Gå til innhold
Hundesonen.no

Jul = Julaften ?

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Snakket med lillesøster på telefonen i går, begge er vi veldig glade i julen og vant til å kose oss masse fra 20. desember til nyttårsaften (vi har blant annet pakker flere dager enn juleaften). Flere i klassen hennes kunne fortelle at de hev ut juletreet 1. eller 2.juledag og at jula jo var over 25.desember klokka 00.00.

Hva tenker dere soniser om saken?

Skrevet

Alle vet jo at julen varer helt til påske!

Neida, her varer julen til 1. nyttårsdag. Vi får ekstra julestemning av å være på hytten på julaften og i romjulen. Ikke noe butikkstress eller noen ting!

Skrevet

Alle vet jo at julen varer helt til påske!

Neida, her varer julen til 1. nyttårsdag. Vi får ekstra julestemning av å være på hytten på julaften og i romjulen. Ikke noe butikkstress eller noen ting!

Ey, her trodde jeg en stakket stund at det endelig var noen som var enig med meg. Altså at julen varer helt til påske... men neida... hrmpfh...

Vel, det kan iallefall føles sånn her i huset at når julepynten endelig kommer seg opp-så er den oppe til den nærmest detter ned av seg selv. Juletreet går også sakte ut av huset. D.v.s. det går inn i peisen og ut pipen, mens jeg koser meg med noe vin (snakker om morbid humor, hehe).

Jul er en koselig ting som jeg elsker, når den først har kommet... (men det er IKKE enda).

Skrevet

Når man først julen har kommet, så må man da ikke kaste den ut av huset med en gang!

Nei, her får juletreet hvert fall stå til 15. januar :P

Skrevet

hihi.. hos meg så er den ferdig så fort som over hode mulig hihi... før nyttårsaften... blei jo forgifta av mamma når jeg bodde hjemme, med masse nisser kjempe lenge, så nå er det så digg å endelig bestemme det selv :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...