Gå til innhold
Hundesonen.no

Naturbruk - Vk1 Hund


_aussie_

Recommended Posts

Ja, dette året har gått fort og til sommeren er jeg ferdig med GK naturbruk. Å har nå begynt å tenke på hva jeg skal til neste år. Jeg har lyst å gå videre på noe der man lærer mer om hund, som Vk1 hund, så vidt jeg vet så har de denne linjen bare to steder? Åltså i Bergen på Stend Jordbrukskole og like ved Trondheim på Skjetlein vgs. Så det jeg lurer på er:

- Er det vansklig å komme inn på skole i andre fylker?

- Er det vansklig å komme inn ellers? Vk1 hund er vel ganske populært eller?

- Åssen blir det med borte boer stipend?

- Dyrt å leie hybel/leilighet byn? (vis jeg ikke bor på skolen, må antaglig ha med Luna)

- Noen som har gått på noen av skolene, åssen er det der isåfall, miljøet osv?

Mer kommer vis jeg kommer på noen flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

- Er det vansklig å komme inn på skole i andre fylker?

* jeg syns ikke det var vanskelig å komme inn, men de var litt rot i starten med stipend og slikt. Men jeg hadde en fantastisk rådgiver som hjalp meg å ordne opp i det. Jeg byttet skole fra nordland til nord trøndelag. Det var også ei anna fra nordland i klassen min.

- Åssen blir det med borteboer stipend?

* slik jeg forstod det, så regnet de borteboerstipend på akkurat samme måte som om du hadde gått på skole i dit eget fylke. Var iallefall det rådgiveren sa, og jeg fikk vanlig borteboer pluss litt mer i reisesstipend enn de fleste andre (ikke nok til en kvart hjemmreise men dog :D )

- Dyrt å leie hybel/leilighet byn? (vis jeg ikke bor på skolen, må antaglig ha med Luna)

* I selve Trondheim by er det nok ganske dyrt tror jeg, men Skjetlein ligger vel ikke så langt unna Melhus f.eks ( nå må noen med bedre geografikunnskaper rette på meg hvis det er feil altså) og jeg regner med det er billigere der. Men er det ikke slik at de som går hund får bo på internatet og ha med hund? Mener å ha hørt det hvertfall. På landbruksskolen jeg gikk førsteåret hadde de det minste internatet til disposisjon for de med dyr, men vet ikke om det er sånn andre plasser. Det kan sikkert de som går der/har gått der svare bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, takk for svar! :D Skal snakke med rådgiver på skolen min når den starter igjen. Har virkelig lyst å jobbe med hund, så dette håper jeg at jeg får til.

Bare å svare mer folkens, trenger all hjelp jeg kan få. Åsså vis noen har gått på en av de skolene så har jeg gjerne lyst å høre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Skjetlein er det internat hvor du får lov til å ha med hund. Internatet koster ca 2600 i måneden og det er inkludert fire middager i uka (mandag-torsdag). Felles kjøkken og bad/toalett om jeg ikke tar helt feil.

Borteboerstipendet er på ca 3500 kr, i tillegg kan du få noe utenom om du f.eks. har skilte foreldre eller foreldre med dårlig økonomi. Ta kontakt med Lånekassen om det.

Jeg tror det er nokså dyrt med hybel i Trondheim. Er mange studenter her i byn og mange som er på utkikk etter hybel - stor konkurranse og høye priser. Er vel ikke helt lett å finne hybel du kan ha med hund på heller. Tror heller jeg ville ha bodd på internatet, så hadde jeg sluppet å ta bussen utover hver dag.

Skjetlein ligger en ca halvtimes busstur fra Trondheim sentrum, om jeg ikke har tatt helt feil? Bussene går ikke alt for ofte akkurat, men de går forbi nå og da.

