Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stort vanninntak er vanlig?

Aya

Recommended Posts

Synes lille dyr har begynt å drikke og tisse så fryktelig mye i det siste. Såvidt jeg har fått med meg er det godt over en liter (kanskje rundt to liter) inn og ut hver dag. Virker som han er tørst og må på do hele tiden. Skal måle i morgen, og samtidig sette han på en så godt som saltfri diett som mulig (dvs. spore opp alle tørrfisk, griseøre og tyggebenlagre rundt omkring) og få tatt en urinprøve. Men tenkte å høre her først, i tilfelle dere har noe klokt å si;)

Så vidt jeg kan se er tisset helt normalt, ikke uvanlig farge eller lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 20-40 ml per kg kroppsvekt skal være innenfor "normalen" (altså, en hund på 30 kg skal drikke slik ca 1 l i døgnet). Men dette er jo veldig individuelt.

Det viktigeste er jo å legge merke til forandringer fra normalt, slik du har gjort og komme seg en liten tur til dr. dyregod om en er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas drakk ca 2 liter for dagen.

Og de tok jo urinprøve som hadde en del groms. Han var 24 Kg.

Da vi kom tilbake 5 dager senere drakk han 1,2 liter, og han tisset mye og ofte, men nyrene var fine.

(Da fikk han oppvetet för, samt også byttet over til allergiför)

Dyrlegen sa at 2 liter om dagen er innefor normalen, men mye.

Så det ER jo individuelt.

Håper hunden din ikke har en urinveisinfeksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg målte i går, og på en dag med nesten ikke noe aktiviteter drikker han nesten 1,5 l (han veier vel rundt 17 kg). Men urinen ser helt normal ut, pleier ikke den lukte eller ha annerledes farge hvis de har UVI? Skal uansett innom vetten for mer rimadyl, så kan ta med en prøve samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. om UVI gir anderledes lukt/farge på urinen, så kan jeg iallefall svare avkreftende på det. Den ene gangen Sofus hadde dette, så var det ingen annen indikasjon enn at han tisset mer på turene.

Så sjekk du, for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bare en liten kommentar til hvor mye som er normalt å drikke, så kommer det også veldig ann på om hunden får oppbløtt for eller ikke. Den trenger selvfølgelig mye mer vann hvis den får uoppbløtt for.

Får han oppbløtt for og det er snakk om dager uten aktivitet og ikke spesielt varmt høres det litt mye ut, men noen drikker mer enn andre. Er det snakk om at han har begynt å drikke mye mer enn før eller har han alltid drukket mye vann?

Er sikkert ikke dumt å få skjekka det. Sånn for sikkerhetsskyld. Du begynner sikkert å bli lei av veterinærutgifter nå, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får uoppbløtt fòr. Har sjekket litt de siste dagene og han drikker igrunn ikke så fryktelig mye, når han ikke får griseører eller annet salt. Så jeg tror jeg venter litt før en eventuell sjekk, dyrlegen begynner å bli lei av trynene våre tror jeg:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Han får uoppbløtt fòr. Har sjekket litt de siste dagene og han drikker igrunn ikke så fryktelig mye, når han ikke får griseører eller annet salt. Så jeg tror jeg venter litt før en eventuell sjekk, dyrlegen begynner å bli lei av trynene våre tror jeg:p

hehe, han klager vel neppe ettersom dere sikkert har lagt igjen noen sure lapper der de siste månedene...

Både uoppbløtt for og salte ting som griseører o.l. gjør jo selvfølgelig at de drikker mer. Så lenge det at de drikker mye ikke er et symptom på f.eks. uvi så er det jo bare bra at han drikker mye. Vann er sundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly har litt samme greia om dagen. Ikke det at hun drikker så mye, men det renner liksom rett gjennom. Drikker litt, vil ut ganske kjapt, er helt besatt på å få vann igjen rett etter at hun har tisset - og så går det en liten stund så skal hun ut igjen.

Tidligere har hun svært sjelden mast om å få vann, det er i så fall om jeg har glemt skåla og den har stått tom leenge. Hun drikker også mye i bekker på tur.

Har holdt på sånn siden litt før jul, fikk løpetid i går. Ellers er hun i strålende form så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...