Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjenner jeg blir irritert


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

"Den perfekte julegave!" ser man ofte som overskriften i annonser nå. I annonser om dyr til salgs!

Er denne julegaven virkelig så perfekt?

Jeg kjenner jeg blir så sinnsykt irritert av å lese avisa og andre plasser hvor man kan legge inn annonser..

Ser flere og flere slike overskrifter frem mot jul nå, og jeg kjenner jeg blir irritert...

Flere som irriterer seg over slike annonser, der hvor dyr liksom skal være den perfekte julegave?

Joda, man kan kjøpe en hund, men batteriet går ikke ut av seg selv, sånn ca. når man har satt den på hylla og er lei av den <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alt for ofte at slike annonser ender i at dyrene blir omplassert, gitt bort, avlivet osv fordi det egentlig ikke var dette "eieren" ønsket seg.

Skal man skaffe seg et dyr, krever det enormt mye vurdering og tenking. Har man da klart for seg at dette klarer jeg å gjenomføre, og ikke bare til etter jul, føler man at man er klar for det, kan man godt gå for en slik annonse. Impulskjøp derimot, det er det som gjør omplaseringsentrene så fulle.

Men folk kan virke mer seriøse enn å annonsere valper og andre dyr som den perfekte julegave. Ofte stemmer det ikke i det hele tatt, ikke fordi dyret ikke er en fin julegave, men fordi den personen som får dyret viser seg å være en dårlig eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg blir skikkelig provosert!

Folk kan vel ikke være så dumme at de kjøper dyr i julegave til noen ?

For fire år siden, iår, var moren min så "dum" at hun gad meg Buster i julegave :rolleyes: . Jeg vil ikke påstå at det var så dumt av henne jeg da, men så var det jo ikke et impulskjøp men noe hun hadde tenkt igjennom en stund. Men det kan kanskje ikke sammenlignes med de som plutselig finner det for godt at nå passer det så fint med en valp. Og jeg liker heller ikke at annonser blir presentert med "perfekte julegave". Moren min visste godt hva jeg ville ha i en hund, og hun visste at jeg hadde all forutsetning for å ta godt vare på hunden. I tillegg så visste hun jo og at visst det skjærte seg så hadde både hun og mine to eldre hundesøsken, pluss en onkel, mulighet til å ha Buster for meg. Men jeg er jo enig i at man ikke bare plutselig går ut og kjøper et dyr til noen. Nå kjenner moren min meg så godt, og hun hadde mange hundeforhør av meg de månedene mellom sommer og jul. Og jeg var jo ute etter en hund uansett, jeg holdt bare på med sparing. Så akkurat det julegavekjøpet syns jeg ikke var så dumt. Men som hovedregel syns jeg som sagt ikke at dyr er julegaver. Eller blir det hyklerisk av meg å si :unsure:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at annonsører bruker ordlag som "Årets beste julegave" når de annonserer dyr, hvilket er kritikkverdig selvsagt. -Og som ofte fører til impulskjøp, hvor kjøper ikke har tenkt godt nok igjennom det å kjøpe et dyr. (Hund, rotte, hamster, whatever). En annen side av saken er jo at det også kan være et planlagt kjøp i de situasjoner som foreldre/kjærester/ektefeller gir bort dyr i julegave. Jeg ville nok vært forsiktig md å gi bort dyr til venner. Har selv opplevd å få en kattunge i julegave for endel år tilbake. Langt ifra noe jeg ønsket meg fra denne relativt gamle vennen, men katten kom og levde i mange år. Og det er i grunn en solskinnshistorie, som heller bekrefter unntaket enn regelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien får ofte valper rundt juletider, og enkelte ganger har jeg hatt valper som har vært leveringsklare i romjula. Da blir det fort endel forespørsler om de ikke kan bli levert noen dager tidligere, slik at de kan bli gitt til barn e.a. i julegave. Her er jeg MEGET konsekvent. Et dyr er ingen julegave. Det er et levende individ- et familiemedlem som skal innlemmes i familien i felles enighet, og med grundig planlegging. Jeg synes det sender helt feil uttrykk at dyret er et symbol på en julepresang, og dersom valpen hadde vært leveringsklar juleaften hadde jeg mest sannsynlig foretrukket at de ble hentet i romjula alikevel for å unngå dette stempelet. Selvførgelig finns det unntak- Familier som har diskutert nøye og vel, og alle er enige om at dette vil de gå inn for. De har i felles enighet kommet fram til ønsket rase, og snakket om arbeidsfordeling, ferieløsninger og det økonomiske aspektet. Når valpen så er leveringsklar på julaften kunne dette vært ekstra hyggelig... Men er ikke julaften hygelig nok i seg selv? Julaften er koselig, men hektisk.. Kanskje ikke den beste dagen for en valp å komme til et helt nytt miljø? Den første dagen utenfor valpekassen er en meget stor miljøforandring for den lille, og den dagen bør legges til rette for og handle om valpen, og ikke så mye annet. Er julaften den beste dagen for dette? Da er jo somoftest programmet fullt, og må "kjøres igjennom".

