Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen som kan fortelle meg litt om rasene.


netteliten

Recommended Posts

Jeg har jo mistet min gode venn. Bajas.

Når vi skal ha ny hund, vil jeg satse på ren rase.

Og jeg tror vi går for valp.

Rasene som jeg faller for i hundeboka er jo Glen of Imaal terrier, Kooikerhund og Irsk terrier.

Men jeg er livredd for å velge feil rase.

Jeg tenker å gå tur med hunden 3-4 ganger for dagen, bor rett med skogen, så de fleste turene er i skogen.

Jeg vil at hunden skal være sosial med andre hunder.

At den skal like mennesker.

(MÅ ikke hilse på alle på gata, men synes det er koselig med besøk)

Jeg vil den skal være rellativ rolig inne, men leke og kose seg ute.

Når den blir voksen vil jeg ta den med på sykkelturer.

OM jeg er syk, vil jeg den skal takle en rolig dag, samt om den blir skadet/ syk selv!

Og jeg håper den skal like å kjøre bil, men har erfart at de fleste valper er bilsyke, men det kan trenes på.

når jeg leser om rasene, står det moderat mosjon, mye mosjo eller lite mosjon.

Hva eksakt betyr det?

Er 3-4 turer for dagen minimum 30 min pr tur moderat eller mye?

Det blir ofte en times til 2 timer 1-2 ganger for dagen, jeg liker å gå tur.

Men hender jo det blir kortere, eller færre men lengre tur.

Når er valpen "stor nok" til turer? Skal så klart starte forsiktig!

Jeg ønsker så veldig at neste hund skal være sunn og frisk, rolig og glad.

En "normal hund"

Så jeg tar i mot alle råd jeg kan få, slik at det skal gå bra for oss alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke skrive litt mer om hva slags egenskaper du vil at hunden skal ha, eller ikke ha.. en slags + og - liste? Jeg kjenner desverre ikke til noen av de de 3 hundene du har funnet, men det gjør sikkert andre her inne, og med litt mer informasjon om deg og hvordan ditt hundehold skal bli så er det kanskje litt lettere å gi tilbakemelding?

Jeg har sett litt på Terriere selv (som neste hund), mest på Bedlington :D , men har vel kommet til at jeg ikke er et "terrier-menneske". Min erfaring generelt med terriere er at de gneldrer forholdsvis mye (men nå har jeg en lav gneldre-terskel..). De er tøffe som toget, og enkelte har ganske stort jaktinstinkt, (sleng med en skolisse foran en jack så skal du se..!) Pelsstellet virker også noe komplisert.. napping liksom? :wub: (jeg er vant til å bruke klippemaskin! ;) ) men de er flotte hunder, men litt for harde i nøtta for meg. Jeg kjenner verdens staeste skotske terrier, den gjør akkurat som den vil, og får den ikke viljen sin nekter den å gjøre noe som helst.. :P

For min egen del har jeg vel kommet fram til at min neste hund skal være en klassisk selskapshund dvs puddel, fordi det er mer enn nok hund for meg. Puddelen er kjent og kjær for meg, med sine særheter og sjarme. Bajas var vel en flat coat og setter mix, kanskje Flat coat eller en annen retriver kunne vært noe? Har du forresten sett noe på mynder? Whippet er noen lekre skapninger, som slapper av inne og er i fullfart ute.

Lykke til med rasevalg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om kooikerhunden:

Kooikeren er opprinnelig en arbeidende hund, og den trenger arbeidsoppgaver / mental trening! Det er flere som har kjøpt hunden som "kose-hund" (pga vakkert utseende) og fått problemer med negativ og delvis agressiv adferd. Dett er ingen sofa-hund. For kooikeren holder det ikke bare med fysisk trening. Jeg tror at mange som skaffer seg kooiker, ikke har nok kjennskap til rase-bakgrunn. Mange faller for størrelse og utseende. Dersom kooikeren ikke får tilfredsstillt arbeidslysten så dreies lett energien over til noe negativt. Selv går jeg daglige turer på tilsammen 40-60 minutter, og trener aktivt (Lydighet, agility, bruks) ca 1 time. Kjenner andre kooikere som også blir brukt mye, og disse er trivelige, trygge hunder.

Kooikeren er vár. Den er mer vár på omgivelsene enn mange andre raser og MYE mer førervár. For å illustrere hvor førervár den kan være, vil jeg sitere ei fra agility-miljøet: "Når hun (kooikertispa) feiler, så roser jeg litt forsiktig. Når hun lykkes så roser jeg MYE. Hun får aldri et "nei" under trening. Da forsvinner hun bare."

Den trenger MASSE miljøtrening og sosialisering. De trenger en fører som er trygg og som har kontroll. Vet at noen kooikere ikke liker barn, og setter dette i sammenheng med at barn ofte er uberegnelige og høyrøstede.

