Gå til innhold
Hundesonen.no

Boerboel


ElinT

Recommended Posts

Det er omtrent samme veksten som man så på amstaff, som eksploderte på lignende vis. I tillegg kommer da vel hundene som de "useriøse" avler? Det er MYE hunder det, og jeg hadde ærlig talt vært litt bekymret for om man faktisk klarer å finne eiere til disse hundene - de RIKTIGE eierne. For akkurat som på andre raser som har tatt av etter raseforbudet, så tror jeg at man kan måtte slite litt med å finne de som har riktige motivasjon for en slik type hund - utover bare utseendet og det at de er store og mektige og kanskje også ser tøffe ut.

Og som på rottweiler, så spiller det liten rolle om HVEM som avler hva, hvis det er hunder solgt som boerboel som skulle komme til å havne i avisene. De seriøse rottweileroppdretterne sliter mye på grunn av all cowboyavlen, og jeg tror helt ærlig veien å gå neppe er å holde seg helt utenfor NKK-systemet - det er vel allerede bevist idag, siden det forlengst skjer useriøs avl? Uregistrert hund er uregistrert hund, for myndighetene - som har NKK som sin samarbeidspartner. Da spiller SABT etc liten rolle i den større sammenheng. Dialog er det beste.

Det er fint med strenge avlskrav, men helt ærlig: En vurdering på en utstilling kan da ikke erstatte for eksempel mentale hundetester. Og den hunden som nevnes her, som er så redd at den tisser på seg - skal DET være et "greit gemytt" på en hund som blir så stor? Det er - jeg understreker - IKKE en "reservert" hund, det er en bokstavelig talt pissredd hund - og det kan bli en potensielt farlig hund, siden den også beskrives som "veldig skeptisk". Og likevel anbefaler man rasen til andre?

Og at hunder "ikke aksepterer" fremmede før eier sier det er greit, at det skal være rasetypisk og fint på hunder som holdes i Norge idag - er det så bra? Hva hvis eier ikke er der? Hund med vaktinstinkt er et STORT ansvar, og vi bor faktisk ikke i Sør-Afrika i opprinnelsestiden for rasen. For meg BØR en så stor hund være trygg og patent, uten svermerier for en bakgrunn fra et Sør-Afrika - og boernes tid - som er NOKSÅ annerledes enn det er lurt OG lov å videreføre i Norge anno idag.

Jeg blir litt redd for romantisering av så store raser. På et annet forum er det en som beskriver sine problemer med en stor hund av doggerasen, som nærmest terroriserer barna som ikke tør å være i samme etasje som hunden. Hjelp - hva slags hundehold er det folk tror det skal være? Ikke bare skal man vite nok om hund til å "gjennomskue" raseentusiaster som forherliger vaktinstinkter utover det forsvarlige; man skal også faktisk evne å oppdra en stor, bastant hund og klare å ha mental kontroll over den - siden fysisk neppe går for endel mindre jenteeiere. Og klarer man ikke å håndtere en gordon setter, så den klarer å forholde seg uten "morderiske tendenser" mot andre hannhunder - vel, er boerboel det rette da?

I svenske Hundsport stod det en veldig vettug artikkel om at i rette hender er alle raser gode - mens konsekvensen blir så mye, mye større for enkelte raser med en viss bakgrunn om de handler i "mindre rette" hender.

Jeg setter pris på de forbeholdene du tar, K&Z&C, da du først svarte Vilma her - men så synes jeg det dalte kraftig. Å være så arrogant til folk som er skeptiske med god grunn til din rase, det er den dårligste reklame som finnes. Ikke glem at en av grunnene til at det gikk så dårlig som det gikk med amstaff, var at de hadde ganske store deler av det andre hundemiljøet om ikke mot seg - så iallfall ikke helt med seg heller, nettopp fordi man "underdrev" så det gøyv - noe folk med solid hundeerfaring ikke kunne bli med på.

Ja - det er mange som sliter med avl på Rottisene, fordi det er opp til hvem som helst å avle på dem, og der får de useriøse delta i avlsprogrammet. Det stilles ikke krav til at hunden må ha visse kvaliteter før en bruker den videre i avl, det er nok å ha en stamtavle, og være medlem av NKK.

Jeg forherliger ikke noe vaktinnstinkt, min hunder eier ikke vaktinnstinkt. en innbruddstyv ville sansynligvis bli vist sølvtøyet, bare han hadde hatt tid til å kose med hundene først. Gemytt og temperament er det første jeg ser på hos en hund, derfor har jeg ikke aggresive eller dominante hunder.