Det er i alle fall to her inne som har gått/går på Skjetlein. http://www.lili.moo.no og http://www.buhunden.moo.no

Jeg syns det virker veldig lærerikt og interessant å gå hundelinja, men det ble ikke det på meg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai.. Men jeg tror egentlig det er nok så vansklig å komme inn siden det er i et annet fylke :icon_redface:

Hvis bare to skoler har denne linja er det vel en landslinje?

Jeg gikk på landslinjer i to forskjellige fylker de to siste årene på videregående. Da var det slik at det nesten var enklere å komme inn fra et annet fylke - dersom det ikke var så mange søkende fra det fylket. Dette pga at fylke en bor i hadde kjøpt skoleplasser, og da blir altså disse reservert til elever fra fylket som har kjøpt plassene. Hvis ikke fylket ditt har kjøpt skoleplasser på denne skolen, stiller du uansett likt med alle andre søkere uavhengig av fylket - dersom det er en landslinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bare to skoler har denne linja er det vel en landslinje?

Jeg gikk på landslinjer i to forskjellige fylker de to siste årene på videregående. Da var det slik at det nesten var enklere å komme inn fra et annet fylke - dersom det ikke var så mange søkende fra det fylket. Dette pga at fylke en bor i hadde kjøpt skoleplasser, og da blir altså disse reservert til elever fra fylket som har kjøpt plassene. Hvis ikke fylket ditt har kjøpt skoleplasser på denne skolen, stiller du uansett likt med alle andre søkere uavhengig av fylket - dersom det er en landslinje.

Hm, det vet jeg ikke.. Men det går jo an å høre med skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette året har gått fort og til sommeren er jeg ferdig med GK naturbruk. Å har nå begynt å tenke på hva jeg skal til neste år. Jeg har lyst å gå videre på noe der man lærer mer om hund, som Vk1 hund, så vidt jeg vet så har de denne linjen bare to steder? Åltså i Bergen på Stend Jordbrukskole og like ved Trondheim på Skjetlein vgs. Så det jeg lurer på er:

- Er det vansklig å komme inn på skole i andre fylker?

- Er det vansklig å komme inn ellers? Vk1 hund er vel ganske populært eller?

- Åssen blir det med borte boer stipend?

- Dyrt å leie hybel/leilighet byn? (vis jeg ikke bor på skolen, må antaglig ha med Luna)

- Noen som har gått på noen av skolene, åssen er det der isåfall, miljøet osv?

Mer kommer vis jeg kommer på noen flere..

Snakket med mange som går på Stend, og det er visst en helt super skole! Har også snakket med Helene som har hundelinjen, og det høres utrolig bra ut. Pensummet er bra, og all trening er kun ved bruk av positiv forsterkning (er også borti klikkertrening). På Stend trenger du ikke så veldig høye karakterer for å komme inn har jeg hørt. Det er også lov til å ha med hund på skolen 2 ganger i uken, og da står den på pensjonatet om jeg ikke tar feil.

Men så er spørsmålet om det blir hundelinje på Stend til neste år, fordi Helene går av med permisjon, men jeg skal jo ikke si noe helt sikkert.

Jeg lurer på ganske mye av det samme som deg, for jeg vurderer å søke i Trondheim dersom det ikke blir noe av hundelinjen på Stend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skjetlein har man lov å ha med hunden på internatet ja. Ikke så veldig vanskelig å komme inn heller. All trening er så godt som klikkersk, hvertfall når elevene fatter poenget og får lært sg om timing og at det som er litt grunnleggende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller på lik linje med elevene fra fylket skolen er i, om det dreier seg om en linje som ikke finnes i ditt fylke. Vil anbefale å bo på internat, det er en opplevelse for livet- helt fantastisk. Jeg sitter igjen med fantastiske venner (og samboer), utrolig gode minner og masse savn (snufs, aldri mer matkrig i matsalen eller brannøvelse kl. fire på natta;p ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå blir jeg glad når jeg leser det dere skriver :P Tusen takk folkens, bare å komme med mer svar og erfaringer fra skolene. Har skikkelig lyst å jobbe med hund jeg, er ikke noe annet jeg har mer lyst til for å si det sånn. Men jeg må si det er litt skummelt å flytte så langt vekk fra hjemmet, for jeg er kanskje litt mammadalt:P Men det er bedre å bytte skole enn å forsette der jeg går nå, der er det egentlig ganske dårlig miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i anbefalingen om å bo på internat. Jeg syns det var utrolig morsomt, og man blir veldig godt kjent både på godt og vondt. Jeg ville ikke vært foruten det året selv om kvaliteten på internatet ikke var det beste (alle som har vært på Kleiva vet hva jeg snakker om hehe). Og brannalarmer ja, det er en historie for seg selv hehe. Jeg og venninnen min pleide å få telefoner fra vakten om vi laget mat igjen når brannalarmen gikk (etter at vi hadde klart å starte den et par ganger seff) :P . Og så skaufestene da :closedeyes: . Sukk, nei har du muligheten så bo på internat sier jeg bare. *nostalgisk*

