødre) jager den andre litt, men det varer nok ikke så veldig lenge. Snart er de bestevenner.

Har bare bilde av Oi! her. Ska er derimot svart og hvit. Skikkelig herlig gutt.

HPIM3098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! var da litt av en søting ;) Så ikke så veldig Oi! ut på bildet, men i og med at han er en ørkenrotte så lever han vel opp til navnet sitt allikevel? Genialt at Ska heter Ska da, svart og hvit; ekte Two Tone ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! var da litt av en søting ;) Så ikke så veldig Oi! ut på bildet, men i og med at han er en ørkenrotte så lever han vel opp til navnet sitt allikevel? Genialt at Ska heter Ska da, svart og hvit; ekte Two Tone ;)

Jepp, helt klart! Og Ska er en liten Rude-boy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei :twitch: Så søte de var<33 skal kjøpe ørkenrotter snart jeg åsså, gleder med sinnsykt :Laugh: har tenkt på to jenter jeg da.. menne har dine to blitt fort tamme eller? Hva har du i tilfelle gjort for å få de tamme? trenger litt informasjon jeg *hehe* Kule navn forresten! Hilsen Ingrid :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei :twitch: Så søte de var<33 skal kjøpe ørkenrotter snart jeg åsså, gleder med sinnsykt :Laugh: har tenkt på to jenter jeg da.. menne har dine to blitt fort tamme eller? Hva har du i tilfelle gjort for å få de tamme? trenger litt informasjon jeg *hehe* Kule navn forresten! Hilsen Ingrid :ahappy:

Mine var tamme fra jeg fikk de. Har de oppe flere ganger om dagen, lar de selv ta initativ til å komme til meg (har masse snacks til de).

Ørkenrotter er veldig "spesielle" dyr. De er IKKE rotter, og har et annet behov enn de. F.eks bør de aller helst ha 7-10 cm med spon i bunnen av buret (derfor lønner det seg å ha akvarie), som de kan grave og styre på i. De elsker å grave og ordne huset sitt. De kan hoppe opptil en halv meter, så ha for all del lokk over akvariet (et eget lokk du må lage, med netting). Også gnager de på absolutt alt som kommer inn til dem. Derfor er bur med plastikkbunner ikke så godt egnet, da de fort kan gnage seg ut på èn natt. Ikke ha andre plastikkleker oppi, og alt som er av tre må ikke inneholde stifter, spiker eller være beiset/malt. De skal heller ikke ha løperhjul. Løperhjul i plast forsvinner på 1-2-3, og halen kan sette seg fast i spriklene/festet, og da knekker den rett av (halen til ørkenrottene er ganske hard i forhold til andre rotter). De skal ikke ha rottefôr, men egen blanding for ørkenrotter/hamstre. De må også ha sandbad i buret, slik at de kan holde pelsen i fin stand. De har også en merkelig døgnrytme. De kan f.eks sove i 3 timer, være aktive i 3 timer og så sove i noen timer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tusen takk :P menne i dyrebutikken står ørkenrottene i plastbur :S og det ser ikke ut som de har gnagd i et hele tatt.. skal det sandbadet stå inne i buret hele tiden eller skal mn ta det en av og til? har tenkt å kalle mine ørken rotter for Iris og Nemi eller William og Casper.. er det noe forskjeller på å ha jenter eller gutter? -ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tusen takk :P menne i dyrebutikken står ørkenrottene i plastbur :S og det ser ikke ut som de har gnagd i et hele tatt.. skal det sandbadet stå inne i buret hele tiden eller skal mn ta det en av og til? har tenkt å kalle mine ørken rotter for Iris og Nemi eller William og Casper.. er det noe forskjeller på å ha jenter eller gutter? -ingrid

Det kan gå bra, men som sagt trenger de også 7-10 cm spon i bunnen for å grave. Mine ørkenrotter har snudd hele akvariet på hodet, og nå er alt nedgravd. Noen steder er sponen opp til 20 cm, andre steder bare 5 cm.

Ørkenrotten min begynte ikke å gange før rundt en uke siden, og da begynte han å gå løs på alt i buret!

Gutter er som oftest roligere og lettere å temme enn jenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...