Gå til innhold
Hundesonen.no

bajas er redd noen skal trø på han


janne&kenny

Recommended Posts

bajas liker godt å ligge i nærheten av meg. ofte oppå bena mine. men han er så redd ben. jeg er spesielt bekymra når vi er på besøk eller har besøk. hvis folk setter seg på sofaen og trør han på peøsen (fordi han ligger der...) så kan han hoppe opp å knurre/bjeffe skikkelig. noen ganger er jeg redd han skal bite, men han har aldri gjort det. ofte klapper jeg han med bena mine, for at han ikke skal være redd, men det reagerer han ikke på. da bare ligger han og bretter seg ut og koser seg. hvis andre klapper han med bena, knurrer han, og det er greit synest jeg, fordi han sier klart ifra om at dette liker jeg ikke.

det verste er hvis feks. vi sitter i sofaen og hunden ligger med bena og noen setter bena ner fort og kanskje hart så han stykker og knurrer/bjeffer skikkelig. han ligger alltid under bordet med bena, og jeg har prøvd å få han til å legge seg andre plasser, men han får somregel gå der han vil når vi er hjemme. har vi besøk av unger, stenger jeg han ofte på rommet for å unngå dette.

hva skal jeg gjøre? det har jo helt sikkert skjedd at han har blitt trødd på og dermed redd for å bli trødd på. han høres veldig agressiv ut, og folk stykker ofte.. hvordan skal jeg reagere i slike tilfeller? skal jeg si nei? da kjefter jeg jo på han for at han sier ifra om at han ikke har det bra... han har jo heller ikke tid til å vise dempende signaler fordi det skjer så fort. føler det blir feil å kjefte... jeg pleier å overse, men vet ikke om det heller er så bra. noen ganger fjerner jeg han fra folka.

noen tips? personlig liker jeg å ha han ved bena...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det som at hundene liker å ligge nær sjefen.. og det viser jo bajas ved at han ligger ved føttene dine..

synes overhode ikke du burde kjefte på han når han forsvarer seg.. er en helt naturlig reaksjon...

men har ikke noen andre tips enn at du må advare folk og be de være forsiktige når han legger seg ved føttene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg advarer hele tiden. og sier.. pass.. bajas ligger her.. han er ikke sint, bare redd... jeg føler det blir litt feil når besøket hele tiden må passe seg for hunden liksom... men jeg kan jo stenge han ut.. men jeg er ganske egoistisk og liker å ha han med bena mine, og da får han bare ligge... men jeg må kanskje gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Fibi reagert på den måten, ville veien bort fra sofaen (for henne) vært ganske kort, ja! Hvorfor hunden truer eller forsvarer seg, er ikke så viktig. Det som er viktig er å ikke godta slik oppførsel. Jeg sier ikke at du skal kjefte, men forhindre at det skjer. Det skal da ikke være nødvendig å bokstavlig talt liste seg rundt, når en er på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med ida her...

Man skal ikke kjefte på hunden når den forsvarer seg, for det er jo en helt naturlig reaksjon.

Men du trenger jo ikke å sette Bajas vekk når det kommer besøk.. Gi han et sted som han kan ligge, som er hans plass...

Her har hundene vær sin seng, som de går og legger seg i når de har hilst ferdig. Hundene får ikke lov å ligge under bordet, og heller ikke gå mellom sofaen og bordet.. (men oppi sofaen på teppe er ok... :P)

Dette er noe jeg hart gjennomført da en del av de jeg omgås med er litt redd for hunder, og liker ikke å ha dem oppå seg. Synes det er trist å måtte sette hundene i bur når det kommer besøk, så da har jeg et alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi bare sånne hundesaueskinn og noen svære puter som jeg tok vare på da vi kastet den gamle sofaen. Nei, unnskyld. Fibi arvet saccosenga til Solo nå i julen. Så nå har hun igrunnen både det ene og det andre, men ligger helst i sofaen. (Men ikke på bekostning av mennesker som vil sitte der! :rolleyes: ) Men dere har jo hund og det må da være viktigere at hunden har en plass som er sin, enn at plassen står til møblene forøvrig. Det driter bikkja i! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg hadde en slik "klengehund". Han var bare blid og kosete, men det passet jo ikke alltid at han lå oppi meg, bokstavlig talt. Uansett hvor vi var, sa jeg "gå og legg deg", så fant han seg en plass han syntes var høvelig å ligge på selv. Ellers så pekte jeg på det stedet jeg syntes han skulle legge seg. Det er ikke værre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. nok bare jeg som plent vil ha han med bena.. jeg ser at jeg ofte tar meg forran andre i slike små tilfeller... som når vi har besøk.. at jeg ikke legger han bort fra meg, men inntil meg. jeg vet dette ikke er bra! jeg vet også at jeg ikke bør ha han med inn på badet når jeg dusjer, men jeg gjør det alikevell, men jeg gjør det bare verre for meg selv. ganger der han ikke får verme inn, og han står og griner utforbi døra, får han selfølgelig ikke komme inn.. jeg roper ofte på han før han kommer slik at jeg selv vil ha han inn.. ikke han som kommer og lurer seg inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. nok bare jeg som plent vil ha han med bena.. jeg ser at jeg ofte tar meg forran andre i slike små tilfeller... som når vi har besøk.. at jeg ikke legger han bort fra meg, men inntil meg. jeg vet dette ikke er bra! jeg vet også at jeg ikke bør ha han med inn på badet når jeg dusjer, men jeg gjør det alikevell, men jeg gjør det bare verre for meg selv. ganger der han ikke får verme inn, og han står og griner utforbi døra, får han selfølgelig ikke komme inn.. jeg roper ofte på han før han kommer slik at jeg selv vil ha han inn.. ikke han som kommer og lurer seg inn..

