Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av sikkerhetselen

Recommended Posts

Skrevet

Idag fikk jeg sele til hunden for bruk i bil, og vi tok på selen med den festeringen som var på selen bak på ryggen. Så tok vi selen som er i bilen igjennom det festet på ryggen og festen den slik vi gjør på oss mennesker. Men hunden snur sånn på seg og tilslutt endte hun opp i en enste stor floke. føtter og reimer om en annen, og hun satt med festet nesten på magen og selen rundt noen bein. Det kan da vel ikke være sånn?? Prøvde å bremse og da falt hun på gulvet mellom setet med bakenden. Kan tenke meg et kræsj med hunden som har masse festet rundt føtter, at de da kommer til å knekke rett av...

Så hva gjør jeg galt? Er det noe ekstrautstyr jeg mangler?

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg har også prøvd en sånn sele, men med en hund som liker å kunne snu seg rund og sitte/ligge i forskjellige stillinger på en tur fikk jeg akkurat samme problem som deg. Selv om jeg har en veldig rolig hund. Hun bare snudde seg iblandt = fult surr på sela. Ble ikke helt innsurra akkurat, men sela gjorde at hun ikke greide finne en god liggestilling i bilen. Gav opp hele greia jeg... Så ingen god råd å få fra meg nei... :glare:

Skrevet

Åkei ja det ser mer praktisk ut! Følgte ikke med noe i pakken her, men det går vel an å få kjøpt den stroppen sånn utenom? Noen som vet hvor? Edit: fant en på solsiden zoo. De har nettbutikk så får bestille derifra..

Hvis noen vet om flere steder de har sånn, må bare si ifra. Fant bare den ene der på nettet, og med postordre porto kostet den mer enn selve sela..

*Dobbeltpost. Endret av Nirm*

Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg sjekket om det egentlig var meningen at det skulle følge med en festestropp, før jeg kjøpte en ny. Sist jeg kjøpte bilsele, manglet stroppen i esken. Noen hadde fjernet (stjålet) den. Fikk selvfølgelig byttet i en ny.

Skrevet

Den typen sele djerve har bestilt, ser det ut til at det er det meningen man skal bruke bilselen som er i bilen til å feste med. Fryktelig upraktisk syns jeg.

www.hundetorget.no har sele til 189kr (i Heras størrelse)

nebb og klør har til 219kr

petsupply har til 135kr

Det er forresten akkurat samme selen (og akkurat samme bilde hihi) på alle tre, så det er ganske store prisforskjeller rundt på nettbutikkene ja!

Skrevet

Jeg har to ulike bilseler til hund. Den ene er med stropp som du fester der vanlig bilsele festes og den andre har en "hempe"som man tar bilselen igjennom og fester den som vanlig. Min erfaring med den stroppen er som din, enten faller hunden på gulvet mellom setene eller så surrer den seg fast. Den selen med "hempen" er mye tryggere for hunden da den ikke faller på gulvet og den klarer ikke å surre bena fast:-) Begge er kjøpt hos vanlig dyrebutikk.

Skrevet
Prøvde å bremse og da falt hun på gulvet mellom setet med bakenden.

Husk at når du bremser så må du jo bremse så hardt at beltestrammeren slår inn, så "testoppbremsinger" vil som regel ikke virke..

Jeg vil anbefale bur. :icon_redface:

Skrevet

Takk for linker Betty!

Ja klart, må jo ganske hard brems til for at den skal virke. Bur er jo det vi foretrekker, men vi har en så liten bil, at noe bur er det ikke plass til desverre. Så da må vi bruke sele.

Synd jeg ikke så at det ikke fulgte med stropp da.. Er det god nok grunn egentlig å sende selen i retur og be om penger tilbake pga det ikke hadde sånn egen stroppe? Den selen var jo bergenet på at selen skal igjennom hullet på selen, men at den ikke passet vår hund pga det..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...