Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturbruk - Vk1 Hund


_aussie_

Recommended Posts

Og Øye vgs`? Noen som har gått der? :)

Jeg gikk Yrkesrettet Smådyrfag der ifjor.. Var lærerikt det, men linja bærer preg av å være ny og det var en del rot..

YS kommer man vel bare inn på om man har studiekompetanse (eller er gammel, sånn som jeg), så vidt jeg veit. De har vanlig naturbruklinje hvor du kan velge smådyr som valgfag eller noe, men jeg tror ikke de har så innmari mye om hund da.. Vi hadde vel mye om hund fordi minst halve klassen var i overkant interessert (og de som ikke var det når vi starta, ble det etterhvert.. hehe) i hund..

Om jeg var deg, ville jeg nok valgt Stend eller Skjetlein.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Kom til skjetlein å hold meg med selskap dere :) Men det skal sies...bor du på internatet MÅ du kunne si fra om at nå peller du deg ut av rommet mitt, jeg skal sove, om ikke har du folk på rommet hele natta, og sier du ikke klart nok fra blir de der...hvertfall er det en del slik nå, har ei venninne som ikke klarer å si fra, så hun får skjelden sove ei hel natt, og det blir mye skulking og soving i timene, og hun ligger så langt bak, og farlig tynt an når det gjelder fravær og karakterer at det er helt skummelt...så å si fra, det må man kunne :)

og selv om vi har husmor på internatet kunne hun likegodt ha vært hjemme trur jeg...så lite som hun får med seg. Men ellers er skjetlein tipp topp.

Litt pes til øya, ikke bare er den kristen, man må også, så vidt jeg vet, betale for å gå der, siden den er privat eller`no...900 kr...

Det er er litt dumt med skjetlein også, er at vi har bare en praksisdag i uka..der med blir det også bare praksis hundetrening en gang i uka så vidt jeg vet, men vi har teori osv, og de peiler de andre praktiske fagene så godt innpå hund de bare kan. hvertfall peiler de dem så godt innpå smådyr de bare kan i år, men det blir kanskje litt vanskeligere med hund. ikke vet jeg, gleder meg til neste år uansett. :)

Man får virkeligheten av å gå på en slik skole når man kommer i fjøset og det første man møter er en død nyfødt kalv.Jeg gikk å gaula at "det ligger en død kalv i fjøset" resten av dagen trur jeg...:) Men det er litt av "sjarmen" ved å gå på kole på en slik plass. Ikke noe dikkedaller, rett på sak og gårdslivet i sin helhet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Fikk svar fra Skjetlein nå, og det er ikke lov til å ha hund eller andre dyr på internatet. Så dersom noen vet om billige leiligheter/hybler i Trondheim hvor det er lov å ha hund og andre dyr, så si ifra!

Njaaah, njo, hva beregner du som billig da? :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Skjetlein nå, og det er ikke lov til å ha hund eller andre dyr på internatet. Så dersom noen vet om billige leiligheter/hybler i Trondheim hvor det er lov å ha hund og andre dyr, så si ifra!

Seriøst? Da jeg var på åpen dag der for et år siden så sa de at det var helt greit å ta med hund der om den ikke kunne bo andre steder (hos foreldre osv).

Ligger en del hybler på finn.no - http://www.finn.no/finn/realestate/letting...mp;areaId=20318

Se etter hybler hovedsaklig i sør/sørvest. Så slipper du å reise så langt til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Da jeg var på åpen dag der for et år siden så sa de at det var helt greit å ta med hund der om den ikke kunne bo andre steder (hos foreldre osv).

Ligger en del hybler på finn.no - http://www.finn.no/finn/realestate/letting...mp;areaId=20318

Se etter hybler hovedsaklig i sør/sørvest. Så slipper du å reise så langt til skolen.