Jeg føler ikke at svarene mine er arrogante - men når jeg blir beskyldt for å fare med løgn om ting jeg faktisk kan noe om, blir jeg mektig provosert. En må gjerne komme med sine synspunkter, slik som du gjør over, men å hive seg ut i en diskusjon - uten å vite noe om hva en diskuterer, det blir for dumt. Jeg kan gjerne mene noe om heste og grise avl, eller jakthunder osv - men jeg uttaler meg ikke så skråsikkert når jeg ikke har den minste aning om ulike tema.

Hvorfor det skulle være så stor skepsis til Boerboelen har jeg liten forståelse for. Så vidt jeg kjenner til er det avlivet 2 individer pga aggresjon. Til helgen skal jeg på treff på Karmøy - der kommer det foreløpig 15 stk Boerboel, 3 stk Cane Corso, 1 Engelsk Bulldogg og en gatemix...og de skal springe løse blandt kvinner og barn, og som alltid kommer det til å gå knirkefritt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar
Tja... til å være en så ung rase her til lands, synes jeg det høres ut som om den er i eksplosiv vekst... I følge Norboels sider har det blitt omlag 300-350 individer her i landet i løpet av de siste 5-6 (?) årene (om jeg forstod det riktig). Det synes jeg er en skremmende utvikling for en slik rase.

Boerboelen får store kull. Det er faktisk ikke uvanlig med 10 valper i ett kull.

Det avles ganske mange boerboels i Norge, men det er ikke så mange gamle individer. Det kunne vært interessant å finne ut hvor mange individer av denne rasen som har nådd en alder over 8 år, for det sier litt om helsen.

Jeg har selv hatt boerboel, og han ble 3 år. Han måtte avlives pga en nakkeskade han fikk da han var 9 uker gammel, og som førte til forkalkninger i fire nakkevirvler. Men selv ganske små skjelettskader/-lidelser kan gi store utslag på hunder av store raser.

HD og AD er også et kjent problem hos store raser, og boerboelen er ikke noe unntak. Folk som vurderer å kjøpe bb bør be om å få se HD/AD-røntgingsresultater basert på avlesing utført av en godkjent veterinær. Det holder ikke at oppdretteren selv mener at røntgenbildene ser fine ut.

Andre kjente problemer er livmorshyperplasi, entropion/ektropion, og hudproblemer. Kreft og hjerteproblemer er heller ikke ukjent.

Når det er sagt, så må jeg innrømme at boerboelen er en rase jeg savner noe helt utrolig. Ja, de sikler aldeles forferdelig, og man må tørke sikkel av vegger og møbler og tv-skjermen osv. De er heller ikke lette å holde igjen når de får lyst til å jage en katt. Men gud og gud, det er en kjempefin rase! Bare så synd at de ikke blir særlig gamle, enten det nå skyldes dette eller hint.

Jeg må forøvrig få korrigere et tidligere innlegg hvor det påstås at boerboelen er en ny rase. Det er den overhodet ikke - den har eksistert i Sør-Afrika i lang tid. I Norge har den vel eksistert i en ti års tid eller så, men det gjør den likevel ikke til noen "ny" rase. Og når det gjelder FCI-godkjenning, så er rasen registrert som "emerging breed" i Sør-Afrikas nasjonale FCI-tilknyttede kennelklubb. Men det stemmer at SABT og andre boerboel-raseklubber i Sør-Afrika ikke har det særlig travelt med å få rasen FCI-godkjent, nettopp fordi FCI-utstillinger hovedsaklig går på utseende. Ulempen med SABT-bedømminger er, til sammenligning, at det kan bli for sterke knytninger mellom SABT-dommerne og de oppdretterne som avholder bedømminger hjemme hos seg selv, med dommeren som overnattingsgjest... :)

Skulle jeg hatt boerboel igjen, ville jeg kjøpt valp hos en seriøs, erfaren oppdretter som røntger alle hundene sine, og som sender røntgenbildene til avlesning hos en godkjent veterinær. Jeg ville også holdt meg langt unna oppdrettere som ikke er ærlig om rasens kjente helseproblemer. Det bør være et minstekrav at man som valpekjøper får vite HD/AD-graden hos foreldrene og andre nære slektninger i stamtavla. Det kan også være lurt å høre om foreldrenes søsken og deres foreldre ennå lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan Engelsk Lotta, så står det renraset - ikke registret rase. Som betyr "Vi har godkjent rasestandaren - de er ikke registrerte medlemmer i den Amerikanske raseklubben.

He, he :) - jeg klarer meg rimelig godt i engelsk også, tusen takk - poenget er at boerboel IKKE blir stambokført i AKC (som forøvrig samarbeider med FCI "dessverre" ;) ) - men du sliter, ser jeg - både med engelsk, norsk og logikk. AKC fører altså IKKE stambok for boerboel, og de sier det samme som meg - at en hund kan være RENRASET uten å være REGISTRERT...

