Gå til innhold
Hundesonen.no

Gurami skifter farge


Marianne

Recommended Posts

yakk! Ser ikke helt frisk ut nei. Akkurat eksakt hva det kalles er jeg usikker på, men det er en tilstand som ofte kommer av uriktige vannverdier og/eller stress.

Har hatt det selv på en sommerfuglciklide som ble en overskuddshun fra pardannelse, og hun døde etter noen få uker med "svarthode".

Innvollsorm hos fisk synes først og fremst ved at fisken gnir seg på bunnen eller andre ting, akkurat som når hunder "tørker" baken...*glis*.

Noen ganger kan man tydelig se hvite sytråder henge ut av fisken bak, andre ganger kan det stikke ut bittesmå røde "koster" bak (den er megalei å få og oppdage) også er det gjellemark som vises ved at det kan komme hvite mark ut av gjellene på fisken - det er YAKK det.

Heldigvis er det relativt sjeldent at fisk får mark, men det kan desverre dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Hva kan jeg gjøre med den Svarthodede da? Skal jeg bytte noe vann eller...? Den andre guramien min har også fått noe rare greier, men det ser ikke ut som noe som du forklarer der... Hmm.. Skal prøve å få tatt et bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... Et lite tips.. Hvis noen skal ta bilde av syk fisk, putt den i en pose! ;) Har gjort bildene ganske mørke for da var det lettere å se...

Rar flekk på hodet

DSC00592.jpg

DSC00593.jpg

Neders og innest på finnen

DSC00596.jpg

Rart overalt ;)

DSC00602.jpg

DSC00600.jpg

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sååå typisk guramier! De sårene oppstår etter napping og jaging. Så de er nok ikke syke foreløpig, men slikt svekker fisken og øker risikoen for at du får noe drit i karet ditt - og dermed er de en risikofaktor for dine andre fisker også.

Har selv prøvd og testet ut behandling og leging av guramier med slike sår, men det er ikke verdt energien og pengene. Dette er årsaken til at det ikke kommer flere guramier inn døren her hvertfall.

Avliv fisken og ta et delvannsbytte. Er ikke noe særlig mer du får gjort med det alikevel desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er sååå typisk guramier! De sårene oppstår etter napping og jaging. Så de er nok ikke syke foreløpig, men slikt svekker fisken og øker risikoen for at du får noe drit i karet ditt - og dermed er de en risikofaktor for dine andre fisker også.

Har selv prøvd og testet ut behandling og leging av guramier med slike sår, men det er ikke verdt energien og pengene. Dette er årsaken til at det ikke kommer flere guramier inn døren her hvertfall.

Avliv fisken og ta et delvannsbytte. Er ikke noe særlig mer du får gjort med det alikevel desverre.

Avlive?? ;) Jeg? Avlive...? Men assa atte, det troro jeg ikke at jeg klarer...! Har gjort det en gang med en fisk som var synlig syk og kom til å dø, det var bare spørsmål om kort tid og da hadde jeg det så vondt inni meg lenge etterpå..! Vet ikke helt om jeg klarer det assa... ;)Jada jeg vet, fryktelig pysete

Har du noen tips på hvordan da...? Orker ikke kappe hodet av den eller noe sånt! *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lett å avlive en fisk, spesielt ikke når det er litt størrelse på dem.

Vet det er mange som sverger til å slippe den i kokende vann (har ikke gjort det selv) for det skal være mest humant, mens andre gjør som jeg foretrekker: putt fisken i en pose uten vann og slå den mot noe veldig hardt.

Usj! Dette var makabre greier å begynne julaften med!

Lykke til og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
Vitsen med å skrive det 1 1/2 år etter at hun sa fisken er død? :thumbs:

Sorry, ville bare komentere det! Selv om det er en gammel tråd så er det mange som kikker her...

Uansett er jeg veldig dårlig til og sjekke sånt, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...