Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksiner det første året.. Pris o.l.


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Vel, jeg sitter her rimelig valpesyk, og lager meg et midlertidig budsjett for valpen.

Det er lenge siden jeg har hatt valp, og da var jeg ikke interissert i økonomien..Pappa betalte alt med andre ord! :rolleyes:

Hvor mye bør jeg sette av til veterinær utgifter det første året? Til vaksinering, chipmerking osv? Da tenker jeg på en sunn og frisk valp, uten skader og sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du også bør ta i betraktning.. husk å regn inn forsikringsutgifter!! Det vil jeg virkelig anbefale deg å gjøre. Når en har lite penger, så er det en god trygghet i å vite at HVIS uhellet skulle være ute, så har du "dekning".

Heller betale inn for noe som aldri skjer-enn å sitte med skjegget i postkassen om det skulle skje.. Hvis du skjønner meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

En annen ting du også bør ta i betraktning.. husk å regn inn forsikringsutgifter! Det vil jeg virkelig anbefale deg å gjøre. Når en har lite penger, så er det en god trygghet i å vite at HVIS uhellet skulle være ute, så har du "dekning".

Heller betale inn for noe som aldri skjer-enn å sitte med skjegget i postkassen om det skulle skje.. Hvis du skjønner meg?

Jepp, skjønner jeg!

Hadde tenkt og sette av rundt 1.000,- til veterinær det første året, men er det litt for lite/mye?

Hvor mye koster chip da?(om oppdretter ikke tar seg av det)

Forsikringsavgifter hadde jeg tenkt og sette av uansett, fordi forsikring er jo veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker nok ikke hva det ble i utgifter til vet det første året.. MEN, jeg kan trygt si at siden jeg var en uforbredelig hønemor (les idiot), så kom det nok fort over 1000 siden konsultasjoner ligger på 350 eller noe pr. gang...

*plystre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner jo å bli en stund siden vi hadde valp, men vi betalte vel rundt 300 kr for vaksine og helsesjekk da vi fikk Mira, også ble det vel rundt 500-600 kr for chipping. Men du kan jo bare ta en telefon til den dyrlegen dere bruker, så får du jo vite prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte kr 385,- for 12 ukers vaksinen. jeg satt av ca kr. 2000,- etter forsikring og alt hvis noe skulle skje, og mye har skjedd og brukt mye over 2000 kr. Han har fått mageinfeksjon, pga han spiser alt han kommer over på tur, det tok vet. 700,- for, så hadde han bettelense rundt tissefanten sin, det kostet meg rundt 800. så ble han bitt av en pittbull.. såret måtte sys, kom på over 1000 kr, så gikk dåret opp igjen og tilbake til veterinær, over 800 igjen.. men da fikk jeg igjen på forsikringen pga skade kom over egenandelen på 900. og til slutt, så fikk han papilomavirus.. 3 veterinærbesøk på over 3000,- tilsammen, og vi skal til veterinæren til uken for å operere bort et par av vortene, og regner med at det blir dyrt...

så du kan jo regne ut selv.... Mike er 8 måneder, og har kanskje vært en ulykkesfugl, men dyrt er veterinær hvertfall.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er dessverre ofte det første året (kanskje to) hvor utgiftene virkelig ruller inn på en ny hund. Dels vaksiner, men også andre vet.besøk. Det er de færreste (i alle fall nye) valpeeiere som greier å unngå vet.besøk pga andre ting enn det vaksinen innebærer.

Ting skjer selvsagt, og det er lettest å vende seg til veterinæren for å spøre om alt mulig man uroer seg for.

Jeg kan se bare i "kretsen" kring meg så kunne noen betrodde erfarne hundeeiere i omgangskretsen ha spart dem tusenvis av kroner i vet.utgifter - da mange, mange vet.besøk er totalt unødvendige.

Valpeeiere som løper til vet'en fordi valpen har dårlig mage - mens diarrè på en selv sjelden utløser samme panikk med legebesøk.. Valpen drikker for lite, drikker for mye, spiser dårlig, kanskje har fått i seg noe, kvise på magen, hjelp til kloklipping, sjekk av tenner/ører, må til vet'en for å konstatere lus, kennelhoste, etc, etc.

I tillegg til disse eksemplene på mer eller mindre nødvendige vet.besøk har man også en valp/unghund - og unge individer (både folk og dyr) gjør ofte usedvanlig mange dumme ting..

Manglende kroppsbeherskelse, overmodig, psykisk utvikling, kjønnsmodning - ja, alt bidrar til at slike også skader seg selv langt oftere en en tilfeldig valgt 4-åring...

Så 1000,- til vet'utgifter høres lite ut for meg. Egenandelen på forsiking pleier vel å være omkring den summen, eller? Mange av disse "småbesøkene" hos vet'en koster mye (for oss), men likevel mindre enn at forsikringsselskapene dekker det (i noen særlig grad).

Föring - det koster rundt 4-600,- for en stor sekk fôr. Hvor lang tid en hund bruker på det varierer selvsagt med hundens størrelse, men en middelsstor hund kan jo ha en slik sekk ca et par mndr. Så DET er ikke noen særlig utgift, egentlig. Ikke hvis man sammenligner med at skikkelig tyggebein i uka' blir dyrere.. Hundegodteri, eketøy, utstyr (bånd, sele, etc) - ALT er dyrt.. Og med første valp/hund må man jo anskaffe alt nytt også.

Men knop og knep finnes - for å begrense det værste pengesluket! Finn en lokal veterinær som gjerne jobber på hjemmekontor (ofte halve prisen av en stor flott klinikk) - denne hjelper det med alt "smått". Den gangen man kanskje trenger alt utstyret som finnes på en stor klinikk - ja DA går man dit. Men ikke for vaksiner og kloklipp..