Men jeg lurer fortsatt på hva en OFFISiELL raseklubb er - i din bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi: Ja det knyttes "sterke" bånd på Sokna hver august, og ikke alle er nødvendigvis positive :)

I år var nestsjefen i SABT selv der, han bedømte blandt andre min hund, noe som gir meg en visshet om at hunden min har fått en streng men korrekt score. I år var det også importenes år, slik at oppdretternes hunder kom litt ned på listen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi: Ja det knyttes "sterke" bånd på Sokna hver august, og ikke alle er nødvendigvis positive :)

I år var nestsjefen i SABT selv der, han bedømte blandt andre min hund, noe som gir meg en visshet om at hunden min har fått en streng men korrekt score. I år var det også importenes år, slik at oppdretternes hunder kom litt ned på listen...

Strengt talt er det ikke ønskelig at SABT-bedømminger skjer hjemme hos en oppdretter. Jeg tror tilogmed at det står noe i reglene om at det ikke skal gjøres. Det er uheldig om dommeren bor hjemme hos en oppdretter, og deretter bedømmer hans/hennes hunder. Det er også betenkelig at oppdretteren kan nekte folk å komme på en offisiell SABT-bedømming fordi han ikke liker trynet deres - eller deres meninger eller utsagn om rasen. Det skal tydeligvis kun være EN stemme som får uttale seg om rasen i Norge, og den stemmen gjaller fra Sokna. Den stemmen påsto forøvrig også, da jeg ringte og ønsket info om rasen, at en boerboel kan løpe i 60 km/t (hint: mine to jaktmynder kan muligens løpe 60 km/t på godt underlag, men de er da også lure coursing-trente mynder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tydeligvis en del mennesker som ikke liker Boerboel, eller måten den avles på. så hvorfor da gidde å komme med innlegg? Hvorfor ikke da holde seg unna, og la oss som er blitt glade i rasen, og har kunnskap om den, komme med råd til de som eventuelt er interessert?

Gråtass: Er jeg arrogant? Så at jeg har kunnskap om noe, og arresterer dine løgnaktige utsagn - det gjør meg arrogant? Hvis du ikke forstår hvordan og hvorfor vedrørende en rase, så spør heller fint, så er det nok av mennesker som er villig til å svare, jeg svarer gjerne på spørsmål vedrørende en Boerboel, fordi jeg har 2 stykker selv - og fordi jeg har kjent til rasen og vert i miljøet noen år. Det gjør meg ikke til noen ekspert, men i stand til å rette på de som tilsyndelatende ikke har peiling. Og når et menneske spør om rasen, og får tulle - svar fra andre som ikke kjenner rasen, da føler jeg at som medlem av SABT og den Norske Boerboel klubben, at jeg bør rette opp inntrykket, i det minste sørge for at informasjonen som kommer ut er sannheten...

Jeg har overhodet ingenting i mot BB så det er sagt, men jeg har noe imot at ting fremstilles som bare fryd og gammen når det kanskje ikke er helt opp mot virkeligheten. At det er helsemessigeplager på rasen kan ingen fornekte, at rasen pr i dag i Norge ikke å regne som annet enn en blandingshund på lik linje med andre renrasede uregistrerte hunder er også tilfellet. Og at det også medfører avel på hunder som regnes som boerboel av enkelte useriøse personer, er vel heller ingen løgn..

Ja du oppfattes som meget arrogant i dine siste innlegg her. Jeg vil gjerne at du viser meg hva som er løgnaktig med mitt innlegg. Jeg vet nok om rasen for min del, jeg spør heller ikke om din eller noen andres mening for den del, jeg ytrer min egen. Jeg får si som deg; kan du ikke lese, så la være å svare.. Jeg ga overhodet ikke noen tullete svar. Jeg refererte til min erfaring med rasen når det gjelder helseproblematikk, hva er tullete med det? Jeg sa om rasen at den ikke er anerkjent av FCI, er det også løgn, eller?!

Les Akela sitt innlegg en gang til med åpne øyne, ører og sinn. Kanskje du oppfatter ett og annet du ikke så sist du leste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! :)

Det hadde vært interessant å få til en test av påstanden om 60 km/t-boerboels:

Boerboel mot mynde, på en rett strekning hvor underlaget er godt egnet for en tung hund (vil jo ikke påføre bb'en leddsmerter), og GPS på ryggen på begge hundene for å måle hastigheten. Hvis boerboelen på noe tidspunkt kom opp i 60 km/t, skulle jeg med glede strippet av meg alle klærne og løpt samme strekningen splittrande nøgen. Men neppe i 60 km/t, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiffenen er hverken verre eller bedre enn de fleste andre raser...men som de fleste vet krever de en del mer av eier.