Det vi har fått vite er at det er lov, så lenge det inngår i læringen. Dvs at det er kun det året du faktisk går hund, at hunden kan være med å bo der fast. Og det er kun lov å ha dyr i første etasje. Vet det er hunder der nå..Lili bla...enda Christina ikke går hund i år så vidt jeg veit :blink: Men nå kan det hende Lili var på besøk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt noe sånt jeg også, men han jeg snakka med (vi var vel på samme omvisninga, så du husker kanskje hvem han er?), sa at om hunden ikke kunne bo andre steder (om foreldrene for eksempel ikke hadde tid, interesse og/eller mulighet til å ta vare på hunden), så gikk det greit å ha med hunden på internatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva han heter nei..eller hvem han er i det hele tatt :blink: kjenner han sikkert egentlig.

Ikke så vanskelig å få foreldre til å (om det trengs) skrive under på at hunden må være hos eleven da..så trur det går bra.

Selfølgelig er det veldig, veldig lurt å ha en hund med lite lyd i, slik at oppholdet ikke blir til plag for andre...da kan det hende det er rett ut.

Det er forresten lov å ha med smådyr også, det, eller de årene man går smådyr. Rotter er det eneste man ikke får ha med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igrunn ikke anbefale å flytte på hybel/leilighet. For det første er det DYRT- veldig lite sannsynlig at bortebostipendet på rundt 3500 i mnd holder til hybel med mat og alt- spesielt ikke i tr.heim, bergen eller noen av de andre store byene.. Hvis man ikke kan ha med hund på internatet vil jeg anbefale dere å gå på vanlig vgs (eller naturbruk- man lærer masse morro uansett. Og det finnes andre internatskoler hvor du kan ha med hund, men hvor det ikke er hundelinje. Går du naturbruk blir det uansett masse muligheter for å ha med hundene på utflukter og turer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå har jeg vært i kontakt med Skjetlein over mail bare da, må nesten fått snakka med rådgiver en dag å!

Her er det:

God dag

Takk for brev. Jeg tror de fleste elevene synes miljøet her er OK. Vi scorer ganske høyt på Elevundersøkelsen når det gjelder trivsel bant elevene.

Skjetlein ligger i et landbruksområde. Her er det landlig og mulighetene for å gå tur med hund er gode. Når det gjelder muligheter for agilitytrening er jeg usikker, men elevene kunne jo lage en slik løype/anlegg??

Kun hunder som blir brukt i opplæringen får ”bo” på internatet. Dette er det læreren i ”hundefag” som avgjør og eleven må da inngå en avtale om hundeholdet med skolen. Det er ellers ikke tillatt å ta med kjæledyr på skolen eller internatet pga allergifare og renholdet.

Alle som har Skjetlein vgs som førsteønske kommer som regel inn på skolen. ”Hundelinja” har som regel en 6-8 elever hvert år.

Elever fra andre Fylker kommer inn dersom det er ledig plass (etter at elevene fra Sør-Trøndelag har fått plass). Som søker fra Buskerud kommer du et stykke bak i køen.

En kommer ikke inn før en har søkt, og det oppfordrer jeg deg til å gjøre. Du søker via internett.

Velkommen som søker til Skjetlein vgs!

-------------------------

Jeg kommer til å søke Skjetlein på første valg og stend på andre, og en anna skole som har naturbruk på tredje valg. Jeg skal kjempe med både nebb og klør for å få lov til å ha med Luna vis jeg kommer inn. Siden det er muligheter for det på Skjetlein. Synes det høres veldig bra ut der. Så jeg håper jeg kommer inn. I bergen er det vel ikke lov å ha med hund i det hele tatt så vidt jeg vet, neei nå må jeg få prata med rådgiver en dag. jeg synes ikke vanlig naturbruk virker like gøy som en linje som er hundetilpasset, her jeg går har vi ganske mye om husdyr som ku, sauer osv, og det er ikke det som innteriserer meg mest liksom, men helt greit da. Er det fjøsstell på Skjetlein forresten? sånn at man må ha kveldsstell en dag og morra stell sånn innimellom? Huff, det er så fælt å stå opp halv seks om morran for så å gå trøtt og sliten ned i fjøset for å stelle disse sauene og kuene *sukk* :)

