Gå til innhold
Hundesonen.no

"Schäferrumpe"


Nirm

Recommended Posts

Schäferrumpe er betegnelse på at utstillingsschäfere ofte har svært lavt kryss. Rumpa er omtrent i bakken, bakbeina er for skråstilte og korte. For enkelte hunder har dette ført til vanskeligheter med å hoppe opp på høyder - noe de normalt ikke skal ha noe problem med i og med at det er en brukshundrase.

Edit: GLEM det! Jeg har misforstått da man ofte omtaler den lave rumpa til schäferen som schäferrumpe. Jeg stusset litt etterpå og når jeg søkte fant jeg dette: http://www.trondheim-dyrehospital.no/artik...chäferrumpe.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Schäfer jeg kjenner godt har dette.. Det er bra i perioder, før det bygger seg opp igjen. Hun hadde utbrudd en gang jeg hadde henne, jeg visste jo at hun hadde dette, men ikke at det var så ille! Vi var ute på tur og plutselig så jeg at det rant blodvann fra rompa hennes og nedover pelsen. Hun er av den skikkelig langhårs typen så du kan jo tenke deg hvordan pelsen så ut.. *grøss* Jeg fikk litt sånn små panikk, heldigvis var vi nesten hjemme da det skjedde så jeg bare fikk henne inn og la henne ned og fikk sett på det. Ringte litt sånn halvhysterisk til eieren hennes :P

Det som skjer er at det danner seg væskefylte hulrom i huden som så finner seg vei ut til overflaten for å tømme seg, dette er ganske så betent og aua for hunden. De eneste medisinene som funker på denne hunden er så sterke for nyrene hennes, så hun kan ikke gå på de.

Hun blir smurt med Aloe Vera hver dag, noe som ser ut som det hjelper og holder de værste utbruddene unna.

Håper ikke Vida har fått dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at det danner seg væskefylte hulrom i huden som så finner seg vei ut til overflaten for å tømme seg, dette er ganske så betent og aua for hunden. De eneste medisinene som funker på denne hunden er så sterke for nyrene hennes, så hun kan ikke gå på de.

Fistel kalles det vell på fagspråket. Sår som blir dannet innenfra og ut, ofte i forbindlese med tarm. Væske inni tarmen er ganske sterkt og ett hull i tarmveggen gjør at innholde bare fortsetter å "svi" seg en vei ut...

*grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke Vida har fått dette?

Nei. Hun har "bare" hatt problemer med analkjertlene, så hu fikk de fjerna denne uka her. Og da kom jeg bare å tenke på om mye problemer med de kunne kanskje foråsake schäferrumpe...

Men kan slike ting vokse innover i kroppen og? Eller vokser de alltid ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fistel kalles det vell på fagspråket. Sår som blir dannet innenfra og ut, ofte i forbindlese med tarm. Væske inni tarmen er ganske sterkt og ett hull i tarmveggen gjør at innholde bare fortsetter å "svi" seg en vei ut...

*grøsser*

Jepp, det heter fistel på fint! :P Og ja det er bare å grøsse seg i vei for det ER grusomt (og) ekkelt...

Nei. Hun har "bare" hatt problemer med analkjertlene, så hu fikk de fjerna denne uka her. Og da kom jeg bare å tenke på om mye problemer med de kunne kanskje foråsake schäferrumpe...

Men kan slike ting vokse innover i kroppen og? Eller vokser de alltid ut?

Jeg trooor ikke de vokser innover, men det vet jeg ikke. Jeg har bare hørt om at de vokser utover ihvertfall, lurer på om det er en av kroppens finulige finesser som gjør at det kommer ut og tømmes på huden.. Håper virkelig at Vida ikke utvilker dette, for Wachita plages endel med det... :P *mumler noen stygge banneord om dårlig avl og ødelegge en flott rase* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh folkens.. snakker vi ikke "bare" om betente analkjertler her? *Går snart i fistel i frustrasjon" :P

Vi snakker om begge deler. Vidaen har "bare" betente analkjertler, mens eieren lurte på hva schäferrumpe egentlig var :P For det er så mye rart som sies om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om begge deler. Vidaen har "bare" betente analkjertler, mens eieren lurte på hva schäferrumpe egentlig var :P For det er så mye rart som sies om det...

På "folkemunne" er schäferrumpe og betente analkjertler det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "folkemunne" er schäferrumpe og betente analkjertler det samme.

:P Analkjertlene ligger da inni, ikke rundt anus...! Hvordan i all verden kan det være det samme da? Fistlene ligger jo rundt anus.. Wachita har også noen helt oppe i/på siden av halefestet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "folkemunne" er schäferrumpe og betente analkjertler det samme.

Det tror jeg kommer av at analkjertler som sprikker danner fistler. Fistler har mange årsaker!

Schaferrumpe er ikke når analkjertler danner fistler. Fistler kan også oppstå etter operasjoner som blir angrepet av f.eks hvite.Stafylokokker. Da er det innfeksjon innvendig som tilslutt kommer ut... og er meget vanskelig å få til å gro igjen da det meste rundt "gangen" er ødelagt og har meget dårlig gro kjøtt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kommer av at analkjertler som sprikker danner fistler. Fistler har mange årsaker!

Schaferrumpe er ikke når analkjertler danner fistler. Fistler kan også oppstå etter operasjoner som blir angrepet av f.eks hvite.Stafylokokker. Da er det innfeksjon innvendig som tilslutt kommer ut... og er meget vanskelig å få til å gro igjen da det meste rundt "gangen" er ødelagt og har meget dårlig gro kjøtt :P

Det er vel det samme som når analkjertler sprekker? At kjøttet rundt gror ikke helt som det skal. Dyrlegen snakket noe om at grensen mellom analkjertlene og muskler rundt ble "uklart" om kjertlene var sprukket, eller hadde gått mye betennelse i. Og at operasjonen ble vanskeligere og større sjanser for komplikasjoner etter det.

Noen som veit om schäferrumpe er arvelig? Eller om det bare er tilfeldigheter som gjør at en hund får det? Trur jeg bare har vært borti en hund med dette. Denne hadde noen cyster i buken om jeg ikke husker feil... Er det vanlig, eller var det en tilfeldighet?

Kan man forebygge analkjertelproblemer?

Edit: Må bare skryte av hunden min som er superflink og tar medisinene sine nå. Bare å gi henne tabelettene, så går de ned på høykant. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme som når analkjertler sprekker? At kjøttet rundt gror ikke helt som det skal. Dyrlegen snakket noe om at grensen mellom analkjertlene og muskler rundt ble "uklart" om kjertlene var sprukket, eller hadde gått mye betennelse i. Og at operasjonen ble vanskeligere og større sjanser for komplikasjoner etter det.

Fistler en ikke en sykdom i seg selv, men er komplikasjon i forbindelse med en sykdom/skade/infeksjon.

Har selv hatt en hund hvor analkjertlene sprakk (en Tibetansk Spaniel, og den har ikke en lavtannsatt hale) Jeg var med på operasjonen hans og det var ikke vakkert innvendig etter dem... :P Ham måtte igjennom 3 operasjoner før dem greide å rense ut alt daukjøtte og få det til å gro ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...