Jeg kan understreke at det finnes mye dårlig innen min rase,som er blandt annet CC.Denne rasen er det fritt frem og avle på,og flere oppdrettere avler på mindre typiske/eller totalt utypiske individer både mentalt og eksteriørt.Dette har jeg sett personlig,og det er utrolig hva folk unnskylder dette med!

Har man BB,CC eller andre spesielle raser som krever mer,så mener jeg at forståelsen for rasen man har er langt viktigere enn hvilken erfaring man har med andre raser.Forstå rasen du skaffer deg ogf du vil mest sannsynlig få den til!Forhåpentligvis!

'jeg har sagt maange ganger hvor ny jeg var med akita,men jeg hadde forstått rasen etter hva de "lærde" sa..og ble derfor ansett som egnet.

Jeg føler at BB folket prøver å forsvare rasen sin ved å si at den er ikke så mye verre enn resten(med rett eier)

me4n likevel vet jeg hvilke enkle togskinner rasene Napolitaner,CC,DC og BB har dersom de ikke får det de trenger-

Det gjelder også

akita,og andre raser...men de fleste med vettet i behold vet at enkelte raser krever mer sunn fornuft,bondevett,u name it!

Jeg reagerer også på glorifiseringen av rasene...selv om jeg eier/har eid raser folk ikke liker/er skeptiske til...

Jeg har sett hvilke folk som traver rundt med BB,CC,DC og andre.

Jeg anser flere acv dem for å være uegnede pga derers fremteden da jeg møtte dem.

Enkelt og greit..vokter hunder med muskler kan være kjempeokei hunder,men vit hva du har og vær påpasselig.oppdrettere..bør ha mindre kull da det er mindre egnede mennesker enn hva kull de produserer.DET er garantert!

Ellers er ingenting så flott som en flott snill og god BB,CC,og DC.

Fortsatt for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til BB å løping,vil jeg herved skryte på meg at hunden min vant løpe konkuranse,hun løp mot en saluki blandt annet(eller hvordan det skrives) i sin gruppe...min løp på 4,75sek og en wippet i klassen over(altså eldre) vant sin klasse med 2,45sek på samme distanse...(vi fikk pokal og greier ;) )så hun er jo meget rask da :P..men skal ikke påstå noe,jeg ville bare nok en gang skryte litt av gullet mitt å hvor flink hun er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke jeg er "våken" og vet hva jeg har,så burdte kanskje folk i nabolaget begynne å være skeptiske...fordi da ville jeg være en naiv og farlig hundeeier.Javisst er Obelix snill...men jeg vet at han er CC og jeg tar mine forhåndsregler med raser som er mer utsatt for dårlig rykte og som har annerledes egenskaper.Jeg rosemaler ikke rasen,men kan si at jeg stoler bra på hundene mine.Mest av alt må jeg stole på meg selv og vite hva som er best.Rase eller ikke rase...En rase som er bra for meg fungerer kanskje ikke for naboen.Men naboen kan likevel ha en "enkel rase" som ikke passer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du oppfattes som meget arrogant i dine siste innlegg her. Jeg vil gjerne at du viser meg hva som er løgnaktig med mitt innlegg. Jeg vet nok om rasen for min del, jeg spør heller ikke om din eller noen andres mening for den del, jeg ytrer min egen. Jeg får si som deg; kan du ikke lese, så la være å svare.. Jeg ga overhodet ikke noen tullete svar. Jeg refererte til min erfaring med rasen når det gjelder helseproblematikk, hva er tullete med det? Jeg sa om rasen at den ikke er anerkjent av FCI, er det også løgn, eller?!

Når du blandt annet skriver "In your dreams - hvis det er så store krav til å drive oppdrett osv..." så gjør du 1. Viser at du ikke har satt deg inn i regler for avl på Boerboel. 2. Påstår at jeg lyver.

Videre legger du feilaktige uttalelser på meg, ved å hevde at jeg har uttalt meg uriktig om sunnheten til Boerboelen, mens jeg i virkeligheten kun uttalte meg om Boerboel og aggresivitet. Altså løgn.

Det som provoserer meg ved slike forum er mennesker som slenger ut påstander uten å ha dekkning for det de sier. Det er altfor mange som tolker og legger uttalelser til andre, som er direkte feil.

