Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for din hund

Taz

Bruker du klikkertrening på din hund?  

14 stemmer

1. 1.

• Ja
      5
    • Nei
      5
    • Hva er det?
      0
    • Skal begynne
      4

Recommended Posts

Ettersom ingen svarte meg på den andre tråden, så lager jeg

heller en ny tråd.. :P

Noen som har lest denne boka?

Noen kommentar om den?

Da mener jeg folk som har lest HELE boken, og ikke bare

skumlest i den.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å lese den boka..

Den var overraskende bra.. :P

Så etter jeg har lest hele boka, så får jeg se om jeg begynner

men klikkertrening heller.. (Har ingen metode atm :P )

For det er så mangen sider med begge trenings metoder..

Så jeg skal heller lese denne boka, også bestemme selv hva

jeg syns og hvilken metode som jeg liker best..

For inne her får du jo trykt inn i hodet : Nordenstam er best, eller klikkertrening er best.. Litt vanskelig å bestemme seg ut ifra det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare kommet halvveis. Hakke lest i den på en stund siden jeg på en måte mista motet litt i treninga. Men jeg syns den er veldig fin og oversiktlig. Og det er lett å forstå siden det er fine eksempler osv.

Mistet motet? Hva skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke.. Hun er så vanskelig for tiden, har begynt å hoppe på meg og sånn. Har jo blitt mye større også..

Føler ikke at jeg får til noe! At det jeg sier til henne ikke har noen effekt på en måte.

Og det er som Taz sier, uansett hvor man spør så sier folk at enten er klikkertrening Guds vei, eller så er det Nordenstam som er det. Vanskelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve klikkeren en gang?

Diego fattet det utrolig kjapt...

Men nå er jo Diego ikke rebellen selv da..

Men skader jo ikke å prøve.. :P

For makt er ikke alltid den rette løsning..

(Off, der hørtes jeg ut som *tenke*, nei der glemte jeg det ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motet mitt er også borte. Gruer meg til å trene osv.. Og da gå det automatisk rææv.

mhm. Du får prøve klikker da vettu. Når vi trener, så er det bare positivt med klikker. Men jeg har kort lunte om dan, så om hu står med labba oppå kjøkkenbenken, så blir det NEEI! ja. Så jeg kan vell ikke si at vi driver med klikkertrener, men vi trener med klikker! Hehe. Så treninga er hvertfall helt positivt, men ikke alt annet. HVis du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan låne den av meg IW, når jeg har lest den ut :P

Hvertfall, det er viktig å finne en metode som passer for deg, Klikkertrening skal jo i teorien funke på alle hunder, men det har mye med treneren å gjøre å.

Jeg er i hvertfall nødt å finne en metode som funker supert for meg, siden jeg har skikkelig lyst å konkurrere i lydighet, men motet har blitt litt borte i det siste. men nå skal jeg gå på kurs, så vi får se hvordan det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er deeeer jeg tror de aller aller fleste er like! De fleste driver "vanlige hundeoppdragelse".. Jeg er verken mer eller mindre for nordenstam eller klikker. For i hverdagen er det sånn til meg:

Gjør Eso noe galt i huset, eks hopper opp i sofaen, så overser jeg ham ikke. Jeg sier nei, og han skal NED av sofaen, om jeg så må dra ham ned med halsbåndet.

Under trening så er er ting ALLTID positivt, jeg bruker godbit når jeg trener, og jeg bruker aldri straff. Har faktisk tenkt å gå til innkjøp av en klikker, kun å prøve det på ham i treningssammenheng (ikke i den vanlige hverdagen)

Så de aller fleste bruker nok sunn fornuft mot hunden. Og de aller fleste bruker bare den metoden jeg kaller "normal hundeoppdragelse", hverken 100% nordenstam eller 100% klikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg mener ina =D> For det er så mye lettere å lære inn øvelser med klikker, men samtidig så har ikke jeg tolmodighet til å overse eller klikke bort atferder som jeg ikke vil hu skal ha.

Skal på valpekurs i begynnelsen av november, det er kanskje litt sent å vente på det for å se hva som skjer?

mhm. Men det var i perioder lunah var veldig distre og bare skulle se på alt annet enn meg, men det har gått over nå. Det var værst da hu var 4-5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldri negativ når jeg trener heller, tror jeg  :?

negativ er når man setter krav, hvis du skjønner. at man har lært inn sitt hjemme, men når man sier sitt feks midt i byen, og bikkja ikke gjør det, så klyper man den i øret eller trykker den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg ikke :-o Men jeg veit at hun kan feks sitt RIMELIG godt og at hun ikke gidder og noen ganger bare ser dumt på meg. Da legger jeg armen under knærne hennes bak og bøyer beina hennes så hun sitter. Det er vel negativt? Men jeg klyper jo aldri eller straffer på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg ikke  :-o  Men jeg veit at hun kan feks sitt RIMELIG godt og at hun ikke gidder og noen ganger bare ser dumt på meg. Da legger jeg armen under knærne hennes bak og bøyer beina hennes så hun sitter. Det er vel negativt? Men jeg klyper jo aldri eller straffer på den måten!

I følge klikkere så er det negativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...