Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er farlig for hunder?

Henriette

Recommended Posts

Vet ganske mye som hunder ikke skal ha, men vil vite mer, ikke bare ting de ikke tåler i det hele tatt, men ting de de ikke kan få mye av og slikt.

Bare skriv her hvis dere kommer på noe, ha gjerne med hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ganske mye som hunder ikke skal ha, men vil vite mer, ikke bare ting de ikke tåler i det hele tatt, men ting de de ikke kan få mye av og slikt.

Bare skriv her hvis dere kommer på noe, ha gjerne med hvorfor.

Sjokolade er gift

Alt som ikke er hundemat, eller rent kjøtt eller fisk, ville jeg vært skeptisk til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er gift

Alt som ikke er hundemat, eller rent kjøtt eller fisk, ville jeg vært skeptisk til

Grønnsaker da?

Problemer vårt er at jeg har en retriver mage i hus, hun er ekstrem, og jeg har det for å misse ting på gulvet når jeg lager met(ikke med vilje) og hun sluker det, kan ikke stenge henne inne hver gang jeg lager mat heller føler jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker da?

Problemer vårt er at jeg har en retriver mage i hus, hun er ekstrem, og jeg har det for å misse ting på gulvet når jeg lager met(ikke med vilje) og hun sluker det, kan ikke stenge henne inne hver gang jeg lager mat heller føler jeg

Jeg har også en retriverstøvsuger.

Hun fungerer også som sånn bordstøvsuger, men fortrinnsvis når vi har ryggen til. Merkelig, det der. Nuvel. Da ser jeg behovet ditt, vet du. Har hørt at hunder ikke skal ha rå løk, men det går bra her (mmm, så godt liksom). I går spiste Fibi en tredjedel gul paprika med stilk og frøhus. Det kommer ut den naturlige veien og det viktigste var jo selvfølgelig at hun fikk knasket i seg hele greia uten å dele med mora si. Så barnslig :)

Når det kommer til disse tjuvraddene, er jeg mer bekymret for vekta enn for forgiftninger. Utrolig hva de tåler av frukt og grønnsaker, iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en retriverstøvsuger.

Hun fungerer også som sånn bordstøvsuger, men fortrinnsvis når vi har ryggen til. Merkelig, det der. Nuvel. Da ser jeg behovet ditt, vet du. Har hørt at hunder ikke skal ha rå løk, men det går bra her (mmm, så godt liksom). I går spiste Fibi en tredjedel gul paprika med stilk og frøhus. Det kommer ut den naturlige veien og det viktigste var jo selvfølgelig at hun fikk knasket i seg hele greia uten å dele med mora si. Så barnslig :)

Når det kommer til disse tjuvraddene, er jeg mer bekymret for vekta enn for forgiftninger. Utrolig hva de tåler av frukt og grønnsaker, iallfall!

Hihi... har en ganke lik jeg å.

Det jeg kan komme på hun har stjelt siden hun kom ihus er, hvitløk, potet, eple, mandarin og agurk.

Ellers spiser hun alt som detter ned, men har ikke blit forgiftet ennå :)

Men gud for en herlig hund hun er kosegris av dimensjoner, men åpnes kjøleskapet så hiver hun seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://groups.google.com/group/no.alt.hund...4f750f26bbcde99

Her finner du en liste med hva som ikke er så bra å gi hunder.

I føge denn tåler de jo nesten ingen ting! Alle hundene som har levd her (og noen som lever ennå) burde visst vært døde før de fyllte året! Merkelig at alle er blitt minst 13 år... tror ikke det er en dag de ikke har spist, bein (av alle slag), frukt (både råtten og fersk), gammelt brød, poteter eller melkeprodukter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I føge denn tåler de jo nesten ingen ting! Alle hundene som har levd her (og noen som lever ennå) burde visst vært døde før de fyllte året! Merkelig at alle er blitt minst 13 år... tror ikke det er en dag de ikke har spist, bein (av alle slag), frukt (både råtten og fersk), gammelt brød, poteter eller melkeprodukter!

Hehe, du sier noe der.. Syns den listen virket ganske overdrevet

Har hørt at drueskall er farlig, men vet ikke hvorfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://groups.google.com/group/no.alt.hund...4f750f26bbcde99

Her finner du en liste med hva som ikke er så bra å gi hunder.

Den där sidan hade jag inte litat på för fem öre om jag var ni. Den verkar vara ihopplockad på ren slump och bara skrivit upp allt som någon har sagt nån gång. Jag får känslan av att personen bara letat runt på internet och frågat personer den mötte utan att kolla upp ifall det stämmer.

T.ex så står vissa saker där 3-4 gånger och sen står pasta både under listan över dåliga saker OCH under listan över bra saker.

Visst, de flesta sakerna som står där kan säkert vara dåliga för hunden. Men jag hade gått till någon annan källa om jag var ni.

Vill ni ha ett bra svar så kan ni ju nån av er prova att maila den som är ansvarig för att lära ut näringslära på veterinär-universitetet, den personen borde vara kompetent inom detta området.

Sen för att ytterligare kommentera den där listan så var det flera saker som ju inte var farliga, de gav bara ingen näring. Å vissa saker, som fruktkärnor hade väldigt små mängder, så om man inte ger dem fruktsallad till varje måltid så är det troligen ingen fara.

Å Donny, så små mängder matrester som blir kvar på golvet efter matlagning är nog ingen fara vad det än är. I alla fall eftersom du inte har nån av miniraserna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...