Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er farlig for hunder?


Henriette

Recommended Posts

Vet ganske mye som hunder ikke skal ha, men vil vite mer, ikke bare ting de ikke tåler i det hele tatt, men ting de de ikke kan få mye av og slikt.

Bare skriv her hvis dere kommer på noe, ha gjerne med hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ganske mye som hunder ikke skal ha, men vil vite mer, ikke bare ting de ikke tåler i det hele tatt, men ting de de ikke kan få mye av og slikt.

Bare skriv her hvis dere kommer på noe, ha gjerne med hvorfor.

Sjokolade er gift

Alt som ikke er hundemat, eller rent kjøtt eller fisk, ville jeg vært skeptisk til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er gift

Alt som ikke er hundemat, eller rent kjøtt eller fisk, ville jeg vært skeptisk til

Grønnsaker da?

Problemer vårt er at jeg har en retriver mage i hus, hun er ekstrem, og jeg har det for å misse ting på gulvet når jeg lager met(ikke med vilje) og hun sluker det, kan ikke stenge henne inne hver gang jeg lager mat heller føler jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker da?

Problemer vårt er at jeg har en retriver mage i hus, hun er ekstrem, og jeg har det for å misse ting på gulvet når jeg lager met(ikke med vilje) og hun sluker det, kan ikke stenge henne inne hver gang jeg lager mat heller føler jeg

Jeg har også en retriverstøvsuger.

Hun fungerer også som sånn bordstøvsuger, men fortrinnsvis når vi har ryggen til. Merkelig, det der. Nuvel. Da ser jeg behovet ditt, vet du. Har hørt at hunder ikke skal ha rå løk, men det går bra her (mmm, så godt liksom). I går spiste Fibi en tredjedel gul paprika med stilk og frøhus. Det kommer ut den naturlige veien og det viktigste var jo selvfølgelig at hun fikk knasket i seg hele greia uten å dele med mora si. Så barnslig :)

Når det kommer til disse tjuvraddene, er jeg mer bekymret for vekta enn for forgiftninger. Utrolig hva de tåler av frukt og grønnsaker, iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en retriverstøvsuger.

Hun fungerer også som sånn bordstøvsuger, men fortrinnsvis når vi har ryggen til. Merkelig, det der. Nuvel. Da ser jeg behovet ditt, vet du. Har hørt at hunder ikke skal ha rå løk, men det går bra her (mmm, så godt liksom). I går spiste Fibi en tredjedel gul paprika med stilk og frøhus. Det kommer ut den naturlige veien og det viktigste var jo selvfølgelig at hun fikk knasket i seg hele greia uten å dele med mora si. Så barnslig :)

Når det kommer til disse tjuvraddene, er jeg mer bekymret for vekta enn for forgiftninger. Utrolig hva de tåler av frukt og grønnsaker, iallfall!

Hihi... har en ganke lik jeg å.

Det jeg kan komme på hun har stjelt siden hun kom ihus er, hvitløk, potet, eple, mandarin og agurk.

Ellers spiser hun alt som detter ned, men har ikke blit forgiftet ennå :)

Men gud for en herlig hund hun er kosegris av dimensjoner, men åpnes kjøleskapet så hiver hun seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://groups.google.com/group/no.alt.hund...4f750f26bbcde99

Her finner du en liste med hva som ikke er så bra å gi hunder.

I føge denn tåler de jo nesten ingen ting! Alle hundene som har levd her (og noen som lever ennå) burde visst vært døde før de fyllte året! Merkelig at alle er blitt minst 13 år... tror ikke det er en dag de ikke har spist, bein (av alle slag), frukt (både råtten og fersk), gammelt brød, poteter eller melkeprodukter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I føge denn tåler de jo nesten ingen ting! Alle hundene som har levd her (og noen som lever ennå) burde visst vært døde før de fyllte året! Merkelig at alle er blitt minst 13 år... tror ikke det er en dag de ikke har spist, bein (av alle slag), frukt (både råtten og fersk), gammelt brød, poteter eller melkeprodukter!

Hehe, du sier noe der.. Syns den listen virket ganske overdrevet

Har hørt at drueskall er farlig, men vet ikke hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://groups.google.com/group/no.alt.hund...4f750f26bbcde99

Her finner du en liste med hva som ikke er så bra å gi hunder.

Den där sidan hade jag inte litat på för fem öre om jag var ni. Den verkar vara ihopplockad på ren slump och bara skrivit upp allt som någon har sagt nån gång. Jag får känslan av att personen bara letat runt på internet och frågat personer den mötte utan att kolla upp ifall det stämmer.

T.ex så står vissa saker där 3-4 gånger och sen står pasta både under listan över dåliga saker OCH under listan över bra saker.

Visst, de flesta sakerna som står där kan säkert vara dåliga för hunden. Men jag hade gått till någon annan källa om jag var ni.

Vill ni ha ett bra svar så kan ni ju nån av er prova att maila den som är ansvarig för att lära ut näringslära på veterinär-universitetet, den personen borde vara kompetent inom detta området.

Sen för att ytterligare kommentera den där listan så var det flera saker som ju inte var farliga, de gav bara ingen näring. Å vissa saker, som fruktkärnor hade väldigt små mängder, så om man inte ger dem fruktsallad till varje måltid så är det troligen ingen fara.

Å Donny, så små mängder matrester som blir kvar på golvet efter matlagning är nog ingen fara vad det än är. I alla fall eftersom du inte har nån av miniraserna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...