Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor heter hunden din det den gjør?

millis

Recommended Posts

Bogar het Bogar da jeg fikk ham. Synes det var et pent navn. Når man uttaler det "riktig"... Han heter ikke "booogar", men "båogar". Og han heter ikke Bogart heller...

Nirm. Vel... Han var ikke lett å finne på navn til. Var igjennom en masse rare - og mindre rare - navn. Spesielt en del typiske BC navn. Men så "datt" plutselig navnet Nirm i hue på meg, og det ble det... Selv om de fleste steilet (og steiler fortsatt) av navnet hennes.

Vida. Hu het Vi da jeg fikk hu. Følte meg ikke helt vel når jeg sa at "jeg og vi skal på trening" (særlig når vi bor i Allegata også...). Meg og alle mine personligheter... Tenkte det var lettest å finne nytt navn som starta på Vi. Og syntes Vida var pent. Det er visst spansk, og betyr liv. Hu heter forøvrig V I på stamtavla (romertallet for 6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Vel...

Bambi hadde jeg mest problemer med. Oppdretter navnet hennes var Zande Fedha, og jeg kunne ikke få meg til å kalle henne Fedha (Fedon, feita assosiajoner) Hadde egentlig tenkt til å kalle henne Kia (Kiara) men da jeg hentet henne så hun akuratt ut som en Bambi, så da ble det det. Litt morsomt er det jo at mange deler mitt syn. Ved flere anledninger har (serlig barn) i ekstase uttropt; Se! Der er en Bambi! De synes det er litt gøy når de får vite at hun faktisk heter det...

Centa heter rett og slett Centa fordi oppdretternavn er Century.

Echo sitt oppdretternavn er "Bulldobas Echo from Kenya". Synes Echo var litt stilig.

Ellers får alle mine valper navn med Afrikansk /swahilisk betydning. Synes det er litt fint siden rasen stammer fra Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo heter Solo fordi faren het Pepsi, tror jeg. Fibi vet jeg ikke hvorfor heter Fibi. Hun heter jo egentlig Tollerlabbens Fire `n Ice, så jeg hadde vel plukket noe derfra, hvis hun hadde vært vår fra børjan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix er oppkalt etter boxeren Felix i Anne B Ragde sine bøker. Egentlig ville jeg kalle han Fendi, men alle syntes det var så feminint, hehe. Puma het Puma da jeg fikk han, han var oppkalt etter et militært kjøretøy, helikopter eller noe. Jeg syntes det var knallkult, så han fikk beholde det. Frøya heter Trollheimens Frøya, så ingen grunn til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar er oppkalt etter sin far som heter Oscar Wilde(som er oppkalt etter en irsk konge).

Nena er oppkalt etter en tysk sanger som pappa likte veldig godt som synger om luftballonger :D

På stamtavlen er hun oppkalt etter en filosof som heter Simone Weil og heter derfor Filosofias-Simone Nena :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla heter det hun heter, fordi jeg ville ha en tydelig begynnelse på navnet (T), og en lang slutt, slik at det ble lett og behagelig å rope det. Litt enklere å rope Tullaaaa enn fx Rexxxxx. :barfy: Jeg ville også at navnet skulle være mykt, ikke hardt, og det skulle ikke inneholde s, skj eller en tilsvarende lyd. I tillegg måtte jeg like det, men det var egentlig typen som fant på navnet. Kennelnavnet Cassandra lignet for mye på Casper, hunden vi hadde før.

Casper Amigo 2 fikk navnet sitt fordi jeg hadde hatt en liten flørt med en som het Casper, men det ble aldri oss. Jeg likte navnet så godt at jeg egentlig ville ha kalt en unge for det. Men så kom jeg på at det er antageligvis ingen (hetrofil) mann som ville gått med på det, derfor, for å få lov å bruke navnet, kalte jeg hunden for det. Amigo 2 kommer fra den første hunden min, som het Tassen Amigo. Jeg var ti år, og hadde han ei uke før han ble syk. For å minnes Tassen, ble det Amigo, og siden han var den andre som het Amigo, måtte det bli Amigo ||

Tassen fikk navnet Amigo fordi jeg syns han var en god venn. Tassen het mye rart den lille uka vi hadde han; Pølsa, Bollen, Killer osv. Ingen var mine forslag, så derfor ble det Tassen da moren min kom på det (tenk å være så oppfinnsom..!) ;) og Amigo fordi jeg ville det.

Lille kokosnøtta.......... he he he

Jonas het det når han kom til meg, vet egentlig ikke hvorfor det ble det navnet.

Først katten som kom i hus fikk navnet Noah fordi jeg og Tomas vil ha en sønn som heter Noah, så kom Oskar og han het det når vi fikk han. Så kom da Jonas, Etter dette kom Casper og han måtte ha ett navn som ikke har bokstavene V, T, O, N og J så måtte det være ett navn som passet med våres navn, dermed Casper. Så fikk vi lille Dina, dette fordi svigerfar ville ha ett barnebarn som het dette...

Slik ble det bare..

*dobbelt post. mod nirm*

Men hva i alle dager skal dere gjøre når (hvis) dere får barn?? :D Da har dere jo brukt opp alle de fine navnene, og verken dere eller svigerfar blir fornøyde.. ;) Eller skal dere kalle opp barna etter (tidligere) dyr? Har selv tenkt at det ville blitt utrolig merkelig å hatt en gutt som het Casper, siden jeg har hatt en hund som het Casper. Spesielt når man begynner å snakke om at vi avlivet Casper, og at Casper var kastrert osv. Eller hvis man har dyr og barn som heter det samme samtidig, man roper på Casper, så kommer både bikkja og ungen.. :rolleyes: Praktisk, med tanke på at du slipper å huske så mange navn, da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla heter det hun heter, fordi jeg ville ha en tydelig begynnelse på navnet (T), og en lang slutt, slik at det ble lett og behagelig å rope det. Litt enklere å rope Tullaaaa enn fx Rexxxxx. :barfy: Jeg ville også at navnet skulle være mykt, ikke hardt, og det skulle ikke inneholde s, skj eller en tilsvarende lyd. I tillegg måtte jeg like det, men det var egentlig typen som fant på navnet. Kennelnavnet Cassandra lignet for mye på Casper, hunden vi hadde før.

