Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv for tung?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hvordan kan man se om kløven er for tung for hunden?

Hunden min viser sjeldent ubehag og sånn, og bare hun er ivrig nok kan hun løpe med brukken fot hvis det så er (er jeg sikker på :) ) Så jeg tror ikke hun viser det hvis den er for tung, men er jo alikvel redd for at den er for tung og dermed belaster hunden unødig.. Man har jo et ansvar der, på lik linje med feks å passe på hvor langt man sykler med hunden, for hunden min kan springe til hun stuper.. Så hunden vet ikke alltid hva som er best for den :rolleyes:

Jeg vil at kløven skal veie litt sånn at hun får trent seg, men ikke for mye at det blir belastning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke hevde å være noen spesielt erfaren kløvbruker ettersom jeg bare har kløvet med hundene på dagsturer, men det er jo heller ikke så få kilo molte og annen bær (eller fjellfisk fx) de har båret hjem i årenes løp. Det vi lærte i "hin hårde år" var som en tommelfingerregel at hunden kunne bære halvparten av sin egen vekt . Men da burde den være godt trent på forhånd - og det ble heller ikke anbefalt å laste på så mye om det ikke var tvingende nødvendig.

Mine hunder har elsket å bære kløv - og det virket alltid som om den hunden som fikk ha den følte seg litt hevet over de andre på turen (de skiftet om å bære da siden jeg hadde bare en kløv).

Tror aldri jeg har lastet på de mer enn 5-6 (max 10 kg). Er jo begrenset hva du kan få plass til også (om du ikke fyller på med stein ..hehe).

Har ingen erfaring med å bruke kløv til trening. Kan jo slite hardt på potene om du laster for tungt, men spørs jo litt på underlaget og hvor godt trent hun er fra før.

Ville ikke trekking av pulk fx være bedre trening om du tenker på muskulatur & kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt kan en godt trent hund (av en viss str - 20-25-30-> kg, de veldig store rasene har mer enn nok med å bære seg selv kanskje - skjelettet er allerede godt belastet fra før) kan bære 1/3 - 1/2 på korte turer. På lengre turer 1/4-1/3. Hunden bør selvsagt være røntget foran og bak, trent opp til å bære mer og mer vekt og vekten skal alltid være balansert så den er lik på begge sider. Pakk også med det tyngste nederst, fremst og inn mot hunden (som når du pakker en vanlig ryggsekk). Om man går i ulendt terreng bør man avlaste hunden i nedoverbakker så kløven ikke sklir for langt fram og belaster feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kløv i mange år til mine hunder og da ligger vekta oppi sekken rundt 5-6 kg. Men hundene er godt trent og kan godt bære mye tyngre enn det.

Dersom sekken er for tung så vil hunden gjerne gå med bøyd hode og ofte skrevende gange for å holde balansen. Dette er ikke bra for hverken skjelett eller muskulatur, og hunden kan i verste fall få skader av det! Derfor er det kjempeviktig at man trener suksessivt og fornuftig og avpasser vekta i forhold til hvor du skal gå (fjellet eller på flat vei osv.) Ikke overdriv. Kløving skal være kjekt for både deg og hunden ;)

De fleste hunder liker nok å kløve - og kroppen har svært godt av denne treningen. Rygg og nakke er ofte de stedene på kroppen som får minst trening, men kløving styrker disse muskelene og hunden får bedre holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;) Jeg bruker kløven kun til trening på turer. kanskje 2 ganger i uken på en halvtime-3 kvarter hver gang. Jeg har flasker fylt med sand i kløven for vekt. Og den veier 10 kg. (hunden er ca 40 kg)

Vi går for det meste på asfalt. Tror dere 10 kg er for mye egentlig? hun har brukt kløven nå over 1 år. og vi begynte med tom kløv og så fylt opp litt og litt. Hunden går som normalt, gjerne småløper og traver avsted. Så hun virker ikke som at hun sliter. Er litt redd for at hun skal bli salrygget, fordi hun er så lang i ryggen ;) Er det noen fare for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut det! 10 kg på en såpass tung hund og hun har gradvis blitt tilvennet vekta er helt i orden. Og hun hadde neppe jogga rundt dersom det var for slitsomt.

Hun blir ikke salrygget - tvert i mot så styrker vekta ryggmuskulaturen hennes og gir henne en bedre holdning og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Syns det høres bra ut jeg. Men enda bedre hadde det vært hvis dere ikke hadde gått på asfalt. Grus er bedre og skogen e.l. er topp! Men er klar over at dette ikke alltid er like lett å få til hvis man bor i byn.

Før sa man at en hund kunne bære opp mot halve kroppsvekta si. Nå har vel de fleste gått over til 1/3 og til og med 1/4. Men dette avhenger jo selvfølgelig av kroppsbygning, hvor godt trent hunden er og hvordan terreng, underlag og hvor lang tur. Det er nok viktigere å lese hunden enn å følge sånne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...