Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette trodde jeg VIRKELIG IKKE var lov...


LinnChristin

Recommended Posts

Jeg fikk en tlf, ang at Luna var omplassert uten at "oppdretter" fikk vite om det..

Tydelig hadde det vært en avtale der om at hunden skulle tilbake til "oppdretter", om noe skulle komme i veien...

Vi omplasserte jo Luna hjem til oss i sommer...Privat...Uten papirer...

Og nå har det lenge vært et sant hel*ete, fordi vi ikke har papirer osv...

Tilogmed tlf fra kullsøskens eier fikk jeg tlf...

Så nå er Luna hentet, og jeg sitter her med tårene mine...

Trodde virkelig ikke det var lov... :icon_redface::)

:wallbash: Men UTEN papir...Hvor dum er det lov å bli??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg fikk en tlf, ang at Luna var omplassert uten at "oppdretter" fikk vite om det..

Tydelig hadde det vært en avtale der om at hunden skulle tilbake til "oppdretter", om noe skulle komme i veien...

Vi omplasserte jo Luna hjem til oss i sommer...Privat...Uten papirer...

Og nå har det lenge vært et sant hel*ete, fordi vi ikke har papirer osv...

Tilogmed tlf fra kullsøskens eier fikk jeg tlf...

Så nå er Luna hentet, og jeg sitter her med tårene mine...

Trodde virkelig ikke det var lov... :icon_redface::)

:wallbash: Men UTEN papir...Hvor dum er det lov å bli??

Her finnes INGEN TVIL - de har ikke lov til å hente hunden og ferdig med det.

Hjelper ikke om det ikke finnes papirer - ikke litt engang - hunden har du fått og sånn er det bare.

Det er sogar snakk om en blandingshund - "oppdretter" har ingen og da mener jeg INGEN rettigheter. Jeg ville politianmeldt disse for tyveri.

Mitt forslag - skriv ett brev til vedkommede som hentet hunden - legg ved en regning på kr 180 pr døgn hunden har vært hos dere - legg til alt ekstra vaksiner osv. - presenter regningen - og gi de beskjed om at enten leverer de hunden tilbake til deg eller så betaler de regningen. Alternativt vil de bli anmeldt for tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes INGEN TVIL - de har ikke lov til å hente hunden og ferdig med det.

Hjelper ikke om det ikke finnes papirer - ikke litt engang - hunden har du fått og sånn er det bare.

Det er sogar snakk om en blandingshund - "oppdretter" har ingen og da mener jeg INGEN rettigheter. Jeg ville politianmeldt disse for tyveri.

Mitt forslag - skriv ett brev til vedkommede som hentet hunden - legg ved en regning på kr 180 pr døgn hunden har vært hos dere - legg til alt ekstra vaksiner osv. - presenter regningen - og gi de beskjed om at enten leverer de hunden tilbake til deg eller så betaler de regningen. Alternativt vil de bli anmeldt for tyveri.

Gode råd fra Belgerpia her. Dette er rett og slett ulovlig! Ta en tlf til politiet, eller kanskje du kommer lenger med å rådføre deg med et omplasseringsbyrå da de sikkert har vært opp i lignende situsasjoner tidligere og kan gi deg et par vink om hvordan du skal gå frem. Politiet "har så lite ressurser til slikt", noe jeg selv fikk høre da hesten jeg hadde tidligere, satt ut på fôr, ble regelrett rappet av vedkommende.(Flyttet 120 mil unna uten min tilatelse og skiftet tlf nr og registerte seg som "uten fast bopel". Dog fikk jeg hesten tilbake etter mye om og men, det var da uten noe som helst hjelp fra politiet... Kun sterk pågang og mye reseach og pågåenhet fra min side og venner i miljøet.

Ellers vil jeg si at jeg føler med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så fælt! Det må da være ulovlig!

Vet ikke hva jeg hadde gjort hvis det hadde skjedd med Willy! orker ikke tenke på det engang.

