Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvite Boxere


Jane

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Jeg har aldri hørt at belgere blir avlivet fordi de er feilfarget ? New Foundlandshunder som er sorte eller brune kommer noen ganger med hvite pelsflekker, har aldri hørt oppdrettere avliver de pga fargefeil ? Langhåret Schæfere får du stille på samme måte som de korthårete så ser ikke noe likhetstrekk med det du nevner og sjebnen til mange hvite Boxer valper som faktisk blir avlivet pga de ikke passer inn i utstillingsverden.

Tja........ det vet vi vel egentlig ikke - men siden det først er nå de siste årene at man har begynt å faktisk se black/tan belgere så kan man vel undre seg litt over hva som skjedde med dem før, da hørte man bare vagt om en og annen - men så ingen............. at det har forekommet er man vel rimelig sikker på.

Og nå er det vel ikke sånn lenger i boxermiljøet at de konsekvent blir avlivet heller?

Siden man stadig ser fler og fler av dem liksom.

Langhåra schæfere får null på ustilling, akkurat som black and tan belgere. Det er allikevel ikke noen grunn til å gå ut å lage en egen klubb for dem allikevel liksom.

Man selger de bare billigere grunnet utstillingsfeil og ferdig med det - de kan jo gjøre alt annet.

Forøvrig så kjenner jeg to hvite boxere, den ene er døv, den andre er delvis blind OG døv - og dersom det er viktig at også valper med seriøse defekter får leve så trenger man kanskje en egen klubb for disse for de er ekskludert fra all aktivitet iht NKK. Man får rett og slett ikke konkurrere med en døv eller blind hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som om noen syns det er meget galt at Norsk Snowboxer klubb finnes,

trodde dette her var en nettside for de som elsket hunder og som faktisk gledet seg over

at andre tok vare på de som faller utenom utstillingsverden og som ikke alltid er like ønsket.

Men men, så feil kan man ta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som om noen syns det er meget galt at Norsk Snowboxer klubb finnes,

trodde dette her var en nettside for de som elsket hunder og som faktisk gledet seg over

at andre tok vare på de som faller utenom utstillingsverden og som ikke alltid er like ønsket.

Men men, så feil kan man ta ;)

En ting er at denne klubben finnes. Fint for dere, og fint for de hvite boxerne sikkert. Så lenge dere kommer til å ta avstand fra å produsere hvite boxere ved å parre på de bevisst på de for å dekke en evt økende etterspørsel.

Trur at det flere reagerer på, er at dere forventer samme behandling av NKK som Norsk Boxer Klubb. Hadde det blitt dannet en klubb for langhårede schäfere, miniatyrschäfere, black/tan belgere etc etc, så hadde nok de fått akkurat samme behandling av NKK mest sannsynelig. Kan god hende dere hadde fått en annen reaksjon om dere hadde valgt et annet navn også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur at det flere reagerer på, er at dere forventer samme behandling av NKK som Norsk Boxer Klubb. Hadde det blitt dannet en klubb for langhårede schäfere, miniatyrschäfere, black/tan belgere etc etc, så hadde nok de fått akkurat samme behandling av NKK mest sannsynelig. Kan god hende dere hadde fått en annen reaksjon om dere hadde valgt et annet navn også...

Greia er vel at de andre rasene du ramser opp aldri har aldri trengt noen annen klubb enn sin egen raseklubb og heller aldri har blitt avlivet for sine "feil".

Nå er det selvsagt flere hvite Boxere som får leve enn før, noe vi er kjempe glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja........ det vet vi vel egentlig ikke - men siden det først er nå de siste årene at man har begynt å faktisk se black/tan belgere så kan man vel undre seg litt over hva som skjedde med dem før, da hørte man bare vagt om en og annen - men så ingen............. at det har forekommet er man vel rimelig sikker på.

Greia er vel at de andre rasene du ramser opp aldri har aldri trengt noen annen klubb enn sin egen raseklubb og heller aldri har blitt avlivet for sine "feil".

Nå er det selvsagt flere hvite Boxere som får leve enn før, noe vi er kjempe glad for.

Som jeg leste Belgerpia er det det hun sier, slike feil fantes med stor sansynlighet hos belger tidligere også, men man så det 'aldri'. Man ser dem derimot nå, selvom belgeren bare har én raseklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver eks på sida deres:

Disse ble foreskrevet om de ville være med å danne en klubb for oss som falt utenfor NKK`s regelverk.

På hvilken annen måte faller dere utenfor NKKs regelverk en en annen hund med diskvalifiserende feil? Dere kan jo delta på konkurranser, og vil tru at dere kan delta på mentaltester, få offisielle helseresultater på hundene deres (HD/AA etc) og slikt.