Her forstår jeg dessverre ikke hva du mener i det hele tatt... Det er jo ikke noe galt i seg selv at hunden ligger ved deg når dere har besøk, eller at han følger deg på badet (hvis det er greit for deg).

Det jeg tror kanskje er litt dumt, er at du ser når ting blir litt feil, men du mangler skolering (erfaring) i hvordan du skal forholde deg til hans forsvar, sutring, eller hva det måtte være og derfor gjør du ikke noe med det!

Hundesonen er et fint sted å utveksle erfaringer, eller spørre om råd i ulike saker, men grunnleggende (og viderekommende) ferdigheter i hundedressur, må du tilegne deg "i det virkelige" livet. Altså gå på kurs, lese bøker, delta i treningsgrupper, etc! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går på treninger.. ikke lenge siden jeg begynte å trene "aktivt". her inne er det ikke noe kurs før vi har mange interesserte, men det er desverre få som møter opp på noe som helst treninger.. når det først er kurs er inne, så gjør ikke folk hjemmeleksa si og ferre og ferre står igjen når kurset er slutt. (trente ikke da når de hadde de kursene) lite interesse rett og slett.. leser ikke bøker pga. dysleksi, men kjøper noen filmer men ikke så mye.. er så aktiv jeg kan på treningene. får mye hjelp og har lært en god del i det siste.. tidligere har jeg bare hatt hund for tur, kos og litt hverdags trening. jeg vil veldig gjerne lære mer om trening og hund generelt men er bare et stykke på vei. det stemmer som du sier, at jeg ikke alltid vet hvordan jeg skal reagere i situasjoner. har lakt ut en tråd for noen måneder siden der jeg slet med å møte opp på kurs. jeg var medlem i 6 år, men torde aldri å møte opp.. jeg kom meg til slutt på kurs og ser stor fremgang på både hunden og meg.

tråden var kanskje litt menings løs, der jeg egentlig visste at han måtte bort fra bena mine så lenge vi hadde besøk og fare for å bli trøtt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar ditt hundehold alvorlig og gjør mange skritt i riktig retning! Synd at dere ikke har et aktivt hundemiljø der du bor! Her er kursene så dyre at de jeg har gått på, ikke har mistet mange underveis! Kanskje det har noe å gjøre med at folk har vært fornøyd også! Stå på du! Alle har jo begynt en gang! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er at dyrene har det bra, er trygge på sine eiere og føler seg hjemme der de bor. Erfaringer må jo alle tilegne seg..

Er som ida sier; alle har begynt en gang :P

stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville tillatt det i det HELE tatt, for som du sier - dette kan bli farlig, og jeg har en liten følelse av at du MULIGENS forsterker problematikken ved å la ham ligge ved beina dine og "vokte" deg - at den "berøringen" du gir ham med beina "for at han ikke skal være redd" kanskje heller FORSTERKER det. Men det betyr IKKE at du skal kjefte på ham, eller bare ta ham vekk - heller at du skal jobbe for å øke tryggheten, også den han føler for at DU har styringen og tar ansvaret. Men å akseptere knurring og utagering mot gjester... det er ikke så lurt; da "lærer" du hunden at det er lov å ta initiativ selv til å jage bort "dumme folk" - noe som IKKE er så lurt :P

Har du en litt usikker hund i visse situasjoner, så er det en hårfin balanse mellom det å roe den ned og gjøre den trygg - og på det å trøste/forsterke atferden han viser, som du faktisk selv synes er litt vemmelig. Jeg bommet selv litt en gang, men fikk hjelp av en dyktig fyr som observerte oss begge to - og gav meg solid påpakk for å FORVERRE en atferd jeg innbilte meg at jeg dempet! Han hadde selvsagt rett... og jeg er glad for at jeg lærte det da, for da fikk jeg forandret hele greia.

Det er nesten umulig å gi råd ut fra noen få linjer som dette du beskriver det på, men jeg tror HELLER jeg ville gjort ham trygg på andre - gi ham positive forventninger til folk som rører seg, som gjennom en rett timet godbit, i det de rører seg.

Kanskje legger han seg ved beina dine fordi han føler seg litt utrygg, og så liker du det - man føler seg litt "dyrket" som eier da, men kanskje gjør man saken verre for hunden. Hunder som "MÅ" følge etter deg overalt kan kanskje bli FOR hengete, at det kan bli verre enn nødvendig å være alene, eller bli igjen i visse situasjoner - kontra det å lære dem at "ja, jeg kommer tilbake fra dusjen", og gi dem trygghet i det.

