Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvite Boxere


Jane

Recommended Posts

Jeg abonnerer på bladet ”Hundesport” da jeg driver med konkurranselydighet og følger med i det bladet på når neste stevne er og info om det.

I hver utgave har de en annonse side bakerst i bladet der alle kan annonsere, alt fra hundepledd til bil bur osv, samt at mange hundeklubber annonserer for sine klubber.

Jeg tenkte at det hadde vært fint om vi satte inn en annonse for vår klubb også i bladet under DIVERSE og sendte så en kort liten mail til redaktøren av bladet og skrev :

Har du eller kjenner du noen som har en hvit Boxer ? Besøk våre hjemmesider : www.snowboxer.com og bli medlem i kampen mot den meningsløse avlivningen av hvite boxere.

Det var alt jeg ville ha med i annonsen og jeg ble meget skuffet, samt sint da jeg fikk mail tilbake at min annonse ville de ikke ha med i Hundesport.

Jeg spurte om det var noen grunn til dette og fikk da denne mailen ( nederst i innlegget ), det er sørgelig at Hundesport som er et blad for alle hundeeire er så redde for å tråkke noen av raseklubbene på tærne og ikke vil ha med annonsen i bladet pga vi har feil farge på hundene våre.

Jeg trodde vi levde i år 2006 og at fordommene mot de hvite Boxerene ikke var så sterke som de engang var, men da fikk vi atter engang bevist hvor viktig det er med vår klubb og ta vi har en god del jobb igjen å gjøre med å opplyse ”verden” at våre Boxere er like friske og kloke som de fargede søsknene deres.

Jeg sendte en brev til Hundesport-lederen og fortalte at jeg kom til å trykke mailen i medlemsbladet vårt og at jeg var dypt skuffet over denne

avgjørelsen, jeg har fremdeles ikke hørt noe ifra han.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi i redaksjonen ble såpass usikre på om annonsen din skulle trykkes, at vi sendte den til Hovedstyrets formann for bedømming. Jeg personlig reagerte mest på formuleringen – ikke at det handler om hvit bokser.

I tillegg har en av mine kollegaer som har lang erfaring med boxer supplert med denne informasjonen: ”30% av hvite boxere blir født døve. Det er jo derfor hvitfargen ikke er akseptert i rasens hjemland. Det finnes masse undersøkelser om dette - det er nok en grunn til at de gamle "skapere" av rasen satte disse reglene vedrørende de hvite boxere.”

 Svaret fra Hovedstyret-lederen: Hei. Dette ble litt vanskelig. Hvite boxere ville jeg i utgangspunktet ikke hatt noe i mot at ble markedsført i Hundesport dersom selgeren informerte om at det var en farge som ikke er akseptert. På samme måte ville jeg vurdert en blandingshundannonsering. Her mener jeg at vi bør si nei da det er en organisert gruppe som står bak, og som ikke ”aksepterer” FCIs standard. Det er jo slik at hvite boxere kan registreres i NKK, men med avlssperre for videre avl. Det er derfor ingen objektiv grunn til avlivning av hvite boxervalper, de kan jo fungere godt som familiehunder. Konklusjonen min blir at denne annonsen kan vi ikke trykke.

Eivind

Vi må derfor beklage, men vi kan ikke trykke annonsen din.

Det er ikke til å gjemme under bordet at hvit farge er bærer av døvhet. Som tidligere eier av dalmatiner, har jeg personlig erfaring med dette. Andre raser som har overveiende hvitfarger er også belastet, bl a bullterrier. Se også artikkelen i nr 5 av Hundesport. Men selvsagt er man fri til å tro hva man vil, så det trenger vi ikke å diskutere.

 

Jeg har nå snakket med HS-leder. Problemet med deres klubb er at dere oppretter en konkurrerende klubb til den offisielle raseklubben. Så, det har ikke så mye med fargen å gjøre, svaret hadde vært nei selv om dere hadde opprettet en klubb for f eks kun brune boxere. Rasen er allerede forvaltet av Boxerklubben og det er den vi forholder oss til i NKK-verden, også når det gjelder hvite boxere. Som tidligere sagt kan hvite boxere registreres med avlssperre og selges som familiehunder.

Jeg foreslår at evt videre diskusjon tas videre med Eivind Mjærum, HS-leder (eller med styret ved brev), jeg har ikke anledning til å være mellommann her.