Ikke meninga å ødelegge tråden din, men må slenge inn et spml;

Noen som vet om denne hundelinjen er på SØve vgs også? I Telemark?

Det står info om det på hjemmesiden deres. Jeg tror de bare har hund som valgfag, og ikke egen linje. Har ikke lest så nøye da :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i anbefalingen om å bo på internat. Jeg syns det var utrolig morsomt, og man blir veldig godt kjent både på godt og vondt. Jeg ville ikke vært foruten det året selv om kvaliteten på internatet ikke var det beste (alle som har vært på Kleiva vet hva jeg snakker om hehe). Og brannalarmer ja, det er en historie for seg selv hehe. Jeg og venninnen min pleide å få telefoner fra vakten om vi laget mat igjen når brannalarmen gikk (etter at vi hadde klart å starte den et par ganger seff) :P . Og så skaufestene da :closedeyes: . Sukk, nei har du muligheten så bo på internat sier jeg bare. *nostalgisk*

Det står info om det på hjemmesiden deres. Jeg tror de bare har hund som valgfag, og ikke egen linje. Har ikke lest så nøye da :tongue:

Ja, vis jeg skal gå i en av de stedene så må jeg bo på internat=) Virker ganske gøy egentlig. Der jeg går nå bor jeg på skolens område, men jeg bor i eget hus sammen med ei vennine. Så ligger internatet litt bortafor.

Å ja. Søve har bare hund som valgfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har hørt om hundelinja på Skjetlein fra Marie og Turid Buvik (hun som startet opp hundelinja) er det klikkertrening som brukes. Virker også som om det er mye hund i første også om man velger det, ikke bare på vg2.

Nå er jeg ikke sikker på om det er det samme pensumet nå som da det ble startet opp, men da tilsvarte det i alle fall instruktørutdannelsen Trondheim Hundeskole tilbyr + litt mer om andre ting enn bare trening (helse og diverse hundesporter osv).

Jeg lurer på ganske mye av det samme som deg, for jeg vurderer å søke i Trondheim dersom det ikke blir noe av hundelinjen på Stend.

Det høres hyggelig og fornuftig ut. :P

Jeg tror det er litt pågang på å komme inn på Skjetlein førsteåret siden det er den skolen nærmest Trondheim som har naturbruk. Det er mer fristende å gå på en skole en halvtimes busstur fra Trondheim enn på Mære i Nord-Trøndelag liksom. Men med akseptable karakterer bør det ikke være noe særlig problem å komme inn. I så fall kan du jo gå vg1 på en skole i Hordaland og komme oppover til andreåret etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i anbefalingen om å bo på internat. Jeg syns det var utrolig morsomt, og man blir veldig godt kjent både på godt og vondt. Jeg ville ikke vært foruten det året selv om kvaliteten på internatet ikke var det beste (alle som har vært på Kleiva vet hva jeg snakker om hehe). Og brannalarmer ja, det er en historie for seg selv hehe. Jeg og venninnen min pleide å få telefoner fra vakten om vi laget mat igjen når brannalarmen gikk (etter at vi hadde klart å starte den et par ganger seff) :P . Og så skaufestene da :closedeyes: . Sukk, nei har du muligheten så bo på internat sier jeg bare. *nostalgisk*