Dette må jo være ulovlig! kontakt politiet, og få Luna tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg her, men de har ikke lov til å ta tilbake hunden og du skulle da ALDRI gitt den fra deg.

Jeg ville kontaktet advokat og hørt hva som kan gjøres.

Er omplasseringen ordnet muntlig, så er den helt i orden.

Avtaler i kjøpskontrakten oppdretter har om at den skal få tilbake hunden og ha førsterett på den ved omplassering er IKKE gyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet inn flere gode råd til deg.

Det er bare en ting å gjøre, tørk tårene, bli sinna å vess klørne, kom deg ut i kamp å kjemp med nebb å klør for å få henne tilbake!!

Hadde starta med alle rådene over her jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh? Unnskyld? Skjønner at du er lei deg og en uskyldig, tapende part i et oppgjør mellom oppdretter (man er faktisk oppdretter selv om resultatet er en blandingshund) og første eier av hunden. Disse har avtalt at oppdretter skulle få hunden tilbake dersom første eier ikke kunne beholde hunden... Riktig? I min enkle verden er heleren ikke bedre enn stjeleren - og hunden var ikke din...

Det er fint lite du i praksis kan gjøre (uten ekstreme kostnader både økonomisk og ressursmessig...) for å få hunden tilbake, det er lite sannsynlig at krigføring er veien å gå (ta meg på ordet, du...).

Var jeg deg ville jeg heller forsøkt med en dialog, kontaktet oppdretter og fortalt/vist hvor glad du er i hunden, tilby deg å kjøpe henne tilbake (fordi du er glad i henne), vis hva du har gjort for at hunden skulle ha det godt mens hun var hos deg, og forklar oppdretter at du var fullstendig uvitende om den opprinnelige avtalen mellom førsteeier og oppdretter...

En KRIG om saken kan du ikke vinne, med list, lempe og smidighet vil du nå mye, mye lengre...

Og kanskje oppdretterne her inne kan gi deg et godt eksempel på en eneste brutt hundeavtale som er løst med advokathjelp... Hvis JEG var oppdretteren og hadde hunden i min varetekt og mente at DU ville stelle den dårlig, så ville jeg heller avlivet hunden enn å levere den tilbake til deg, uansett eventuelle rettsavgjørelser eller dommer...

Nix, bruk vettet den som har det, og tørk tårene!

Klem fra

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh? Unnskyld? Skjønner at du er lei deg og en uskyldig, tapende part i et oppgjør mellom oppdretter (man er faktisk oppdretter selv om resultatet er en blandingshund) og første eier av hunden. Disse har avtalt at oppdretter skulle få hunden tilbake dersom første eier ikke kunne beholde hunden... Riktig? I min enkle verden er heleren ikke bedre enn stjeleren - og hunden var ikke din...

Det er fint lite du i praksis kan gjøre (uten ekstreme kostnader både økonomisk og ressursmessig...) for å få hunden tilbake, det er lite sannsynlig at krigføring er veien å gå (ta meg på ordet, du...).

Var jeg deg ville jeg heller forsøkt med en dialog, kontaktet oppdretter og fortalt/vist hvor glad du er i hunden, tilby deg å kjøpe henne tilbake (fordi du er glad i henne), vis hva du har gjort for at hunden skulle ha det godt mens hun var hos deg, og forklar oppdretter at du var fullstendig uvitende om den opprinnelige avtalen mellom førsteeier og oppdretter...

En KRIG om saken kan du ikke vinne, med list, lempe og smidighet vil du nå mye, mye lengre...

Og kanskje oppdretterne her inne kan gi deg et godt eksempel på en eneste brutt hundeavtale som er løst med advokathjelp... Hvis JEG var oppdretteren og hadde hunden i min varetekt og mente at DU ville stelle den dårlig, så ville jeg heller avlivet hunden enn å levere den tilbake til deg, uansett eventuelle rettsavgjørelser eller dommer...

Nix, bruk vettet den som har det, og tørk tårene!