Hør med oppdretteren din, den lokale hundeklubben eller fôrforretningen på hjørnet om evt. rabattordninger for kjøp av fôr. (Evt slå seg sammen med andre - og få rabattavtale direkte med leverandøren).

Pass på å handle inn hundeutstyr på utstillinger, messer, etc - det er ofte både større utvalg OG bedre priser en den tilfeldige zooforretningen på hjørnet hjemme hos en.. (Her kan man også få gode tilbud på fôr). Men husk - sjekk FØRST hva du egentlig trenger - så du ikke ender opp som de fleste andre av oss med hele skap fulle av ting man slett ikke bruker..

Og til sist - joda, det å ha hund koster penger. Men det er verdt hver eneste krone!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hei,

Det er dessverre ofte det første året (kanskje to) hvor utgiftene virkelig ruller inn på en ny hund. Dels vaksiner, men også andre vet.besøk. Det er de færreste (i alle fall nye) valpeeiere som greier å unngå vet.besøk pga andre ting enn det vaksinen innebærer.

Ting skjer selvsagt, og det er lettest å vende seg til veterinæren for å spøre om alt mulig man uroer seg for.

Jeg kan se bare i "kretsen" kring meg så kunne noen betrodde erfarne hundeeiere i omgangskretsen ha spart dem tusenvis av kroner i vet.utgifter - da mange, mange vet.besøk er totalt unødvendige.

Valpeeiere som løper til vet'en fordi valpen har dårlig mage - mens diarrè på en selv sjelden utløser samme panikk med legebesøk.. Valpen drikker for lite, drikker for mye, spiser dårlig, kanskje har fått i seg noe, kvise på magen, hjelp til kloklipping, sjekk av tenner/ører, må til vet'en for å konstatere lus, kennelhoste, etc, etc.

I tillegg til disse eksemplene på mer eller mindre nødvendige vet.besøk har man også en valp/unghund - og unge individer (både folk og dyr) gjør ofte usedvanlig mange dumme ting..

Manglende kroppsbeherskelse, overmodig, psykisk utvikling, kjønnsmodning - ja, alt bidrar til at slike også skader seg selv langt oftere en en tilfeldig valgt 4-åring...

Så 1000,- til vet'utgifter høres lite ut for meg. Egenandelen på forsiking pleier vel å være omkring den summen, eller? Mange av disse "småbesøkene" hos vet'en koster mye (for oss), men likevel mindre enn at forsikringsselskapene dekker det (i noen særlig grad).

Föring - det koster rundt 4-600,- for en stor sekk fôr. Hvor lang tid en hund bruker på det varierer selvsagt med hundens størrelse, men en middelsstor hund kan jo ha en slik sekk ca et par mndr. Så DET er ikke noen særlig utgift, egentlig. Ikke hvis man sammenligner med at skikkelig tyggebein i uka' blir dyrere.. Hundegodteri, eketøy, utstyr (bånd, sele, etc) - ALT er dyrt.. Og med første valp/hund må man jo anskaffe alt nytt også.

Men knop og knep finnes - for å begrense det værste pengesluket! Finn en lokal veterinær som gjerne jobber på hjemmekontor (ofte halve prisen av en stor flott klinikk) - denne hjelper det med alt "smått". Den gangen man kanskje trenger alt utstyret som finnes på en stor klinikk - ja DA går man dit. Men ikke for vaksiner og kloklipp..

Hør med oppdretteren din, den lokale hundeklubben eller fôrforretningen på hjørnet om evt. rabattordninger for kjøp av fôr. (Evt slå seg sammen med andre - og få rabattavtale direkte med leverandøren).

Pass på å handle inn hundeutstyr på utstillinger, messer, etc - det er ofte både større utvalg OG bedre priser en den tilfeldige zooforretningen på hjørnet hjemme hos en.. (Her kan man også få gode tilbud på fôr). Men husk - sjekk FØRST hva du egentlig trenger - så du ikke ender opp som de fleste andre av oss med hele skap fulle av ting man slett ikke bruker..

Og til sist - joda, det å ha hund koster penger. Men det er verdt hver eneste krone!

Susanne

Tusen takk for et veldig informativt innlegg! :)

Det meste av utstyret har jeg jo, men er jo fortsatt masse jeg mangler!

Tenker og sette av litt penger til veterinæren(blir jo valp mot våren/sommeren mest sannsynelig, og det er konf.pengene som skal betale at med valpen. Tror jeg kommer til og sette av en del til fremtidlige

veterinærbesøk, HD-røngting, fôr, kurs osv..) og om det blir krise en dag, om noe hender, og jeg ikke har penger nok til å betale, så har jeg alltids foreldre som hjelper meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he... Ja det er noe med foreldre... Jeg er nærmere 40 og det var ikke sååå mange år siden jeg måtte løpe hjem til mor for å låne penger for en akutt operasjon på den ene hunden min.. (Tror aldri jeg betalte det tilbake engang - men dèt er jo en annen historie...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har lest at det er snakk om hvor mye som bør legges av til veterinær det første året, og da ville eg anbefalt å legge av en god del meir enn 1000, bare sånn itilfelle noe skulle hende. Eg har valp på 5 1/2 måned nå og det har gått med en del den siste uken. Hun har fått urinveisinfeksjon og i tillegg er det fjerning av valpetenner som ikke vil falle ut av seg selv. Det koster en del, og agria dekker desverre ikke trekking av valpetenner, kun om det er skade på tenner. Bare et tips om at det kan også skje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...