Aaw, ja.. Og den deilige følelsen når du kommer inn fra gymtime, svett og ekkel, og alle dusjene er opptatt (eller varmtvannet er borte). De dagene de lager ekkel mat og forkler den (f.eks gammel fisk i brun saus, ingen ser at fisken har en mystisk farge). Morgenene da du forsover deg og læreren braser inn på rommet for å se hvor du blir av, eller all triksingen som må til når man vil sove hos kjæresten, men det ikke er lov til å sove over på gutteinternatet (og enda værre, de nettene brannalarmen går og det skal være opptelling, og du befinner deg på feil internat). Jeg har sååå mange herlige minner altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaw, ja.. Og den deilige følelsen når du kommer inn fra gymtime, svett og ekkel, og alle dusjene er opptatt (eller varmtvannet er borte). De dagene de lager ekkel mat og forkler den (f.eks gammel fisk i brun saus, ingen ser at fisken har en mystisk farge). Morgenene da du forsover deg og læreren braser inn på rommet for å se hvor du blir av, eller all triksingen som må til når man vil sove hos kjæresten, men det ikke er lov til å sove over på gutteinternatet (og enda værre, de nettene brannalarmen går og det skal være opptelling, og du befinner deg på feil internat). Jeg har sååå mange herlige minner altså..

Hadde dere gutte og jenteinternat :shocked: . Jøss finnes det sånne enda? Vi var godt og blandet vi hehe. Men jeg bodde på "buret" som var internatet for oss med dyr, og der var vi merkelig nok bare jenter. Det med dusjen gjelder også når man kommer inn etter å ha hatt fjøsstell i grisfjøset, eller har samlet opp døde høns i hønsehuset. Kan også gjelde etter man har lempet x-antall tonn høy. Det er og utrolig morsomt når ledelsen starter gjennomsøk av en hel etasje, på leting etter hasj, som ble startet av en wunderbaumsak :Laugh: . Dog ikke så morsomt for de som fikk inndratt øl og diverse andre ulovligheter hihi. Låvefester er og en historie for seg selv. Morsomt å danse swing imellom landbruksutstyr og halmhauger!

Nei internat er noe som må oppleves om man har muligheten til det!

Forresten så kan et kurs i innføring i hundefag også være noe, siden du vil/skal jobbe innen hund. Høgskolen i nord trøndelag vet jeg har et innføringskurs på 15 studiepoeng i hundefag. men da må du enten ha studiekompetansen eller realkompetanse. Så det er vel mer et senere alternativ tenker jeg. link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er reglene på internat strenge? Er det ikke lov til å ha øl i skapet? Hvordan er det med å gå ut om kveldene? kan man bo der i helgene, og hvordan er reglene da?

Nja er litt forskjellig. Men de fleste er ikke så vanskelig å komme unna :P . Øl i skapet er ikke lov, og egentlig ikke festing heller, men så lenge de ikke tar deg på fersken med alkoholen så kan de heller ikke gjøre noe. Men man vet når de kommer på runder og sjekker. Hos oss sjekket de bare rett inn om vi hadde det nogenlunde ryddig. Det er lov å gå ut om kveldene når du vil, iallefall på det internatet jeg bodde. Men det skal være stilt til et visst klokkeslett. Man kan bo der i helger, men tror du må si ifra/skrive opp på en liste pga brannsikkerheten. Så de skal vite om det. Vi måtte også si ifra om overnattingsbesøk pga brannsikkerheten. Det het egentlig at vi måtte søke, men jeg nektet å sende inn søknad for å ha besøk på min hybel som jeg betalte for så jeg bare leverte inn enn lappe hvor det sto hvor mange, fra når og til når.