Klem fra

Lotta

huffameg! føler med deg.

så lenge hunden ikke har noen form for papirer i det heletatt, er det vel ikke lovlig å ta hunden tilbake så lenge oppdretter ikke har noen papirer på at hun er oppdretteren og at hun har krav å hunden.. det var slik jeg forstod det.. da kan det ikke være lovlig!

hvis vi kan sette oss inn i oppdretters situasjon. hvis hun ikke har noen papirer på denne hunden. kan hun da få den tilbake så lenge nåværende eier ikke vil gi hunden fra seg? og hva kan være grunnen til at oppdretter vil ha hunden tilbake?

hvor lenge har du hatt luna? hvor lenge hadde forrige eier henne?

jeg mener at dette ikke kan være lovlig!

tenker på deg! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det går ann altså!!!!

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr......

blir så sinna, stakkars deg..

helt sinnsykt at noen kan gjøre noe slikt :P:P:o:P

får bare lyst til å :P av slike folk asså...

du får bare ha lykketil og oppdater oss...

krysser fingrer og tær fore at du får henne tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke lov! Jeg hadde rettslære på skolen,og fikk plukket opp ett og annet,deriblandt at dersom en vare(en hund blir sett på som en vare) er solgt/gitt bort til deg,og du har kjøpt/mottat varen i god tro(altså at du ikke kunne vite at det forelå noen avtale mellom forrige eier og oppdretter at oppdretter skulle ha hunden tilbake),så har du loven på din side.

Men er enig med Lotta om at du bør være litt lur og listig,jeg tror du kommer lenger med det enn om du truer med å sette himmel og jord i bevegelse for å få hunden tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke lov! Jeg hadde rettslære på skolen,og fikk plukket opp ett og annet,deriblandt at dersom en vare(en hund blir sett på som en vare) er solgt/gitt bort til deg,og du har kjøpt/mottat varen i god tro(altså at du ikke kunne vite at det forelå noen avtale mellom forrige eier og oppdretter at oppdretter skulle ha hunden tilbake),så har du loven på din side.

Men er enig med Lotta om at du bør være litt lur og listig,jeg tror du kommer lenger med det enn om du truer med å sette himmel og jord i bevegelse for å få hunden tilbake.

Neppe - hvis naboen selger meg et pent brukt tv og jeg "tror det er hans gamle som han selger" - så får jeg selvsagt ikke beholde det hvis det viser seg at han har solgt meg tyvegods... Det er heleri, det...

Men, som sagt - for din og hundens del håper jeg dette løser seg på en god måte, og at du kommer i dialog med hundens oppdretter så snart som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om dette da, litt OT, i min kontrakt står det følgende;

"Om hunden av noen grunn ikke kan være igjen hos sin eie, blir vanskjøttet, misshandlet eller andre overgrep i henhold til dyrevernloven, eller ved kontraktbrudd kan oppdretter kreve å få omgjordt salget og verderlagsfritt ta hunden tilbake"

Dette må da gjelde?

BTW; Hvis personen avler blandingshunder å kalle seg oppdretter burde personen skamme seg etter mitt syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? At vanskjøttede hunder skal kunne tas tilbake av oppdretter? Det er da det lureste jeg har hørt om på lenge! Thumbs up for den regelen!

Den gjelder vel ikke uansett? Solgt er solgt, oppdretter kan evt ikke gjøre noe annet enn å tilby seg å kjøpe hunden tilbake. Kjøpsloven som gjelder, har oppdretters kontrakt dårligere vilkår en kjøpsloven overstyrer sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om dette da, litt OT, i min kontrakt står det følgende;

"Om hunden av noen grunn ikke kan være igjen hos sin eie, blir vanskjøttet, misshandlet eller andre overgrep i henhold til dyrevernloven, eller ved kontraktbrudd kan oppdretter kreve å få omgjordt salget og verderlagsfritt ta hunden tilbake"

Dette må da gjelde?

BTW; Hvis personen avler blandingshunder å kalle seg oppdretter burde personen skamme seg etter mitt syn!

Den gjelder nok ikke.