 

Stepanka Horakova

Redaktør Hundesport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var så galt, jeg, all den tid NKK er en paraplyorganisasjon for en klubb som dere kanskje kan oppfattes som et slags konkurrerende alternativ til. Det er ikke en "hundeklubb" i den forstand.

Og klubben deres bruker jo relativt sterke ordelag, som muligens kan oppfattes som et direkte angrep på Norsk Boxer Klubb og deres policy med ordbruk som rasisme etc. Kanskje var det nødvendig før, men er det nødvendig nå - jeg synes jeg ser ganske mange hvite boxere rundt om nå, i forhold til før?

Kanskje hvis man demper ordelaget, tar det litt penere i svingene, så kommer man lenger? Hadde annonsen blitt omformet ville den kanskje blitt godtatt? Det antyder jo redaktøren også, og da hadde jo begge parter blitt fornøyd - eller? Det viktigste er jo å nå frem til flest mulig?

Ellers synes jeg det er flott med de boxerkennelene som vil stå på linksiden til Snowboxerklubben, det er på en måte den beste markedsføringen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig galt ihvertfall, spurte om de kunne trykke annonsen dersom vi bare skrev :

har du en hvit boxer ? sjekk ut våre hjemmesider www.snowboxer.com

men fremdeles ville de ikke trykke annonsen, Hundesport skal være et blad for alle hundeeiere og raser og det er rett og slett skuffende.

Selvsagt er det mange flere hvite Boxere nå enn før, og det kan man takke norsk snowboxer klubb for og deres kampanje for å få boxer oppdrettere til å ta vare på valpene som blir født og ikke slå de ihjel.

Vi er ingen konkurrerende hundeklubb, men en frivillig organsisasjon som tar vare på de valpene som ikke passer inn i utstillingsverden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig galt ihvertfall, spurte om de kunne trykke annonsen dersom vi bare skrev :

har du en hvit boxer ? sjekk ut våre hjemmesider www.snowboxer.com

men fremdeles ville de ikke trykke annonsen, Hundesport skal være et blad for alle hundeeiere og raser og det er rett og slett skuffende.

Selvsagt er det mange flere hvite Boxere nå enn før, og det kan man takke norsk snowboxer klubb for og deres kampanje for å få boxer oppdrettere til å ta vare på valpene som blir født og ikke slå de ihjel.

Vi er ingen konkurrerende hundeklubb, men en frivillig organsisasjon som tar vare på de valpene som ikke passer inn i utstillingsverden!

Nå er det vel slik at boxer er boxer uansett om den er hvit eller tigret eller brun/hvit - så dere ER jo en slags konkurrerende hundeklubb. Jeg antar at NKK kun er interessert i å fremme "sine" klubbers og medlemmers sak - og ikke de konkurrerende som ikke er tilknyttet NKK (for dere har neppe noen samarbeidsavtale med NKK ???). Det blir litt det samme som å promotere en blandingshundklubb dette - jeg antar NKK hadde stilt seg like skeptisk til det.

Dersom man er smart, så jobber man GJENNOM den raseklubben som forvalter rasen man er interesert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere som tydligvis ikke har peiling på hvordan Norsk Boxer klubb opererer iht hvite Boxere,

vi har prøvd å få til samarbeid med NBK i 10 år, og vi står alene i Norsk Snowboxer klubb kun fordi vi ikke

har vært velkommen til samarbeid.

Det blir så feil å si at vi er en konkurrerende klubb, vi har jobbet for at hvite Boxere skal bli behandlet på samme måte som brune, en Boxer er en Boxer uansett farge... bare så synd det er flest eiere av hvite Boxere som syns dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere som tydligvis ikke har peiling på hvordan Norsk Boxer klubb opererer iht hvite Boxere,

vi har prøvd å få til samarbeid med NBK i 10 år, og vi står alene i Norsk Snowboxer klubb kun fordi vi ikke

har vært velkommen til samarbeid.

Boxerklubben har vel andre mål enn dere da, og er kritiske til det dere driver med?...

Det blir så feil å si at vi er en konkurrerende klubb, vi har jobbet for at hvite Boxere skal bli behandlet på samme måte som brune, en Boxer er en Boxer uansett farge...

- Det kan synes som om FCI, NKK og Norsk Boxerklubb ikke er enige med dere i det utsagnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritisk til det vi driver med ?

