Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyling i bur om natten


Toyja

Recommended Posts

ka gjør æ no hunden min på 8 måneder har logge i buret i gngen på natta.

siden ho va 4 måneder å det har gått helt fint uten no problem

men no plutselig den siste uka har ho begynt å hyle å bjeffe midt på natta å vekt nesten hele huset å gir seg ikke før jeg kommer ned til henne å slipper henne ut av buret å lufter henne.

selv om det bare er to timer siden hun var ute sist.

hun har fått tur hver dag å trening så det er ikke det som plager henne.

nå har jeg prøvd å slukke lyset i gangen noen netter med det hjelper ikke det heller.

er det noen som har et råd eller flere til meg så vær så snill å hjep

jeg klarer ikke flere netter med hyling snart er jo bare sliten på jobb siden jeg ikke får sove skikkelig på natta.

takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke holder å bare lufte henne rett utenfor huset før dere tar kvelden..Hva om dere tar dere en runde eller to i nabolaget, på rundt 10-15 min. Da kan det være hunden blir roligere og kanskje også trøttere, slik at den sovner fortere, - og forblir i søvne resten av natten;)

Ser hunden på buret som noe positivt? At den føler seg trygg i buret? Hvis ikke kan det jo være derfor hun hyler om natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min på 8 måneder har logge i buret i gngen på natta.

[...]

nå har jeg prøvd å slukke lyset i gangen noen netter med det hjelper ikke det heller.

[...]

Hva med å ta buret opp dit du (går utfra det er din hund) sover? Kanskje den bare er utrygg og ensom der den ligger akkurat nå, den er fremdeles bare en valp.

Lyset ville jeg hatt av, det er natt for hunder også..

Slutt å bruke bur?

Kanskje du kan forklare litt? Hvordan gjør man det? Og så gjør man hva etterpå? Er problemet som regel løst da? Klarte ikke lese noe sted at buret var problemet nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta buret opp dit du (går utfra det er din hund) sover? Kanskje den bare er utrygg og ensom der den ligger akkurat nå, den er fremdeles bare en valp.

Lyset ville jeg hatt av, det er natt for hunder også..

Kanskje du kan forklare litt? Hvordan gjør man det? Og så gjør man hva etterpå? Er problemet som regel løst da? Klarte ikke lese noe sted at buret var problemet nemlig.

når hunden ikke slutter å hyle før hun tar hunden ut, er det vel buret som er problemet?

men som tidligere nevnt kan du jo prøve å ha hunden på rommet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo hende hun ikke finner roen om kvelden som de de andre nevner her.. gi henne en lengre luftetur om kvelden før du legger henne. Og hun begynner og bli såpass stor så gi henne litt hjernetrim før hun legger seg, kanskje hvis hun får sen kveldsmat så hiv noen av den ut på plenen.Har du noe over buret? mine sover ofte i bur om natten, nå med døra åpen da,men de liker best og legge seg inn der hvis det er som en hule.. og med lyset av så klart.

Hvis det er hundetryggt i gangen, kanskje du kan prøvd og la henne sove med døra åpen også? eller som nevnt la henne sove enten på soverommet eller rett utenfor, kanskje hun bare trenger og være i nærheten av flokken sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når hunden ikke slutter å hyle før hun tar hunden ut, er det vel buret som er problemet?

men som tidligere nevnt kan du jo prøve å ha hunden på rommet ditt.

Om hunden slutter å hyle når hun kommer ned er det vel det at den er alene som er det? Eller? Men jeg ser også at hun skriver "gir seg ikke før jeg kommer ned til henne å slipper henne ut av buret å lufter henne."