Finner ikke hjemmesiden til stend, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fjøsstell på skjetlein. :P og det er både morgenjobbing, ettermidagsjobbing og hele uker der en klasse/trinn har ansvaret :P

Du nevner sauer og kuer, men her må du også stelle med hønene og grisene... ;)

Håper jeg kommer inn til neste år jeg også... :)

Ang AG så er det en bane bare en bitteliten kilometer fra skolen. Privateid, og brukes av trondheim hundeskole til kurs, så du har ikke lange veien dit, for å si det sånn. ;) Det avholdes også en rekke andre kurs på skjetlein, også arrangert av trondheim hundeskole.

Ingvild: Aner ikke, var visst noe om at det hadde vært lov, men så hadde noen brutt seg ut, og ødelagt en helt masse...

Benedickte: Det stemmer nok desverre det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ja, det er fjøsstell på skjetlein. ;) og det er både morgenjobbing, ettermidagsjobbing og hele uker der en klasse/trinn har ansvaret ;)

Du nevner sauer og kuer, men her må du også stelle med hønene og grisene... :P

Håper jeg kommer inn til neste år jeg også... :)

Ang AG så er det en bane bare en bitteliten kilometer fra skolen. Privateid, og brukes av trondheim hundeskole til kurs, så du har ikke lange veien dit, for å si det sånn. :P Det avholdes også en rekke andre kurs på skjetlein, også arrangert av trondheim hundeskole.

Ingvild: Aner ikke, var visst noe om at det hadde vært lov, men så hadde noen brutt seg ut, og ødelagt en helt masse...

Benedickte: Det stemmer nok desverre det... :P

Om du mener banen til Bente så er hinderne tr.heim hundeskole sine, og nå er de flyttet til lokalene på Ranheim :P Men Nidaros brukshundklubb har bane på Øysand, ikke så langt unna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fjøsstell på skjetlein. ;) og det er både morgenjobbing, ettermidagsjobbing og hele uker der en klasse/trinn har ansvaret :P

Du nevner sauer og kuer, men her må du også stelle med hønene og grisene... :P

Håper jeg kommer inn til neste år jeg også... :P

Ang AG så er det en bane bare en bitteliten kilometer fra skolen. Privateid, og brukes av trondheim hundeskole til kurs, så du har ikke lange veien dit, for å si det sånn. :P Det avholdes også en rekke andre kurs på skjetlein, også arrangert av trondheim hundeskole.

Ingvild: Aner ikke, var visst noe om at det hadde vært lov, men så hadde noen brutt seg ut, og ødelagt en helt masse...

Benedickte: Det stemmer nok desverre det... :P

iik, griser og høner å! :shocked: For noe dritt, egentlig.. Menmen, må ofre litt for å gå der. Håper jeg kommer inn jeg! Men de som går på hundelinja må vel ikke jobbe så mye med de andre dyrene som de som går vanlig naturbruk må, eller?

forresten er det datarom på skjetlein som man kan bruke på kveldstid? Eller trådløst nettverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hund har like mye fjøs som smådyr har :P Smårdyr både første og andre året går også under naturbruk, så fjøset kommer du ikke utenom ;) "vanlig" naturbruk er det ingenting som heter. Grunnlinja er bla. naturbruk, fordypningen (klassen) er smådyr, hund, hest osv.

Spennende egentlig..til påske skal vi sitte lammingsvakt. Gleder meg jeg! :P Fant ut at det dyret jeg setter minst pris på i fjøset er musene. Har aldri hylt til de grader så høyt før som når vi overasket et par av dem på tirsdag...huff..å finne døde kalver når man går inn døra er ikke hyggelig det heller, men slik er hverdagen på skjetelin. (ikke at vi finner døde kalver hver dag..)

