Gå til innhold
Hundesonen.no

Om løpetiden


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hunden vår har nå hatt løpetid i 2 uker (blødd) Det har gått ganske fint til nå i det siste. Nå er hun urolig og piper mye. Det er liksom noe hun vil, men som jeg ikke helt skjønner hva er. Vet at tiper kan bli urolig og masete under løpetiden, men tenkte litt på at den er jo snart ferdig, så hvorfor begynne nå på slutten? Og denne trusa.. Tror ikke ho liker den så mye så kanskje det er den hun piper for? Kan hende den strammer i løsskinnet. Har prøvd å ta den av og det ser ut som ho liker det litt bedre. Men ho griser sånn overalt da og det passer ikke så bra. Kan tisper få plager under løpetid som feks infeksjoner og sånnt som kan plage dem? Jeg takler ikke løpetid for jeg blir så sur av all maset. Blir så mye bråk og kjefting da. :P Spesiellt når jeg ikke skjønner hva ho vil, men bare piper og piper. Det går meg på nervene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ho griser sånn overalt da og det passer ikke så bra. Kan tisper få plager under løpetid som feks infeksjoner og sånnt som kan plage dem? Jeg takler ikke løpetid for jeg blir så sur av all maset.

Tisper kan godt på livmorbetennelse/infeksjoner i skjeden, så hold et øye med dette!

-og hva piping og bli sprø angår? Velkommen til de første 2 årene av hannhundeieres liv! *LOL* :wink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lyst å sterilisere henne, men har ikke råd til det akkurat nå. Hun slikker seg ofte, men det drypper når hun reiser seg opp og går omkring. Spesiellt når hun logrer og skal leke.. Så derfor bruker vi truse på ho. Calina. Ja fytti Hæl.. den pipinga. Hunden vår pep myyye inntil hun ble året. (klassisk dobber problem) Jeg ble helt klin gærn. Men det ble bedre etterhvert heldigvis. Gav ihvertfall hunden beskjed om at mye unødvendig piping (masing) så ble det kjeft. Det forstår hun nå. Så det er litt greit at man kan si hold kjeft hvis hun maser. Blir litt værre nå, for da slutter hun ikke :evil: Hadde jeg hatt hannhund hadde jeg kastert den så fort som mulig :P Jeg hadde ihvertfall ikke holdt ut med så mye mer piping enn det vår hund har holdt på.

Hvordan legger man merke til om det er problemer med infeksjoner og betennelser i livmoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt tispe på maaange år, så jeg er ikke lenger sikker..-men utflod som ikke er helt rett farge på/lukter fy **** er to indikasjoner...

-hvor lenge blør en tispe egentlig? Vår blødde vel ikke mer enn ti dager ca..

Og takke F*** for "sov i ro" sier nå bare jeg..hihih... :wink: Odin og kan "hold kjeft" kommandoen..-og så er det svært lite hyggelig å bli oversett syns han..og det er en av konsekvensene med å pipe.Men ellers har jeg vært svært heldig med ham - den forrige hannhunden vår var MYE mer masete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja trodde tisper blødde i 3 uker sånn omtrent? Vår har blødd nå i 14 dager.

Ja jeg slet en periode med piping, og hadde discman på øret og høy musikk på radioen hehe. Har hørt om værre da, men jeg syns det har vært ille nok. Rart at akkurat dobermann er så kjent for disse stygge lydene :? Mange jeg kjenner har passet dobermenn tidligere og måtte ha sendt dem hjem fordi de klarte ikke mere mas. Huff. jaja.

Noe som er litt kult da er når jeg går i sentrum og sånn eller står å venter ute på kaia eller noe og det er en hannhund i nærheten, så blir hannhunden så ivrig når den kjenner lukta av løpetid, så de begynner å pipe masse og styre og skjelve. Eierne blir så irriteret og kjefter og styrer med hunden sin. De får ikke kontakt eller at den blir ulydig. hehe. :P Da tenker jeg uff glad jeg ikke har det sånn hver gang en løpsk tispe går forbi (og at det er sånn hele tiden). Har du det sånn med din hund? Er han blitt såpass moden at han bryr seg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin har så langt vært veldig grei å ha med å gjøre - litt mongo, ja - men ikke no fæl hyling og piping,nei..

Kontroll...tja...-kan defineres - jeg tar ham bare inn på litt kortere line ved passering av andre,og det går fint - er de andre som lager lyd - ikke min.. :wink:

Løpetidstisper har han vært med,men de har ikke vært ståklar,så de har gitt ham klar melding.. :wink: [-X :roll: -men hvem vet - nå er det jo mye han skal igjennom det neste halve året, da! Av modning og sånt...så vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår har nå hatt løpetid i 2 uker (blødd) Det har gått ganske fint til nå i det siste. Nå er hun urolig og piper mye. Det er liksom noe hun vil, men som jeg ikke helt skjønner hva er. Vet at tiper kan bli urolig og masete under løpetiden, men tenkte litt på at den er jo snart ferdig, så hvorfor begynne nå på slutten? Og denne trusa.. Tror ikke ho liker den så mye så kanskje det er den hun piper for? Kan hende den strammer i løsskinnet. Har prøvd å ta den av og det ser ut som ho liker det litt bedre. Men ho griser sånn overalt da og det passer ikke så bra. Kan tisper få plager under løpetid som feks infeksjoner og sånnt som kan plage dem? Jeg takler ikke løpetid for jeg blir så sur av all maset. Blir så mye bråk og kjefting da. :P   Spesiellt når jeg ikke skjønner hva ho vil, men bare piper og piper. Det går meg på nervene.

Det er normalt at hun piper en del nå, kan og tenke meg at hun er urolig... Hun er nok "på topp" hva løpetiden gjelder og da er hun klar som et egg til å finne en hanne å få pare seg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja ho har nok vært klar i godt over en uke nå. Legger halen tilside når man nærmer seg baken, og er veldig kjælen. Men tenkte at det var vel litt sent nå å begynne å bli utrolig når det var bare en uke igjen. Trodde de var klare sånn omtrent midten av løpetiden. Men det går vel over tilslutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en periode mellom begynnelsen og slutten på blødningen jeg da. En eller annen dag i denne perioden. Leste på canis: "Ellers er det ganske vanlig å stå midt i løpetida, når de ikke blør, i alt fra 2-5 dager. "

Så da må de vel få et opphold i blødetiden og er klare. Jeg syns hunden vår har blødd i ett i 14 dager nå jeg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...