Ja, for alt det vi gjør er jo å prøve å redde de hvite valpene som blir født og gi dem gode hjem så ja forstår at de er kritiske til det ja <_<

Formodentlig så har dere endel oppdrettere i ryggen også (ellers hadde dere jo ikke fått tak i hvite boxere...) - det hadde kanskje vært en mer konstruktiv ide å jobbe sammen med dem innad i klubben på en seriøs måte for å komme til mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sier at vi ikke har et tett og godt samarbeid med de ? KJenner du til Norsk SnowBoxer klubb og hvordan vi samarbeider med de forskjellige ?

Heldigvis har flere og flere Boxer oppdrettere skjønt at de hvite valpene ikke er noe dårligere enn de andre,

så det er ikke der problemet ligger.

Problemet her er at Hundesport som er et blad for alle hundeeiere forskjellsbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller Hundesport er konsekvente, ut fra at de er Norsk Kennel Klubs organ, slik det påpekes.

Og det er jo forskjellom mellom det å skulle ta vare på de hvite boxerne som fødes - og det som du også skriver: At Snowboxerklubben jobber for at hvite boxere "skal behandles på samme måte som brune". Og dét innebærer vel iallfall utstillingsrett? Det blir noe annet enn "bare" å redde de hvite fra avlivning (som er prisverdig).

Tenk på dette med langhåret schäfer, noe som er en ikke godkjent variant - men som dukker opp i kull jevnlig, på grunn av rasene som schäferen opprinnelig ble laget av. De avlives ikke, de selges til folk som liker dem, blir registrert - og kan delta på alle konkurranser unntatt utstilling (da vil de jo få en bedømning rett ut). Og det er greit for alle. Det som derimot IKKE er greit, slik jeg ser det, er de som begynner å avle langhår med langhår - med de konsekvenser det kan få for pelskvalitet (altså uhensiktsmessig pels) på det som er en arbeidshund. Noe som også bruksoppdrettere, som ellers ikke er nevneverdig utseende/standardopptatt - for å si det mildt, tar høyde for: De sier rett ut at det er mer upraktisk med denne pelsen enn den ekte, godkjente, korte. Og de vet nok hva de snakker om... siden de jo gjerne selger til politi også.

Vil man ha "fulle rettigheter", inkluderer jo det teknisk sett også avling av de hvite - hvor jeg tror vi har diskutert selv, men hvor Snowboxersiden har en link til en god amerikansk (?) side der man sterkt fraråder nettopp avl.

Så kanskje det er DETTE som Hundesport og NKK har fått med seg - at det handler mer enn om å redde, men også jobbe mot den godkjente standarden som Norsk Boxerklubb også støtter? Og da er de jo konsekvente.

I et hvilket som helst annet uavhengig hundeblad vil du jo få annonsen på trykk, men altså ikke i raseklubbenes paraplyorganisasjon og utstillingsorgan - og det synes jeg rimer. De ville vel neppe heller hatt en annonse om "det er mye bedre med blandingshund enn renraset" på trykk heller, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo forskjellom mellom det å skulle ta vare på de hvite boxerne som fødes - og det som du også skriver: At Snowboxerklubben jobber for at hvite boxere "skal behandles på samme måte som brune". Og dét innebærer vel iallfall utstillingsrett? Det blir noe annet enn "bare" å redde de hvite fra avlivning (som er prisverdig).

Tenk på dette med langhåret schäfer, noe som er en ikke godkjent variant - men som dukker opp i kull jevnlig, på grunn av rasene som schäferen opprinnelig ble laget av. De avlives ikke, de selges til folk som liker dem, blir registrert - og kan delta på alle konkurranser unntatt utstilling (da vil de jo få en bedømning rett ut). Og det er greit for alle. Det som derimot IKKE er greit, slik jeg ser det, er de som begynner å avle langhår med langhår - med de konsekvenser det kan få for pelskvalitet (altså uhensiktsmessig pels) på det som er en arbeidshund. Noe som også bruksoppdrettere, som ellers ikke er nevneverdig utseende/standardopptatt - for å si det mildt, tar høyde for: De sier rett ut at det er mer upraktisk med denne pelsen enn den ekte, godkjente, korte. Og de vet nok hva de snakker om... siden de jo gjerne selger til politi også.