En hvit boxer er faktisk ikke mer eller mindre "spesiell" enn en annen hund med en diskvalifiserende feil i konkurransesammenheng. Dere kan delta i LP, AG og bruks. Kun i utstilling dere ikke kan delta, som andre hunder med diskvalifiserende feil (dvs dere kan jo delta, men ryker jo fort ut...).

Kanskje bare jeg som reagerer på navnevalget deres, men når dere heter Norsk Snowboxer Klubb, så virker dere veldig konkurrererende til Norsk Boxer Klubb. Hadde dere valgt et litt mer "nøytralt" navn, så kan det hende dere hadde fått litt andre reaksjoner. Også fra NKK.

Kanskje jeg er blind også, men jeg har ikke funnet noe på sida deres om at dere tar avstand på å avle på snowboxere bevisst for å dekke markedet .

Dette er ikke bevist, det er ikke funnet et eneste bevis på at hvite boxere er annerledes enn fargede boxere på NOEN MÅTE annen enn i positiv retning.

Og hva gjør snowboxeren til en bedre hund enn den vanlig fargede boxeren? Er ikke det samme rase bare med forskjellig farge på pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har noen innvendinger mot arbeidet dere gjør - men det flere av oss HAR innvendinger mot, er jo det at dere både vil stå utenfor NKK og angriper deres tilsluttede medlemsklubb, og samtidig protesterer når NKK tar konsekvensen av det.

Det er ikke verre enn det!

Og når slaget langt på vei er vunnet, og de hvite boxerne får leve OG dessuten er i ferd med å bli trendy blant dem som gjerne vil skille seg litt ut, så går det jo an å forandre strategi - og ikke være så sint for noe som skjedde før, men som later til å skje langt sjeldnere idag. Men som sagt... den diskusjonen er et sidespor, poenget er i første avsnitt.

Ja, folk med feilfargede belgere eller langhårete schäfere har - i den grad hundeeiere flest er organisert - valgt å være medlem i sin egen raseklubb, og drive med ulike aktiviter derigjennom - minus utstilling. De har vel heller ikke samlet seg på utsiden for å kreve at deres hunder bør få stilles ut, men tatt konsekvensen av at de ikke er godkjent for utstilling.

Folk med såkalt hvite schäfere drev lenge og mugget og ville inn som godkjent farge, men valgte en annen vei - og fikk det godkjent som egen rase, inklusive fullt samarbeid med kennelklubber.

Nå har det vel heller aldri heftet defekter ved disse rasene, noe som hvite boxere er blitt hevdet har økt risiko for. At disse er blitt avlivet, istedet for å selge valper man fryktet kunne bli døve, var vel en konsekvens av at man VISSTE mindre før. Nå har vitenskapen kommet lenger, man kan identifisere sykdomsgener, si noe om hvordan det nedarves på annet vis etc. Det er på en måte vann under broen... hvis man var i såkalt god tro før, eller mente sykdom/defekter var en god "unnskyldning" for å avlive, så vet man da eventuelt bedre i dag - og kan BEVISE det, og ikke bare synse eller gå i forsvar, og da har man en bedre sak enn å hevde at hvite boxere til og med er BEDRE, slik det vel ble sitert?

Men så lenge en ikke-godkjent valp, enten det er en ridgeløs ridgeback eller hvit boxer, selger for atskillige tusener, så tror jeg det blir en ganske grei motivasjon for å la dem leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel at de andre rasene du ramser opp aldri har aldri trengt noen annen klubb enn sin egen raseklubb og heller aldri har blitt avlivet for sine "feil".

Nå er det selvsagt flere hvite Boxere som får leve enn før, noe vi er kjempe glad for.

Nei, nå får du slutte å tulle. "Har aldri trengt noen annen klubb"? De trenger en egen klubb like mye (eeh.. lite) som den hvite boxeren gjør. Og JO, det var mye avliving av langhårede schäfervalper før, da man holdt seg til at dette faktisk var en feil, altså før det kom på moten. Oppdrettere ville ikke at det skulle komme ut at det var langhår på deres linjer. Nå reklameres det til og med for dem ("valper sånn og sånn, også langhåret" står det å lese både her og der). Og det har altså skjedd helt uten noen egen klubb.

Det er fint at man kjemper for at de hvite boxerne ikke automatisk avlives, men det blir helt feil å PROMOTERE dem. Det er faktisk en feilfarge, og - enda viktigere - det er sykdom assosiert med dem. Og for meg er en døv eller blind hund faktisk en "dårligere" hund i den forstand at det faktisk er en alvorlig feil/mangel. Hadde de hvite vært akkurat like friske som de fargede, kunne dere sikkert fått det godkjent som egen variant, slik som den hvite gjeterhunden. Men de ER ikke friske, og for meg blir det helt forkastelig å støtte opp under avl av syke hunder, og det er det dere gjør, når dere sier at de hvite er så innmari mye bedre enn de fargede (hvordan er det mindre "rasistisk" enn omvendt, forresten?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de ER ikke friske, og for meg blir det helt forkastelig å støtte opp under avl av syke hunder, og det er det dere gjør, når dere sier at de hvite er så innmari mye bedre enn de fargede (hvordan er det mindre "rasistisk" enn omvendt, forresten?).

