Gå til innhold
Hundesonen.no

Jul & Kirken


tuppetroll

  

67 stemmer

  1. 1.

    • Ja, på julaften
      15
    • Ja, flere dager i løpet av julen
      4
    • Nei
      48


Recommended Posts

Går ikke i kirken i jula nei. Eller ellers på året, så sant det ikke er en grunn (begravelse eks).

Da jeg bodde i nord Norge (dvs nord for Sinsenkrysset ;) ), så gikk vi faktisk i kirka på julaften noen år etter mitt ønske. Hadde en veldig pen kirke der, men en helt horribel prest dessverre. Hadde litt andre meninger om tro i den tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen og går i kirken ofte, men ikke i statskirken, da. Hører til i frikirken. Jeg er i kirken flere ganger i løpet av jula og er der mye resten av året også, men det er ikke bestandig jeg går på julaften. En del år har mamma og pappa dratt på julegudstjenesten, mens jeg og søskenene mine har blitt igjen hjemme og sett på Tre nøtter til Askepott for eksempel. Foreldrene mine har alltid latt meg velge selv om jeg har lyst til gå i kirken, og det er jeg glad for. Nå som jeg begynner å bli litt eldre merker jeg at det å kunne gå i kirken på julaften er noe jeg setter stor pris på. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, går ikke i kirka i jula, heller ikke ellers. Er ikke medlem av statskirken, har heller ikke tenkt å bli det. Men familien min er kristne å går i et tverrkirkelig samfunn. Er ikke døpt, eller konfirmert i kirken. Statskirken har ikke samme tro som oss, så jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre i kirken da. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går i kirka på juleaften. Også noen ganger på nyttårsaften :P

Siden vi må ha vært på fire frivillige gudstjenester i løpet av konfirmasjonstiden, får jeg registrert meg på julaften :P

Tamititdam, det hadde vi også, hehe, men jeg gikk ikke på en eneste en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er kristen og oppvokst i en kristen hjem. jeg liker å gå i kirka på julaften. før synest jeg det var sååå kjedelig å gå i kirka, men nå setter jeg mer pris på jula, og hvorfor vi feirer jul.

jeg har også tenkt på hvorfor det er sååå mange med stjerner i vinduet...? mange som ikke er kristne henger opp julestjerne i vinduet som symboliserer kristendom. hvorfor? er det bare fordi jula fører til masse pressanger og stjerna gir en stemning som minner dem om dagen de skal pakke opp alle gavene? jula handler om kristendom! er noen uenige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte nei. Har gått kvert år tidligere, men i fjor var siste gangen, av den enkle grunn at eg no har valgt å konfirmere meg borgerlig, når konfirmasjonen min blir til våren no, og da trur ikkje eg det passer seg heilt og gå i kirka :P

Har tidligere bere gått fordi det er så koslig julestemning.

men istedenfor skal eg vere heime og se på "tre nøtter til askepott" og slike serier, som alltid går på den tida da veldig mangen andre er i kirka her B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er kristen og oppvokst i en kristen hjem. jeg liker å gå i kirka på julaften. før synest jeg det var sååå kjedelig å gå i kirka, men nå setter jeg mer pris på jula, og hvorfor vi feirer jul.

jeg har også tenkt på hvorfor det er sååå mange med stjerner i vinduet...? mange som ikke er kristne henger opp julestjerne i vinduet som symboliserer kristendom. hvorfor? er det bare fordi jula fører til masse pressanger og stjerna gir en stemning som minner dem om dagen de skal pakke opp alle gavene? jula handler om kristendom! er noen uenige?

Jepp, er uenig. Julen handler ikke om slikt oppspinn. Ikke min jul i hvert fall :P Vi feirer den opprinnelige julen vi, den som ble feiret før kristendommen oppstod. Vi feirer at solen snur :P Så vidt jeg vet har ikke julenisser noe med gud og jesus å gjøre? Her finnes ikke engler og julestjerner, hehe! :P For meg er julen en koselig tid som hvor jeg setter pris på å være med venner og familie, ikke en tanke går til jesus :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gått i kirka jeg. For et par år siden var jeg danseinstruktør for noen konfirmanter som skulle ha noe showgreier i kirka. Og da ville jeg jo se på også. Foreldrene mine er ateister, så jeg blei fritatt fra å gå i kirka i skolesammenheng. De skjønte ikke vitsen så jeg fikk velge selv. Synes det har vært en grei ordning. Satt jo bare å småsnakka med de rundt meg og bølla uansett. Jeg var en rastløs liten unge! Det kan hende jeg velger å gå i kirka når jeg selv får barn, men tviler på at det blir noe kirkegåing før det. Har nok å gjøre i juletida fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en katolsk kirke i nærheten og jeg er hjemme hos min mor så drar jeg.

Er en fin stemning i den katolske kirken, den "vandlige" kommer jeg nok ikke til å dukke opp i... det holdt med å dra en gang til den..

(Nei, jeg er ikke Katolsk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er uenig. Julen handler ikke om slikt oppspinn. Ikke min jul i hvert fall :P Vi feirer den opprinnelige julen vi, den som ble feiret før kristendommen oppstod. Vi feirer at solen snur :P Så vidt jeg vet har ikke julenisser noe med gud og jesus å gjøre? Her finnes ikke engler og julestjerner, hehe! :P For meg er julen en koselig tid som hvor jeg setter pris på å være med venner og familie, ikke en tanke går til jesus :P

Samme her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, jeg går ikke i kirken på julaften, og heller ikke ellers.

Jeg synes ikke det er riktig at jeg, som aldri går i kirken ellers, skal oppta plass, sånn at kanskje ikke de faste kirkegjengerene får plass. Kirken på mitt hjemsted, har mer enn en julaften, vært smekk full..

Det var noen år i ungdomstiden jeg og mine venninner hadde tradisjon med å møtes til midnattsgudstjenesten julaften. Det var vel mest for å ha et påskudd for å komme litt ut også på julaften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...