Kast buret på dynga. Problemet løst.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som ber deg prøve uten bur. Om du ikke vil ha dyret på soverommet så kan du finne et annet hundesikkert rom til den hvis den fort blir kreativ alene om natten. Min erfaring er at hunder stort sett sover om natten, tilmed lille beibisen her på 10 uker sover som en stein hele natten igjenom. Men så har mine hunder alltid sovet uten bur og i umiddelbar nærhet til meg noe jeg tror de blir mindre stresset av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ho ligg i bur fordi vis ho ikke gjør det risikerer jeg at alt vi eier å har er tygd sundt når vi står opp igjen.

hun har ikke en negativ opplevelse av buret for hun går dit frivillig å legger seg når hun vil være ifred å sove på dagen..

ho blir sitlle når ho har blitt luftet men da tar det igjen bare to til tre timer før hun starter det hele på nytt.

jeg er oppe å ute med henne en til to gang hver natt og som sagt hun har bestandig logge der å det har begynt først den siste uken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ho ligg i bur fordi vis ho ikke gjør det risikerer jeg at alt vi eier å har er tygd sundt når vi står opp igjen.

hun har ikke en negativ opplevelse av buret for hun går dit frivillig å legger seg når hun vil være ifred å sove på dagen..

Da får du rydde unna litt ting og ta hunden med deg inn på soverommet. Slikt må du regne med når du anskaffer deg hund. Har ikke du og samboen tenkt å skaffe dere en til valp?

Hvorfor?

Fordi hunder er flokkdyr og en valp/unghund kan bli usikker og redd (og mistrives som denne gjør) av å være innestengt i bur. At man er redd for "tingene sine" er ingen god unnskyldning for å ha valper i bur. Ikke nå, ikke i går, ikke noengang.

Hunder er flokkdyr, og kan man ikke tilby dem en flokk å være med så skal man kanskje revurdere hundeholdet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis jeg skal rydde unna alt hun tygger på kan jeg like gjærne rydde bort alt av møbler å ledninger for hun tygger på alt hun kommer over hun trenger å holdes et øye til hele tiden vis ikke tygger hun på det hun finner.

samboeren min vil ikke ha hun på soverommet å det må jeg akseptere.

jeg kan liksom ikke bare legge meg på sofan å sove om natten heller.

kanskje det blir bedre med en hund til kanskje hun ikke blir så ensom da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er oppe å ute med henne en til to gang hver natt og som sagt hun har bestandig logge der å det har begynt først den siste uken..

Hun har ikke urinveisinfeksjon da? Om dette er noe som ikke har vart så lenge.

Fordi hunder er flokkdyr og en valp/unghund kan bli usikker og redd (og mistrives som denne gjør) av å være innestengt i bur. At man er redd for "tingene sine" er ingen god unnskyldning for å ha valper i bur. Ikke nå, ikke i går, ikke noengang.

Hunder er flokkdyr, og kan man ikke tilby dem en flokk å være med så skal man kanskje revurdere hundeholdet sitt...

Da vil vel første steg være å flytte den nærmere flokken og ikke la den sove langt unna helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil vel første steg være å flytte den nærmere flokken og ikke la den sove langt unna helt alene.

Hvis du mener med det at BURET skal flyttes nærmere så er det for meg selvsagt ikke noe alternativ, siden jeg synes burbruk (som f eks det denne hundeeieren praktiserer) er en uting.

Hun har ikke urinveisinfeksjon da? Om dette er noe som ikke har vart så lenge.

Det er selvsagt alltid smart å forsikre seg om at hunden er fysisk frisk når problemer oppstår - men etter sjuogstruttimillioner tråder her inne hvor nye hundeeiere opplever nøyaktig det samme (unghunder/valper som protesterer på å ligge i bur) på omtrent samme stadium i utviklingen så er det muligens like aktuelt å tenke at bur er en dårlig løsning for hunder som permanent oppholdssted?...

vis jeg skal rydde unna alt hun tygger på kan jeg like gjærne rydde bort alt av møbler å ledninger for hun tygger på alt hun kommer over hun trenger å holdes et øye til hele tiden vis ikke tygger hun på det hun finner.

Det høres rimelig ekstremt ut og jeg er ikke helt sikker på om jeg tror det stemmer heller... Hva med å legge ut tyggebein og leker til henne (samt noen bunker med gamle aviser) som hun kan "ta seg ut på" når hun kjeder seg (for KJEDE seg det må hun gjøre, big time!) '

samboeren min vil ikke ha hun på soverommet å det må jeg akseptere.

jeg kan liksom ikke bare legge meg på sofan å sove om natten heller.