Akkurat nå driver vi å klikkertrener GRIS da.. :P Smådyrene for også sin dose klikkertrening, så vi har det riktig så gøy om dagene..

truur datarommet er åpent litt utover kvelden hvertfall. Men så vidt jeg vet er det trådløst nettverk på internatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hund har like mye fjøs som smådyr har :P Smårdyr både første og andre året går også under naturbruk, så fjøset kommer du ikke utenom ;) "vanlig" naturbruk er det ingenting som heter. Grunnlinja er bla. naturbruk, fordypningen (klassen) er smådyr, hund, hest osv.

Spennende egentlig..til påske skal vi sitte lammingsvakt. Gleder meg jeg! :P Fant ut at det dyret jeg setter minst pris på i fjøset er musene. Har aldri hylt til de grader så høyt før som når vi overasket et par av dem på tirsdag...huff..å finne døde kalver når man går inn døra er ikke hyggelig det heller, men slik er hverdagen på skjetelin. (ikke at vi finner døde kalver hver dag..)

Akkurat nå driver vi å klikkertrener GRIS da.. :P Smådyrene for også sin dose klikkertrening, så vi har det riktig så gøy om dagene..

truur datarommet er åpent litt utover kvelden hvertfall. Men så vidt jeg vet er det trådløst nettverk på internatet.

Hvor ofte er det fjøsstell sånn ca da? Å når begynner dere og ca når slutter dere? Vi har fjøstell sånn ca en gang i måneden eller mer tror jeg. Vi pleier å ha på mandager fra klokka 16.00-17.00 og på tirsdag fra klokka 06.00-10.00 så har vi fri resten av dagen på tirsdager, er det noe sånt det er hos dere å? Når dere har fjøstell på morran så får dere fri resten av dagen eller? Åssen stell er det, og fordelingen av det, for det er jo ganske masse dyr på Skjetlein.

Vi skal også sitte lammevakt etterhvert, gleder meg jo litt da, men det blir sikkert litt slitsomt å sitte våken hele natta. Vi må sitte fra klokka 18.00-06.00 eller noe tror jeg det var, så må vi på skole den dagen antaglig, men vi skal prøve å gjøre så vi får fri den dagen, hehe:P for det er ganske slitsomt å døgne.

Klikkertrener gris ja, spennende.

Ok, kjekt vis det er trådløst nettverk på internatet da.

Hm, nå gleder jeg meg til sommern, håpe jeg kommer inn!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjøsordningen går på ca samme måte ja ;) Men jeg trur ikke vi har fri hver gang etter morgenvakt faktisk..er ikke sikker, for vi på smådyr har ikke morgenjobbing. vet de har fro noen ganger, men vet også at de av og til er på skolen dagen ut..de avspaserer helt sikkert en eller annen gang, om ikke den dagen. På ettermidagene jobber vi hvertfall tre timer (15.00- ca 17.30), og det blir ca en gang i måneden, ofte to på enklete grupper. (det rullerer). Hele klassen er (i år hvertfall) delt inn i tre mindre grupper på ca 7 personer, for å få mindre og mer "personlige" grupper på øvingene. Gruppe 1 har fjøs den uken, gruppe 2 neste osv.

I fjøset er det hovedsakelig gris og ku vi blir oppdelt i. Så noen av oss går til gris, og resten til ku. Nå vi da er ferdige med gris, gå vi på ku og hjelper til der igjenn. Noen plukker egg, og stikker inn med fòr til sauene, uavhengi av hvilken gruppe de er på. Hovedoppgavene er skitskraping og strøing hos grisene og det samme pluss melking av kyra. Noen blir melket i melkegrop, andre på bås (med maskiner på begge plasser). Så vi vasker jur, prøvemelker, og setter på organene. Etter melkingen skal alt vaskes og gjøres klart til neste melking.