Alle kooikere jeg kjenner er lett-trente og gjør det som lønner seg for de / det de får belønning for. Men de gjenkjenner raskt situasjoner som tidligere har opplevdes som ubehagelige, som f.eks. en øvelse der fører krever for mye og som gjør at hunden feiler. Da kan de vegre seg lenge i ettertid til tross for mange "vellykkede" treningsøkter.

De lærer utrolig fort, på godt og vondt! Dersom den slipper kloklipping hvis den knurrer så vil den huske det leeeenge, og forsøke den samme strategien mange ganger. Dersom den får kjeft for å knurre under kloklippingen, vil den også huske det leeeenge, og unngå hele situasjonen. Igjen; den krever mye av sin eier når det gjelder reaksjoner og hvilke følger det gir.

Nettopp på grunn av kooikerens várhet kombinert med meget store arbeidslyst, vil jeg ikke si at den er en førstegangshund. Men jeg sier ikke at det ikke finnes unntak. Møter du kooikerens behov får du en utrolig vakker, sjarmerende, lettlært, livlig og livsglad hund som alltid vekker oppsikt. Og pelsen er utrolig lettstelt! 20 min selv-tørk med påfølgende risting, og hunden er igjen skinnende hvit selv etter gjørme- og sandbad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke skrive litt mer om hva slags egenskaper du vil at hunden skal ha, eller ikke ha.. en slags + og - liste?

Det jeg ønsker meg i en hund er at den er leken og glad.

Gjerne ikke for mye pelsstell. Jeg tenker også det med napping, blir nok at jeg klipper, da jeg ikke tenker utstilling. (mye pels er briard, lhasa apso, collie f.eks)

Jeg liker å leke med klikker. Så vil at hunden skal like å lære noe nytt.

Jeg synes det er moro at hunden underholder seg selv og finne på noe! At en får respons når en snakker til den og leker med den.

Jeg liker å gå i skog og mark, så ønsker hund som ikke har stort jaktinstinkt, så der blir det vanskelig med terrier, da de aller fleste jakter. Ønsker at den skal kunne gå fritt der det er hundevennlig.

Vi har katter, så den må være kattevennlig.

Jeg vil at hunden er noe livlig, ikke en "daffer" Men at den er kontrollert aktiv. (ikke går beserk)

jeg vil den skal være sosial, ikke noe slosshund. Men normalt like andre hunder, også i samme kjønn.

Også hengiven bør den være.

Ikke en dominant hund, men mer vennlig.

Den må ikke være for tung, da jeg sliter med helsa. (muskel og leddproblemer. Pga det må jeg gå mye, og ofte, ellers "stivner" jeg) Så jeg er ute rellativt ofte.

Ikke for mye pels. men gjerne litt rufsete. Og egentlig liker jeg hunder som er myke å ta i.

Men her er ikke noe must. Utseendet betyr mindre, trivsel, at vi passer sammen mentalt betyr aller mest.

Jeg vil ha en gøyal og morsom hund, men at den også kan slappe av litt. Det kunne ikke Bajas.

Hva er vel bedre når en kommer hjem fra en lang tur, enn at hunden legger seg og sover fornøyd. Liksom "takk for turen"

Men den må ikke sove hele dagen. Som sagt har jeg masse tid til å leke med den.

Sta hund går bra jeg er tålmodig.

Jeg gjør ikke noe av litt lyd, men ønsker ikke en hund som gneldrer for ingen ting.

Men lyd under lek, at den sier fra når det ringer på døra, det gjør jeg ikke noe av.

Jeg er hjemme hele dagen, så har masse tid til trening, sosialisering og lek.

Jeg skal ikke jakte med hunden, men kunne godt tenkt meg å trene lydighet og agillity.

(Ikke konkurranse, mer for moro)

jeg jogger/ løper ikke. Men liker å gå langt og lenge.

Jeg liker egentlig alle raser, men er ikke alle som passer inne. Så jeg tar alle råd jeg kan kommer over.

Blir sikkert ikke de rasene jeg har plukket ut. Jeg er helt på startfasen av rasevalg. Og er nok Irsk terrier jeg liker best for øyeblikket av de rasene jeg har plukket ut.

Puddel vil ikke mannen min ha, så det er sammen med chæfer og rotweiler og dobbermann helt bestemt på ikke aktuelt. Ellers er vi helt åpne.

Er det noe mer dere bør vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har bare møtt på 2 Irske Terriere og den ene var veldig forsiktig med de andre hundene, tok livet med ro og var rolig.

Den ande jeg har møtt løp tvert bort til hunden min, og i det min hund begynte å knurre så stakkaden fort. Var alltid i nærheten av hunden min, og oppsøkte andre hunder rimelig fort.