Hvorfor kan du ikke legge deg på sofaen i en periode? Hvis det er det som må til for å få hunden din trygg og fornøyd? Det må da være langt å foretrekke at du tilbringer noen netter på sofaen framfor at valpen din skal ligge i bur resten av livet?!

kanskje det blir bedre med en hund til kanskje hun ikke blir så ensom da

Sjansen er vel dessverre langt større for at problemene blir 4-doblet - klarer du ikke å hanskes med 1 valp og behovene den har, så klarer du vel ikke å oppdra 2 samtidig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis jeg skal rydde unna alt hun tygger på kan jeg like gjærne rydde bort alt av møbler å ledninger for hun tygger på alt hun kommer over hun trenger å holdes et øye til hele tiden vis ikke tygger hun på det hun finner.

samboeren min vil ikke ha hun på soverommet å det må jeg akseptere.

jeg kan liksom ikke bare legge meg på sofan å sove om natten heller.

kanskje det blir bedre med en hund til kanskje hun ikke blir så ensom da

Hvis det virkelig er slik at det er noe den siste uken, eller siste par ukene som har ført til at hunden nå plutselig har begynt å hyle, så må du vri hjernen din for å finne ut hva som er gjort annerledes. Har du alltid luftet henne midt på natten? Har dette vært til et bestemt tidspunkt hver natt? Forsov du deg kanskje på et punkt slik at hunden da var våken, ventet og begynte å hyle, for så å skjønne at om den hyler, så kommer du?

Dersom det er slik det henger sammen og at du er sikker på at det ikke har skjedd noe som har utløst separasjonsangst hos hunden, så ville jeg forsøkt å komme hunden i forkjøpet et par ganger. Altså stå opp etter èn time og, om du virkelig orker å høre på det, vente til hunden slutter å hyle om den allerede har begynt. Det vil bli verre før det blir bedre om hunden har lært at du kommer springende hver gang den hyler. Det handler altså om å bryte mønsteret som har etablert seg og å være i forkant av hunden.

Vær også sikker på at hunden ikke har urinveisinfeksjon eller noe annet, slik som andre har nevt. Ta med en fersk urinprøve til veterinæren og ta en sjekk, bare for å være på den sikre siden.

Å skaffe seg en hund til, når du har problemer med denne ene, synes jeg forøvrig er en usedvanlig dårlig idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei skjønner det kan være vanskelig med en slik rampus i hus..

Men snakk en gang til med sambo, forklar han problemet, jeg vil tro han er int i bedre søvn han også? Det viktigste må vel være søvn om natten og en hund i egen seng/eller bur ved siden av sengen deres vel?

Hvis ikke ser jeg ikke så mange løsninger hvis du ikke klarer og hundesikkre stuen/gang/eller evt badet om natten og prøve og se om hunden vil sove der, eller legge deg på sofan i stua med henne når hun er løs, da får du jo selv se om hun finner roen der. Det er jo som sagt bedre og legge av litt ekstra tid til dette nå og heller offre litt nattesøvn for og løse dette prob. enn og la det vokse dere over hodet og bli enda verre med tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk over hva du vil for hunden og deg selv. du kan som tidligere nevnt forverre problemet med å stå opp når den hyler. men hunden hyler jo av en grunn! han er missfornøyd på en eller annen måte. første jeg hadde gjort var å sjekke for urinveisinfeksjon. hvis du uansett må ha hunden i bur, så hadde jeg tatt ned en madrass og lakt meg på siden av hunden. av og til må man gjøre ting som ikke passer oss, fordi det er det beste for hunden.

men hva har han ødelakt tidligere? er du sikker på at hunden ødelegger ting om natten? kanskje den bare legger seg å sove...? hva har du prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder - særlig valper - er ikke konstante ting som aldri forandrer seg. Dette med at valper/unghunder "plutselig" begynner å gjøre ting de ikke har gjort før, henger ofte sammen med utviklingen deres - at de blir eldre, at de tør si fra mer om ting de opplever som ubehagelige og som de som yngre valper har akseptert uten å kny, etc.