Casper Amigo 2 fikk navnet sitt fordi jeg hadde hatt en liten flørt med en som het Casper, men det ble aldri oss. Jeg likte navnet så godt at jeg egentlig ville ha kalt en unge for det. Men så kom jeg på at det er antageligvis ingen (hetrofil) mann som ville gått med på det, derfor, for å få lov å bruke navnet, kalte jeg hunden for det. Amigo 2 kommer fra den første hunden min, som het Tassen Amigo. Jeg var ti år, og hadde han ei uke før han ble syk. For å minnes Tassen, ble det Amigo, og siden han var den andre som het Amigo, måtte det bli Amigo ||

Tassen fikk navnet Amigo fordi jeg syns han var en god venn. Tassen het mye rart den lille uka vi hadde han; Pølsa, Bollen, Killer osv. Ingen var mine forslag, så derfor ble det Tassen da moren min kom på det (tenk å være så oppfinnsom..!) ;) og Amigo fordi jeg ville det.

Da sier man rekssss da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Caaaspeeeeeeer!

Eller Caspaaarrrrr :D

Jeg har en tendens til å forkorte navn til enstavelsesord uansett, Ira blir Iiir, Ipsa blir Vips, Nyx er bare Nyx, Luna går som Små.

Både Ipsa og Nyx har navn som betyr noe som passer dem, samtidig som det er navn ikke så mange andre har, jeg er kanskje sær sånn :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke bestemme navn på noen av mine hunder. De hadde begge navn når jeg fikk de. Malle valpen min har jeg allerede funnet navn til. Hun skal hete noe som har litt med rasen å gjøre. Så får dere bare vente å se hva det blir :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia het Mamma Mia på stamtavlen, og da ble det bare Mia. Minnie heter Minnie fordi jeg ville ha et navn som matchet med Mia, og lette lenge etter navn på M.

Etter å ha oppdaget hvor kronglete det er å ha to hunder som begynner på Mi skulle min neste hund hvertfall ikke hete noe som lignet. Stod lenge og vippet mellom to navn, men hun var en Ace (mitt ess i ermet :barfy: )

Forøvrig kommer de like fort alle sammen uansett hvilket navn jeg roper, kunne nok kalt dem 1,2, 3 og det hadde funket likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavlenavnet til Foxy er Grosserheimens Foxy Fonda, og oppdretter hadde brukt Foxy som daglignavn på henne før hun kom til meg. Jeg hadde store planer om å finne et annet navn til henne, men det ble bare med tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle få min første aussie var det ikke så veldig lett å velge navn, så derfor beholdt jeg det navnet oppdretter brukte på henne :barfy: Oppdretters datter heter Sol Victoria som virkelig er en helt unik person, og Vicky er oppkalt etter henne. :D

Kelly er oppkalt etter denne hunden; Trijem Kelly on Easy street.

Trijem_KellyonEasystreet_WEB.jpg

Og forøvrig er betydningen av navnet: Defender/Warrior. Som jeg syns passet bra til en tøffing som henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund hette Ai Shiko som på Japansk kan oversettes med herlig forvirret.

Og det var akkurat det han var!

Chënny fikk navnet av ei 3 år gammel Albansk jente. HUn har Down syndrom, og snakket ikke den gangen!

Men da hun så valpen, var det bare "Chënny" om og om igjen.

På albansk betyr det hund, men jeg ANER ikke hvordan de staver det. Jeg fant bare opp stavemåten, synes det så greit ut:)

Tiba var Lhasa apso fra tibet, fikk navnet som en forkortelse av tibet. En tibetaner, ble Tiba.

Bajas hette Kayaque da han kom til oss for 6 mnd siden.

Han lydet ikke navnet, og "kajakk" som det uttales synes jeg ble litt dumt. Alle ropte kano etter ham.

Siden han er villbass og livlig og en yr gutt synes jeg navnet kledde ham! Og han lydet navnet fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita fant ikkje jeg på, hun het det nå hun kom til oss, da var ho 8 uker..

Hadde så lyst at hun skulle hete Lassie:) hehe..

Men det var ikke så mange som het Nikita, så vi syntes det passet til ho, så vi bare beholdt det navnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike heter det fordi jeg var en stor fan av Mike Tyson da jeg var bitteliten, og har alltid sagt at hvis jeg får en hund, så skal den hete Mike!

Og oppdretteren lagde navnet hans til "Lanlady`s Mike Tyson" utenom at jeg hadde sagt hvorfor han skulle hete Mike, så var litt artig, har ikke møtt på en annen hund som heter Mike før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky fikk navnet sitt fordi jeg syntes jeg var så heldig som fikk han, og at han var heldig som kom til oss!

Boogi heter Blue Classic Dancing Boogi og hadde navnet sitt da han kom til oss et og et halvt år gammel.

Mazie er en avledning av amazing og maze, og jeg likte betydningen. Hun het Sara hosoppretteren, men vi har en hundevenn som heter Tara og det ble litt vel likt. Når jeg først kom på navnet Mazie, så satt det som et skudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...