Vil man ha "fulle rettigheter", inkluderer jo det teknisk sett også avling av de hvite - hvor jeg tror vi har diskutert selv, men hvor Snowboxersiden har en link til en god amerikansk (?) side der man sterkt fraråder nettopp avl.

Så kanskje det er DETTE som Hundesport og NKK har fått med seg - at det handler mer enn om å redde, men også jobbe mot den godkjente standarden som Norsk Boxerklubb også støtter? Og da er de jo konsekvente.

I et hvilket som helst annet uavhengig hundeblad vil du jo få annonsen på trykk, men altså ikke i raseklubbenes paraplyorganisasjon og utstillingsorgan - og det synes jeg rimer. De ville vel neppe heller hatt en annonse om "det er mye bedre med blandingshund enn renraset" på trykk heller, kanskje?

Går vel fint an å stille ut en hvit boxer. Man får 0 og blir sikkert uglesett av de fleste.

Den hvite boxern er ikke en godkjent variant - men den dukker opp i kull jevnlig, på grunn av de rasene som boxern opprinnelig ble laget av. Etter at Norsk Snowboxerklubb ble oppretta selges nå disse til folk som liker dem osv som du har skrevet. Det er IKKE greit å avle hvite med hvite noe som NSBK er enig i, da konsekvensene antageligvis blir mer døvhet å generellt dårlig helsetilstand.

Det hadde jo vært fint om NBK kunne rakt ut en hånd i NSBK's retning og ville prøvd et samarbeid med oss. En link fra deres side til snowboxersiden hadde vel ikke gjort noe. Da hadde de i allefall fortalt verden at de faktisk vet at de hvite boxerne finnes.

For NSBK jobber ikke mot den godkjente standarden men tar vare på de hundene som faller utenfor og som ikke blir sett på som gode nok. Grunnen til at de ikke er "gode" nok i manges øyne er vel fordi de ikke kan stilles ut og avles på. Hundeverden er vel som menneskeverden på det punktet - hvis du ikke er tynn, pen og normal blir du sett på som et utskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kunne oppnådd mer, dersom man nå - hvor flere hvite boxere får leve - kanskje demper ordbruken en smule?

For nå virker det jo som om man beskylder mange boxeroppdrettere for rasisme og "manndrap", sånn rent språkmessig! Og det skaper vel neppe det beste klimaet for samarbeid.

Kanskje man skal se hvor langt man måtte være kommet i dag, legge om strategien en smule - nå handler det vel mer om å gi eiere av hvite boxere et miljø der også deres hunder blir anerkjent - og så prøve å ta det derfra?

Kanskje droppe det det nærmest virker som... om at hvite boxere nærmest er BEDRE, og heller få frem at også dette er boxere - bare med en ikke godkjent farge for utstilling. Det ER, som dere sier, samme rase, og da er det jo greit heller ikke å fremmedgjøre dem som har boxere med godkjente farger, eller oppdrettere som jobber innenfor standarden, men som er glad i hunder uansett?

Ellers tror jeg dette med "gode nok" vel er en holdning i selve utstillingsmiljøet... som tross alt ikke er så stort. Jeg synes det heller virker som om det som er sjeldent og annerledes er i ferd med å bli mer moderne - man vil ha noe som ikke alle andre har! Og da er "rare farger" tydeligvis noe som har appell til folk flest, det er lett å merke hvis man har noe som ikke er helt A4 for rasen! Når man treffer hvite boxere i parkene, så virker de andre hundeeierne riktig interessert, synes det er spennende, whatever, ikke særlig rasisme å spore der, tror jeg?

Så jeg tror de hvite boxerne har en lys fremtid.... også, for å være litt kynisk, fordi de jo blir solgt, jeg vet ikke for hvor mye, og det er penger i kassa for en oppdretter uansett, og det later til at markedet er villig til å gi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at akurat NKK ikke kan sette inn en slik annonse i hundesport. De forbyr deg på ingen måte å annonsere, men siden NKK er den organisasjonen i norge som sitter på reglene, han de jo ikke akurat rekamere for kampanjer MOT reglene. Du kan jo annonsere et annet sted? JA til hvite boksere (likestillt med vanlige boksere)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og klubben deres bruker jo relativt sterke ordelag, som muligens kan oppfattes som et direkte angrep på Norsk Boxer Klubb og deres policy med ordbruk som rasisme etc. Kanskje var det nødvendig før, men er det nødvendig nå - jeg synes jeg ser ganske mange hvite boxere rundt om nå, i forhold til før?