Normalt sett ville jeg bare oversett slikt, men jeg fikk vell bare nok for idag. Vilma kommer ærlig og redelig inn på temaet, og beskriver en situasjon og sine ønsker. Hun får da råd fra mennesker som har daglige erfaringer med rasen, men må ta valget vedrørende kjøp av Boerboel selv. Jeg hadde nok ikke tilbudt henne en valp - men jeg kjenner flere som nok ville gjort det. Og det er synd, for rasens utvikkling. Det blir som tråden du startet om avl for nybegynnere Gråtass. Noen mennesker ønsker å tjene utelukkende penger, de er de useriøse og driter i stamtavle, sykdom og temperamant. Så går de rundt og hevder de selger en Boerboel, men det de i virkeligheten selger er en hund. Så har vi de seriøse, og jeg vil tørre å påstå at jeg tilhører den gruppen som vil rasens beste, og derfor helst ser at rasen ikke blir med i FCI eller paraply organisasjoner, da jeg har sett at det HAR ødelegglagt for andre raser. En kan gjerne hevde at dette systemet er regid og strengt, men det fungerer - og menneskene i systemet er fornøyd.

------------------------------------------------------------

He, he - jeg klarer meg rimelig godt i engelsk også, tusen takk - poenget er at boerboel IKKE blir stambokført i AKC (som forøvrig samarbeider med FCI "dessverre" ) - men du sliter, ser jeg - både med engelsk, norsk og logikk. AKC fører altså IKKE stambok for boerboel, og de sier det samme som meg - at en hund kan være RENRASET uten å være REGISTRERT...

Nei..der har du rett, Boerboelen blir stambokført i SABT. Når du henter en Boerboel fra en SABT - registrert oppdretter, skriver han ut et valperegistreringsskjema. Orginalen sendes til Sør -Afrika med post, mens valpekjøper beholder kopien. Det kan derfor ta opp til mellom 6 og 8 måneder før en får tilsendt stamtavle på Boerboel. Det er et tregt system, Sør - Afrikanerne har tydeligvis ikke samme bergep om ASAP som oss. Men det fungerer..

Etter hver bedømmning blir også stamtavlen dratt inn, og sendes til SABT for oppdatering. På Boerboelens stamtavle står det en score på samtlige slektninger i 4 ledd bakover. Det er så vidt jeg husker 1 ledd lengre enn NKKs stambokføringer...min nabo har en CC, og den har 8 individer i siste ledd på stamtavlen, mens mine har 16.

*Dobbelpost. Mod. Josie&Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt en hund er "enkel" eller ei, kommer mye an på eieren. Men det kommer også mye an på om oppdretteren er seriøs nok til å ikke glorifisere rasen for potensielle valpekjøpere. Oppdrettere av vaktsomme og andre krevende raser har et spesielt ansvar i så måte. Det er nok mange som har altfor høye tanker om sine evner til å leve med krevende hunder.

Det er vel heller ingen tvil om at store, muskuløse raser tiltrekker en del mennesker som absolutt ikke bør ha hund, og oppdretterne gjør seg selv og rasen en stor bjørnetjeneste ved å selge valper til mennesker som er dårlig "reklame" for rasen. Den stereotypiske, unge mannen med bolemuskler, supplementert med en hund som ser "tøff" ut, kan fort bli begynnelsen til slutten for en rase.

--------------------------------------------------------------------

Nei..der har du rett, Boerboelen blir stambokført i SABT. Når du henter en Boerboel fra en SABT - registrert oppdretter, skriver han ut et valperegistreringsskjema. Orginalen sendes til Sør -Afrika med post, mens valpekjøper beholder kopien. Det kan derfor ta opp til mellom 6 og 8 måneder før en får tilsendt stamtavle på Boerboel. Det er et tregt system, Sør - Afrikanerne har tydeligvis ikke samme bergep om ASAP som oss. Men det fungerer...

Det er ikke bare SABT (South African Boerboel Breeders' Association) som registrerer boerboels. En annen klubb heter EBBASA (Elite Boerboel Breeders Association of Southern Africa), og så er det HBSA (Historical Boerboel Association of Southern Africa).

Og man kan faktisk også registrere boerboels i den sør-afrikanske kennelunionen (KUSA, en FCI-tilknyttet nasjonal organisasjon tilsvarende Norsk Kennel Klubb), som snart kommer til å anerkjenne boerboelen som rase. Deretter er veien kort til internasjonal FCI-godkjenning av rasen, og de vil da kunne stilles ut på "vanlige" hundeutstillinger.

