Gå til innhold
Hundesonen.no

Rar "hosting" kun når han er ute

Turnip

Recommended Posts

Skrevet

Hei, i det siste har jeg merket en rar hosting hvis man kan kalle det det.

Når vi er ute og går tur, så virker det som Mike "trekker inn luft" eller blåser luft gjennom nesa gjentatte ganger, når han først begynner, så er det 3-4 ganger, så gir han seg. Dette gjør han KUN når vi går på tur, inne så kan det hende han nyser kanskje en gang om dagen... det renner bittelitt av nesa hans innimellom men ikke mye.

Han er i knallform, spiser bra og alltid i godt humør, mye energi som alltid.

Har pratet med veterinærer om dette selvfølgelig, men har hatt en bom tur ang dette. De sa det kanskje kunne være nesemidd? Men han har ikke alle trekkene som kan tyde på at det er det.

vet noen hva det kanskje kan være? Har noen erfaring med nesemidd??

Hilsen Silje og ulykkesfuglen Mike..

--------

Hostingen kan også høres som en slags snorkling hvis noen skjønner??

Uff.. er det ikke det ene så er det det andre... han er syk nesten hele tiden.. :)

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Skrevet

Det kan ikke være at det er enten pga forventninger eller stress på tur at han gjør dette her?

Bare en tanke jeg fikk nå på morgenkvisten :)

Skrevet

Det kan være mulig, men i går, så begynte han inne også.. og da var han helt vanlig og slappet av, vi var hos veterinær, og hun trodde det var nesemidd, så behandlet han mot det med strong hold dråper i nakken.. så får håpe det hjelper...

Skrevet

hmm, man har jo noe man kaller Cavalierkverke, men andre hunder kan og ha det. Oscar er ekstrem i perioder, det kommer ved stress. :)

Skrevet

Vi dro til en annen veterinær enn den jeg var hos som sa det var nesemidd han hadde, men det som viste seg var at han hadde en kraftig luftveisinfeksjon, bronkitt...

Blir så irritert da veterinærer stiller helt feil diagnose og feil medisiner... Nå fikk han heldigvis bare stronghold i nakken for nesemidden, men uansett... Betalte en saftig regning som var ytterst unødvendig...

Men nå får han antibiotika, og er faktisk blitt bedre, han hostet i hele natt, men har ikke hørt noe siden han fikk antibiotika i dag tidlig! Så han skal holdes litt i ro i 10 dager og holdes varm, så håper han nå blir helt frisk igjen, får han har vært mye syk på bare 9 måneder (mageinfeksjon, bitt av pittbull, kennelhoste, forhudsinfeksjon, pappilomavirus og luftveisinfeksjon)

Nå nå håper jeg på friskere tider for den lille valpen min :rolleyes:

Skrevet

Kan kanskje si noen av symptomene på nesemidd(Pneumonyssoides caninum) her:

Hunder som har nesemidd kan framvise en rekke ulike symptom: nysing, fnysing, “reversed sneezing” (hunden trekker inn luft og nesesekret med en kraftig snorkelyd), hoste, hoderisting, snutekløing, klart vannaktig nesesekret (veldig fuktig snute), sporadisk neseblødning og nedsatt luktevne. Variasjonen er stor fra hund til hund, både i hvilke symptom som vises og intensiteten til disse. “Reversed sneezing” synes å være vanligst. Enkelte hunder utviser ingen symptom i det hele tatt selv om de bevist har nesemidd. Det er viktig å være klar over at de ulike nevnte symptomene også er symptomer på andre sykdomstilstander.

Hundens allmenntilstand er ellers upåvirket.

Dette behandles med en injekson med Ivermectin/Ivomec, men hos mynder og collieraser er dette veldig farlig, de behandles derfor med tablett: Milbemycin oxim. Tablettene er veldig dyre, jeg betalte 700 for èn tablett som skulle deles i fire og gis en gang hver uke, i fire uker.

Store hunder blir lettere smittet, disse rasene er særlig utsatt: drever (14 %), schæfer (27 %), golden retriever (66 %) og flatcoated retriever (41 %).

Det er også veldig mange hunder som har nesemidd nå for tiden, men de ferreste blir behandlet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...