Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for din hund

Taz

Bruker du klikkertrening på din hund?  

14 stemmer

1. 1.

• Ja
      5
    • Nei
      5
    • Hva er det?
      0
    • Skal begynne
      4

Recommended Posts

Ettersom ingen svarte meg på den andre tråden, så lager jeg

heller en ny tråd.. :P

Noen som har lest denne boka?

Noen kommentar om den?

Da mener jeg folk som har lest HELE boken, og ikke bare

skumlest i den.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å lese den boka..

Den var overraskende bra.. :P

Så etter jeg har lest hele boka, så får jeg se om jeg begynner

men klikkertrening heller.. (Har ingen metode atm :P )

For det er så mangen sider med begge trenings metoder..

Så jeg skal heller lese denne boka, også bestemme selv hva

jeg syns og hvilken metode som jeg liker best..

For inne her får du jo trykt inn i hodet : Nordenstam er best, eller klikkertrening er best.. Litt vanskelig å bestemme seg ut ifra det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare kommet halvveis. Hakke lest i den på en stund siden jeg på en måte mista motet litt i treninga. Men jeg syns den er veldig fin og oversiktlig. Og det er lett å forstå siden det er fine eksempler osv.

Mistet motet? Hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke.. Hun er så vanskelig for tiden, har begynt å hoppe på meg og sånn. Har jo blitt mye større også..

Føler ikke at jeg får til noe! At det jeg sier til henne ikke har noen effekt på en måte.

Og det er som Taz sier, uansett hvor man spør så sier folk at enten er klikkertrening Guds vei, eller så er det Nordenstam som er det. Vanskelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve klikkeren en gang?

Diego fattet det utrolig kjapt...

Men nå er jo Diego ikke rebellen selv da..

Men skader jo ikke å prøve.. :P

For makt er ikke alltid den rette løsning..

(Off, der hørtes jeg ut som *tenke*, nei der glemte jeg det ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motet mitt er også borte. Gruer meg til å trene osv.. Og da gå det automatisk rææv.

mhm. Du får prøve klikker da vettu. Når vi trener, så er det bare positivt med klikker. Men jeg har kort lunte om dan, så om hu står med labba oppå kjøkkenbenken, så blir det NEEI! ja. Så jeg kan vell ikke si at vi driver med klikkertrener, men vi trener med klikker! Hehe. Så treninga er hvertfall helt positivt, men ikke alt annet. HVis du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne den av meg IW, når jeg har lest den ut :P

Hvertfall, det er viktig å finne en metode som passer for deg, Klikkertrening skal jo i teorien funke på alle hunder, men det har mye med treneren å gjøre å.

Jeg er i hvertfall nødt å finne en metode som funker supert for meg, siden jeg har skikkelig lyst å konkurrere i lydighet, men motet har blitt litt borte i det siste. men nå skal jeg gå på kurs, så vi får se hvordan det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er deeeer jeg tror de aller aller fleste er like! De fleste driver "vanlige hundeoppdragelse".. Jeg er verken mer eller mindre for nordenstam eller klikker. For i hverdagen er det sånn til meg:

Gjør Eso noe galt i huset, eks hopper opp i sofaen, så overser jeg ham ikke. Jeg sier nei, og han skal NED av sofaen, om jeg så må dra ham ned med halsbåndet.

Under trening så er er ting ALLTID positivt, jeg bruker godbit når jeg trener, og jeg bruker aldri straff. Har faktisk tenkt å gå til innkjøp av en klikker, kun å prøve det på ham i treningssammenheng (ikke i den vanlige hverdagen)

Så de aller fleste bruker nok sunn fornuft mot hunden. Og de aller fleste bruker bare den metoden jeg kaller "normal hundeoppdragelse", hverken 100% nordenstam eller 100% klikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg mener ina =D> For det er så mye lettere å lære inn øvelser med klikker, men samtidig så har ikke jeg tolmodighet til å overse eller klikke bort atferder som jeg ikke vil hu skal ha.

Skal på valpekurs i begynnelsen av november, det er kanskje litt sent å vente på det for å se hva som skjer?

mhm. Men det var i perioder lunah var veldig distre og bare skulle se på alt annet enn meg, men det har gått over nå. Det var værst da hu var 4-5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldri negativ når jeg trener heller, tror jeg  :?

negativ er når man setter krav, hvis du skjønner. at man har lært inn sitt hjemme, men når man sier sitt feks midt i byen, og bikkja ikke gjør det, så klyper man den i øret eller trykker den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg ikke :-o Men jeg veit at hun kan feks sitt RIMELIG godt og at hun ikke gidder og noen ganger bare ser dumt på meg. Da legger jeg armen under knærne hennes bak og bøyer beina hennes så hun sitter. Det er vel negativt? Men jeg klyper jo aldri eller straffer på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg ikke  :-o  Men jeg veit at hun kan feks sitt RIMELIG godt og at hun ikke gidder og noen ganger bare ser dumt på meg. Da legger jeg armen under knærne hennes bak og bøyer beina hennes så hun sitter. Det er vel negativt? Men jeg klyper jo aldri eller straffer på den måten!

I følge klikkere så er det negativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...