Det at et kull er stambokført i SABT eller de andre raseklubbene betyr forøvrig ikke nødvendigvis at oppdretterne er seriøse. En vilt useriøs oppdretter kan fint få et kull stambokført, så lenge hundene har fått en høy nok score av en dommer. Bedømmingen sier ingenting om hundens fysiske helse, og en useriøs oppdretter kan avle på HD grad E uten at det sanksjoneres av raseklubbene. Det samme gjelder selvfølgelig raser som er anerkjent av FCI-tilknyttede hundeklubber, noe som bare bekrefter at fancy utstillings-/bedømmingsresultater har fint lite å si for hvorvidt en oppdretter er seriøs.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Josie&Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare SABT (South African Boerboel Breeders' Association) som registrerer boerboels. En annen klubb heter EBBASA (Elite Boerboel Breeders Association of Southern Africa), og så er det HBSA (Historical Boerboel Association of Southern Africa).

Og man kan faktisk også registrere boerboels i den sør-afrikanske kennelunionen (KUSA, en FCI-tilknyttet nasjonal organisasjon tilsvarende Norsk Kennel Klubb), som snart kommer til å anerkjenne boerboelen som rase. Deretter er veien kort til internasjonal FCI-godkjenning av rasen, og de vil da kunne stilles ut på "vanlige" hundeutstillinger.

Det at et kull er stambokført i SABT eller de andre raseklubbene betyr forøvrig ikke nødvendigvis at oppdretterne er seriøse. En vilt useriøs oppdretter kan fint få et kull stambokført, så lenge hundene har fått en høy nok score av en dommer. Bedømmingen sier ingenting om hundens fysiske helse, og en useriøs oppdretter kan avle på HD grad E uten at det sanksjoneres av raseklubbene. Det samme gjelder selvfølgelig raser som er anerkjent av FCI-tilknyttede hundeklubber, noe som bare bekrefter at fancy utstillings-/bedømmingsresultater har fint lite å si for hvorvidt en oppdretter er seriøs.

Dette er helt riktig. Det finest andre forbund, dog betydelig mindre, men de eksisterer. Det en vil legge merke til i disse forbundene er at det gjennomsnittlig gir en høyere score på hundene, det blir hevdet at det faktisk er så mye som 5%, det kan i verste fall medføre at hunder som ikke skulle vert godkjent for avl, blir godkjent.

På Sokna i år, ble det uoffisielt nevnt at KUSA har godkjent rasestandaren, og at dette vil bli offentliggjort senere i år. Dette har nok også en sammenheng med at SABT nå har gått over til FCIs graderingsystem for AD/HD. SABT vil likevell ikke la seg stresse av den grunn. Helse er en av kriteriene det bedømmes på, og en er også innom temaet på bevegelse og generell fremtoning. En kan likevell ikke utelukke at det avles på feks HD - grad E, men i et slikt tilfelle vil SABT kunne utestenge oppdretter fra SABT. Det finnes en oppdrettere i Svergie som pga nettopp dette, og ellers dårlig reklame for rasen i både Franrike og Sverige, som ble kastet ut av SABT.

Men...i en verden hvor penger ser ut til å bety mer en idealer, kan en ikke utelukke at også SABT har noen råttne epler. Kontakt derfor din SABT - kontakt og få informasjon om seriøse oppdrettere. Se til at disse har SABT - medlemssetifikat, og at foreldrene har stamtavle med 75%+ score. Be videre om å få se AD/HD røntgen resultat - alle seriøse oppdrettere har fått avlest dette på sine avlshunder. Husk å få en skriftelig kontrakt, kopi av helseattest, vaksinekort og valperegistreringsskjema, og fra 1 januar 2008 skal ALLE valper være chippet. Des flere som klarer å huske disse tingene, des flere fornøyde hundeeiere får vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Når du blandt annet skriver "In your dreams - hvis det er så store krav til å drive oppdrett osv..." så gjør du 1. Viser at du ikke har satt deg inn i regler for avl på Boerboel. 2. Påstår at jeg lyver.

Videre legger du feilaktige uttalelser på meg, ved å hevde at jeg har uttalt meg uriktig om sunnheten til Boerboelen, mens jeg i virkeligheten kun uttalte meg om Boerboel og aggresivitet. Altså løgn.

Jeg har ikke sagt noe som helst at du lyver. Jeg sier som jeg sa i mitt første innlegg at det er tydeligvis et problem for rasen at det er flere useriøse som avler på rasen. Det er fortsatt en uregistrert hund i Norge uavhengig av hva Sør-Afrika måtte mene om det.

Det som provoserer meg ved slike forum er mennesker som slenger ut påstander uten å ha dekkning for det de sier. Det er altfor mange som tolker og legger uttalelser til andre, som er direkte feil.

Normalt sett ville jeg bare oversett slikt, men jeg fikk vell bare nok for idag. Vilma kommer ærlig og redelig inn på temaet, og beskriver en situasjon og sine ønsker. Hun får da råd fra mennesker som har daglige erfaringer med rasen, men må ta valget vedrørende kjøp av Boerboel selv. Jeg hadde nok ikke tilbudt henne en valp - men jeg kjenner flere som nok ville gjort det. Og det er synd, for rasens utvikkling.

