Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler med overbitt.

:)Kine

Recommended Posts

Skrevet

Litt usikker på hvorfor overbittet gjør at hunden ikke liker å ha ting i munnen. Et mykt skinn eller andre myke, men robuste leker skulle ikke være ubehagelig å ha i munnen av den grunn? Er det en hund i tannfelling, så kan det være at løse tenner gjør at det er vondt, ikke overbittet.

Baller som den jakter burde jo kunne være morsomt for den om den liker slikt. Lett å bære i munnen også om den skulle finne på det ;)

Dersom du trenger leking som forsterker, og dermed har planer om å trene litt lydighet, så ville jeg virkelig tenkt på å venne hunden til å ha noe i munnen. Den må jo lære apport en dag, og da er det greit om den ikke har negative opplvelser med å ha ting i munnen.

EDIT:

Trenger den leker da?

Syns forøvrig at det er trist at en som har brukshund ikke ser nødvendigheten av at hundene lærer å leke. Forteller meg at hundene ikke brukes til stort...

Skrevet

Det skal ikke brukes som forsterker. Bor sammen med en omplasseringshund på 2-3 år i jula. Hun har et stort overbitt, og har aldri lekt noe særlig før. Det virker som hu synes det er ubehagelig med draleker ihvertfall. Kan leke litt "dytte" lek med en bamse mot nesa, og det er morro, men hu vil ikke ha den i munnen.

Vi har lekt litt "sisten" nå, og det var kjempegøy! Apport fungerte helt greit. Hu henta ballen to ganger, også var det ikke noe morsomt lenger. Tenkte vi skulle prøve sporsøking etterhvert.

Den trenger jo ikke å leke, men det er jo kos å leke sammen både for eier og hund. Hu er ganske smart, så hu hadde nok likt leker hvor hu fikk tenke litt.

Guest Belgerpia
Skrevet
Det skal ikke brukes som forsterker. Bor sammen med en omplasseringshund på 2-3 år i jula. Hun har et stort overbitt, og har aldri lekt noe særlig før. Det virker som hu synes det er ubehagelig med draleker ihvertfall. Kan leke litt "dytte" lek med en bamse mot nesa, og det er morro, men hu vil ikke ha den i munnen.

Vi har lekt litt "sisten" nå, og det var kjempegøy! Apport fungerte helt greit. Hu henta ballen to ganger, også var det ikke noe morsomt lenger. Tenkte vi skulle prøve sporsøking etterhvert.

Den trenger jo ikke å leke, men det er jo kos å leke sammen både for eier og hund. Hu er ganske smart, så hu hadde nok likt leker hvor hu fikk tenke litt.

Seriøst - om hunden virker som om den synes det er ubehagelig å ha ting i munnen så bør man vel kanskje ta en tur til veterinæren å få en full sjekk på om overbittet plager henne - med eksempelvis tenner som treffer feil osv. - og så eventuelt korrigere det?

Bare en tanke liksom............

Overbitt skal normalt sett ikke han noe å si i forhold til drakamper osv. - men om hunden viser motvilje mot å dra så kan det indikere at noe gjør vondt - og det skal normalt sett ikke ett overbitt gjøre liksom...

Skrevet

yngvil: Du kunne ikke tatt mere feil. Mine hunder brukes aktivt, to av dem brukes aktivt i jobb. Og jeg leker med hundene, men de har ikke leker liggende. Mine hunder lærer å leke, men ikke med leker, derfor spørsmålet om hunden trenger leker.

Skrevet

Hu skal ikke ha noe vondt, har blitt sjekka hos dyrlegen flere ganger. Jeg trodde også rotteweilere skulle være veldig glad i dra-leker, så derfor tenkte vi at det kanskje var ubehagelig for henne. Hvordan pleier du å leke med hundene dine, alucinor?

Skrevet
yngvil: Du kunne ikke tatt mere feil. Mine hunder brukes aktivt, to av dem brukes aktivt i jobb. Og jeg leker med hundene, men de har ikke leker liggende. Mine hunder lærer å leke, men ikke med leker, derfor spørsmålet om hunden trenger leker.

Bra :D

Synes lek er nyttig for alle som har hund. Man lærer utrolig mye om hunder gjennom lek (jo flere hunder man leker med, jo mer lærer man), for ikke å snakke om at lek som regel er en mye bedre forsterker enn mat.

Skrevet
Hu skal ikke ha noe vondt, har blitt sjekka hos dyrlegen flere ganger. Jeg trodde også rotteweilere skulle være veldig glad i dra-leker, så derfor tenkte vi at det kanskje var ubehagelig for henne. Hvordan pleier du å leke med hundene dine, alucinor?

Bitepølse, bitearm og dekk. Leken er en del av treningen og jobben.

Skrevet

"Bra

Synes lek er nyttig for alle som har hund. Man lærer utrolig mye om hunder gjennom lek (jo flere hunder man leker med, jo mer lærer man), for ikke å snakke om at lek som regel er en mye bedre forsterker enn mat."

Jeg har hatt gleden av å studere hunder i flokk og lærte mye av deres aktivisering og lek. Å jobbe med hund er moro, og belønningen vi bruker gies i form av bitepøse eller arm, eller dekk. Ball brukes i visse sammenhenger, som f.eks ved lek/trening i sandtak eller for å trene opp nesa.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...