Gå til innhold
Hundesonen.no

Kyssesyken..?

Martine

Recommended Posts

Noen som har hatt kyssesyken før? Eller vet hva tegnene på det er?

Ligger hjemme nå, med helt sinnsykt vondt i halsen, vondt i hodet, ørene, utrolig slapp. Har ligget og sovet i hele dag, og er fortsatt kjempetrøtt. Har vært mye syk i det siste, men har ikke vært like ille. Skal mest sannsynlig til legen i morgen, da.

Flere av vennene mine har hatt kyssesyken nå i det siste, men de har hatt forskjellige symptomer...

Så er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kyssesyken må du i alle fall ta det med de to første ukene du er syk. En venninne fikk beskjed om at hun bare latet som hun var syk da hun gikk til legen og at det ikke var noe i veien. Hun var litt hoven i halsen, men det ville visst gå over. Etter to uker med mye jobbing var milten og leveren nesten ødelagt, og hun lå til sengs de neste to ukene. De 4 månedene fikk hun ikke bevege seg for mye, eller løfte for tungt. Dette var i sommer, og hun får fremdeles ikke lov til å bli sliten.

Hun fortalte at hvis man tar det med ro de første to ukene slipper man å være så forsiktig de neste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er kyssesyken må du i alle fall ta det med de to første ukene du er syk. En venninne fikk beskjed om at hun bare latet som hun var syk da hun gikk til legen og at det ikke var noe i veien. Hun var litt hoven i halsen, men det ville visst gå over. Etter to uker med mye jobbing var milten og leveren nesten ødelagt, og hun lå til sengs de neste to ukene. De 4 månedene fikk hun ikke bevege seg for mye, eller løfte for tungt. Dette var i sommer, og hun får fremdeles ikke lov til å bli sliten.

Hun fortalte at hvis man tar det med ro de første to ukene slipper man å være så forsiktig de neste månedene.

2 Uker?!?!.. da slapp hun billig unna..

Har du kyssesyken så må du ta det rolig over mye lengre tid. Ikke noe fysisk trening før du er frisk igjen..

Noen blir ekstremt syke med kyssesyken.. det er for noen veldig alvolig sykdom.

Ungder sykdommen så er Milten usetvanlig stor og håven man har vondt i magen ..

Du kan ikke drive med for mye fysisk aktivitet før ultralyd viser at milten er tilbake til normal størrelse og blodprøven er i orden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kyssesyken er plagsom! :P

Tror det er 2-3 år siden jeg hadde den, og jeg sliter fortsatt..Mamma hadde den når hu var rundt 20, ble innlagt på sykehus og greier, og hun sliter også fortsatt!

Jeg var veldig svimmel, kvalm og hadde vondt i hodet..Når jeg hadde gym så holdt jeg på å deise ned i bakken, og da fant vi ut at det var noe galt...

Lykke til, krysser fingrene for at det ikke er kyssesyken, eller verre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Uker?!?!.. da slapp hun billig unna..

Har du kyssesyken så må du ta det rolig over mye lengre tid. Ikke noe fysisk trening før du er frisk igjen..

Noen blir ekstremt syke med kyssesyken.. det er for noen veldig alvolig sykdom.

Ungder sykdommen så er Milten usetvanlig stor og håven man har vondt i magen ..

Du kan ikke drive med for mye fysisk aktivitet før ultralyd viser at milten er tilbake til normal størrelse og blodprøven er i orden..

Jeg tror ikke hun slapp billig unna. Hun måtte ligge til sengs døgnet rundt i 2 uker, de neste 4 mnd kunne hun gjøre litt mer, men fikk ikke gå i trapper, fikk ikke bære sin egen ransel, og ikke gå så mye. Nå kan hun gjøre litt mer, men har ikke gym, og kan ikke gjøre krevende ting. Det var i sommer hun ble syk, så det har godt rundt 5-6 mnd.

Kyssesyken er uansett en skummel sykdom. Flere som har blitt rammet av kyssesyken har jo blitt ME-syke etterpå, og det er jo i alle fall ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smitter ved bl.a smyttutveksling- derfor navnet kyssesyken. Jeg hadde det da jeg var liten, og før de testet det med en gang du kom inn med influensasymptomer. Kastet opp sinnsykt mye, var kjempeslapp, feber osv. Måtte ta det med ro i minimum to mnd etterpå. Jeg er heldig som hadde det så tidlig, værre jo eldre man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir legevakten etterpå. Halsen er helt tett, rød og hoven, kjennes og som at det brenner nedover i den. Også har jeg vondt i hodet, magen osv. Føles som om magen min er skikkelig oppblåst. Jeg har vært mye småsyk i det siste, plutselig blitt veldig svimmel og holdt på å besvime, men har ikke tenkt at det er noe alvorlig... Spiller fotball, og har vært nødt til å trene masse. Selv om jeg har brukket hånden, og når jeg har vært syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sjeldnere versjon av kyssesyken i september, ikke noe gøy nei. Begynte med hodeverk, vondt i rygg og skuldre og svimmelhet. Jeg fikk skikkelig leverbetennelse med gulsot, denne "typen" kyssesyke gikk på leveren istede for halsen. Jeg fikk også veldig oppblåst mage(forstørret lever) og klarte bare tvinge i meg en brødskive til dagen. Hadde 40 i feber i 12 dager ;) Gikk ned 8 kg på to uker og klarte ikke engang å gå opp og ned trapper. Lå tre uker i strekk i senga. Ingen andre jeg kjenner har hatt kyssesyken de siste årene så jeg aner ikke hvor jeg fikk det fra.

Hvis du tar smertestillende så styr unna parasett og ta heller ibux, var den beskjeden jeg fikk hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...