Hva er det du sier!? Jeg har hatt hvite boxere i 10 år, nå ( 3 stk) og INGEN av dem har vært syke grunnet pelsfarge! Helt utrolig at det går an å skrive noe sånt, altså! :wallbash: Nå ble jeg faktisk ganske provosert, er du boxerspesialist,eller?

Og vi støtter IKKE avl på hvite, lurer på hvor du tar det fra? ;) Og har vi påstått at de hvite er bedre enn de fargede? Nei! MEN, en undersøkelse gjort av en dyrelege, som går 75 år bak i tid, viste at de hvite hadde mindre sjans for å få noen forskjellige sykdommer, dessverre husker jeg ikke hva nå i farten. Det er eneste forskjellen, og selvfølgelig har de hvite en litt større sjans for å bli døv, noe som gjelder alle hvite dyr, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier!? Jeg har hatt hvite boxere i 10 år, nå ( 3 stk) og INGEN av dem har vært syke grunnet pelsfarge! Helt utrolig at det går an å skrive noe sånt, altså! :wallbash: Nå ble jeg faktisk ganske provosert, er du boxerspesialist,eller?

Du benekter altså at døvhet og blindhet er assosiert med hvite boxere?

Og vi støtter IKKE avl på hvite, lurer på hvor du tar det fra? ;) Og har vi påstått at de hvite er bedre enn de fargede? Nei!
Javel nei. Hva står det her da?

"det er ikke funnet et eneste bevis på at hvite boxere er annerledes enn fargede boxere på NOEN MÅTE annen enn i positiv retning."

Å fremme de hvite boxerne som fullverdige og tilogmed BEDRE boxere er det samme som å fremme avl på dem, med mindre man går aktivt ut og fraråder det. Du skjønner det at når du skryter dem opp i skyene, så vil folk ha en, de også, og da "må" jo noen produsere dem, sant?

MEN, en undersøkelse gjort av en dyrelege, som går 75 år bak i tid, viste at de hvite hadde mindre sjans for å få noen forskjellige sykdommer, dessverre husker jeg ikke hva nå i farten. Det er eneste forskjellen, og selvfølgelig har de hvite en litt større sjans for å bli døv, noe som gjelder alle hvite dyr, forresten.

Åja, så det er "bare" døvhet altså, men DA er det jo greit, for HØRSEL har man jo IKKE bruk for! :wallbash:

Det gjelder forøvrig bare hunder som er reellt hvite (f.eks. hvite boxere), den hvite gjeterhunden er _egentlig_ ikke hvit ,og dermed er det heller ikke assosiert noen sykdom med fargen.

Jeg synes ikke det er noe mer riktig å fremme hvite boxeres fortreffelighet enn andre hunder som er utsatt for det samme problemet (altså å fremme hunder med manglende pigment, særlig på hodet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder alle hvite dyr.

Dette har jeg allerede svart på, at ja, pigmentassosiert døvhet rammer alle reellt hvite hunder. Poenget er akkurat nå at det er assosiert med den hvite varianten av boxer, som snowboxerklubben snakker så voldsomt varmt om, og påstår at det ikke er noen verdens ting galt med. Som jeg også sa, så synes jeg det er akkurat like forkastelig å promotere hvite utgaver av andre raser med samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ikke for å ødelegge illusjonene til noen, men det har da blitt avlivet valper pga feil farger i de fleste raser - siden "tidenes morgen"... Og det også helt uavhengig om det er tilknyttet sykdomsgener eller ikke til fargen.

Det er betydelig vanskeligere å bortforklare hvorfor man avlivet dalmatinervalper født med en prikk (de SKAL være helhvite når de fødes) - eller bearded collies med hvit prikk på ryggen, eller cockere med for mye hvitt i brystet, etc..

Men de få (som får leve opp) ser likevel verdien av å fortsette i sin egen raseklubb. Selv om raseklubben verken kan eller vil fremme å få flere som ser likedanne ut.

Jeg tror også at dere med de såkalte "Snow"boxerne hadde nådd mye, mye lengre hvis dere hadde kalt klubben deres f.eks. "De hvite boxernes venneforening" eller noe slikt.

Da hadde dere ikke så tydelig verken vist avstand fra rasen faktisk hundene deres ER (de er jo boxere de også) - og dels raseklubben som er godkjent for å forvalte nettopp rasen som produserer hundene deres.

Om det er riktig eller feil at de hvite boxere har større sjanse for å få sykdommer får de som kan dette uttale seg om. Men uansett så MÅ det fremgå for folk som ikke har peilig - ellers er det i alle fall useriøst på alle måter.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...