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som du ønsker deg en toller, jeg :rolleyes: !

Jeg synes toller er utrolig pene, kjekk str er det også.

Men kan den sammenlignes med Kooikerhund?

Toller er vel andehund og den er jo brukshund også?

Vil du fortelle meg litt hvordan en dag med din toller utarter seg? Hvor mye tur, lek, hvordan er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
Anbefaler ikke wheaten terrier til folk som ikke ønsker mye pelsstell!

Enig i den, men så er det jo ikke så fryktelig mye mas med pelsen heller da. Børsting med kam hver dag, 3-4 klipp i året + klipp av pels under poter o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes toller er utrolig pene, kjekk str er det også.

Men kan den sammenlignes med Kooikerhund?

Toller er vel andehund og den er jo brukshund også?

Vil du fortelle meg litt hvordan en dag med din toller utarter seg? Hvor mye tur, lek, hvordan er den?

En dag med min toller kan være sånn: Morgentur rundt kvartalet klokken sju, ca. Hjemme alene hele dagen (til minsten kommer fra skolen ca to). Så ut en time - en og en halv. Trener litt ulike lydighetsmomenter, agilitymomenter, og eller spor i løpet av turen.. Fibi elsker å trene. Særlig spor. Så er det hvile og mat og ut en tissetur om kvelden. Vi trener også på stuegulvet, men svært skjelden og bare på mitt initiativ for det ble et helv... mas om å trene en periode.

Fibi er en toller med litt spesielle behov, så vi trener passering, hilsing på andre hunder, særlig tisper, la vær å hilse på andre hunder og diverse mestringsoppgaver som måtte dukke opp for å forme en så trygg og harmonisk voksenhund som mulig. En hund som i utgangspunktet er normaltfungerende trener jo også på de samme tingene, men ikke nødvendigvis med arrangerte betingelser. Altså mer i naturlige situasjoner.

En toller skal være våken, kvikk og ivrig. Syns de minner mye om bordercollie. Det vil jo også si at man gjerne kan tone ned iveren, for at det ikke skal bikke over i ukontrollert stress (noe stress er jo bra for å få jobbet effektivt). Andre hunder må jo gjerne "lekes opp" for å komme i treningsmodus. Fibi trenger bare at jeg stiller meg opp og sier "på plass" så er hun superklar for hva som helst!

Tolleren er en andehund og elsker å bade (eh noen må jo lære det òg). For andre holder det at de hører et plask så hiver de seg uti. Det er nok noen tollere som har røket i konkurranser, når disse er lagt ved vann. De jobber som noen helter til en unge kaster en stein eller noe i vannet, så vips er tolleren uti!

Tolleren kan også være noe reservert mot fremmede. De skal selvfølgelig ikke være så usikre at de blir ufine, men er rett og slett ikke så begeistret for å bli klådd på av gud og hvermann. Vi jobber stadig med dette og Fibi lar seg nå klappe av de fleste som stopper og vil hilse, men er hun egentlig ikke interessert, så blir det med en fort snus og så snur hun seg mot meg for å få godbit! Ja ja, sånn kan det gå når men "trener" inn atferder hunden må mestre for å kunne bo i sentrale strøk! Jeg kan også be folk la vær å ta kontakt med henne, hvis hun f.eks setter seg bak meg når vi stopper fordi jeg skal prate med noen. Når hunden sier fra på en høflig måte at den ikke vil bli tatt på, skal det respekteres mener jeg!

Ellers er de jo veldig knyttet til familien sin og kan varsle når det kommer noen. De er jo hunder!

Tolleren er en hund som elsker å jobbe og jeg vil ikke anbefale den rasen til noen som bare skal tusle på tur! De må få løpe fritt i skogen når det er lov og ellers trene på nær sagt hva som helst, bare de får utfordringer både for hjerne og kropp!

Håper dette ga deg noen svar... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar om hunder.

Jeg har enda angst om en stresset hund som Bajas var.

At vi ikke skal mestre hunden.

Så jeg starter med en "nybegynner hund" denne gangen.

Toller er kjempe sjarmerende hunder, sammen med mange andre hunder. (elsker de fleste terrier, men det er jaktinstinktet til dem og dansk / svensk gårdshund som skremmer meg, da vi titt og ofte har gnagere, vi har katter og vi har rådyr rett utenfor huset)

Jeg har siden jeg var liten jente synes at Cavaler King Charles spaniel er en søt hund.

Den er ikke så stor, men likevel liker den en solid tur.

Den har ikke sterkt jaktinstinkt (men joda, den har jaktinstinkt)

Den er vennlig mot folk og fe.

Den er slett ikke for tung for meg!

Og den er en glad hund, et ordentlig familiemedlem!

Så vi har bestemt oss for å satse på den rasen.

Nå leter vi etter en seriøs oppdretter.