Kanskje hvis man demper ordelaget, tar det litt penere i svingene, så kommer man lenger?

Ellers synes jeg det er flott med de boxerkennelene som vil stå på linksiden til Snowboxerklubben, det er på en måte den beste markedsføringen slik jeg ser det.

Sterke ordelag? :P Jane omformet jo annonsen til " Hvit boxer? Sjekk ut www.snowboxer. com" eller noe sånt :P

Vil ikke akkurat kalle det sterke ordelag.. :P

Men som du sier Akela, så har vi kommet lengre de siste årene med oppdretterne, de er mye mer positiv nå enn før, og vi begynner å få en bra oppdretterliste på siden vår nå som har kvalitetsboxere, de er ikke folk som bare avler i vei, dette er seriøse oppdretter heldigvis :P

Og hvite boxere er nå kommet for å bli, og vi har lange ventelister etter valper, så det er kjempekjekt banana

Og de hvite selges nå for 7 - 9000 kr :P

God jul til alle, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøpe boxer om noen år, da blir det en hvit en, garantert!

Vi har allerede en rød tigret en, men synes de hvite har en helt spesiell sjarm.

Dette med døvhet var jeg bekymret for på den hvite katten min også, men det gikk bra det.

Det hører jo med risken på alle hvite dyr dette, så det må man tåle om man velger den fargen.. mange andre ting kan jo også være galt, uansett hva man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box : -Det store minuset vi må påsse oss for nå - siden det er ventelister på hvite boxere - er at de er blitt populære og at en del mennesker ser sitt snitt til å tjene penger på dette. Det vil da si at de da avler på de hvite og selger til folk som ikke har peiling hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box, jeg var inne på siden og så forsiden - og DER var det litt sterkere ordelag :P

Jeg skjønner at man uttrykte seg slik i starten, når avlivninger skjedde - det skulle bare mangle. Men idag høres det jo ut som om de hvite boxerne i stor grad får leve.

Interessant det som Ice Blue skriver, og kanskje det bør være neste sak for Snoxboxerforeningen: Å skrive rett ut at man bare bør kjøpe hvite boxere som kommer i vanlige kull - og faktisk rett ut ta avstand fra bevisst å avle hvite gjennom å parre hvitt med hvitt? Jeg synes det er flott, som Box skriver, at seriøse oppdrettere av standardfarger også er positiv til de hvite valpene som blir født - og det er et godt punkt å fortsette fra.

For helsebiten er jo fraværende som norsk tema, mens det står meget presist på en av sidene det linkes til - den utmerkede siden The White Boxer Chronicles".

"The White Boxer Chronicles believes that whites have as much right to life as any other creature already born, and the occurence of whites is common enough that you will always be able to find one if you wish, however, The White Boxer Chronicles supports neutering your white.

Breeding two whites together will reinforce and continue the ill effects of this recessive gene. Breeding whites with others will sustain the recessive gene, even if no ill effects are visible in the immediate offspring.

It is for this reason The White Boxer Chronicles does not condone the deliberate breeding of any whites.

It is not fair to the animal a few generations down the line to have a problem it must live with for life because someone wanted to breed their white for human reasons."

Jeg synes dette var greit skrevet, og informativt. For det er bedre med folk som er villige til å vente litt for rette valpen, enn de som skal "ha nå" - og som er villig til å kjøpe hvorsomhelst fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg syns det er veldig galt ihvertfall, spurte om de kunne trykke annonsen dersom vi bare skrev :

har du en hvit boxer ? sjekk ut våre hjemmesider www.snowboxer.com

Men skjønner du ikke at det er innholdet på siden det refereres til det reageres på?

Hvor oppdrettere av boxere blir skjelt ut etter noter?

Den slags kan bare ikke NKK reklamere for - sånn er det jo bare.

Og jeg skjønner ikke hvorfor ikke en eier av en hvit boxer ikke kan være medlem av boxerklubben jeg da.

Det kommer feilfarga belgere også - black/tan - eiere av disse er like velkommen som medlemmer som eiere av korrekt farga belgere.

Samme med langhårsschæfer, de er hjertlig velkommen som medlemmer i schæferhundklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner du ikke at det er innholdet på siden det refereres til det reageres på?