Det var vel det som var en del av mitt poeng, at det avles mer enn det som er såkallt registrert. Jeg kommenterte forøvrig ikke wilma sine innlegg. Jeg kommenterte trådstarters innlegg som ville vite "alt" om rasen og så vidt jeg så var det 4 sider om boerboelens fortreffelige og ikke fullt så fortreffelige sider, men ikke ett ord om helsen, noe jeg tok opp, da jeg faktisk (selv om du tviler på det) har erfaring på det..

Det blir som tråden du startet om avl for nybegynnere Gråtass. Noen mennesker ønsker å tjene utelukkende penger, de er de useriøse og driter i stamtavle, sykdom og temperamant. Så går de rundt og hevder de selger en Boerboel, men det de i virkeligheten selger er en hund. Så har vi de seriøse, og jeg vil tørre å påstå at jeg tilhører den gruppen som vil rasens beste, og derfor helst ser at rasen ikke blir med i FCI eller paraply organisasjoner, da jeg har sett at det HAR ødelegglagt for andre raser. En kan gjerne hevde at dette systemet er regid og strengt, men det fungerer - og menneskene i systemet er fornøyd.

Hva hadde dette med min tråd om avl å gjøre? Eller prøver du å insinuere noe som helst her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit en BB er atletisk og ganske lett på foten.. men 60 kmt hørtes en smule drøyt ut ;)

Har hatt min whippet sammen med 2 tisper, og ingen av dem løp han igjen :) Men de er veldig sprettene og har en utrolig fin gangart, minner om en stor katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål, som jeg håper noen gidder å ta seg tid å svare på..

Hvem er det som kan fastsette at bedømmelsesmåten til SABT er bedre enn de andre (selv om de andre kanskje gir 5% bedre score ?

Kan man ha en hund reg. i et av de andre forbundene og likevel melde seg inn i SABT og få sine hunder + evt. avkom bedømt av de?

Skal man virkelig bare stole på oppdr. sin avlesning av evt HD/AA - er dette gjort sånn helt i privat regi å få en eller annen veterinær til å uttale seg offisielt?

Hva har antallet ledd på stamtavlen med saken å gjøre? At NKK tilfeldigvis ikke trykker mer enn tre ledd på sine reg.bevis betyr nok ikke at alt bak der kan være hvasomhelst, liksom.. Eksportstamtavlene har 5 ledd, er det "bedre", da? Reg. rasehunder kan man følge stamtavlene på i mange mange tiår bakover (noen sikker i hundre også). Et slikt register finnes kanskje i SABT også, men er det åpent for innsyn?

Og jeg lurer fortsatt på HVA som gjør det så mye vanskeligere for useriøse å avle ureg. (eller "ennå mere" ureg.) boerboel valper - bare fordi de ikke er reg. i NKK/FCI.

Det er vel ingen tvil om at de finnes nå også - selv om sør-afrikanerne (og andre) roper FY så mye de orker?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål, som jeg håper noen gidder å ta seg tid å svare på..

Hvem er det som kan fastsette at bedømmelsesmåten til SABT er bedre enn de andre (selv om de andre kanskje gir 5% bedre score ?

Kan man ha en hund reg. i et av de andre forbundene og likevel melde seg inn i SABT og få sine hunder + evt. avkom bedømt av de?

Skal man virkelig bare stole på oppdr. sin avlesning av evt HD/AA - er dette gjort sånn helt i privat regi å få en eller annen veterinær til å uttale seg offisielt?

Hva har antallet ledd på stamtavlen med saken å gjøre? At NKK tilfeldigvis ikke trykker mer enn tre ledd på sine reg.bevis betyr nok ikke at alt bak der kan være hvasomhelst, liksom.. Eksportstamtavlene har 5 ledd, er det "bedre", da? Reg. rasehunder kan man følge stamtavlene på i mange mange tiår bakover (noen sikker i hundre også). Et slikt register finnes kanskje i SABT også, men er det åpent for innsyn?

Og jeg lurer fortsatt på HVA som gjør det så mye vanskeligere for useriøse å avle ureg. (eller "ennå mere" ureg.) boerboel valper - bare fordi de ikke er reg. i NKK/FCI.

Det er vel ingen tvil om at de finnes nå også - selv om sør-afrikanerne (og andre) roper FY så mye de orker?

Susanne

1.Det er nok ingen vitenskapelige beviser for at det ene er bedre enn det andre. Men SABT var de første som tok initiativ til å registrere rasen og satte rasestandaren, altså kan en godt si at de har gjort det grunnleggende arbeidet ift rasen.