Om jeg bulker bilen min imot det som er lov i veitrafikkloven, så kan ikke forhandler ta tilbake bilen vederlagsfritt.

Det har vel vært diskusjoner om dette tidligere, en hund er en vare og forbrukerkjøpslov (om oppdretteren er næringsdrivende) eller "Lov om kjøp" om oppdretter ikke er næringsdrivende.

Når hunden er levert og betalt, så har ikke oppdretter rettigheter for den tingen lenger. Da er kontrakten oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjelder vel ikke uansett? Solgt er solgt, oppdretter kan evt ikke gjøre noe annet enn å tilby seg å kjøpe hunden tilbake. Kjøpsloven som gjelder, har oppdretters kontrakt dårligere vilkår en kjøpsloven overstyrer sistnevnte.

Har da hørt at dette er blitt gjort i praksis en gang? Og jeg som har studert kjøpsloven da... :o

Alt er glemt i det området ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjelder vel ikke uansett? Solgt er solgt, oppdretter kan evt ikke gjøre noe annet enn å tilby seg å kjøpe hunden tilbake. Kjøpsloven som gjelder, har oppdretters kontrakt dårligere vilkår en kjøpsloven overstyrer sistnevnte.

Nettopp, oppdretter (selger) kan kun kontraktfeste ting som kommer kjøperen til gode (som gjør at det er større sjans for at kjøperen kjøper.. )

Som f.eks:

- Penger tilbake etter HD-røntging

- Pass av hund i ferier

- Fritt pelsstell/klipp

- Rett på ny valp ved alvorlig sykdom/død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe - hvis naboen selger meg et pent brukt tv og jeg "tror det er hans gamle som han selger" - så får jeg selvsagt ikke beholde det hvis det viser seg at han har solgt meg tyvegods... Det er heleri, det...

Men, som sagt - for din og hundens del håper jeg dette løser seg på en god måte, og at du kommer i dialog med hundens oppdretter så snart som mulig!

Nja, det er ikke så veldig rett frem som man skulle tro. Med tv'er og slike saker, så er det vel en kjennsgjerning at man ikke kjøper slike ting uten en kvittering eller lignende.

Når det gjelder oppdretteres reelle krav i en slik situasjon, så er jeg enig med Svein Tore (mener det var han som sa det). UANSETT, skulle oppdretter ha et slikt krav i en slik sak (noe jeg stiller meg sterkt tvilende til), så stiller en ny eier av en blandingshund i et helt annet lys enn hvis det var en renraset hund.

Dette fordi man ser på hva som er vanlig i en slik sak. Dessverre, så er det jo slik at det er sjeldent man møter på en blandingshund med hele "familietreet" på papir. Dermed vil få kreve at en har en viss plikt til å undersøke om man har overtatt noe "ulovlig" ENN hvis det var snakk om en renraset hund.

Dessuten, foreligger det god tro hos den siste eieren (her trådstarter), så skal det veldig mye til før en bare kan fjerne hunden fra henne.

Kan jeg spørre om dette da, litt OT, i min kontrakt står det følgende;

"Om hunden av noen grunn ikke kan være igjen hos sin eie, blir vanskjøttet, misshandlet eller andre overgrep i henhold til dyrevernloven, eller ved kontraktbrudd kan oppdretter kreve å få omgjordt salget og verderlagsfritt ta hunden tilbake"

Dette må da gjelde?

BTW; Hvis personen avler blandingshunder å kalle seg oppdretter burde personen skamme seg etter mitt syn!

Vel, flatjenta, tror ikke bare det er selve oppdretterne som kaller seg det selv. Men også andre kaller dem for det. Man er jo oppdretter om man har blandingskull eller renraset. Hundene "drettes" jo tross alt opp.

Det er nå det jeg har fått høre om saken. Hva skulle en ellers kalle de som får et blandingsrasekull? "Blandingsrase tilfeldigvis fikk et kull mennesker"? hehe...

Altså, i mangel av et bedre ord (som IKKE skjærer alle under en kam), så går nok også de på folkemunne for oppdrettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...