I år har jeg ingen valper, men senest i går fikk jeg en tlf samtale fra en mann som ønsket å kjøpe en valp i julepresang til sin fraskilte kone. Hun var så mye alene, og kunne trenge selskapet. Han spurte og grov om rasen (hvilket er veldig bra), men det kom fram at konen ikke visste mye om hund, og iallefall ikke hva en basenji var. Jeg gav ham klar beskjed om at han aldri måtte finne på å kjøpe en hund- og iallefall ikke en basenji- uten at hun selv visste hva hun fikk/ gikk til.

Dette er tross alt et levende individ med en forventet levealder på 12-14 år, og en basenji passer slettes ikke for alle, uansett hvor pene/elegante de ser ut.

Heldigvis lot han til å skjønne poenget, og istedenfor å gi henne en valp i gave skulle han gi henne et "gavekort på ønsket valp" samt en rasebok. Så kan hun selv sette seg ned å lese om de rasene som tiltaler henne, og bruke tid på å finne ut om dette er noe hun vil gå inn for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis lot han til å skjønne poenget, og istedenfor å gi henne en valp i gave skulle han gi henne et "gavekort på ønsket valp" samt en rasebok. Så kan hun selv sette seg ned å lese om de rasene som tiltaler henne, og bruke tid på å finne ut om dette er noe hun vil gå inn for.

Det hørtes veldig flott ut, at han skjønte poenget og at han kom på en så koselig "løsning". :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg ingen valper, men senest i går fikk jeg en tlf samtale fra en mann som ønsket å kjøpe en valp i julepresang til sin fraskilte kone

Høh.. Min fraskilte mann kjøper ikke gave til meg han.. Det er forskjell på folk, liksom <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synest det er en dårlig måte å annonsere på, men det er ikke noe jeg går rundt å irriterer meg over.. jeg merker jeg er negativ til folk som skal få seg hund. sviger familien har lenge hatt lyst på hund men jeg vet at det ikke hadde vert så enkelt som de tror. de snakket om å gi hund til et av familiemedlem til jul. jeg synest apsolutt at dette var en dårlig ide. de ser jo hvor godt vi har det, men de ser ikke alt ansvaet og alt det negative. de ser en lykkelig hund som leker og koser seg. jeg sier ikke at de ikke hadde tatt vare på den, men jeg tror ikke folk flest VET hvor krevede det egentlig er. men nå må vi på tuuur! hade bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fire år siden, iår, var moren min så "dum" at hun gad meg Buster i julegave :rolleyes: . Jeg vil ikke påstå at det var så dumt av henne jeg da, men så var det jo ikke et impulskjøp men noe hun hadde tenkt igjennom en stund. Men det kan kanskje ikke sammenlignes med de som plutselig finner det for godt at nå passer det så fint med en valp. Og jeg liker heller ikke at annonser blir presentert med "perfekte julegave". Moren min visste godt hva jeg ville ha i en hund, og hun visste at jeg hadde all forutsetning for å ta godt vare på hunden. I tillegg så visste hun jo og at visst det skjærte seg så hadde både hun og mine to eldre hundesøsken, pluss en onkel, mulighet til å ha Buster for meg. Men jeg er jo enig i at man ikke bare plutselig går ut og kjøper et dyr til noen. Nå kjenner moren min meg så godt, og hun hadde mange hundeforhør av meg de månedene mellom sommer og jul. Og jeg var jo ute etter en hund uansett, jeg holdt bare på med sparing. Så akkurat det julegavekjøpet syns jeg ikke var så dumt. Men som hovedregel syns jeg som sagt ikke at dyr er julegaver. Eller blir det hyklerisk av meg å si :unsure:;)

formulerte kanskje det jeg skrev litt dumt og kort :wub:

Var ikke det jeg mente i det hele tatt og nå så jeg hvor dumt det var at jeg skrev noe i det hele tatt :P

men for å rette det opp.. du sa jo egentlig det meste selv. Mente det at folk bare kjøper dyr i gaver. Det blir jo helt noe annet når det er skikkelig gjennomtenkt og når hun vet at du har det som trengs for å klare en hund.

Synes det er så fælt når det står i dyrebutikker og sånn: Kaniner til bare 250 kr. Den perfekte julegave !

håper det ble forståelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formulerte kanskje det jeg skrev litt dumt og kort :wub:

Var ikke det jeg mente i det hele tatt og nå så jeg hvor dumt det var at jeg skrev noe i det hele tatt ;)

men for å rette det opp.. du sa jo egentlig det meste selv. Mente det at folk bare kjøper dyr i gaver. Det blir jo helt noe annet når det er skikkelig gjennomtenkt og når hun vet at du har det som trengs for å klare en hund.

Synes det er så fælt når det står i dyrebutikker og sånn: Kaniner til bare 250 kr. Den perfekte julegave !

håper det ble forståelig :D

Skjønte nok hva du mente ja. Mitt innlegg var ikke ment som noe angrep på det du skrev, bare en liten nyansering :P . Er helt enig i å annonsere og oppfordre folk til å kjøpe dyr i julegave til andre, uten å tenke nevneverdig over det er tåpelig. Får litt vondt i meg når det annonseres med "perfekt julegave" . Så faktisk en annonse en plass med en hest som skulle selges. Barnevennlig og en perfekt julegave til barn sto det :P . Ble ganske så irritert når jeg så den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...