Hvordan vet vi at oppdretter er seriøse?

Jeg har aldri vært på hundeutstilling, lest på en stamtavle etc.

Vi har mailet ulike oppdrettere, men er det noe spesielt jeg skal spørre om?

Jeg har tenkt å spørre om å komme på besøk.

Jeg vil forsikkre meg om at hundene ser friske ut, at de er glade, at de ikke er nervøse og veldig gneldrete.

Og jeg vil jo se om oppdretter er hyggelig!

Alle gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av de kritiene du vil din nye hund skal ha, er ting du venner den til fra den er valp, f.eks bilkjøring, venn valpen til å kjøre bil, er ingen hunderase som liker der mer eller mindre en annen, er hvordan du lærer den til å kjøre bil, Mike elsker å kjøre bil for han har forventinger, vi skal til et annet sted, kanskje noe morro?!

At den skal like andre mennesker, like andre hunder, mye av det du skrev kan du selv sørge for at din nye hund blir!

Jeg har bare cockeren i hjertet, så jeg kan ikke så mye spesifik enn det de andre har skrevet her, men lykke til hvertfall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh. Det virker som dere har rukket å tenke mye siden i går :rolleyes: !

Kjenner noen som adopterte en cavalier som var aldeles nervevrak og livredd alt og alle! De returnerte ham og kjøpte seg en lien goldendame i steden. Hun er aldeles perfekt og bare blid og raus mot verden.

Man har ikke alltid noen garanti for at hunden man skaffer seg automatisk innehar de "rasetypiske" egenskapene, men dere gjør nok rett i å se dere nøye om.

Lykke til med valg av hund! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh. Det virker som dere har rukket å tenke mye siden i går :rolleyes: !

Kjenner noen som adopterte en cavalier som var aldeles nervevrak og livredd alt og alle! De returnerte ham og kjøpte seg en lien goldendame i steden. Hun er aldeles perfekt og bare blid og raus mot verden.

Da må den cavalieren vært veldig lite rasetypisk. :D Slik skal ikke en cavalier være. :wub:

Si ifra hvordan dette går da.. er lidenskaplig forelsket i cavalieren så når du har funnet oppdretter så send meg gjerne pm igjen om hvem det blir, og gjerne hvem foreldrene blir. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du må for all del ikke skaffe deg en napperase hvis du har bestemt deg for å klippe uansett. Hunden skal nappes fordi pelsen skal beholde sin naturlige hensikt, ikke på grunn av utseendet/utstilling.

------

Så jeg starter med en "nybegynner hund" denne gangen.

Hvis du ser etter nybegynnerhund vil jeg ikke anbefale Irsk terrier; de er noe av det strieste du får innen terrierne. Gå heller for en spanieltype med roligere gemytt. :icon_redface:

*dobbeltinnlegg. Bruk redigerknappen. Mod Yakine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Sheltie? Lite pelsstell (selv om alle tror at det er mye, den er selvrensende og tørker fort), de er utrolig lærenemme, flink i lydighet/agility, stor hund i liten innpakning, vil som regel holde seg i nærheten av deg i skog og mark, og det beste av alt er at de tilpasser seg din livsstil! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert buhunden? :icon_redface: Passe størrelse, så aktiv du vil ha den, allsidig til tusen. Jeg kan vel egentlig beskrive den som et tomt ark det er opp til deg å tegne på :lol: De enste grunnreglene for å få en koslig og bra buhund er å forebygge bjeffing på rett måte, men la den nå få lov til å si fra når når det kommer folk. Den trenger utover det akkurat det samme som andre hunder. sosialissering, aktivitet, og miljøtrening.

En del aktivitet må en buhund få ha, det er tross alt en brukshund, ikke et sofadyr ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her.

Jeg kikker og kikker på hunderaser.

Jeg er enda svak for Irsk terrier, skrev lang mail til en oppdretter, så får jeg se hva hun sier.

Vi skal i så fall reise opp å se hvordan man steller pelsen.

Av buhundlignende raser liker jeg lapsk vallhund, men da bare utfra bilder.

Noen som kjenner den rasen?

Terrier, kjenner du Welsh terrier?

Cavaleren er kjempe søt og fin, men det jeg er redd for er at den skal bli nettop en sofahund.

Jeg vil ha litt utfordring.

Men ikke vann over hodet.

Men ingen ting er bestemt.

Har mailet flere oppdrettere på Cavaler, men er bare 3 color som er til salgs nå, men jeg tror jeg vil vente til jeg er HELT sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavaleren er kjempe søt og fin, men det jeg er redd for er at den skal bli nettop en sofahund.

Jeg vil ha litt utfordring.

Men ikke vann over hodet.

Min mening: Utfordringene kan du lage selv - og verken cavalieren eller noen annen hund er født sofahund - det blir hva du gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...