Det er alltid en eller flere ansvarspersoner som bosser oss rundt, forteller hva vi skal gjøre, og forteller oss hva vi har gjort galt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir visst hundelinje på Stend, ja:) Skal på besøk der en hel skoledag, mandag 22. Kan skrive et lite referat derfra

Jeg syns nå allikevel det hadde vært hyggelig om du kom til Skjetlein, jeg da. ;)

Men neida, det er klart det må være langt mer praktisk for deg å gå på Stend enn å gå på Skjetlein, om det blir hundelinje der også når du skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå allikevel det hadde vært hyggelig om du kom til Skjetlein, jeg da. ;)

Men neida, det er klart det må være langt mer praktisk for deg å gå på Stend enn å gå på Skjetlein, om det blir hundelinje der også når du skal gå.

hvis jeg finner leilighet i Trondheim før jeg søker, vil jeg søke Skjetlein på 1. valget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg finner leilighet i Trondheim før jeg søker, vil jeg søke Skjetlein på 1. valget ;)

Hehe, da var det bare å finne en leilighet som ligger i sentrum eller langs veien hvor bussen ut til Skjetlein går på, hvor du får lov til å ta med deg to ørkenrotter, en kanin og to hunder, og som i tillegg helst skal være møblert og ikke koste så veldig mye.

Jeg skal si ifra om jeg finner noe til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da var det bare å finne en leilighet som ligger i sentrum eller langs veien hvor bussen ut til Skjetlein går på, hvor du får lov til å ta med deg to ørkenrotter, en kanin og to hunder, og som i tillegg helst skal være møblert og ikke koste så veldig mye.

Jeg skal si ifra om jeg finner noe til deg

Uhje! Noe sier meg at det blir ganske enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får legge ut en attraktiv annonse på finn.no, ellers er det jo noen hybler du kan spørre på der... Avhengig litt av hva du ønsker å gi da. Borteboerstipendet er på ca 3500 i måneden, så foreldrene dine må nok belage seg på å betale litt de også. Men her er noen hybler som passer litt med beliggenhet:

http://finn.no/finn/realestate/object?finn...os=2&tot=20

http://finn.no/finn/realestate/object?finn...amp;WT.svl=tabs

http://finn.no/finn/realestate/object?finn...s=13&tot=20

Er en del fler der... Om du vil leite litt på egenhånd og lurer på hvor bussen går, så er det buss nr 71, som du kan se på dette kartet: http://www.team-trafikk.no/page.asp?id=52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjøsordningen går på ca samme måte ja ;) Men jeg trur ikke vi har fri hver gang etter morgenvakt faktisk..er ikke sikker, for vi på smådyr har ikke morgenjobbing. vet de har fro noen ganger, men vet også at de av og til er på skolen dagen ut..de avspaserer helt sikkert en eller annen gang, om ikke den dagen. På ettermidagene jobber vi hvertfall tre timer (15.00- ca 17.30), og det blir ca en gang i måneden, ofte to på enklete grupper. (det rullerer). Hele klassen er (i år hvertfall) delt inn i tre mindre grupper på ca 7 personer, for å få mindre og mer "personlige" grupper på øvingene. Gruppe 1 har fjøs den uken, gruppe 2 neste osv.

I fjøset er det hovedsakelig gris og ku vi blir oppdelt i. Så noen av oss går til gris, og resten til ku. Nå vi da er ferdige med gris, gå vi på ku og hjelper til der igjenn. Noen plukker egg, og stikker inn med fòr til sauene, uavhengi av hvilken gruppe de er på. Hovedoppgavene er skitskraping og strøing hos grisene og det samme pluss melking av kyra. Noen blir melket i melkegrop, andre på bås (med maskiner på begge plasser). Så vi vasker jur, prøvemelker, og setter på organene. Etter melkingen skal alt vaskes og gjøres klart til neste melking.

Det er alltid en eller flere ansvarspersoner som bosser oss rundt, forteller hva vi skal gjøre, og forteller oss hva vi har gjort galt osv.

Ikke fri etter morgenstell!;) jaja... Meen høres bra ut da=)

Okai..

Kjekt da å ha noen som bosser litt^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...