Kanskje du kan gi ham et sted som er tydelig avgrenset - en kurv - og likevel plassere den i nærheten av der dere sitter; og samtidig OGSÅ på forhånd instruere gjestene nøye - at de passer beina sine godt. At han er skvetten på brå bevegelser er det lurt å merke seg, da kan du kanskje jobbe litt med å lære ham trygghet i det - men da må du også kunne styre gjestene! Så hvis det er små barn, så er det kanskje lurt inntil videre å ta ham vekk, ikke sant.

Fant du en god instruktør i hundeklubben, synes jeg IKKE dette er noe dumt spørsmål eventuelt å ta opp der heller (hvis det er en som jobber positivt) i det hele tatt - tvert om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, mulig det, akela! som jeg skrev tidligere, så tror jeg bare at jeg forverrer adferden med å la han ligge med bena mine og la han ligge på badet mens jeg dusjer...

takk for svar! skal nok klare å legge han i ei seng på et bestemt sted. er det galt å legge senga hans under et lite bord? med tanke på at han slipper å være redd for ben.. (ikke det boret vi sitter rundt og har bena uner, men et lite på siden av sofaen slik at han er nær meg men ikke oppå bena mine...) eller signaliserer jeg på noen måte at han må ligge der pga trygghet?

jeg skal nok ta opp dette med instruktøren. de er erfarne, men er ikke super erfarne, men det er flere med forskjellige meninger og det kan være positivt slik at jeg kan velge hvilken vei jeg vil gå. men også negativt fordi det hadde vert sååå greit om det bare hadde vert en enkel fasit :P men men...

jeg ser selv på min huns som er usikker. jeg ser han stivner også med mye barn rundt seg. da tar jeg han vekk. han har også gode forhold til kjente barn. han oppsøker de selv! han ligger på ryggen mens han får kos av en 7 år gammel jente.

hvordan kan jeg trene på at han skal bli trygg? utenom at han ikke skal følge meg osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er alltid litt vanskelig å forklare... kan være litt lite som skiller. Du skal IKKE "skyve ham vekk" fra deg heller, når han tyr til deg, men prøve å være i forkant. Ikke sant... først kan du kanskje etablere en plass, gjerne NÆR deg, hvor han føler seg trygg, og lærer å ligge når dere er alene, så får dere besøk, så roser du når han ligger der.

Så spørs det jo om han er trygg på folk i SEG SELV (er han "bare" redd for å bli tråkket på, eller er han usikker ellers med folk i noen situasjoner også - du sier jo det om barn?), og at du kanskje bør gi ham MANGE gode erfaringer og opplevelser med både store og små, at de gir godis - i forskjellige situasjoner, uten å "mase" for mye med ham, bare "fôre, fôre, fôre" ham med godbiter uten å gjøre så stort oppstyr av det - at han lærer å FORVENTE og FORBINDE mennesker med hyggelige ting som nettopp mat!

Gjør du hans forventninger til en situasjon positiv, vil han kanskje få høyere "terskel" for å reagere - og så lærer han noe av det også; "oi, det var visst ikke nødvendig å kjefte". Da får du en god sirkel.

For du skal OGSÅ passe på at han ikke blir liggende og vokte plassen sin istedet for seg selv og beina dine! Særlig hvis du har barn på besøk. Du får vurdere ham selv, om han viser tegn til vokting, så må du kanskje heller gjøre plassen kanskje litt mer midlertidig - ikke "hans", eller få hjelp til å jobbe med voktingen. Vokter han ikke ellers, så kan du likevel holde et lite øye med ham hvis han får en plass - en litt usikker hund, selv om det bare gjelder én situasjon, kan godt "klamre" seg litt til å passe på noe i KUN den situasjonen.

Det er lurt at du passer på rundt barn, samtidig er det lurt å jobbe med å knytte hyggelige forventninger til barn også - der bør du kanskje få noen som ser hunden din, og reaksjonene hans, til å hjelpe deg. Se om det er en trener som er positivt og trivelige, det må IKKE kjeftes for slikt.

Samtidig er det lurt å lære hunden å være opptatt av deg som hundefører, at du styrer ting, tar initiativ til morsomme ting, at han blir litt opptatt av hva du "synes og mener" - og aktivt søker kontakt. Da blir DU mer spennende, såvel som at du blir viktigere for ham som "leder" også, og da vil det kanskje bety mer for ham om du rolig sier "dette går greit, bare ligg stille" enn om du ikke har det forholdet. Vet ikke om du skjønner?

Jeg synes også det er nyttig å lese gode hundebøker, lese mer om både grunnleggende oppdragelse, såvel som om hundespråk. Det er alltid noe å lære! Det er masse spennende lesning "der ute" som venter på deg, og som du kan lære mye av - også ved "selvstudium". Både nyttig og interessant å lese. Jeg vet ikke hva du har lest, men det har vært noen tråder her inne med anbefalinger som du kanskje kan lete frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...