Dette spenner over mye, fra dette med å være "lydig" til ymse atferd og oppførsel. Og hver gang så blir jo svaret det samme: Da må du trene mer, det du har gjort er ikke nok, hunden din reagerer på noe, og du må finne ut hva det er.

Kanskje hunden din er i ferd med å bli en ungdom, med litt skrekker og spøkelser, og samtidig også større egenvilje. Og jepp, da vil den kanskje reagere med å hyle i protest - kanskje også litt redsel? - over å bli latt alene igjen på natten. Så kommer du og lufter den ustanselig om natten, og det blir det heller ikke rare læringen av - annet enn noe a la "når jeg er usikker og lengter etter selskap og hyler, så kommer matmor".

Du må få hunden tryggere i denne situasjonen, du må se HVA du egentlig har lært den; bur som står åpent om natten er noe annet enn bur som lukkes om natten, akkurat som lydig hund innendørs er noe annet enn lydig hund når det er andre hunder i nærheten, ikke sant.

Du har en gjeterhund med antagelig sterk flokkdrift, som er i en vanskelig alder. Da bør du nok både la den sove nærmere dere, og kanskje ofre noen netter på sofaen i tillegg. NOE er det som gjør at den begynner med det. Er helsen ok, og det ellers ikke er endringer i andre ting, så er det hunden selv som antagelig har endret seg - og får hetta over å bli forlatt i buret alene hver natt, mens dere går et annet sted.

Og IKKE skaffe ny hund, når du ikke klarer denne - da risikerer du TO hunder med separasjonsangstproblemer, tro meg. Ser det på en jeg kjenner, hund etter hund etter hund kan ikke være hjemme alene uten masse bråk og hysteri... den ene lærer den andre lærer den tredje lærer den fjerde. Og ja, de er flere hunder tilstede. Kort og greit.

Ja, hunder har selskap i hverandre - samtidig så smitter atferd utrolig lett. Og et KLASSISK råd fra hundeeksperter er å IKKE få ny hund før man har løst det som måtte være av problemer med den første.... Har man derimot greie hunder, så vil de lære av hverandre - har hatt en skokk hunder, og null problemer i så måte, fordi det startet greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at hunden din ikke har blitt tilvendt buret på riktig måte, og det hele har gått for fort frem. Begynn fra begynnelsen igjen og ta det rolig. Om natten kan du legge deg på en madrass i gangen ved siden av hunden, og etterhvert som dagene går, flytte deg inn på soverommet og ha døren åpen. Eller ha hunden på soverommet, og gradvis flytte den ut mot gangen. Jeg lå selv med soveroms døren åpen et halvt års tid. (samboeren din klarer sikkert å ha hunden på soverommet noen dager).

Og det at valpen trøtt når den legger seg er også et tips, som nevnt over. Hvis hunden din sover bedre uten bur, kan du jo feks. kjøpe barnegrind og avgrense et område, og fjerne alt hunden kan få tak i.

Er hunden din godt nok aktivisert, sover den om natten og bruker ikke tid på å vandre omkring å gjøre rampestreker, det er det som oftes hunder som kjeder som som gjør.

Valpen din er jo enda såpass ung, så rolig tilvenning er viktig.

Meningene om bur er delte og forskjellige, men uansett når det kommer til stykket er det opp til deg selv å bestemme og finne ut hva du syns er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hunden oppnår jo det den ønsker- å få kontakt med deg. Hadde selv hunden i bur om natten pga av ødeleggelse, men etter å ha ignorert piping og bjeffing et par netter så sluttet den. Jeg sluttet med bur igjen om natten ganske kjapt, da lå den på et teppe i gangen utenfor soverommet. Siden har den fått lov å gå i hele huset uten noe problem. Eneste måten er å prøve seg frem... :lol: Som det er skrevet tidligere, kan være en fordel å ligge ved siden av hunden i begynnelsen, slik den føler seg trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...