Hvor oppdrettere av boxere blir skjelt ut etter noter?

Den slags kan bare ikke NKK reklamere for - sånn er det jo bare.

Og jeg skjønner ikke hvorfor ikke en eier av en hvit boxer ikke kan være medlem av boxerklubben jeg da.

Det kommer feilfarga belgere også - black/tan - eiere av disse er like velkommen som medlemmer som eiere av korrekt farga belgere.

Samme med langhårsschæfer, de er hjertlig velkommen som medlemmer i schæferhundklubben.

Vi med hvit boxer kan være medlem av boxerklubben men det har vært mange folk i styret der med veldi sterke meninger mot de hvite, så hvorfor melde seg inn i en klubb som er så imot hunden din?!

Mange av oppdretterne har også meldt seg ut av raseklubben pga diverse rot og tull og sikkert noen fordi de lot de hvite leve. Men det var vel vært en utskiftning av styret der i vår/sommer så det går jo alltids an å prøve på et samarbeid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner du ikke at det er innholdet på siden det refereres til det reageres på?

Hvor oppdrettere av boxere blir skjelt ut etter noter?

.

:P Hvor i alle dager på vår side blir oppdretterne skjelt ut etter noter? Du må nesten passe på at det du skriver, er korrekt..

Box : -Det store minuset vi må påsse oss for nå - siden det er ventelister på hvite boxere - er at de er blitt populære og at en del mennesker ser sitt snitt til å tjene penger på dette. Det vil da si at de da avler på de hvite og selger til folk som ikke har peiling hvor de kommer fra.

Ja, absolutt! For nå er det en del som venter på hvit valp, men jeg henviser dem kun til oppdretterlisten vår etter at jeg har fått informasjon om dem som vil ha - om bosituasjon, jobb, helst bilder av dem o.l :P Så etter dette, gir jeg dem tlfnr til evnt. oppdrettere som har hvite, eller ber dem da kontakte en av oppdretterne og sette seg på venteliste.

Håper dere kommer på treffet neste sommer :P

*dobbelpost. bruk siterfunksjonen. endret av nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
:P Hvor i alle dager på vår side blir oppdretterne skjelt ut etter noter? Du må nesten passe på at det du skriver, er korrekt..

Jeg siterer..

Det vokser nå fram en ny generasjon oppdrettere, disse vil forhåpentligvis gjøre sitt til at det mer og mer vil bli slutt på disse unødvendige avlivningene av HELT FRISKE som dessverre ikke kan stilles ut, men som er ideelle familiehunder.

Så et generasjonsskifte er helt på sin plass, de unge ser ikke verden bare i gråtoner, de er mer bevisste på fargeskille. Det er ikke rart det finnes rasisme i dag når vi til og med overfører RETT OG GAL farge også til Dyreverden!

Min kommentar: Er ikke dette å henge ut alle de etablerte velrenomerte boxeroppdretterne?

....neste

Vi startet å lete i årbøkene til Norsk Boxer Klubb hvor vi fant noen navn og adresser til SnowBoxer eiere. Disse ble foreskrevet om de ville være med å danne en klubb for oss som falt utenfor NKK`s regelverk.

Hvilke regler faller dere utenfor?

Det er ikke NKK som forvalter boxer som rase - det er - om jeg ikke tar feil - England, det er de som setter standarden.

I forhold til NKK har en eier av hvit boxer de samme rettighetene som alle andre, bortsett fra at man ikke får registrert valper etter hvite boxere. Og når genetikere advarer mot avl på disse individene også så er kanskje ikke den regelen helt feil?

Og det er dette innholdet NKK sitt hovedstyre reagerer på.......... og det skjønner jeg faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva man diskuterer? Altså, jeg kikket litt på Snowboxer-siden jeg, og på infosiden står følgende:

Ideen om Norsk SnowBoxer Klubb var det min mann Erik som kom med, men da ideen var sådd, satte jeg den ut i livet. Vi bryr oss ikke om å fly landet rundt på utstillinger, men vil ta oss av SnowBoxerne, og forhåpentligvis ÅPNE ØYNENE på alle disse menneskene som tror på de idiotiske ryktene om at SnowBoxerne er mer aggressiv og lignende. Dette er ikke bevist, det er ikke funnet et eneste bevis på at hvite boxere er annerledes enn fargede boxere på NOEN MÅTE annen enn i positiv retning.