På mitt internat hadde de advarselsystem. Ble du tatt med alkohol f.eks fikk du en advarsel og beskjed ble sendt hjem til foreldrene om du var under 18. Etter to advarsler ble du utestengt fra internatet i 3-5 dager eller hva det nå var. Og etter 3 ble du kastet ut.

Men fyllebøtta meg klarte meg uten så mye som en halv advarsel en gang igjennom et helt år, så syns ikke det var så strengt/vanskelig hehe. Men det er sikkert forskjell fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det internat vakt på skjetlein?

Der jeg går er det ikke det, men vi har ei dame som pleier å komme opp innimellom og ta oss med på kino osv, eller kjøre oss steder vis vi trenger det. Hos oss pleier vi å feste noen ganger, vi har ikke blitt oppdaga hitill vertfall. Vi har hatt alkohol i huset flere ganger, ble oppdaget en gang da hu som kommer å har ryddesjekk så oppe på et rom vi nesten aldri bruker og fant tomme ølflasker, vi bare "Vi har aldri brukt det rommet der vi, så det der kjenner ikke vi til" vi kom oss glatt unna, heldigvis selv om vinduet der inne stod på fult gap. Hun gadd nemlig ikke diskutere men vis det skjedde engang til ble det vist bråk. Der jeg går nå er det ikke jente og gutteinternat, også er det såpass få å. Men liv er det! Men man blir fort lei hverandre når man bor sånn få ganske tett. Liker meg ganske bra, men synes det er litt dårlig miljø. Så jeg håper det blir bedre vis jeg skal begynne på Skjetlein eller på stend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skolen jeg gikk på var kristen, i likhet med Tomb, og derfor delt opp i gutte- og jente-internat. Det gjaldt bare husene med rom, de husene med hybler var blandet. Vi hadde innetid kl. halv to i helgene og 11 på hverdagene, men for elever over atten var dette søkbart (egentlig sa du bare i fra at du var lengre ute). Ikke lov til å drikke på skoleområdet, eller være beruset- men for å si det sånn, en av mine kompiser og klassekamerater solgte smuglersprit fra rommet sitt, så fryktelig strengt var det ikke. Vi hadde nattevakt og husmor. Internat må bare oppleves, og jeg savner det fryktelig, så for alle som har muligheten- TA den.

(Både Janne og Kenny og Marcoograya her inne har gått på samme skole som meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Men altså, jeg vet jo at man går på skole for å lære, men om jeg søker på hundelinjen, er det noe jeg bør kunne før jeg begynner f.eks? :)

Og Øye vgs`? Noen som har gått der? :)

Er fortsatt 1 og et halvt år igjen, men jeg føler jeg må finne ut mest mulig om skolene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg vet jo at man går på skole for å lære, men om jeg søker på hundelinjen, er det noe jeg bør kunne før jeg begynner f.eks? :)

Og Øye vgs`? Noen som har gått der? :)

Er fortsatt 1 og et halvt år igjen, men jeg føler jeg må finne ut mest mulig om skolene :)

Du kan mer enn nok om hund og hundetrening til å begynne på hundelinja!

Mener Donnygutten har gått på Øya. De har jo ikke hundelinje, kun smådyr. Skolene ligger jo såpass nærme hverandre at det er nærmest litt hipp som happ hva du velger, men jeg ville ha valgt Skjetlein. Jeg ville ha gått hundelinja, og også gått begge årene på samme skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Du kan mer enn nok om hund og hundetrening til å begynne på hundelinja!

Mener Donnygutten har gått på Øya. De har jo ikke hundelinje, kun smådyr. Skolene ligger jo såpass nærme hverandre at det er nærmest litt hipp som happ hva du velger, men jeg ville ha valgt Skjetlein. Jeg ville ha gått hundelinja, og også gått begge årene på samme skole.

Ja, trodde at det var smådyr. Nei, valget står vel imellom Skjetlein og Ringve(som ligger 5min herfra:P )

Faktum er jo at jeg vil lære mer, og å lære om hund på skolen er jo alfa omega :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...