2. En kan ikke få registrert en Boerboel i SABT fra andre forbund, hvis ikke foreldrene er registrert i SABT.

3. Jeg ville aldri stolt på en oppdretters vurdering av AD/HD røntgen, ikke en vetrinær forsåvidt heller. Min vetrinær ville ikke uttale seg engang om bildene, men sendte diss inn til NKKs eksperter. Det koster 200,- og tar 1 uke.

Men når det er sakt, kjenner jeg til et tilfelle nå nylig, hvor NKKs ekspert vurderte bildene til HD av en alvorlig grad, hvor oppdreter mente dette var feil, og etter ny vurdering hos NKK ble graden satt til B. Det kostet personen noen 1000 lapper ekstra, men utelukket HD som årsak til problemene.

4. Des flere ledd som er tilgjengelig på en stamtavle, des enklere vil det vell være for en valpekjøper å se kvaliteten på valpens forfedre. SABT har ett register inne på sin side, men i det står bare champions, hunder med 85%+, HD/AD fri, og testet på vaginal hyperplassia. Det gjør det enklere å få tak i kvalitetshunder til avl, men det er nok bare tilgjengelig for medlemmer av SABT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Des flere ledd som er tilgjengelig på en stamtavle, des enklere vil det vell være for en valpekjøper å se kvaliteten på valpens forfedre.

Øhh, og når sa en stamtavle noe om KVALITETEN? Den forteller jo bare noe om hvem som er registrert...

SABT har ett register inne på sin side, men i det står bare champions, hunder med 85%+, HD/AD fri, og testet på vaginal hyperplassia. Det gjør det enklere å få tak i kvalitetshunder til avl, men det er nok bare tilgjengelig for medlemmer av SABT.

De HAR HATT et hemmelig register for de innvidde... (eller blir man kanskje innvidd hvis man betaler kontingent?) - hvordan skal det virke til folkeopplysningens fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Øhh, og når sa en stamtavle noe om KVALITETEN? Den forteller jo bare noe om hvem som er registrert..."

På en Boerboel stamtavle, i SABT, står scoren til alle forfedre - altså kan en se hvor bra hundene er. I tillegg står det hvordan den aktuelle Boerboelen har fått scoren sin på hver enkelt stamtavle, slik at valpekjøpere som kjøper fra et SABT - registrert oppdrett, vil fort kunne finne ut om foreldrene har medfødte feil eller utvikklet feil, hvis de ber om å få se foreldrenes stamtavle...og det bruker i hvertfall jeg å gjøre.

"De HAR HATT et hemmelig register for de innvidde... (eller blir man kanskje innvidd hvis man betaler kontingent?) - hvordan skal det virke til folkeopplysningens fremme?"

Det stemmer ikke helt...hvis du gidder å se etter, finner du det offentlige også, men det er frivillig for medlemmene...

Til å mene at ingen burde eie en slik rase Lotta, synes jeg du virker nesten overinteressert i en Boerboel :icon_redface: Skulle ikke forundre meg om du er en av disse "skapfansene" som er blitt nektet av seriøse oppdrettere å kjøpe en Boerboel. Derfor har du trålet østlandet på jakt etter en useriøs oppdretter, og kjøpt deg en uregistrert en - fordi slike oppdrettere bare tenker på å spy ut flest mulig valper for å tjene mest mulig penger.... :rolleyes::rolleyes:

"Det er fint med strenge avlskrav, men helt ærlig: En vurdering på en utstilling kan da ikke erstatte for eksempel mentale hundetester."

Tok å surfet litt rundt, og fant sidene til ATTS (American Temperamant Test Society) De har en oversikt over hvordan rasen gjorde det på mentaltester, delt inn i bestått - ikke bestått.

Såkalte FARLIGE hunder:

Boerboel 100%

Bull terrier 91,5%

Dogo Argentino 90%

Irsk ulvehund 89,1%

Alaska Malamute 84,5%

American Pit Bull Terrier 84,1%

American Staff. 83,9%

Rottweiler 82,7% OSV

Såkalte UFARLIGE hunder:

Labrador Retriver 91,5%

Golden Retriver 83,8%

Gordon setter 82,8%

Cocker Spanilel 81,7%

Border Collie 80%

Collie 79,2&%

Chihuahua 71,4%

Cairn Terrier 71,1%

Chow Chow 69,7%

Norsk Elghund 54,5%

Bearded Collie 53.3%.

La meg legge til at dette er et tilfeldig utvalg av "kjente" FARLIGE og UFARLIGE hunder, og som den VANLIGE Norske familie har i sitt eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...