Vi startet å lete i årbøkene til Norsk Boxer Klubb hvor vi fant noen navn og adresser til SnowBoxer eiere. Disse ble foreskrevet om de ville være med å danne en klubb for oss som falt utenfor NKK`s regelverk.

Altså.. Allerede i klubbens oppstart var dere jo klar over at det faller litt utenfor NKK's regelverk.. Hvorfor er det da overraskende at NKK's eget blad ikke vil trykke annonsen deres?

Videre står det:

Da vi fikk vår første hvite boxer og ble klar over hvilken grusom skjebne disse flotte hundene led, kunne vi ikke tro våre egne ører. At ingen hadde tatt tak i dette problemet før, kom som en stor overraskelse! Skal virkelig pelsens farge ha noe betydning for hvor god hund du er?

Mytene om at de hvite var så mange - de var svakere, sykere, mer aggressiv og lignende. Det er makeløst hva vi tobeinte finner på for å ha en unnskyldning til å AVLIVE hunder som ikke passer inn i utstillingsverdenen!

Ikke misforstå, jeg skjønner heller ikke at man avliver friske valper bare fordi at de har for mye hvit på seg! Men her sier dere jo at oppdrettere som har gjort dette, er grusomme og overfladiske..

Jeg ble forøvrig litt nysgjerrig på denne:

Dette er ikke bevist, det er ikke funnet et eneste bevis på at hvite boxere er annerledes enn fargede boxere på NOEN MÅTE annen enn i positiv retning.

Det er ikke noe bevis på at det er forskjell på fargede og hvite boxere - noe snowboxerklubben jobber for å fremme - annet enn i positiv retning? *forvirra* Hva gjør hvite boxere anderledes enn sine fargede søsken i positiv retning?

Det vokser nå fram en ny generasjon oppdrettere, disse vil forhåpentligvis gjøre sitt til at det mer og mer vil bli slutt på disse unødvendige avlivningene av HELT FRISKE som dessverre ikke kan stilles ut, men som er ideelle familiehunder.

Hva med å fokusere MER på det positive i at det er mindre og mindre vanlig å avlive hvite boxervalper? For det må da ha skjedd, i og med at det blir fler og fler hvite boxere?

Alt dette kan leses på denne siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke hvorfor ikke en eier av en hvit boxer ikke kan være medlem av boxerklubben jeg da.

Det kommer feilfarga belgere også - black/tan - eiere av disse er like velkommen som medlemmer som eiere av korrekt farga belgere.

Samme med langhårsschæfer, de er hjertlig velkommen som medlemmer i schæferhundklubben.

Jeg har aldri hørt at belgere blir avlivet fordi de er feilfarget ? New Foundlandshunder som er sorte eller brune kommer noen ganger med hvite pelsflekker, har aldri hørt oppdrettere avliver de pga fargefeil ? Langhåret Schæfere får du stille på samme måte som de korthårete så ser ikke noe likhetstrekk med det du nevner og sjebnen til mange hvite Boxer valper som faktisk blir avlivet pga de ikke passer inn i utstillingsverden.

Vi skal prise oss lykkelige på at det finnes gode oppdrettere innen Boxermiljøet som tar vare på de hvite valpene og som verdsetter de like mye som de brune, men det er nok alt for mange mørketall ute å går.

Jeg er selv medlem av Norsk Boxer klubb, men dersom du ikke er int. i utstillinger er det egentlig ikke så veldig mye å hente av å være medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret Schæfere får du stille på samme måte som de korthårete så ser ikke noe likhetstrekk med det du nevner og sjebnen til mange hvite Boxer valper som faktisk blir avlivet pga de ikke passer inn i utstillingsverden.

Langhårede schäferhunder stiller på lik linje med hvite boxere i konkurransesammenheng. De kan være med på alt som en hund med stamtavle kan være med på, men i utstillingsringer kommer de ikke spesielt langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhårede schäferhunder stiller på lik linje med hvite boxere i konkurransesammenheng. De kan være med på alt som en hund med stamtavle kan være med på, men i utstillingsringer kommer de ikke spesielt langt...

Feil å si at de stiller på lik linje, fordi en langhåret Schæfer får ikke automatisk null slik som en hvit Boxer gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...