Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg gå over til voksenfòr?

Aya

Recommended Posts

Lille gull på ni mnd får gratis fòr fra jobben (dvs. jeg får gratis fòr gjennom jobben- dyrebutikk har frynsegoder de og). Fix går på nutro choice, et av de få fòrene som ikke har Juniorfòr. Han er nå ni mnd og får 50/50 v&H og tørrfòr. Nå MÅ jeg ha nytt fòr, men de er tomme for valpefòret. Kan jeg gå over på voksenfòr, eller er det altfor tidlig?

(Han har ganske kraftig HD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet over til voksenfòr på min forrige lille valp når han var rundt 7 måneder. Han vokste for mye og var halt. At man trodde han kanskje hadde HD var faktisk en av grunnene til at jeg ble anbefalt å kutte valpefòret. Ledd hunder bør ikke vokse for mye for fort og valpefòr stimulerer visst vekst. Jeg ville pratet med dyrlegen din var jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille gull på ni mnd får gratis fòr fra jobben (dvs. jeg får gratis fòr gjennom jobben- dyrebutikk har frynsegoder de og). Fix går på nutro choice, et av de få fòrene som ikke har Juniorfòr. Han er nå ni mnd og får 50/50 v&H og tørrfòr. Nå MÅ jeg ha nytt fòr, men de er tomme for valpefòret. Kan jeg gå over på voksenfòr, eller er det altfor tidlig?

(Han har ganske kraftig HD)

Hei Aya!

De aller fleste tilbakemeldingene jeg har fått og bøker jeg har lest om fysiologiske stadier anbefaler å fôre valpefôr, og ingenting annet, så tett innpå 1 år som mulig. (Dette gjelder hunder av middels størrelse, som f.eks Gordon Setter, ca 20-30 kg i voksen alder)

Nå varierer imidlertidig valpeperioden hos de forskjellige hunderasene. På enkelte store hunderaser regnes valpetiden å være helt opp til 24 mnd, kanskje mer, mens enkelte små raser regnes som utvokste allerede etter 6-7 mnd, så behovet for valpefôr vil variere ut ifra rase.

Du bør finne ut forventet valpetid for din rase, og handle deretter.

Her kan du forøvrig lese litt om hvorfor valpefôr er viktig:

http://forimport.no/Fysiologiske%20stadier.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lett rundt i hele butikken fant jeg en 7,5 kgs sekk med valpefòr. Riktignok for "store raser" (fra 23 kg i voksen størrelse) men han kommer nok til å ha en matchvekt på rundt det. Så da blir det noen mnd til på valpefòr, før jeg går over til ledd-fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...